Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/15 : 20:40:19
|
Hmm,, Vad skulle jag kommentera ? Att det inte är Eva som är lite ? För hon har en STOR röst ? (Läste tråden för 45 min)
Filter är inte min starka sida och dina bildstorlekar är inte inget fel på |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Beat
Member
1505 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/08/17 : 01:38:21
|
WAAAAAOOOOWWWW
Detta är bygge som jag har missat!!!!...fasen vilka snygga högtalare!!!
Å det jag "gillar mest" med denna designen är HELT KLART basportarna i rostfritt (eller vad det nu var)...så udda...å så snyggt!! |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 13:44:18
|
Det är ritkigt läckert!!!
quote: Förstår nog inte frågan...?!? Sakna fläsk? Skulle inte en 10" Excel räcka till i basen, eller? Vi har inte börjat med integrationen mellan topp o bas än men jag tror inte att basen kommer vara bristvara... Frågan är hur vackert det kommer låta.
Minns inte min reflektion, men kanske invänder jag mot känsligheten på en tia som inte helt lätt integreras till en topp. Jag brukar normalt vilja ha ytterligare lite mer kräm i botten...
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 14:14:43
|
Z, Z skriver under med Z också... |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 14:27:54
|
Vad är förhållandet mellan tian och "toppen"?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 14:56:48
|
Känsligheten för basdelen resp toppen? Är det samma? Är det 90dB för basen och 90 för toppen?
|
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 16:09:35
|
Hej, Ok - det var det jag undrade. Då skall jag inte bli mer närgången än såhär! Tack för svar.
|
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 16:45:39
|
Ursäkta mitt helt omotiverade inlägg mitt i förundran över hur man kan bygga så rackarns stiligt som hemmabygge.
ZAC, du är medveten om att Caddock MP930 tål ungefär 2 W omonterat och för denna tillämpning bör de kanske monteras på en kylfläns? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 16:55:18
|
Z skirver bara under editerade inlägg med Z,,, eller möjligtvis en byggtråd eller PM,, Inga inlägg. /Zalve |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2005/08/30 : 19:37:53
|
Hej ZAC
Jag tackar för ett mycket trevligt telefonsamtal, det var skoj att utväxla ideér och funderingar kring detta eminenta ämne vi kalla hifi.
Vill samtidigt passa att höja den imaginära hatten och gratulera till ett mycket, mycket imponernade bygge, all lycka och välgång vid den stundande färdigställningen.
Mvh // Anders |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
ZAC
Member
671 Posts |
Posted - 2005/09/29 : 18:45:00
|
ÄNTLIGEN har jag fått tummen ur...
Satte igång med filterbygge, klar med ena. Nu skall detta filter kontrolleras med mätningar för att se hur mkt fel jag kopplat...
Det blev stort...som ett slutsteg ungefär. Vissa likheter med mitt Moonlight steg utseendemässigt också.
Här är några bilder på det färdiga filtret, det andra är under bearbetning.
Supra Boxcon kontakter, samma som i högtalarna. Superspikes som fötter.
Inga kontakter på denna sidan, alla kablar lödda direkt i filtret istället. Kabel är Silspeak 425.
Info om kabeln: "Den är uppbyggd av fyra 2,5 kvadratmillimeter tjocka multistrand kopparledare, spiraliserade runt en bomullskärna och inhöljda i en mörkgrå silikonytterstrumpa. Kopparledarna är förtennade, för att minimera signalhopp mellan ledarna, och istället låta signalen transporteras där ledningsförmågan är som störst, dvs inuti själva kopparledaren."
Som ni ser är det samma rökfärgade plexi-glas som lock som jag använde i mitt Ice-Power bygge Moonlight, se bild nedan:
Banankontakterna är av modell "Bra Bananer" från Svalander: http://svalander.se/shoppen/bananer.htm
Z
|
DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636 DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076 DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763 |
|
|
ayayay
Inredningsarkitekt
1278 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 08:00:48
|
Det är så snyggt att det gör ont i ögonen
Skickligt jobbat! |
"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
secanbj
Member
641 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 22:06:57
|
hörru ZAC, du får väl lyfta på locket så vi får dregla lite över kondingarna ??
/Anders |
|
|
kasra
Member
588 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 22:42:15
|
quote: Superspikes som fötter.
Här spars det inte på nåt ser jag |
"Pretty girls dont cry"
|