HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Micke Y - en epok slutar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 20

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/10/31 :  15:51:18  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Surt sa räven

Ge inte upp! Jag följer dina förehavanden med spänning

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/31 :  16:40:36  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Micke, vad har du för högtalare och elektronik för övrigt nu?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2010/11/07 :  16:34:11  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu har jag gjort ett set mätningar till

Först tar vi en vattenfallsmätning

Jag tolkar den så att rummet har kort efterklang och är jämt dämpat, kanske är det därför det tål hög volym och ändå låta bra.

Fattat fel, gjort fel, mätt fel, tar bort.

Nästa mätning visar rumsnoder. Jag tolkar mätningen så att det finns en nod vid 29 Hz vilket inte varit en överraskning, jag har 2 V6 or som tar hand om den. Den ser lite dramatisk ut men tittar man mer noggrannt så ser man att den är bara 100ms lång och i själva verket ganska dämpad. Över 29 Hz är rummet helt rent med utan några noder.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2011/01/02 18:51:06
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/11/07 :  17:22:29  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Hmmm, mätningen ser lite konstig ut. Med så mycket dämpning borde inte
en så tydlig kamfiltereffekt synas ens i ett "rumssvep". Kan du
beskriva hur du har mätt och hur högt det var? En bild på setupen
hjälper mycket!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2010/11/07 :  17:50:22  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Då törs jag inte visa min mätning.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2010/11/07 :  18:26:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mätningen är gjord i lyssningsposition med micke på så nära öronposition som möjligt.

Vad är kamfilter effekten?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2010/11/07 :  18:44:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Kolla vid early reflections så förstår du nog vad Petter menar:
http://www.canadahifi.com/How_do_listening_room_acoustics_affect_sound_quality.php

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2010/11/07 :  18:54:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jo, men mätningen visar ju efterklangstid och bakre delen av rummet är diffuserat medan det främre är dämpat. SKA det inte se ut så?

Läst manualen, fattat fel gör om.

Micke

Edited by - Micke Y on 2010/11/08 10:39:44
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/11/07 :  19:31:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jo, så ztenlund.

Du har antingen en högtalare med väldigt ojämn spridning eller så är
din diffusering otillräcklig/ineffektiv. Vid låga frekvenser är det ju
rätt naturligt med dessa dippar, men över ca 200 Hz brukar det bara
vara småkrus på kurvan samtidigt som kurvan i medeltal är rätt jämn,
men faller av lite över ca 7-10 kHz.

Är basen i rätt fas? Dippen vid 2 kHz ser otäckt djup och bred ut.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2010/11/08 :  10:42:26  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Nu har jag läst manualen för XTZ programvaran medan jag satt på tåget mot Göteborg. Inser att jag fattat fel, mätt fel. Vissa lär sig aldrig

Jag skall göra nya och kanske lite bättre mätningar när jag kommer tillbaka till Stockholm.

Micke

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/11/08 :  16:19:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Man lär sig något varje dag, Gör om. Gör rätt
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2010/12/27 :  18:21:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Jag har fått för mig att göra en liten möbel för dator + DAC i plexiglas. Inte ont anande så tågade jag till närmaste byggmarknad och köpte lite. Några funderingar senare hade jag en plan och började såga. Segt och hårt men inga problem med det.
Så skulle jag limma och nu började problemen, fog gick inte alls men färgaffären sa att expoxy skulle funka. Det verkade lovande men när det torkat så visade det sig att det inte fäst alls.
hmm

Efter lite efterforkningar så hade jag hittat problemet och lösningen. Lösningen heter Arcifix 116 och är ett special lim för plexiglas. Frågan är då var man kan få tag på det? En hobbyaffär på nätet sålde tuber för 170:- men minimiordersumman var 300 så det var verkligen dyra droppar. Jag valde att avvakta och pröva med butiker här hemma.

Sedan började en tipsrunda (in på ett ställe och ett tips om ett annat) viket slutade 3 minuter hemifrån i ett litet företag som hetter Plexiskräddaren (lovande eller hur). Där fick jag köpa lite lim i en plastburk för en hundring efter lite övertalning. Jag är räddad!

Bilder kommer när den är mer färdig.

Micke

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2011/01/02 :  18:36:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så här blev det med plexiglaset och limningen av det.

Jag har försökt att göra måtten lite tajta runt maskinen för att få bort lite fläktljud. SD kuddarna är till för att få lite luft under maskinen så den inte blir så varm.

Micke

Edited by - Micke Y on 2011/01/02 18:37:23
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2011/01/02 :  18:41:32  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
läcker datormöbel! :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2011/01/02 :  20:28:51  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Snyggt! SD-fötterna hindrar även vibrationerna från datorn att fortplanta sig till andra apparater. Två funktioner i ett!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2011/01/07 :  15:33:58  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Snyggt! Bra tips med plexi-limmet...
edit1: undrar hur det skulle fungera med "Rör-lim", det limmar(kemisk smältning) många sorters plast, t.ex. rör till sanitetsplast och centraldammsugare..fast en sorts plast är ju inte samma som en annan?

edit2: tog bort en lite dum kommentar för jag tyckte det var en rolig overkill med SD-fötter under datorn.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2011/01/07 20:29:50
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:35:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Så nu tänkte jag skriva lite kring mina högtalare och mitt nya system. Ni har redan sett att det har en dator+dac som signalkälla men vad kommer efter??

