HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mina "kablar" har varit med i Tidningen :o)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/06 :  21:04:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Tycker den stora ormen om dig Johan? Alltså känner den igen dig? och får man fråga hur den gör om den blir på dåligt humör, eller om man har klappat kaniner en hel dag?


Han känner igen mig på det viset att han accepterar mig. Sen har dom sina dåliga dagar med , dom brukar blåsa upp sig och väsnas för att visa att man ska hålla fingrarna borta.

När det kommer till mat så blir det helt andra regler. ormar går enbart på instinkt , luktar det mat går dom in i vad vi kallar för "feedmode" Det är ett läge som dom själva inte kan stoppa. Allt som rör sig eller är varmt tas för mat.


quote:
Hur gör man om man blir attackerad? man kan väl slå ihjäl den men det är väl inte det första man tänker på....eller?



Tja du , det handlar mest om hur erfaren man är. Ormar fattar tillslut att husses arm eller vad det nu kan vara som den har bitit sig fast i inte är käk. Men är ormen stor nog så kan man få ta till kniven

Trädpyton kostar ca 1500 kr en trädboa det dubbla ungefär.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/03/06 :  21:15:21  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply

"Tja du , det handlar mest om hur erfaren man är. Ormar fattar tillslut att husses arm eller vad det nu kan vara som den har bitit sig fast i inte är käk."


hehe styggt.....ser den skamsen ut då och drar tillbaka till terariet eller?? hähä

det var inte så farlig.....men är det så bra att börja med dessa boa/pyton ormar eller?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/06 :  21:24:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nae inte direkt , dom lever i ett habitat som är ganska svårt att återskapa. Dom är även mycket speciella ormar att handa. Dom hugger mer än gärna efter husse.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/07 :  11:32:21  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Det finns inte ens en art som heter Kungsboa , det namnet är ett påhittat namn...

Ser man på, vad man lär sig...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:01:29  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message  Reply
Jo jag har hört att dom har problem med stress och att allt ska tas i piano. Blir det inte problem om du tar ut ormarna för att undervisa?

Jo, det gäller väl att se till att dom inte är hungriga när du har dom klängandes på kroppen. Jag tror inte det skulle vara några problem för den stora att krossa bröstkrogen. Fast han tar nog nacken istället.
Imponerande men farliga djur.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/07 :  14:48:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jo jag har hört att dom har problem med stress och att allt ska tas i piano. Blir det inte problem om du tar ut ormarna för att undervisa?

Jo, det gäller väl att se till att dom inte är hungriga när du har dom klängandes på kroppen. Jag tror inte det skulle vara några problem för den stora att krossa bröstkrogen. Fast han tar nog nacken istället.
Imponerande men farliga djur.


Visst har du en poäng där , hade jag hanterat dom så ofta många gör så hade det funnits risk för stress.

Det måste lukta käk annars händer det inte nått även om dom inte fått nått käk på flera månader. Vi luktar som tur ät inte mat. Var dom sen slingrar upp sig beror helt på var dom hugger

O visst kan dom vara farliga , därför finns det vissa principer som man alltid ska följa. En är hantera dom stora aldrig själv.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:10:35  Show Profile Send weezer a Private Message  Reply
Hur gammal blir en orm i fångenskap?
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:28:32  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Fasen vilka fina ormar du har Johan!
Dom kan få bo i min baslåda, den är ju
på en halv kubik ;)

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/08 :  21:22:26  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
niklas nord, jag tror inte att dom vill bo i din baslåda, den spelar ju bara diskant Skämt åtsido, ormar klarar väll inte det bastryck en normal sub ger ifrån sej ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:24:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Hur gammal blir en orm i fångenskap?


Lite beroende på art , men mellan 15 - 30 år ungefär.

quote:
Fasen vilka fina ormar du har Johan!
Dom kan få bo i min baslåda, den är ju
på en halv kubik ;)


Nja det är lite förlitet , 3.5 kubik är det stora på.
Fast dom mindre skulle kunna ta en låda , basvibrationer stör dom inte nämnvärt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:32:34  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Såvida man inte har en 18+ tummare
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:34:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då närmar man sig dom nivåerna så att till o med ormar jan höra

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/09 :  19:44:02  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
Ormar hör bara det som e subsonic för oss ?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/09 :  20:20:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Inte riktigt

dom flesta arter har rester kvar av innerörat det i sin tur ligger kopplat till deras underkäke. Det gör att dom i vissa fall kan fånga upp vissa vibrationer. Men det är inte forskat så djupt i ämnet för det är ganska svårt för dom fångar även upp vibrationer med kroppen.

