HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Smygpremiären hos Mårten Design
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:41:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Igår var det smygpremiär på Mårten Design's besökscenter och HiFiForum.nu var inbjuden.

Vi tog emot anmälningar och var på slutet tvugna att lotta ut platserna, det fanns ett visst intresse att få hänga med.




Vi var på plats vid 18-snåret och möttes i dörren av Leif och Jörgen. Jörgen berättade att de hade haft några sista minuten grejor att fixa, men av jäkt eller fix syntes ingenting. Det var ett mycket prydligt och VACKERT besökscenter som vi kom till.

Det började med en "välkomst-drink" med tillhörande peanötter och att vi gick och bekantade oss lite med rummen och prylarna

"Hej och tjenare, vad heter du på forumet...." "Att den där PAC alltid skall springa runt med sin kamera, oooops! Le, han plåtar oss!"


Det kommer mera...

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:43:56  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
Tack så väldigt mycket för att ni fixade den här visningen. Det var mycket trevligt, med god mat, öl och nougat.

Bra musik också. Jäklans vilket tryck den var när Infected Mushroom kom på! Kul!
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:45:03  Show Profile Send gudmundsson a Private Message  Reply
...och hur länge har du tänkt att vi ska orka vänta?!
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:29:35  Show Profile Send AKA a Private Message  Reply
Han har väl ett jobb att sköta först och främst. Bilderna kommer när de kommer.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:35:22  Show Profile Send Gebex a Private Message  Reply
Mycket trevlig tillställning! Bra initiativ! Synd att jag var tvungen att lämna er så tidigt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:25:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja visst var det trevligt!

Jag hade jättekul och massvis med trevliga/roliga/glada människor att snacka med.




Så, vad var det Time & co stod och drägglade över...? Jo, det var detta:



Mycket mingel blev det...


CH, Jorma och Kasra


Bernt och Plind


Jörgen, Bernt, Time och Dr Moureau


Och här är alla på en och samma bild!

Hela förpremiärsgänget


Det kommer mer...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:34:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det var riktigt skoj. Det fanns visst folk som tyckte jag spelar högt, jag förstår inte det... Dom sa fönstren skallrade i rummet intill. Stämmer det verkligen? - I så fall får jag offentligt be om ursäkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:36:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jo, när du körde infected mushrooms i det mindre rummet hoppade rutorna...

Den skivan bara måste jag ha tag på!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  13:37:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:33:43  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message  Reply
Infected mushroom, och jag som bara trodde att ni lyssnade på sångerskor med ensamma kontrabasar... Mer bilder nu PAC :)
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:07:46  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
quote:
"Att den där PAC alltid skall springa runt med sin kamera, oooops! Le, han plåtar oss!"

LOL
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:18:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Infected mushroom, och jag som bara trodde att ni lyssnade på sångerskor med ensamma kontrabasar

Nänänänä! Sånt är bara för mesar!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:21:02  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message  Reply
Infected Mushroom = Israelisk räsertrans
Vore man politisk korrekt skulle de bojkottas

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  17:14:15  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Här inne försöker vi lämna politiken därhän och bara hänge oss åt musiken och vår hobby
Go to Top of Page

Tux
Klubbmästare: Audiogruppen Väst

490 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:01:07  Show Profile  Visit Tux's Homepage Send Tux a Private Message  Reply
Pac;
PM:a mig din adress så skall jag skicka en kopia av skivan BP:empire till dig.

Carlssonburkar och Infected Mushroom är en himmelsk matchning...

/Tux

Klubbmästare för Audiogrupp Väst
Redaktör för Carlsson Illuminati på faktiskt.io
Carlsson Illuminati - ett hegemoniskt och subkulturellt omnipotent socialt nätverk i mängden...

Officiell innehavare av "Snigeltråd-priset"!
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:11:21  Show Profile Send Margaux a Private Message  Reply
Ni verkar ha haft trevligt

quote:
Bra musik också. Jäklans vilket tryck den var när Infected Mushroom kom på! Kul!


Dessa är en av mina favoriter. Har alla (?) tre skivor.

Converting Vegetarian är bäst ( dubbelskiva). The "Trance side" är bra men "The other side" är den häftigaste elektronika som jag har hört.

Min gamle far som inte har någonting som nyinspelats de tio senaste åren snodde den så att jag fick köpa den en gång till


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:58:37  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Suck, tänk om man hade ett sådant rum hemma...
Ser ut som ni hade det trevligt.
Berätta nu mera om era lyssningsintryck, blev ni berörda, besvikna, överumplade, imponerade, förvånade, ja kort sagt era känslomässiga upplevelser av denna kväll.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:13:25  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Först o främst måste jag säga att det var trevligt att få känna sig "normal" för en gång skull! Detta menar jag på ett positivt sätt. Tänk att få snacka om sitt intresse utan att folk ledsnar och om någon mot förmodan gör det, så står/sitter nästa kvalitetshifinerd inom armlängds avstånd.

Alla var trevliga, positiva och det var helt klart förväntan i luften. Lite julafton för stora pojkar. Teamet på besökscentrumet var väldigt gästvänliga och generösa. Man kände sig välkommen och väl omhändertagagen. Tack!!
När väl lyssningen började, efter lite tvekan hos gänget, så spreds en hel del välljud och leenden.