Jag kan bara säga att utseendet bedrar

De låter inte som de ser ut, ganska långt ifrån faktiskt. Den lite brutala uppsynen (som ni kommer få se på bild) finns inte alls där i ljudet och inte motsvarar den myten om hur ljudet brukar vara i sitt speciella fack heller. Samtidigt som jag säger det så skall man veta att jag bytt nästa allt och hela kedjan är bytt så exakt vad som är annorlunda kan gömma en och annan fallgrop. Fast och andra sidan så står ju högtalarna för väldigt stor del av hur du upplever ditt system så jag tror inte jag är helt ute och cyklar.

Om man börjar utifrån så är de ett par stora stativare och då frågar sig de som känner mig vad tusan jag ett par sådana för jag som bara gillar stora högtalare. Jo, jag är på en resa genom en lös lista med system som jag vill äga och som innehåller en och annan klassiker med några udda saker inblandade. Som de flesta vet så har jag redan kunnat bocka av Tannoy och JBL 4430 men några till finns kvar på listan.
Den ser ungefär ut så här:
Klipsch hörn horn
VMPS RM 40
Marten Coltrane
TAD TSM1 Monitor

Flera av de här kommer att förbli drömmar men man måste ju kunna få sådana också andra är kanske lite mer realistiska, vi får se.

Micke

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2011/01/14 :  14:49:02  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Spännande, fler bilder tack!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2011/01/14 :  16:14:50  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
är det nått kul från ATC kanske? tom. deras aktiva monitorer?

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2011/01/14 :  16:23:54  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Hur har du mage att hålla mig/oss på halster såhär länge?

Det ska bli roligt att få se vad du haft för dig och vilka ljudförmedlare du har nu

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2011/01/14 :  16:32:50  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Åter till stativarna.

Min första känsla var, jaså. Jag hade väntat mig att bli imponerad men där fick jag tji. Jaså känslan satt i ganska länge men långsamt har den ersatts av något annat, mer musik och glädje.

Hur låter de? De har definitivt tagit tid att lära känna dom, det är helt säkert. Först tyckte jag att det är lite mer mellanregister än vad som jag är van vid sen tyckte jag att de kanske var lite ljusa men ändrade mig ganska snart till att det kanske var basen som var lite återhållen. Efter det velade jag fram och tillbaka tills jag bara gav upp och bara lyssnade på musik istället för att fundera på hur de lät.

När jag bara slappnar av och lyssnar så är de både väldigt avslappnande och super detaljerade på samma gång. Detaljerna kommer verkligen fram utan att ha hissad diskant. Det är för övrigt mycket lätt att råda bot på eftersom både diskant och mellan har var sin nivåreglering. Nä, det är inga sådana billiga trick som tar fram så mycket information ur filerna (Jag kan ju inte säga CD#8217;s längre) det måste vara något annat. Enligt vad som andra skriver på nätet och i tidningar är det den mycket låga distorsionen högtalaren har. Jag vet inte själv men något måste det vara. Hela tiden har jag känslan av att höra mer av musiken och mer av hur det egentligen är inspelat. Vissa grejor är galet bra medan andra saker kan man verkligen fundera på om vill att det skall vara som de gjort. Jag känner mig mer och mer säker på att jag hör är väldigt nära det var tänkt.

Efter ett tag så flyttar sig fokus från högtalarna till inspelningen dvs jag känner att det är en mer sann tolkning mellan mig och inspelningen så jag börjar glömma det som finns innan ljudet strömmar ut i rummet. Skiva efter skiva ger samma känsla, jag hör hur inspelningen är inte hur mitt system låter om ni kan förstå hur jag menar.

Micke

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2011/01/14 :  17:19:16  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Jag gissar på ATC SCM100A :

Go to Top of Page

shifts
Member

375 Posts

Posted - 2011/01/14 :  17:53:20  Show Profile Send shifts a Private Message  Reply
Grattis Micke Y, det är så där jag tycker bra högtalare ska förmedla det inspelade. Det är en fantastisk och vanebildande känsla.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2011/01/14 :  18:02:29  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det ser ut att kunna vara hörnet av en TAD TSM1 Monitor.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7710 Posts

Posted - 2011/01/14 :  20:41:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Den låga disten gör också att det både går och att jag gärna vill spela lite högre än vanligt men samtidigt att det blir lite tamt vid låg volym. Om jag börjar med när man spelar högt så har de grym upplösning och oumppff, rena V8 känslan. Jag kan lyssna länge utan att bli det minsta trött eller att det blir jobbigt. Det blir aldrig lika fysiskt känsla som med Tannoy eller JBL och inte lika kul heller men säkert en betydligt sannare tolkning av filerna.

Vid låg volym så är allt rätt och riktigt men jag saknar det där engagemanget som man alltid har med Tannoy. Där har stora och känsliga element alltid en fördel eftersom de kopplar till luften på ett annat sätt än vanliga högtalare.

Jag kanske skall vända tillbaka till där jag startade med hur långt ifrån ljudet är utseendet. I mina ögon ser de ganska macho ut och lite stöddiga som om de skall spela liknande Tobbes Buckingham men det gör de ju inte alls. Basen är alldeles för kontrollerad, en liten aning dämpad men detaljerad och ganska djup. Allt är där men inte framträdande som bilden skulle kunna få en att tro.

Inte följer de myten om studio monitorn med en diskant som får öronen att blöda, nä här är de snarare återhållna. Mja, jag vet inte om det stämmer men diskanten är i alla fall inget man tänker på eller lägger märke till och då gör de rätt i mina ögon.

Micke

Edited by - Micke Y on 2011/01/14 20:42:17
Go to Top of Page
Page: of 20 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000