Så om dom reagerar med dom små öronen eller med kroppen går inte att säkerställa. Basvibrationer reagerar dom väldigt sällan på iaf

ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2004/03/09 :  21:46:55  Show Profile Send nokia a Private Message  Reply
Hej

Fina ormar du har! Är de Nät eller Tigerpyton?.. Har själv en Rutpyton(morelia spilotes variegata) , världens bästa husdjur!, skäller och gnäller aldrig

edit: fick svar på min fråga när jag läste mer noggrant



Edited by - nokia on 2004/03/09 21:59:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/09 :  23:25:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Både och , nästan...
Jag har 3 Tigerpyton varav 2 är lagom stora och en liten.
Den andra är ingen vanlig Nät utan en Python.reticulatus.saputrai
Dom lever uteslutande på ön Selayer. Det som gör dom speciella är bla att dom blir inte mer än drygt 3-4 som vuxna (+10 år) och att där är x-port stopp från ön. Det kommer att ta iaf 1-3 år innan privat avlen kommer igång så tills dess är hon VÄLDIGT sällsynt.

Rutis är kanon ormar , lite lagom stora med.
Och visst har du rätt om ormar

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/09 :  23:54:09  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Brrrr, tacka vet jag mina hundar, och tama är de med.

Bravo
Go to Top of Page

nokia
Member

145 Posts

Posted - 2004/03/10 :  00:06:02  Show Profile Send nokia a Private Message  Reply
Har funderat på att skaffa en Tigerpyton, men bör läsa på lite mer först.. Har haft min i två år nu, han blir tre år i maj.. En Rutpyton är nog ingen bra orm att börja med, men de har fungerat kanon fint, är man intresserad lär man sig..



Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/10 :  10:25:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kramgoa!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/10 :  18:47:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
tacka vet jag mina hundar, och tama är de med.

Och slurp i ner i magen

NOKIA

Tänk efter både en o två ggr innan du skaffar en Tiger. Storleken dom kommer upp i kan bli ett problem. Tänk ocks på att om du nu vill ha en större orm så blir inte Rutisar direkt små dom heller. Fast det tar lite tid

Ha det bäst.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:49:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag hade en kollega som heter Micke (han också) och som hade en liten kramare av obestämd sort. Ormen var hungrig och Micke + mig själv + ytterligare en kollega tar hans hyrbil och köper på lunchen en vit mus till middag.
Detta är en fredag och av olika anledningar blir Micke kvar till sist på jobbet och går ner till garaget för att köra hem. Hur än Micke försöker så startar inte bilen. Jaha, då tar jag ormens middag och tar bussen istället tänker Micke men upptäcker att kartongen är tom och att musen inte går att hitta. Nu kommer kollega Ferdinand (jo han heter så) tillbaka eftersom han glömt något och båda börjar vända ut och in på bilen men ingen mus finns att hitta nu heller. De ger upp efter en halvtimme.

På måndagen ser flera kollegor musen kila runt inne i bilen men så fort någon närmar sig så försvinner han blixtsnabbt. Micke är uppgiven och vågar till slut att ringa hyrbolaget och berättar ärligt vad som hänt. De tycker att Rödluvan är en bättre historia men lovar att hämta bilen med bärgare och tycker- med illa dold ilska - att Micke kunde berättat vad som egentligen hänt.

Var försiktig med hur ni förvarar maten.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2004/03/12 13:57:11
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:57:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kaniner tappar man inte bort så lätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2004/03/13 :  10:51:18  Show Profile Send sista_striden a Private Message  Reply
Är det inte du som jobbar på ett terrarie i malmö? I så fall var det nog du som höll en föreläsning om ormar för min dåvarande klass (något år sedan) och tvingade på mig en STOR orm =)... dock var det som ovan nämnts att ormen var riktigt behaglig.
Go to Top of Page

Rene
Member

597 Posts

Posted - 2004/03/13 :  10:56:21  Show Profile  Visit Rene's Homepage Send Rene a Private Message  Reply
nice nice

www.vassagohifi.dk
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/13 :  13:46:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Johan, kan du inte lägga en av ormarna på en högtalare eller något och ta en bild? Då blir det iaf lite HiFi i denna tråden och jag slipper bemöta de som talar om OT...

Riktigt snygga djur du har! Hur är det, kan man få en "personlig" kontakt med dem som med tex en hund eller en katt? Ser du att de "viftar på svansen"?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000