HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 HIFI & Surround 2004 i Köpenhamn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/03/07 :  11:10:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

Så var då Köpenhamnsmässan i fullgång.

Jag fick möjligheten att följa med Björn "Bjorn" till Köpenhamn så det vankas mässreportage...

Det var en synnerligen solig Lördag så här på senvintern som tre tappra HiFi-entusiaster samlades på Station i GBG för att göra en dagstur till vårat Danska grannland. Det var verkligen i ottan, vill man få chansen att kolla in vad som händer i Köpenhamn får man vara uppe med tuppen eller rättare sagt vid 05.30 på en Lördagmorgon

Mässan hölls på Scandic mitt inne i centrala Köpenhamn och med på trippen var förutom jag även Björn och Christer

Christer till vä, Björn til hö och jag bakom kameran

Vi var framme vid 12-snåret och vad passar bättre än några Danska smörrebrön för att samla krafter inför en lång dag?

"Pillede rejer"

Hos Peak Consult
visades deras mindre golvare "Empress" upp.

"Empress" i körsbär

Detta rummet är ett av dem där det verkligen lät bra. Det lät som att det de använda att spela på var väl värt att ta sig en närmare titt på, kanske tom hemma...

Det var som sagt Peak Consult's "Empress", denna gången i helfigur

Peak Consult, Empress

Racket som de kopplat upp på Empress var ganska imponerande det också. Vi pratar Classé Omega SACD-spelare samt Gryphon Prelude & Encore. Mycket kompetent elektronik rakt igenom.

Classe Omega SACD1, Gryphon Prelude & Encore

Det kommer mera

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/07 :  11:48:58  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Mycket trevliga bilder ser fram emot fler Pac.

Kan man säga att du åkte med till mässan som på en räkmacka? =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/03/07 :  11:50:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Kan man säga att du åkte med till mässan som på en räkmacka?
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/07 :  12:58:18  Show Profile Send ment a Private Message  Reply
Det där hotellet har jag bott på många gånger i tjänsten! Synd att den där mässan inte inföll med en jobbresa...
Tack för att ni postar bilder och rapporterar! Har ni fler bilder?

Jag har horn!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:26:05  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Här kommer min bild-kavalkad

Tyvärr så är min kameralins allt annat än clean samt avsaknaden av stativ medförde att alla bilder är tagna med blixt.

Resan blev inte speciellt lång, totalt sisådär tre kvart.

Väl i Köpenhamn stärkte jag mig med en röd pölse & en Tuborg.

Scandic hotel låg väldans nära centralstationen ~300m skulle jag tro.

Först ut, Pioneer;

TV:

DVD:

Stärkeri:

Högtalare:

Det lät väldigt bra förutom att centern spelade på tok för högt, tröttnade ganska fort. Tyvärr för det lät väldans engagerande och trevligt annars.

Sen mötte jag upp några HF/faktiskt-medlemmar & drack en pilsner.

F.v: Ranefjord, Wee-Eight, Naqref.

Lindvall.

Nämen. (Danmark... )

Sen gick jag in i rummet som kom att blev dagens höjdpunkt:
(Peak Consult International)

Empress,

Högtalarna drevs med Classé's värsting Omega-SACD-spelare,

Kraften stod Gryphon för,

Hela racket,

Det lät sjukt bra! Grymt öppet, lättlyssnat och trevligt. Fick många rysningar, nackhåret reste sig.. ja ni vet.
Det enda jag skulle kunna anmärka på var att det lät lite "låda" men inte så mycket att det störde.
Här fastnade jag. Lyssnade i en timme eller två. Tyvärr var det mycket spring som störde lite. När jag lirade Brothers in arms sökte sig folk dit likt hyenor till ett färskt kadaver.

Skaaning-bas, Skaaning-mellan, Scan Speak 9700 i en högtalare kring 100.000kr-strecket är inte illa.
Lite fula dock, lite DIY över det hela.

När det började liras klassiskt kom jag äntligen därifrån. Nästa stop blev ett litet rum där man visade upp lite Rega-produkter,

(Ej uppkopplade)

Sen träffade jag "Audio-Nord-Björn", trevlig prick.

Sen även PAC:en, på TOA.
Vad gör mannen sen? Jo abstinensen sa sitt och han var bara precis tvungen att...

