HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lite DIY-frågor och lite löst prat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/04/20 :  01:04:28  Show Profile Send Liljus a Private Message
Hallå alla!

Jag har precis färdigställt ett par högtalare som jag byggt helt från grunden, mina första faktiskt, har bara provat byggsats innan, och jag måste säga att det blev KANON! Nu har ju inte jag någon superanläggning i övrigt kanske, kör på Technics-grejer, lite äldre men helt okej.
Elementen jag använde mig av är Peerless 145-WR bas/mid och Peerless DT100H diskant. Är det någon här som har erfarenhet av dem? Det hade varit kul att höra om! Jag tycker iaf att jag lyckades få det att låta riktigt bra! Jag kommer att lägga upp bilder senare, om det är någon som är intresserad av att se.

En annan fråga med, hur fungerar det med bas-reflexrör när det gäller enkla och dubbla? Säg att det krävs en längd på 250mm för att nå rätt
frekvens, kan man då korta av längden genom att använda två rör?

Finns det någon enkel förklaring på förhållandet mellan längd och bredd på rören? Om jag har fattat det rätt så kan man sänka avstämningsfrekvensen genom att göra röret längre, men hur påverkas det om man ändrar bredden?

Tacksam om någon orkar svara på dumma frågor=)
/Liljus

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/20 :  05:02:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul!! Klart vi vill se bilder!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/20 :  08:50:07  Show Profile Send zahnn a Private Message
Grattis!

Jag har för mig att det är volymen på röret som räknas, alltså blir det halva rörländen om du har två rör eller om du har ett grövre rör med dubbla tvärsnittsarean. (radien*radien*3.14159265). Med reservationer för att det inte är precis exakt, man bör säkert ta med i beräkningarna att det blir olika flöden i portarna om man har större/fler rör...

Bilder absolut...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/20 :  09:31:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Zahnn och Liljus, ju större diameter eller desto fler rör, desto längre ska det/dom vara!

Exempel med 15l & 40Hz:
D50mm = L190mm
D70mm = L393mm
2xD50mm = L410mm
2xD70mm = L828mm

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/20 :  16:34:53  Show Profile Send zahnn a Private Message
Ber om ursäkt. Hade bara för mig att det var så.

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000