HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Liten tvåvägs TL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/19 :  10:53:46  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Efter lite tips från medlemmar bestämde jag mig slutligen för att bygga en liten smidig TL designad av Troels Gravensen och John Eekels http://www.troelsgravesen.dk/W15LY001_HDS.htm. Lite bakgrund kan hittas i denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=79658

Efter mycket funderande och läsande satte jag igång i ett lånat garage.

Obligatoriska materialbilder, här 22mm MDF. Bredden var jag bekväm och fick tillsågad på Bauhaus, kapning, snedsågning och dylikt sker med byggsåg.

Arbetsbänken i alldeles för låg höjd... Ömmande rygg...

Bygget ska bli skruvfritt så mycket plugg blev det. Onödigt? Förmodligen! Här sidostyckena.

Utfräsning för elementen med hemmabyggt cirkelverktyg. Krävdes lite modifiering av fräsen...

Fortsättning följer...

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/19 :  11:16:11  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Lådorna börjar ta form, sakerna passar bra ihop. Baffeln är vinklad 5 grader pga högtalarnas låga höjd. De är verkligen små, reagerade trots att jag gjort ritningarna. Innerväggen är lutad ca 5 grader också. Självklart är alla kanter i linans väg rundade. *Fräsa är kul*

Har lämnat plats under för filtrena. Inser nu att de 4 cm jag tagit kanske kan bli tight, men har tänkt mig spikes under också så komponenterna få kanske sticka ut lite.

Baffeln blev möjligtvis i klenaste laget så jag gjorde en liten förstärkning bakåt på sidorna. Förhoppningsvis blir de tillräckligt styva när sidostyckena limmas på plats.

Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2010/05/19 :  11:26:15  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Kul o spännande!
Mkt bilder vill vi ha!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/05/19 :  12:50:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser riktigt trevligt ut.
Kul med lite TL-byggen. De brukar ha en ful ovana att låta grymt bra i tid och otid.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2010/05/19 :  12:51:39  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Ser riktigt kul ut. Tyrland visade att denna form av vikning är bättre än den klassiska IMF vikningen. Då denna vikning i sig dämpar övertoner av pipresonansen så behöver den inte dämpas mycket. Detta maximerar strålningsresistansen för baselementet och det är alltid bra men extra bra när man har ett litet element.

Jag skulle till en början låta bli dämpaterial nära pipöppningen eftersom det dämpar grundresonansen. Som väggdämpning skulle jag ha ta biltemas dämpningfilt och limma på.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2010/05/19 :  13:15:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Seriöst bygge, snyggt utfört, ser ritktigt proffsigt ut.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/19 :  13:38:46  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Min tanke är att dessa ska stå i vardagsrummet och har då rätt höga krav på utseende. Dock tar det sin lilla tid...

Första idén var att rundfräsa alla kanter och lacka vit pianolack, men vet inte om jag pallar det underarbetet. Ett annat alternativ är att behålla de skarpa kanterna och köra fanér. Nån som ha erfarenhet av att fanera vinklade ytor? 5 grader borde väl funka med hyffsat tunnt material?

DrBoar: Intressant tanke. Ska nog exprimentera lite innan jag limmar ihop dem. När det väl är gjort kommer det nog bli svårt att göra stora ändringar på insidan!
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/19 :  14:08:45  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Någon som har en åsikt om denna kombination för att driva dem? http://www.blocket.se/stockholm/NAD_C355BEE_samt_Camebridge_DAC_Magic_slumpas_27574940.htm?ca=11&w=1

Kan inte påstå att jag är nåt stort NAD-fan men DACen har fått väldigt bra betyg och priset på de båda tillsammans känns rätt bra.
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/19 :  15:56:03  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Denna är också lockande. http://www.blocket.se/stockholm/Rotel_Ra_06_27501306.htm?ca=11&w=1

Någon som har synpunkter?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2010/05/19 :  19:10:59  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Plugg är nog det bästa att fästa ihop med. Inga skruvskallar som kan börja pressa utåt p.g.a. fuktförändring. Lim och plugg rules

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/20 :  09:00:42  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Limning av ena sidostycket, botten, framsida, baksida och skiljevägg. Gjorde misstaget att lägga lim i plugghålen vilket ledde till att jag var tvungen att pressa som f*n för att få det att bli tight. Så går det när man ska vara extra noggrann och borra exakta plugghål, och samtidigt få idén att det hela måste sitta ännu bättre om pluggen limmas också...