Mina personliga intryck var att det kom imponerande bra och oansträngt fullrange ljud från både storebror och lille bror Coltrane, trots deras ringa storlek i respektive klass. MDs ljudideal kan jag köpa 7 dagar av 7. Dock kanske köpfrekvensen på Coltrane blir 7 år eller nått Öppenhet och detaljer, utan att låta tunt.
Diamantdiskant är inte bara ett "fläska på" argument heller visade det sig. Det som saknades i släpp i diskanten på Alto, tycker jag infann sig på stora Coltrane och kanske var det som var min största behållning av kvällen, ljudmässigt.
Det läskigaste var när Alto skapade en resonans i rummet så det nästan gick upp i limningen av Bernts svampmusik. Det slutade lyckligt dock.

EAR steg var rikgtigt trevligt! Ser fram mot att testa dessa någon gång hemma.
Gondul var svår att uttala sig om, då alla komponenter var nya för mig i kedjan, men förmodligen var den en del i det detaljerad och svävande ljudet.

Tack för det trevliga bemötandet och kul att träffa trevligt forumsfolk.
Vi måste ha fler spontanträffar i vår. Hemma eller i butik. Arken är allt för fjärran.
/Henrik

edit: formuerling med risk för feltolkning...

Edited by - Matrixen on 2004/03/25 22:42:54
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:05:14  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Ett stort tack till Mårten Design för en afton man sent skall glömma.
Tack för utsökt mat, dryck och lyssningsmöjligheter!

För mig som är nybörjare inom HiFi var det fantastiskt att få lyssna på en anläggning i den här klassen, det är inte varje dag man får göra det. Att sedan kunna få lyssna till den stora HiFi kunskap som fanns samlad gjorde upplevelsen större.
Som grädde på moset blev att få träffa och träffa medlemmarna på forumet.

Hoppas ingen tyckte jag ställde alltför dumma frågor-(som nybörjare har man den förmånen)

Tack alla för en trevlig afton
(Vi måste ha mera träffar i Göteborgsområdet!)

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2004/03/26 :  00:33:19  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Det var helt klart en kväll man sent kommer att glömma.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/26 :  08:29:42  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Kul kul! Jag hoppas jag själv kommer upp där snart för en lyssning!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/26 :  09:27:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Lyssningen tog vid efter minglandet.

Coltrane Alto, Ear 509 och Gondul förtrollar en hel publik


Samma publik - samma förtrollning - annan vinkel


Leif höll hårt i fjärren, framför allt när Bernt försökte smyga in sina "svampar"

Leif har "kontrollen"


I det mindre rummet spelade Advantage S1, EAR 899(Som rent slutsteg) och Miles alt. Mingus.






När vi hade lyssnat en stund var det dags för lite mat. Mårten Designt dukade upp en pastasallad med mycket god dressing

Buffé-bordet är dukat.


Och alla lät sig väl smakas

Från vä.: Ch, Jorma, Kungpingvin,... & Dr Moureau


Från vä: Time, StefanB, Bernt & Gebex





När vi var mätta och glada var det dags för finalen... Coltrane

Coltrane dominerar





Min egna lyssningsintryck då? Ja, det känns ju inte riktigt fair att ta plats med dem här... Jag har ju under de senaste veckorna sprungit nästan som ett "husets barn" in och ut och haft lyxen att få lyssna när helst jag velat.

Men, "here goes":
Akustiken i rummen är bra. Det mindre rummet kan bli väl påträngande i basområdet om man kör på tex Miles, men med Mingus är det väldigt trevligt. Det blir överlag breda och djupa stereoperspektiv i dessa två lyssningsrum. Det stora rummet är nog snäppet bättre på de flesta parametrarna dock.

Om man skall prata lite om anläggningarna som huserar i rummen så kan man först och främst konstaterar att det som finns i dessa rum håller mycket hög klass.
För min egen del är det framför allt detaljeringsgraden i hela registret som imponerar. Coltrane har en bas som är mycket imponerande, slank, detaljerad och mycket lättlyssnat. Alto har ett mellanregister som är rent magiskt. Miles, Mingus och Monk spelar även de med mycket hög upplösning och detaljrikedom. Personligen så håller jag Miles som en av mina favoriter. Rätt matchad så kan den högtalaren verkligen spela musik.
En annan reflektion jag har är att det är roligt att kunna göra jämförelsen som någon gjorde ovan mellan Coltrane och Alto, hur många fler platser i världen är det möjligt...

Vi skall vara glada åt att Göteborg har fått ytterligare ett mycket högklassigt vattenhål för oss HiFi-entusiaster. Vi från HiFiForum.nu önskar Leif, Jörgen & Co all lycka.



Lycka till!!!


Vänligen,
HiFiForum.nu

Edited by - Zalve on 2004/03/26 09:40:18
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2004/03/26 :  12:24:58  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message  Reply
Infected Mushroom har en förmåga att fläska på en jemarns bas ja :)
Den är skön, bred och tung!

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:22:17  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mums! Både hifin och maten såg ut ha "smakat" gott! Tack för bilderna Pac!


Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:57:56  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Fick en flashback från "in the Ghetto"(orginalstuiotapekopia), som jag glömde skriva om. Nästan fukt i ögonvrån. Snacka om närvaro.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/26 :  15:15:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det lät riktigt fint det hela. Nu är jag bara nyfiken på vad som
händer om man hänger på tyngre förstärkeri...
In the ghetto missade jag

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/26 15:16:47
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000