Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 08:41:51
|
Igår var det smygpremiär på Mårten Design's besökscenter och HiFiForum.nu var inbjuden.
Vi tog emot anmälningar och var på slutet tvugna att lotta ut platserna, det fanns ett visst intresse att få hänga med.
Vi var på plats vid 18-snåret och möttes i dörren av Leif och Jörgen. Jörgen berättade att de hade haft några sista minuten grejor att fixa, men av jäkt eller fix syntes ingenting. Det var ett mycket prydligt och VACKERT besökscenter som vi kom till.
Det började med en "välkomst-drink" med tillhörande peanötter och att vi gick och bekantade oss lite med rummen och prylarna
"Hej och tjenare, vad heter du på forumet...." "Att den där PAC alltid skall springa runt med sin kamera, oooops! Le, han plåtar oss!"
Det kommer mera... |
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 09:43:56
|
Tack så väldigt mycket för att ni fixade den här visningen. Det var mycket trevligt, med god mat, öl och nougat.
Bra musik också. Jäklans vilket tryck den var när Infected Mushroom kom på! Kul! |
|
|
gudmundsson
Member
166 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 09:45:03
|
...och hur länge har du tänkt att vi ska orka vänta?! |
|
|
AKA
Trancelover
616 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 12:29:35
|
Han har väl ett jobb att sköta först och främst. Bilderna kommer när de kommer. |
|
|
Gebex
Member
884 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 12:35:22
|
Mycket trevlig tillställning! Bra initiativ! Synd att jag var tvungen att lämna er så tidigt. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 13:25:13
|
Ja visst var det trevligt!
Jag hade jättekul och massvis med trevliga/roliga/glada människor att snacka med.
Så, vad var det Time & co stod och drägglade över...? Jo, det var detta:
Mycket mingel blev det...
CH, Jorma och Kasra
Bernt och Plind
Jörgen, Bernt, Time och Dr Moureau
Och här är alla på en och samma bild!
Hela förpremiärsgänget
Det kommer mer... |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 13:34:17
|
Det var riktigt skoj. Det fanns visst folk som tyckte jag spelar högt, jag förstår inte det... Dom sa fönstren skallrade i rummet intill. Stämmer det verkligen? - I så fall får jag offentligt be om ursäkt. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 13:36:40
|
Jo, när du körde infected mushrooms i det mindre rummet hoppade rutorna...
Den skivan bara måste jag ha tag på!!! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 13:37:53
|
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
zie
Member
208 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 14:33:43
|
Infected mushroom, och jag som bara trodde att ni lyssnade på sångerskor med ensamma kontrabasar... Mer bilder nu PAC :) |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 15:07:46
|
quote: "Att den där PAC alltid skall springa runt med sin kamera, oooops! Le, han plåtar oss!"
LOL |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 15:18:43
|
quote: Infected mushroom, och jag som bara trodde att ni lyssnade på sångerskor med ensamma kontrabasar
Nänänänä! Sånt är bara för mesar! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
rejvgudrun
Member
562 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 15:21:02
|
Infected Mushroom = Israelisk räsertrans Vore man politisk korrekt skulle de bojkottas |
________________________ PRAGA MATER URBIUM |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 17:14:15
|
Här inne försöker vi lämna politiken därhän och bara hänge oss åt musiken och vår hobby |
|
|
Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst
490 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 18:01:07
|
Pac; PM:a mig din adress så skall jag skicka en kopia av skivan BP:empire till dig.
Carlssonburkar och Infected Mushroom är en himmelsk matchning...
/Tux |
Klubbmästare för Audiogrupp Väst Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...
Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
|
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 18:11:21
|
Ni verkar ha haft trevligt
quote: Bra musik också. Jäklans vilket tryck den var när Infected Mushroom kom på! Kul!
Dessa är en av mina favoriter. Har alla (?) tre skivor.
Converting Vegetarian är bäst ( dubbelskiva). The "Trance side" är bra men "The other side" är den häftigaste elektronika som jag har hört.
Min gamle far som inte har någonting som nyinspelats de tio senaste åren snodde den så att jag fick köpa den en gång till
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 20:58:37
|
Suck, tänk om man hade ett sådant rum hemma... Ser ut som ni hade det trevligt. Berätta nu mera om era lyssningsintryck, blev ni berörda, besvikna, överumplade, imponerade, förvånade, ja kort sagt era känslomässiga upplevelser av denna kväll. |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 22:13:25
|
Först o främst måste jag säga att det var trevligt att få känna sig "normal" för en gång skull! Detta menar jag på ett positivt sätt. Tänk att få snacka om sitt intresse utan att folk ledsnar och om någon mot förmodan gör det, så står/sitter nästa kvalitetshifinerd inom armlängds avstånd.
Alla var trevliga, positiva och det var helt klart förväntan i luften. Lite julafton för stora pojkar. Teamet på besökscentrumet var väldigt gästvänliga och generösa. Man kände sig välkommen och väl omhändertagagen. Tack!! När väl lyssningen började, efter lite tvekan hos gänget, så spreds en hel del välljud och leenden.
