HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fasjustering i rörbaserat filter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/17 :  12:40:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det någon som har ett tips på hur jag kan lösa fasjusteringen i mitt kommande aktiva filter?
Jag vill ha steglös justering 0 - 180 grader. Jag vet inte hur man löser detta med rör.
(Rör är ett absolut krav, har byggt filter med rör och opampar men föredrar rören.)
Har någon något bra tips eller någon bra länk så blir jag glad att slippa fundera ut det själv.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/17 :  19:40:20  Show Profile Send esl a Private Message
Japp jag tror mig veta... ett allpassfilter av första ordningen (kondensator och motstånd) logaritmisk potentiometer är att föredra. Jag skall göra en bild i EWB och posta alldeles strax... väldigt enkelt.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/18 :  10:13:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det verkar bra!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/18 :  11:43:25  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har pratat med esl om hur det skall lösas och det skall nog fungera med rör också. Jag har simuleringsmöjligheter med rör och gjorde ett första försök men det strulade lite så jag får återkomma senare.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/04/18 :  22:02:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har gjort lite fruktlösa försök med simulatorn men inte kommit på någon lösning än, jag får fundera vidare. Med operationsförstärkare är det enkelt och fasfördröjningen skall göras i basen så sådana fungerar faktiskt utmärkt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/18 :  23:21:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inget är heligt, men det vore kul om det gick med rör i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/04/18 :  23:30:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
man kanske kan blanda? eller svär jag inför påven då?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/19 :  14:03:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nädå men nästan...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/19 14:04:05
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2004/04/19 :  17:51:00  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
Bernt,du får väl bygga en rörbaserad opamp.. ;-)
Kolla igenom här för exempel: http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=opamp_prj.htm

Nicke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/20 :  00:15:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det var en intressant artikel!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000