Author |
Topic |
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/18 : 17:07:11
|
För kraftiga, nä nä men jag har varit väldigt upptagen den senaste tiden och inte haft ork att flytta runt dom för att prova olika placeringar. Sedan låter det väldigt bra nu så det känns inte som om det är så bråttom.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2009/02/18 : 19:03:36
|
Aha.. okidoki . Kul att det lirar då Mvh |
|
|
|
Passerati
Member
3449 Posts |
Posted - 2009/02/19 : 03:13:31
|
Med såpass stora högtalare i dina Tannoy, ska man verkligen behöva basmoduler/stöd då |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/19 : 08:52:59
|
Ja, de är stora men är bara en tvåvägare och känslig sådan dessutom. Mina är dessutom studioelement som skall kunna spela högt utan dist. För att uppnå det rullar de av lite tidigt i basen och behöver stöd längst ner. Sedan är det ju ganska ballt också.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2009/02/19 : 12:57:03
|
Jag vill tillägga att mina högtalare som förvisso inte är Tannoy men väl JBL av större storlek mäter -3dB/25Hz. Jag har kompletterat högtalarna med en 18":s Velodyne sub. Det gör en väldig skillnad för man får inte samma kraft med JBL högtalarna som är bestyckade med 15":are. Det här beror på att Mick Y:s och mina egna bashögtalare saknar slaglängden och styvhet som behövs för att kunna reproducera den lägsta oktaven. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 17:45:03
|
Jag tänkte få lite systematik i flyttandet genom att mäta varje förändring med ett mätprogram jag har men det sprack. Det gick inte att få någon som helst överensstämmelse mellan upplevt ljud och mätningarna
Troligen saknar jag de kunskaper om hur man mäter och hur man får till anpassningen mellan ljudkort och program/mik som behövs så det är nog inte fel på programmet. Trist ändå. http://www.kirchner-elektronik.com/produkte-atbpc-pro-en.html
Nu får jag samla ny energi för att gå vidare med det här.
Micke |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2009/02/22 : 20:09:30
|
Men hur är dom ... gärna nått betyg :) hur lågt har du delat dem ? Mvh |
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 11:28:19
|
quote: Men hur är dom ... gärna nått betyg :) hur lågt har du delat dem ?
Jag skulle även vilja veta hur du kör med baspluggarna, jag själv har pluggat dom till "djupast" läget. |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/23 : 11:53:26
|
Jag har ju två så den ena är i djupaste pluggläget och den andra är dubbelpluggad. Delningen är så lägsta möjliga. Vi får se lite men jag undrar om inte båda helt pluggade var bäst i mitt rum.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 17:23:45
|
Nu har jag vridigt den ena subben så den spelar längs den andra väggen och nivån gick upp ordentligt. Ganska jämn verkar den vara också. Tänk så lite som kan göra så mycket.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 21:11:29
|
Jag har spelat mycket musik hela kvällen men nästan ingen bas på någon skiva. Till slut tröttnade jag och satte på Kari Bremnes Live och nu dj-r är det bas
Micke |
|
|
Andrén
Medlem i AÖ
557 Posts |
Posted - 2009/02/27 : 22:18:12
|
Vad trevligt =) Skakar det hela vägen ner till 20Hz =)? |
Akustikchef på Sounds of Science
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 10:21:29
|
Vet inte riktigt ännu, det var lite sent igår för att köra frekvenssvep och så där. Jag skall testa senare i helgen.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/02/28 : 20:38:08
|
Nu har jag prövat att flytta runt lite till. Jag flyttade den högra på halva sidoväggen som verkar funka bra i flera uppställningar men här försvann nivån totalt och det lät skumt som tusan. Den kom tillbaka fort men jag passade på att vrida den så att den spelar längs långväggen.
Med testskiva så verkar nivån vara rak ner till 25Hz men under det finns inte mycket att hämta. Då har jag båda de högra portarna i = det djupaste läget. Vid 30 har jag min rumsnod som inte är tillräckligt dämpad med de här subbarna så det blir nog till att köpa en V6:a till.
Som alltid gäller att experimentera mycket och vara lite systematisk.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/06/05 : 22:01:14
|
Jag håller just nu och testar två olika driver rör, ett par 6DJ8 från 1965 (som jag köpt av Niro) och ett par 6922 (som jag köpt av Imperial). Har bara kört en liten stund men ett par dagar kanske jag vågar säga något bestämt. 6DJ8 verkar funka bra så här långt.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/06/05 : 22:03:19
|
Jag glömde bort och säga att jag numera har 2 x V6 absorbenter för min 30 Hz nod.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/06/13 : 19:00:54
|
Bytte just till 6922 rören men kan inte påstå att skillnaden är särskilt stor. Kanske är ger de lite mer topp än 6DJ8 men jag är inte säker. Det kan ju också beror på att musiken jag testar med just nu är Black Sabbath - Paranoid som inte har så där modernt ljust ljud precis.
Båda ger riktigt njutbart ljud.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/08/15 : 17:33:02
|
Fick för mig att pröva att snurra runt mina V6:or och pröva lite olika håll att ha öppningen. F-n trot om det inte gick att locka fram lite mer bas i rummet nu. Det får vara några dagar så får vi se om intrycket består eller om jag bara lurar mig själv.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/08/28 : 18:41:47
|
Nu har jag kört ett tag och med V6 öppningen in mot hörnet så fick jag bort ytterligare av 30Hz noden med tydligare och torrare bas som följd. XTZ basarna blir bara bättre och bättre.
Inga bilder eftersom det inte syns något i rummet.
Jag älskar gratis fix.
Micke |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/12/05 : 15:57:42
|
Nu är det ett Tannoyformat hål i systemet och tyst som i graven. Tror jag blivit tokig som sålt dom.
Men nu börjar ju den stora jakten på något större
Micke |
|
|
Kilgore
Member
1579 Posts |
Posted - 2009/12/05 : 16:12:10
|
Jaså de små Tannoyerna är borta nu... Spännande att se vad som flyttar in i stället. Större Tannoy? Stora JBL kanske eller ngt annat ännu större kanske? :) Hopps du har några stand in högtlare så länge... |
"I love the smell of fresh napalm in the morning" /Lieutenant Colonel Bill Kilgore |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/12/05 : 17:20:32
|
Det enda jag har att spela på är några avlagda från en ministereo. Det ser lite fjantigt ut
Micke |
Edited by - Micke Y on 2009/12/05 18:43:13 |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/12/05 : 17:44:09
|
Har tittat igenom din tråd, men ser inte att du nämner den lille NAD'en nånstans, för det är väl en M3? |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2009/12/05 : 18:42:39
|
NAD är en M3 och jag tycker den är riktigt bra.
Micke |
|
|
Topic |
|