Author |
Topic |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 20:14:51
|
Det kom färre än väntat till träffen i Uppsala men det var ändå mycket trevligt och givande och vi som var där tackar patrikf för det trevliga initiativet.
Här kommer några bilder:
Det var patrikf som hade med sig de jättestora högtalarna med bandelement i diskanten. De spelade initialt mycket högt på dessa högtalare och vid denna höga volym tyckte jag att det lät rätt grötigt i mellanregistret och att man kunde höra att det var band i diskanten. Jag vill bara tillägga att jag senare kom att uppskatta högtalarna mycket mera. Jag tyckte därför att det var rätt skönt när vi spelade på Thomas_A´s små högtalare med mer normal ljudstyrka.
Thomas_A använder sig av biamping med aktiva delningsfilter av EMBLA:
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 20:27:28
|
Jag hade tagit med mig min splitternya Primare DVD30 samt min Sonic Frontiers SFCD-1 som jag hade köpt 1997. Frågan för mig var alltså om Primare skulle kunna ersätta min Sonic Frontiers CD-spelare som var rankad Class A i Stereophile. Enligt flera affärer i Sthlm borde den vara bättre än Primare medan Hans Karlsson från Audioactive lika säkert hävdade att Primare var bättre....
Vi började med att koppla in Sonic Frontiers som källa till Thomas_A's anläggning och den lät bra och det som slog en var nog den sköna mjuka diskanten vilket härrör från att den har rör i utgångssteget. Vi kopplade sedan in Primare och använde då enkla cinch-kablar och placerade DVD-spelaren ovanpå Thomas_A's prylar, se bilden:
Iffe sa nog det vi alla tyckte: "Det är mer jävlar anamma i Primar'en" |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 20:55:08
|
Thomas_A hade lämnat basmodulen hemma men jag måste säga att det lät mycket bra och med Primare som källa verkade högtalarna gå förvånansvärt djupt. Det lät mycket bra och hade bra upplösning och Thomas_A var hela tiden beredd med en trimm-skruvmejsel för optimera ljudet.
Jag överlåter åt honom att berätta lite om sin utrustning!
När Thomas_A tagit med sig sina högtalare och elektronik så kopplade vi in iffe's PA-förstärkare från OSC Audio. Det var en stark sak - 425W tror jag Iffe sa! Den hade verkligen patrikf's stora högtalare i ett bra grepp och med Primare DVD30 som källa lät det mycket bra - och nu spelades det med PA-ljudstyrka utan att jag upplevde att det var det minsta grötigt. Man får nog revidera sin uppfattning om PA-steg!
- och en översiktsbild:
|
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 21:17:00
|
Fina bilder Eliot! Minns speciellt: Thomas_a´s fatala felkoppling bas/diskant... Tur att diskanten inte är så dyr! Elliots skivor. Ingen musik jag skulle ha snubblat över på egen hand. Det klassiska stycket ver långt ifrån den jämna smeten jag förknippar en del klassiska inspelningar med. Iffes slutsteg imponerade också. Ett lätt och ganska billigt steg som lät tungt och dyrt. Hoppas att övriga deltagare inte har tinnitus, och att ni njöt av att KÄNNA Yello! |
Edited by - patrikf on 2004/03/13 21:18:34 |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 22:03:22
|
Skivorna jag hade med: Marla Glen: "This is Marla Glen" - en skiva som var en mycket stor hit i Tyskland men aldrig nådde Sverige. Det tyska HiFi-tidningarna har bra recensioner och då speciellt AUDIO men också Stereoplay och STEREO och där har man ofta kunnat läsa om henne. En liten tjej med en (nästan) mansröst a la Eartha Kitt (har någon sagt). Kari Bremnes & Jacintha (XRCD!) behöver ingen introduktion. För klassik-fans är Espana, Dir. Argenta, LSO på DECCA välkänd - en fantastisk inspelning från 1957 (Stereo!) som man ofta har kunnat köpa för 69kr. För CD alltså! Detta är en av de få klassiska Decca-skivor som jag inte har i originalutgåva. Jag har "bara" Ace-of-Diamonds" återutgivningen - originalutgåvan kostar i bra skick några tusenlappar Återutgåvan på vinyl från Speakers Corner (Vinylbutiken!) låter mycket bra och nästan lika bra som Ace-of-Diamonds....
Iffe hade några häftiga skivor med sig som jag hoppas han kan skriva lite om. |
Edited by - eliot on 2004/03/13 22:14:57 |
|
|
Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare
238 Posts |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 22:49:53
|
Ja Patrikf - det var häftigt att höra Yello på STORA högtalare |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/03/13 : 22:57:42
|
Var är allt det svarta klegget som va på de där höga högtalarna ??? Jag mena var det har tagit vägen, de där lådorna va ju alldeles nerkladdade med det. |
Edited by - DIYamps on 2004/03/14 12:14:34 |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 02:03:40
|
Tack Eliot, det blir min inköpslista! DIYamps> Det svarta klrgget är polyurethangummi.
|
Edited by - patrikf on 2004/03/14 02:24:18 |
|
|
HEGE
Member
753 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 02:17:38
|
En lite annorlunda uppsättning är aldrig fel! Det går inte att utveckla skillnaderna mellan Primare DVD30 och Sonic Frontiers SFCD-1 lite?
