Author |
Topic |
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 18:17:30
|
Hej tänkte idag efter en tids sparande köpa ett gäng utgångstrafosar på tridljud (dom som dom hade på rea) då dom va så billiga. Men upptäckte till min förfaran att dom tyvärr va slut
Så finns det någonstans där man kan köpa billiga utgångstrafosar? |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
MartinX
Member
430 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 20:17:12
|
Billig utgångstrafo? Det är väl som att se Jimmy Hoffa komma ridande på en enhörning, dvs mindre vanligt. De enda utgångstrafo som säljs till någorlunda priser är nog Hammond som säljs av Edgar audio vet jag http://www.edgaraudio.se/ dom finns att få tag i i bla tyskland till något lägre pris men skillnaden är liten. Om du tycker det är för dyrt så får du nog vänta tills något tillfälligt erbjudande typ triodljuds rea dyker upp och slå till fort då. Någon som läser detta kanke har något liggande som kan vara till salu. En annan väg är om man skulle få tag på något gammalt vrak till förstärkare som man kan få billigt och ta trafona ur den, fast då vet man ju inte hur bra dom är.
|
"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/04/15 : 21:47:05
|
Jo Hammond e ju ett alternativ iof.
Deras 125 serie är ju ganska billig. Fast jag vet inte om frekvensgången är så bra på dom trafosarna. Dom e ju specade för 150hz-15khz
Är det någon fara att förstärkaren skulle kunna bli "avskärd" vid dom värderna eller kommer det inte att märkas vid normal lyssningsnivå?
|
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
jonny99
Member
432 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 14:30:37
|
med tanke på specarna så verkar 125 serien vara gjord för gitarrförstärkare där man ju inte behöver någon djup bas. De ger kanske lite djupare bas vid låga effekter men det blir knappast hifi. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 15:13:41
|
Har ingen erfarenhet av dessa, men billigt är det.
http://www.handwoundtransformers.com/ |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 15:51:12
|
Hmm, är det SE du ska bygga? Jag har inte märkt av några frekvensfall i min SE'förstärkare som har Hammond 125CSE trafos. Dom har ju "Audiophile" trafos för hifibruk. |
// David |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 16:03:37
|
nix det en planerad PP förstärkare med EL821 rör.
Jo dom e ju inte farligt dyra så det skadar ju inte å testa men finns det alternativ så är ju det intressant |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/04/16 : 16:10:00
|
Jo, såklart.. synd att Triod-Ljud hade slut på trafos då.. kolla om nån säljer beg. på hifimagasinet |
// David |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/04/19 : 14:00:13
|
Jag kör med Hammond 125C (inte SE) i en liten parafeedförstärkare och jag upplever frekvensomfånget som ganska mycket bättre än vad som står på papperet. Sen beror det väl på hur pass seriöst bygge det handlar om, har du ambitioner om high end så får du nog hitta något annat men till vanligt hederligt musiklyssnande tycker jag 125:orna fungerar bra för sitt pris. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/04/19 : 22:10:04
|
jo dom anger ju frekvensomfånget vid +/- 1db om jag inte minns fel så man upplever nog att dom går lägre. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2004/04/19 : 23:29:19
|
Lägre och för den delen även högre. Jag gjorde en del snabba mätningar som bekräftar detta också. Till saken hör att i min koppling använde jag en billig drossel från samma tillverkare som anodlast åt slutröret vilken även den säkert påverkar frekvensgången.
Förstärkaren låter riktigt bra och många gånger föredrar jag den framför min "riktiga" med direktupphettade trioder och femkilos utgångstrafos. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
|
Topic |
|