Dessutom blev det väldigt mycket lim, som jag av nån anledning bara smetade ut. Gissa om jag ångrar det när det ska slipas...

Ena lådan klar i limpressen, den andra ligger i bakgrunden... Nu är det mobilkameran som gäller, börjar bli för mycket damm för att ta fram finare grejer.

Vinkeln i botten var jag seriös med och gjorde genomgående hål där jag slagit en plugg igenom som fäster i lådan. Overkill? Jajemän! Den andra lådan fick bara PL600 :) Har bara använt PL600 för såna detaljer, lådorna är limmade med trälim. Satte även en liten förstärkning av skarven mellan baffeln och frontstycket, vet inte om det var nödvändigt egentligen. Längst upp till vänster syns också ett av få plugghål som hamnade lite fel...
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2010/05/20 :  22:23:38  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Mycket intressant tråd, blir lite små sugen på TL igen :)

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/24 :  13:30:14  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Liten uppdatering:

Båda lådorna mer eller mindre färdiga, spacklade ett varv

Dämpmaterial och interkablage isatt. Blev Supra Rondo 4x2.5 fastlimmat med PL600 och klämt mellan dämpskivorna.

Lite olika kabeldragning blev det i de två lådorna. Fårull ska nog in bakom elementen också.

Nu ska jag beställa filterkomponenter och provspela innan ihoplimning. Fortfarande osäker på finishen också. Fanér eller lack??!?!?

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/24 :  16:27:00  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Jag kanske är blind och inte hittar det; men vilka element ska du använda?
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/24 :  16:33:42  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Inga bilder på dem än, beror på att jag inte fått basarna än. Men det är Seas W15LY001 och Pearless HDS som ska in.

Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/05/24 :  17:42:56  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Vilka Peerless är det (HDS är ju en hel serie de har ett sexsiffrigt nr som börjar sannolikt med en 8)? Sitter själv och funderar på en transmissionline i sommar och har två 850439 liggande som jag funderar på att stoppa i ihop med två xt25sc90-04 vilka Europe Audio säljer till ett bra pris.
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/05/24 :  19:22:58  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Du har så rätt så! Numret är 810921. Länk till Europe Audio här (http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=5233). Köpte dem just därifrån.

Kom ihåg en sak med Europe Audio: priserna som anges är utan moms, du får lägga till 19% för att få det riktiga priset. Dock såg jag att XT25:an var snuskigt billig. Intressant konstruktion dock!

Den matchen borde funka bra, se upp för impedanspeaken bara!
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/06/14 :  08:39:34  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
En liten uppdatering

Helgen har ägnats åt limning, slipning, spackling och primersprutande. Högtalarna saknar nu ett sista(?) lager primer och är sen färdiga för ytfinish. Dock inte helt bestämt om det ska bli lack eller fanér än. Någon som har lackeringskontakter i Stockholmsområdet? Och var köper ni fanér?

Helgens lärdom: Det är lättare att få till skruvhål och urfräsning för elementen om man har grejerna på plats. Hade inte fått Seas-elementen när jag gjorde baffeln och märkte att den inte fick plats. Lite slarvig frihandsfräsning gjorde inte susen, krävdes en del spackel och frustration för att få det ok igen. Men, det är ju trots allt DIY. Får nog bli någon typ av nät för i framtiden som döljer misstagen.