/Henrik
|
"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder." Ritchie Blackmore
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 03:45:06
|
Tyvärr kunde jag ej närvara pga. familjeskäl, verkar ha varit en trevlig tillställning. |
Bravo |
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 10:53:00
|
Yes, jag vill gärna höra mer omdömen om DVD30:an åxo! |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 11:25:56
|
Har inte släpat QSC-steg på någon tunnelbana. Dock bar jag den från tågstationen i Uppsala när jag hämtade det vilket var nog så jobbigt. Den musik jag hade som lyssnades på var bland annat dub med Scientist. Mycket dynamiskt, mycket ekon och ljud som kommer in och försvinner ur ljudbilden. Även tysk och jamaicansk reggae med Gentleman och Buju Banton. Den förstnämnda lät riktigt bra på den här anläggningen måste jag säga. Bäst ljud tycker jag spelades med QSC-steget med CD från Primare och patrikf:s högtalare. Bra ljudtryck men ändå kontrollerat. |
|
|
Carl-M
Member
432 Posts |
|
jhnmn
Member
230 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 11:49:49
|
Tyvärr kunde jag inte dyka upp pga akut tentapluggande.. där får man för att man alltid skjuter upp allt till sista minuten Dock har jag ju dryga 3½ års studier kvar här i stan, så förhoppningsvis kommer det fler chanser
Kul med bilder, det var kanske inte helt oväntat att patrikf:s högtalare skulle vara av det större slaget |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 12:01:50
|
quote: det var kanske inte helt oväntat att patrikf:s högtalare skulle vara av det större slaget
När jag ska till älvkarleby behöver jag bärhjälp... Har blåmärken på armarna av dom jag bar själv. Iffe räddade mig sen! Nån som vill med till Älvkarleby mot lite bärhjälp???
|
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 12:33:05
|
Diyamps, det var bara polyurethan som hade hamnat fel, och är bortskrapat nu! Jag blev av nån anledning helt svart om händerna när jag fogade samman lådorna... |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 12:43:26
|
Stördes/märkte ni av fläkten på QSC-steget?
patrikf: Var delar du basarna mot bandelementet? |
Mvh |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 12:59:46
|
Matson: Vi körde lite med ett Australian Monitor AM1600 steg. Den fläkten störde. Qsc-stegets fläktar kan kanske störa vid låg volym hemma. Fläktarnas varvtal borde kunna justeras, alt. byta fläktar mot elfas som kan vartalsstyras som man vill? Observera att mina högtalarna är kopplade i 2 ohm. QSC- steget visade inga som helst tecken på andtäppa, något jag var orolig för innan!
Matson: Jag delar basarna vid 1k. Ej idealt för basarna. |
|
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 13:53:15
|
Bifogar hälsning från den bannlyste provokatören Thomas_A
quote: Tack för lyssningen igår.
Jag ville bara meddela att det var trevligt (du kan kanske hälsa via mig på HF) och att hittat det lilla felet i mina filter. Nu låter de mkt neutralare (lät för ljust i översta diskanten vid träffen) och ännu bättre! Felet var att jag satt dit ett motstånd för att dämpa nivån på diskanten men såg inte att deet hela blev ett filter som sänkte nivån vid 3-6 kHz för mycket. Därav fick man kompensera med basen så det blev en för stor "psykoakustisk" dip mellan 3-6 khz.
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 14:27:04
|
Weezer skrev: quote: Yes, jag vill gärna höra mer omdömen om DVD30:an åxo!
- Jag hade hoppats att någon annan skulle skriva lite om deras intryck av DVD30 eftersom det annars bara låter som mitt tyckande!
Jag kommer att starta en ny tråd där jag jämför Primare DVD30 med Sonic Frontiers i min existerande anläggning:
Stay tuned
Tillägg: Min analoga källa - Simon Yorke Designs: Precision analogue disc transcription system - kommer jag att använda som domare |
Edited by - eliot on 2004/03/14 14:32:28 |
|
|
iffe
Member
352 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 14:35:15
|
Jag tycker Primaren lät öppnare och mer detaljerad än CD:n från Sonic Frontier. Kort och gott en bättre spelare i mina öron. |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 15:26:07
|
Tack Iffe! - Och då skall vi tänka på att för Sonic Frontiers använde vi en specialkabel med XLR-kontakt i CD-spelaren och cinch på förstärkarsidan. Denna användes eftersom den balanserade utgången från Sonic är bättre (läs: mindre komponenter) så det lönade sig att göra om till obalanserad i kontakten (jag ville inte löda i apparaten i onödan!). Den har också NOS-rör vilket gör att den definitivt är bättre än de exemplar som testades i tidningar (Stereophile mm). Till Primare använde vi kabel av typ: medföljer billig CD-spelare. - Sedan var den inte inspelad. Jag tänker köra Purist Audio Designs Burn-in CD vilket brukar verka under.....
Om man skall skjuta in en "brask-lapp": Primare lät dynamiskare och hårdare än Sonic och det är lätt att tolka det som om den har högre upplösning. Sonic var allmänt skönt avrundad .
- Innan vi satte på Primare så använde vi Sonic alternativt någon av de övriga CD-spelarna och då upplevdes den som klart bättre än de övriga CD-spelarna. I förhållande till dessa hade den större lugn (dvs mindre skrammel, den väger mycket mer!) och högre upplösning. Klangbilden var också mer avlägsen - lite mer "High-Endig"! |
|
|
BoB
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 17:23:36
|
Det var jag som smög mig in en timme och fick lyssna med er. Tack! Och skitkul. TActive högtalare: så mycket välljud ur något så litet. P:s bas bumlingar och primaren.
mvh bob |
|
|
|
Topic |
|