...besöka hififorum.nu
(Du blir ofta bra på bild Per )

Vad heter dessa högtalare? (Dynaudio-diskant & Scanspeak bas)

Dom impade inte iaf, men snygga som tusan.
Och snyggt var även stärkeriet

Vad är detta?
http://hi

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2004/03/07 13:32:03
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:50:11  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Han sa åt mig att hålla i tidningen, han påstod att det var fetaste Carlssonannonsen på framsidan...

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:54:13  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Per ? Pac eller epkpeng ? Heter inte båda Per eller har jag missat nått ? Trevlig mässa iaf, de där högtalarna med det svarta tyget eller lädret på känner jag igen. Blir det nått uppåt H-Sand snart ??? Så även jag kan komma.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/07 :  14:07:04  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
V8: Haha!

DIYamps: Epkpeng = Pär, PAC = Per.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/07 :  14:44:42  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
VPMS heter högtalarna. tror jag ;)

Edited by - hsivp on 2004/03/07 14:45:09
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/03/07 :  14:52:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Classé Omega SACD1 är ingen vanlig syn på dessa breddgrader så låt oss ta en extra titt på denna gedigna och vackra spelare.

Det är en toppmatad integrerad SACD och CD-spelare med ett separat kraftaggregat. Det separata aggregatet är i den lilla lådan i racket under spelaren.

Classé Omega SACD1

Den utstrålar en kassaskåpskänsla som är helt otrolig! Allt går väldigt smidigt och den ger inte ett ljud ifrån sig när den jobbar. Luckan som sitter i den svarta delen på locket öppnas och stängs utan några som helst ljud, den bara glider helt ljudlöst...

Chassiet är i Tjock aluminium och den ser tung ut. Classé-texten är fräst ur locket, snacka om precisions arbete...

Närbild...

Den har både balanserad och RCA utgångar och använder olika DAC'ar för de olika utgångarna.

Baksidan av spelaren och Krafaggregatet

Kort sagt en mycket imponerande spelare som ihop med övrigt i Peak Consult-rummet gjorde väl ifrån sig.

Mer info om spelaren kan man hitta hos Classé Audio
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/03/07 :  17:56:00  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message  Reply
Den röda högtalaren är en Merlin Music VSM-M. http://www.merlinmusic.com/

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2004/03/07 17:56:54
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/03/07 :  19:54:07  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Äntligen mässa på hemmaplan! Jag passar på och slänger in lite bilder jag med.

Grym hemmabio/multikanal från Meridian, men tyvärr som alltför ofta spelades det på tok för högt.

Snygga retro-designade radioapparater visades i samma rum (DAB & analog).

Mycket annorlunda design på dessa grejjer. Lät riktigt bra också. Minns dock inte vad de hette.

I Audiopro-rummet visades snygga stativ...

samt vacker elektronik från Vincent.

Mer Audopro samt Marantz.

FET 2-kanal från Mark Levinson och Proac.

Tom mina nyinköpta pärlor demades med McIntosh elektronik (Dynaudio 52SE).

That's it folks.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/03/08 :  23:50:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Inne hos Eben och Nordost demades det nätkablar.

Nätkablar??? Ja, just det nätkablar. Och inte vilka nätkablar som helst utan Nordost's nya linje med teflonkablar.

Riktigt nära en Valhalla nätkabel

Det var ett ganska litet rum med många stolar. Jag hamnade en bit bak och ut åt vänster så jag hade inte stor förhoppningar där jag satt. Först spelades det med en vanlig standard kabel och det lät bra, tom riktigt bra. Så jag var helt klart skeptisk till att jag skulle kunna höra någon skillnad när första Nordostkabeln åkte in i CD-spelaren.

Eben och Cyrus sammankopplade med Nordost's kablar

Jag fick ett brett på mina läppar,

Visst hördes det ordentlig skillnad och detta trots att jag satt en bit från sweetspot...

Nåväl, det puttades i en ny skiva som vi lyssnade på en stund och sedan var det dags för nästa nätkabel i Nordost's sortiment. Skepsisen lägrade sig hos mig igen..

Det märktes lika tydligt igen, det kändes som om man skalade bort ett lager till

Fryntlig dansk presentatör som gjorde ett enormt bra jobb!

