Är det någon som har ett tips på hur jag kan lösa fasjusteringen i mitt kommande aktiva filter? Jag vill ha steglös justering 0 - 180 grader. Jag vet inte hur man löser detta med rör. (Rör är ett absolut krav, har byggt filter med rör och opampar men föredrar rören.) Har någon något bra tips eller någon bra länk så blir jag glad att slippa fundera ut det själv.
Japp jag tror mig veta... ett allpassfilter av första ordningen (kondensator och motstånd) logaritmisk potentiometer är att föredra. Jag skall göra en bild i EWB och posta alldeles strax... väldigt enkelt.
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel.
Jag har pratat med esl om hur det skall lösas och det skall nog fungera med rör också. Jag har simuleringsmöjligheter med rör och gjorde ett första försök men det strulade lite så jag får återkomma senare.
Jag har gjort lite fruktlösa försök med simulatorn men inte kommit på någon lösning än, jag får fundera vidare. Med operationsförstärkare är det enkelt och fasfördröjningen skall göras i basen så sådana fungerar faktiskt utmärkt.