Author |
Topic |
|
Liljus
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 01:04:28
|
Hallå alla!
Jag har precis färdigställt ett par högtalare som jag byggt helt från grunden, mina första faktiskt, har bara provat byggsats innan, och jag måste säga att det blev KANON! Nu har ju inte jag någon superanläggning i övrigt kanske, kör på Technics-grejer, lite äldre men helt okej. Elementen jag använde mig av är Peerless 145-WR bas/mid och Peerless DT100H diskant. Är det någon här som har erfarenhet av dem? Det hade varit kul att höra om! Jag tycker iaf att jag lyckades få det att låta riktigt bra! Jag kommer att lägga upp bilder senare, om det är någon som är intresserad av att se.
En annan fråga med, hur fungerar det med bas-reflexrör när det gäller enkla och dubbla? Säg att det krävs en längd på 250mm för att nå rätt frekvens, kan man då korta av längden genom att använda två rör?
Finns det någon enkel förklaring på förhållandet mellan längd och bredd på rören? Om jag har fattat det rätt så kan man sänka avstämningsfrekvensen genom att göra röret längre, men hur påverkas det om man ändrar bredden?
Tacksam om någon orkar svara på dumma frågor=) /Liljus |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 05:02:26
|
Kul!! Klart vi vill se bilder! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 08:50:07
|
Grattis!
Jag har för mig att det är volymen på röret som räknas, alltså blir det halva rörländen om du har två rör eller om du har ett grövre rör med dubbla tvärsnittsarean. (radien*radien*3.14159265). Med reservationer för att det inte är precis exakt, man bör säkert ta med i beräkningarna att det blir olika flöden i portarna om man har större/fler rör...
Bilder absolut... |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|
Mcz
Member
849 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 09:31:35
|
Zahnn och Liljus, ju större diameter eller desto fler rör, desto längre ska det/dom vara!
Exempel med 15l & 40Hz: D50mm = L190mm D70mm = L393mm 2xD50mm = L410mm 2xD70mm = L828mm
MVH Martin
|
Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462 |
|
|
zahnn
Member
170 Posts |
Posted - 2004/04/20 : 16:34:53
|
Ber om ursäkt. Hade bara för mig att det var så. |
[z]
I like boolean logic NOT |
|
|