HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 OTL möter JMLab Utopia *Återkomsten!*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  07:51:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
På söndagsmorgonen satte jag och arcam oss i bilen och åkte ner till Neodynium.
I bagaget fanns en mycket tung rörförstärkare. Ännu tyngre grejor väntade på oss...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/15 17:23:01

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:06:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Rörstärkaren var större än vad jag trodde!! Skulle verkligen Accuphasen ha någon som helst chans mot detta monster?

Här sitter Bernt och Arcam.. redo för bataljen!! Ser inte Bernt lite lurig ut?


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:08:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Glömde ju att visa monstret!! Här med "motorhuven" öppen.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  08:53:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Här ser vi dagens värd, tillsammans med en av dessa jättelika högtalare:


Här är en bild på förstärkaren:


Närbild på en arme av rör, redo för attack.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:06:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
När vi kommit fram så bar jag och arcam med förenade krafter in slutsteget i lägenheten och medan
vi pustade ut beundrade vi Utopiorna - OJ, var dom SÅÅÅ stora! Slutsteget ser ju litet och nätt
ut i jämförelse. Mitt hembyggda försteg, Transcendent Grounded Grid, och en väska med lite reservrör
och framför allt CD-skivor.
På med ström - uppvärmning av förstärkaren.
Under tiden lyssnade vi lite på Neodyniums anläggning. Det lät mycket bra!

Dags att kolla så allt är OK med slutsteget. Inget konstigt
har hänt under resan så det är bara att koppla in.


Här har vi uppställningen:








Kablar behövs ju...


Dags att bänka sig! Fjärrkontrollen i högsta hugg - hur ska detta gå?


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/25 00:10:44
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:12:25  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Skrot att jag inte kunde följa med!! Hade varit roligt att höra Tuban genom denna uppsättningen.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/11/24 :  10:20:55  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Neodynium ser lugn ut där han sitter med fjärren. Han vet att hans grejer låter så bra att hembyggda jätterörgrunkor aldrig kan skaka om hans världsbild

Arkam däremot ser lite fundersam ut. Han har hört Bernt skapelser tidigare och vet vad de kan prestera.Men hur blir det nu, kommer allt att fugnera, komemr det att börja brinna,. ,kommer det att spela så bra som det gjort tidigare

Ser framemot den spännande fortsättnignen....

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  11:35:30  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Hehe.. Jag satt faktiskt med ett jätte smile där på bilden. Rörsteget/Utopiorna kunde verkligen skrämmas.. eller va säger ni Arcam och Bernt?



Senare kom en annan på besök! En som var på väg till Danmark!


Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  11:38:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Vi körde något som fick oss alla att hoppa högt och dra på smilebanden! En viss Telarc inspelning... 1812? Kanoner?

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  12:12:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jajamensan. Riktiga kanoner - mitt i lyssningsrummet. Tjajkovskijs 1812 Overtyr.
Lägg märke till att min tröja åkte av rätt snart. Slutsteg som ger
600W värme på tomgång och ett rum på 20 kvadrat... Puh!

Här är bilder på ivriga lyssnare:

Peter S och arcam


Neodynium i bakgrunden


En lite kul bild på arcam


Det tar ett tag för den här rörkombination att bli helt genomvarm.
Det lät helt OK från början, men jag känner dom här förstärkarna och
hörde med en gång att det här kommer att bli VÄLDIGT speciellt -
- på ett härligt brutalt sätt... Det första som kommenterades var
basåtergivningen. Alla vet väl att rörstärkare är kass på bas. ELLER?!?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/24 12:23:58
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  13:59:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Allt var faktiskt bra med denna kombon... har inget att direkt klaga på om vi säger så! Men basen... BASEN!! Helt jämn... brutal.. djup och klangligt superb! Snacka om att ha järngrepp över basen. Har ännu inte hört någon Transistor stärkare med sådan total kontroll över basområdet här hemma ännu. Det säger nog rätt mycket... Basen riktigt small i bröstet på en... och start/stopp var på snudden "Amazing".

Credit till Bernt för denna stärkare... trodde man kunde komma långt med hemma byggen.. men så här långt? oj oj..

Många skivor skulle vi gå igenom... antalet skivor vi gick igenom är defentivt ett rekord för mina hifidrabbningar! Antal timmar vi lyssnade var också MÅNGA!

Här är en bild av några skivor,




Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/24 :  19:14:09  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Trevligt reportage.Tror att din OTL är otroligt bra Bernt.
Neodynium:Dig vågar man ju inte ta med sina prylar till efter en sån holmgång

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/11/24 :  19:42:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Måste vara Kul för dig Bernt att prova ditt bygge med sån kringutrustning... För att få höra vad OTL'n går för..
Kul "Test"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/11/24 :  19:56:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Och ska vi komma får du allt ta o städa först


Bernt

Det måsta ha varit skönt att höra sitt steg på en annan anläggning o allt sitter som en smäck

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:04:39  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Hur var OTL:en jämfört med Accuphasen?

Edited by - marbrink on 2003/11/24 20:05:00
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:08:23  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Städa? Förstår inte vad du menar..


Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:11:41  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Jag tycker som JOHAN.Du skall städa & damma och gör riktigt snyggt.Tänk på att vi är långväga gäster

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  20:51:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jahapp, hemma igen. Ja, det här var väl lite av ideala förhållanden för ett test av vad min OTL går för.
För min egen del kan jag konstatera att det är en sanndröm helt enkelt. Jag har aldrig hört något
över huvud taget som spelat bättre, oavsett pris. När pengen väl trillat ner satt jag bara och njöt.
Vi matade på skiva efter skiva med belåtna flin. Det var nästan inget tekniksnack på hela dagen,
det var bara musik. Hemma har jag aldrig fattat hur grym den här konstruktionen är egentligen.
Men när OTLen fick chans att få fritt svängrum med Utopiorna och den här Sonyspelaren trodde
jag knappt det var sant.
Hur OTLen står sig mot Accuphasen kan jag inte svara på så noga men enligt Neodyniums reaktioner så
var basen och återgivning av riktigt komplexa förlopp de områden där OTLen briljerade.
Stämmer det Neodynium?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/24 20:55:49
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/11/24 :  21:48:44  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Bernt att du tvivla, vi andra som hört VET hur bra ditt bygge är.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:12:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe... Tack för det Henrik!
Jag lovade en lista över all fantastisk musik.
Allt detta är musik som jag älskar:
Stanley Clarke – ”Quiet Afternoon” (Live) Från ”This is Jazz ”
Stravinsky – Svit nummer två för liten orkester, första satsen. Orpeus Chamber Orchestra
Johnny Winter – "Look Away" Från ”the winter of ´88”
Prokofiev - Pianokonsert nr 5, andra satsen. London Symphony Orchestra & Vladimir Ashkenazy
Rossini – Overtyren till L´Italiana in Algieri. Orpeus Chamber Orchestra
Chick Corea – "Light Years".
Carola – "Himlen i min famn", "Jag är så glad var julenatt". Från ”Jul i Betlehem”
Mussorgsky – ”The Hut of Baba Yaga” och ”The Great Gate of Kiev” från stycket ”Tavlor på en utställning” Rotterdams Symfoniorkester.
Dvorak – Symfoni nr 9, första satsen. Wiener Philharmoniker.
Palladian Ensemble - ”Roger of Coverly Divisions” av anonym kompositör och ”Sett of Ayres in G” av Nicola Matteis.
Johnny Winter – ”The Sun is Shining” Från ”Live in NYC 97”
Grieg – ”Solveigs Sang ” ur Peer Gynt. Japan Philharmonic Symphony Orchestra, solist Yoshikazu Mera.
Dire Straits - ”Private Investigations” och ”Telegraph Road” (Live) Från ”Money For Nothing”
Jeff Beck – ”Brush With the Blues” (Live) Från ”Who Else!”
Ozzy Osbourne – ”Fire in the Sky” och ”I Don´t Know” (Live) Från ”The Essential Ozzy Osbourne”
Count Basie – ”The Kid From Red Bank” och ”Whirly-bird” Från ”The Complete Atomic Basie”
Michael Jackson – ”Thriller” och ”Wanna Be Startin´ Somethin´” Från ”History”
Johan Borgström Septet – ”Smile and be Serious”, ”Dum-Dum” och ”P.I.M. (Boys in the Dark)” Från ”Smile and be Serious”
Carl Orff – ”O Fortuna”, ”Ego sum abbas” och ”In taberna quando sumus” Från ”Carmina Burana” Wiener Philharmoniker, Arnold Schoenberg Chor, Wiener Sängerknaben. Solister Barbara Bonney, Frank Lopardo och Anthony Michaels-Moore.
Carl Philip Emanuel Bach – Concerto for two harpsichords, Allegrot och Largot.
Johan Sebastian Bach – Toccata och Fuga i D-moll. Wolfgang Rübsam.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/24 22:13:44
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:21:49  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Ett stort tack till Neodynium för att vi fick komma ner på en
stereofonisk hifilyssning, det var riktigt kul.
Det lät otroligt bra, JM Labbarna och rörförstärkeriet
passade som hand i handske, allt satt där det skulle,
dynamik, musikalitet och känsla. Vi körde en cd med kinesiska
trummor någon special demoskiva med stora pukor, dom trumslagen
spelades upp med otrolig dynamik, kontroll och rumskänsla.
Rör lär ju vara lite mjuka och otighta i basen men absolut inte
här. Det spelades många skivor i flera timmar på HÖG volym,
tänk att inte ens grannarna ringde på när vi spelade cd´n med
kinesiska trummor, synnerligen bra grannar, kanske dom var bortresta...

...ojojoj vad det spelade...




Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/11/24 :  22:47:24  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Ojojoj! Där skulle man vart med. Kan tänka mig att det var häftigt. Äntligen fick man en flukt på diagonalmöbleringen också. Tyckte ni det där va stökigt? Då får man nog städa lite då, innan det blir aktuellt att bjuda hem några från vårt kära husmorsfor..f´låt hififorum
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:15:40  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ja nog hade man lust att vara med, måste ha varit en upplevelse.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:21:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Neodynium hade en del helt överdj-a spår också. En afrikansk musik var något av det
häftigaste jag hört - handlade om Johannesburg och diamantgruvor, tåg och annat. Riktigt
härlig livekänsla, man var på klubben helt enkelt - gåshud över hela kroppen!
Kan du göra en lista över låtar du också? Det var så mycket som var jättebra!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/11/24 :  23:49:19  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Det känns igen Bernt! Robban körde det som testmusik på vår forumträff i Uppsala. Han har säkert skrivit vad det var där nånstans, orkar inte kolla själv... Cool musik iaf!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/25 :  00:01:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, jag tror det var en testskiva från Burmester. Men alla skivnummer
stod på så jag ska ta och köpa den skivan, det är då ett som är säkert!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000