HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Var köpa billiga utgångstrafosar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/15 :  18:17:30  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej tänkte idag efter en tids sparande köpa ett gäng utgångstrafosar på tridljud (dom som dom hade på rea) då dom va så billiga. Men upptäckte till min förfaran att dom tyvärr va slut

Så finns det någonstans där man kan köpa billiga utgångstrafosar?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/04/15 :  20:17:12  Show Profile Send MartinX a Private Message
Billig utgångstrafo? Det är väl som att se Jimmy Hoffa komma ridande på en enhörning, dvs mindre vanligt. De enda utgångstrafo som säljs till någorlunda priser är nog Hammond som säljs av Edgar audio vet jag http://www.edgaraudio.se/ dom finns att få tag i i bla tyskland till något lägre pris men skillnaden är liten. Om du tycker det är för dyrt så får du nog vänta tills något tillfälligt erbjudande typ triodljuds rea dyker upp och slå till fort då. Någon som läser detta kanke har något liggande som kan vara till salu. En annan väg är om man skulle få tag på något gammalt vrak till förstärkare som man kan få billigt och ta trafona ur den, fast då vet man ju inte hur bra dom är.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/15 :  21:47:05  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo Hammond e ju ett alternativ iof.

Deras 125 serie är ju ganska billig.
Fast jag vet inte om frekvensgången är så bra på dom trafosarna.
Dom e ju specade för 150hz-15khz

Är det någon fara att förstärkaren skulle kunna bli "avskärd" vid dom värderna eller kommer det inte att märkas vid normal lyssningsnivå?


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/04/16 :  14:30:37  Show Profile Send jonny99 a Private Message
med tanke på specarna så verkar 125 serien vara gjord för gitarrförstärkare där man ju inte behöver någon djup bas. De ger kanske lite djupare bas vid låga effekter men det blir knappast hifi.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:13:41  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har ingen erfarenhet av dessa, men billigt är det.

http://www.handwoundtransformers.com/

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:24:46  Show Profile Send Oblivion a Private Message
tja www.handwoundtransformers.com har ju inte fått så bra kritik på Diyaudio.com iaf

Tydligen långa väntetider och allmänt missnöje

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=5159c4b0c9a06e33c4e556eefb61578d&threadid=16590&highlight=

men priserna var fina iaf

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  15:51:12  Show Profile Send Fostex a Private Message
Hmm, är det SE du ska bygga?
Jag har inte märkt av några frekvensfall i min SE'förstärkare som har Hammond 125CSE trafos.
Dom har ju "Audiophile" trafos för hifibruk.

// David
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:03:37  Show Profile Send Oblivion a Private Message
nix det en planerad PP förstärkare med EL821 rör.

Jo dom e ju inte farligt dyra så det skadar ju inte å testa men finns det alternativ så är ju det intressant

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:10:00  Show Profile Send Fostex a Private Message
Jo, såklart.. synd att Triod-Ljud hade slut på trafos då.. kolla om nån säljer beg. på hifimagasinet

// David
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/04/19 :  14:00:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag kör med Hammond 125C (inte SE) i en liten parafeedförstärkare och jag upplever frekvensomfånget som ganska mycket bättre än vad som står på papperet.
Sen beror det väl på hur pass seriöst bygge det handlar om, har du ambitioner om high end så får du nog hitta något annat men till vanligt hederligt musiklyssnande tycker jag 125:orna fungerar bra för sitt pris.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/19 :  22:10:04  Show Profile Send Oblivion a Private Message
jo dom anger ju frekvensomfånget vid +/- 1db om jag inte minns fel så man upplever nog att dom går lägre.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7783 Posts

Posted - 2004/04/19 :  23:29:19  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lägre och för den delen även högre.
Jag gjorde en del snabba mätningar som bekräftar detta också.
Till saken hör att i min koppling använde jag en billig drossel från samma tillverkare som anodlast åt slutröret vilken även den säkert påverkar frekvensgången.

Förstärkaren låter riktigt bra och många gånger föredrar jag den framför min "riktiga" med direktupphettade trioder och femkilos utgångstrafos.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000