Mina personliga intryck var att det kom imponerande bra och oansträngt fullrange ljud från både storebror och lille bror Coltrane, trots deras ringa storlek i respektive klass. MDs ljudideal kan jag köpa 7 dagar av 7. Dock kanske köpfrekvensen på Coltrane blir 7 år eller nått Öppenhet och detaljer, utan att låta tunt. Diamantdiskant är inte bara ett "fläska på" argument heller visade det sig. Det som saknades i släpp i diskanten på Alto, tycker jag infann sig på stora Coltrane och kanske var det som var min största behållning av kvällen, ljudmässigt. Det läskigaste var när Alto skapade en resonans i rummet så det nästan gick upp i limningen av Bernts svampmusik. Det slutade lyckligt dock.
EAR steg var rikgtigt trevligt! Ser fram mot att testa dessa någon gång hemma. Gondul var svår att uttala sig om, då alla komponenter var nya för mig i kedjan, men förmodligen var den en del i det detaljerad och svävande ljudet.
Tack för det trevliga bemötandet och kul att träffa trevligt forumsfolk. Vi måste ha fler spontanträffar i vår. Hemma eller i butik. Arken är allt för fjärran. /Henrik
edit: formuerling med risk för feltolkning... |
Edited by - Matrixen on 2004/03/25 22:42:54 |
|
|
Dr Moureau
nu mera Dr...
316 Posts |
Posted - 2004/03/25 : 23:05:14
|
Ett stort tack till Mårten Design för en afton man sent skall glömma. Tack för utsökt mat, dryck och lyssningsmöjligheter!
För mig som är nybörjare inom HiFi var det fantastiskt att få lyssna på en anläggning i den här klassen, det är inte varje dag man får göra det. Att sedan kunna få lyssna till den stora HiFi kunskap som fanns samlad gjorde upplevelsen större. Som grädde på moset blev att få träffa och träffa medlemmarna på forumet.
Hoppas ingen tyckte jag ställde alltför dumma frågor-(som nybörjare har man den förmånen)
Tack alla för en trevlig afton (Vi måste ha mera träffar i Göteborgsområdet!) |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 00:33:19
|
Det var helt klart en kväll man sent kommer att glömma. |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 08:29:42
|
Kul kul! Jag hoppas jag själv kommer upp där snart för en lyssning!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 09:27:54
|
Lyssningen tog vid efter minglandet.
Coltrane Alto, Ear 509 och Gondul förtrollar en hel publik
Samma publik - samma förtrollning - annan vinkel
Leif höll hårt i fjärren, framför allt när Bernt försökte smyga in sina "svampar"
Leif har "kontrollen"
I det mindre rummet spelade Advantage S1, EAR 899(Som rent slutsteg) och Miles alt. Mingus.
När vi hade lyssnat en stund var det dags för lite mat. Mårten Designt dukade upp en pastasallad med mycket god dressing
Buffé-bordet är dukat.
Och alla lät sig väl smakas
Från vä.: Ch, Jorma, Kungpingvin,... & Dr Moureau
Från vä: Time, StefanB, Bernt & Gebex
När vi var mätta och glada var det dags för finalen... Coltrane
Coltrane dominerar
Min egna lyssningsintryck då? Ja, det känns ju inte riktigt fair att ta plats med dem här... Jag har ju under de senaste veckorna sprungit nästan som ett "husets barn" in och ut och haft lyxen att få lyssna när helst jag velat.
Men, "here goes": Akustiken i rummen är bra. Det mindre rummet kan bli väl påträngande i basområdet om man kör på tex Miles, men med Mingus är det väldigt trevligt. Det blir överlag breda och djupa stereoperspektiv i dessa två lyssningsrum. Det stora rummet är nog snäppet bättre på de flesta parametrarna dock.
Om man skall prata lite om anläggningarna som huserar i rummen så kan man först och främst konstaterar att det som finns i dessa rum håller mycket hög klass. För min egen del är det framför allt detaljeringsgraden i hela registret som imponerar. Coltrane har en bas som är mycket imponerande, slank, detaljerad och mycket lättlyssnat. Alto har ett mellanregister som är rent magiskt. Miles, Mingus och Monk spelar även de med mycket hög upplösning och detaljrikedom. Personligen så håller jag Miles som en av mina favoriter. Rätt matchad så kan den högtalaren verkligen spela musik. En annan reflektion jag har är att det är roligt att kunna göra jämförelsen som någon gjorde ovan mellan Coltrane och Alto, hur många fler platser i världen är det möjligt...
Vi skall vara glada åt att Göteborg har fått ytterligare ett mycket högklassigt vattenhål för oss HiFi-entusiaster. Vi från HiFiForum.nu önskar Leif, Jörgen & Co all lycka.
Lycka till!!!
Vänligen, HiFiForum.nu
|
Edited by - Zalve on 2004/03/26 09:40:18 |
|
|
Meyer
SW-hantering
209 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 12:24:58
|
Infected Mushroom har en förmåga att fläska på en jemarns bas ja :) Den är skön, bred och tung! |
lyssna först, bedöm sedan. |
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 13:22:17
|
Mums! Både hifin och maten såg ut ha "smakat" gott! Tack för bilderna Pac!
|
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 13:57:56
|
Fick en flashback från "in the Ghetto"(orginalstuiotapekopia), som jag glömde skriva om. Nästan fukt i ögonvrån. Snacka om närvaro. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/03/26 : 15:15:44
|
Det lät riktigt fint det hela. Nu är jag bara nyfiken på vad som händer om man hänger på tyngre förstärkeri... In the ghetto missade jag |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/26 15:16:47 |
|
|
Topic |
|