Nu är det dags att beställa filterkomponenter.

Diskanterna har en terminal vitmarkerad och en omarkerad. Hur tror ni att polvändningen är då?
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/08/13 :  10:19:04  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Det går inte fort här men en liten uppdatering är väl på sig plats.

En provisorisk sammansättning av ett filter är gjort. Det blev inte snyggt, platsbristen, de enorma kondingarna och en sen kväll bidrog till eländet. Filtrena ska in på undersidan av lådorna sen men får stanna på den provisiska plattan till efter lackering.

Ska bara köpa stärkare, sen blir det provlyssning och inspelning!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/08/13 :  10:55:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Snygga filter i all ära, men de skall fylla en funktion, inte beundras för sin estetik.
Skall de sitta under lådan så tror jag inte att det spelar nån roll.

Kul att bygget fortsätter. Mer bilder!!! Please!
Jag ser fram mot att se dem färdiga och höra om lite intryck från dem.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/08/20 :  12:19:40  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag vill också ha lyssningsintryck

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/08/20 :  13:17:45  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Lyssningsintryck kommer förhoppningsvis snart! Ska få ihop allt i helgen, och sen väntar jag på stärkaren. Har tyvärr inget att driva dem med nu...
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/10/04 :  21:17:04  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Nu har allting spelar lite drygt 100 timmar. Först lite mer bilder...

Mycket vacker stärkare...

Tillsammans med prisvärd DAC

Close up

Ena högtalarn, filtret anas under skåpet
Go to Top of Page

martin.wahlstedt
Member

53 Posts

Posted - 2010/10/04 :  21:31:50  Show Profile Send martin.wahlstedt a Private Message  Reply
Och hur låter det då? Imponerande! Dessa små skapelser spelar med mycket pondus. Hade innan varit lite orolig för att basen inte skulle räcka till men det är ingen fara. Visst är det ingen jordbävningsbas men en väldigt trevlig och detaljerad bas som räcker gott i en lägenhet.

Mellanregistret imponerar också, sång lyfts oftast tydligt fram långt fram i ljudbilden.

Diskanten är lite försiktig men väldigt fin. Dock har jag den senaste veckan spelat med lite uppdragen diskant på förstärkaren och tycker att ljudet öppnar upp sig mer då. Blir nog en filtermodd när jag monterar in dem på plats!

Akustisk, gles musik låter fantastiskt. Nils Lofgren - Keith Don't Go (från Acoustic Live) låter underbart. Detaljerat på gränsen till analytiskt. Metallica Black album låter också riktigt bra, om än annorlunda. Pink floyd har snurrat mycket och låter väldigt bra.

Det mest störande är nog att det låter så otroligt ojämnt. En del låter fantastiskt, en del låter skräp. Antar att det är det som spelats in och mastrats hörs och att kvalitén där är så olika. Dock är det lite jobbigt att vissa skivor knappt är roliga att lyssna på längre.

Återkommer med mer intryck senare. Nu är jag dock sugen på en mätning, någon i Stockholm som har utrustning och är sugen? :)

/Martin

Edited by - martin.wahlstedt on 2010/10/04 21:33:05
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/10/04 :  21:53:50  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Ta med dom och åk på DIY-uppsala! Det är ju bara nästgårds!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2010/10/05 :  08:00:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med väldigt högupplösta högtalare så får man de egenskaperna du påpekar. Stoppar man in brun smörja så kommer det oxå ut brun smörja. Jag kan tänka mig att de inte är så förlåtande.
Jag tror att det är det många har emot bra PA-grejor. De är så sjukt högupplösta så alla fel och brister i inspelningar avslöjas skoningslöst och tillskrivs då såklart PA-stegen och högtalarna. "Så låter det inte hemmma hos mig" tänker folk och tror att de har bra upplösning.

Sedan kan det vara så att de har några peakar och dippar som spökar med olika skivor.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000