Det var bara att tippa på hatten åt vår Danske presentatör. Han valde mycket bra musik som hjälpte iaf mig att plocka de skillnader som det var med kablarna.

När han hade spelat en stund till var det dags för det slutgiltiga bytet. Nu skulle CD'n matas av en Nordost Valhalla nätkabel. Det var alltså dags för Nordost's svar på Harsprånget.

Många fina kablar...

Jajamensan, det var lika stor skillnad igen
Där trillade nästa lager av och musiken spelade väldigt öppet och med stor närvaro. Ranefjord satt vid min sida och uttalde sig i positiva ordalag om skillnaderna. Han nämnde också att man hörde än större skillnader i sweetspot.

Imponerad medlyssnare

Detta var en mycket bra upplagd och trevlig demo och den bästa som jag var på.

Det kommer fler rum...
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/09 :  00:01:08  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Den där Classé-spelaren är bara för sjukt snygg! Har läst om den allt för många gånger i div tidningar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/03/09 :  05:39:25  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Härligt reportage. Man blir mycket nyfiken på Peak...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/09 :  08:30:02  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Fint reportage!

Kommer min vanliga fråga, någon som lyssnade på Dynaudio S Co.. 3.4?
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/09 :  08:34:52  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Kul repotage, med alldeles lagom med lyssningsintryck! Så du äger ett par dynaudio-högtalare, självklart är det mässa och allt sånt men jag tyckte nästan McIntosh elektronik med någon Dynaudio-högtalare imponerade mest på sheraton för några veckor sedan. Åtminstone i prisklassen under vad ett hus kostar

Har du någon åsikt om dem på mässan vs. hemma?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:03:17  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Ja o en annan va ju dessvärre hemma...

Men men, får väl se fram emot Arken istället. Lite långt bara

PAC: Mkt snygga bilder!!!

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:03:59  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Den lite lustiga försärkaren som visades i sista serien bilder ( triangeln ) är Acoustic Realitys Pre2 / Enigma , Ice Power teknik i lite speciel form...

/Martin
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/09 :  09:31:59  Show Profile Send Henrik A a Private Message  Reply
Mkt trevligt skrivet och läckra bilder.

Tyvärr så orkade jag bara inte ta mig ner till Kbhmn i år igen.
Men hifi-vindarna har börjat rufsa mitt hår igen efter 1 - 1.5 års dvala.
Så det blir att åka till Halmstad som kompensering.

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/09 :  11:58:41  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message  Reply
Några fler bilder.

Ovanlig form på högtalarna, har glömmt märket (det sitter en diskant på baksidan oxså.

Inte ofta man ser vinställ på HiFi mässor.

Mera design, men helt andra prylar.

Mera detaljer.

Mera från öster, som även visar insidan.

Mera från öster, som även visar insidan.

Vinylgodis från Clear Audio .

Meridian DVD (trasnsport) G98 och Processor G 68, framsida .

Meridian DVD (transport) G98 och Processor G 68, baksida.

Meridian aktiva digitala högtalare DSP 8000.

"Högtalarkablar" a lá Meridian.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Edited by - Gemeni on 2004/03/09 12:42:44
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/03/09 :  15:16:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tack för alla bilder!

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/09 :  16:53:17  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Mycket vackra system!
Vad är det som (kan) visas i teckenfönstret på Meridian DSP 8000?

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:25:17  Show Profile Send crion a Private Message  Reply
Argh, skicka hit ett par DSP8000 NU!!

Bubben, vanligtvis så visas källan / tracknumret / radiostation eller volymen. Vitsen med detta är att du kan t.ex. ha bara dina högtalare framme och gömma undan samtliga komponenter. DSP högtalarna skickar vidare IR-kommandona från din fjärr eller kontroll till surroundprocessorn eller DVD spelare.

Speciellt trevligt är multiroom installationer där det räcker att bara ställa ett par DSP högtalare i ett rum och styra hela stereon någon annanstans med dessa.

Edited by - crion on 2004/03/09 19:31:59
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:34:45  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Mycket fina foton och trevligt att se. Dock lite väl stora bilder då det tog ett bra tag även att jag inte har modem direkt.

Men klart värt att vänta på =)

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/11 :  14:43:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Inte konstigt, när bilderna är JPGS på 400k styck

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000