HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hembesök hos en kabelguru(Jorma) mkII
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:47:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Neo,

det är mer än väl värt den ev. mödan. Får du chansen så ta den!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:58:03  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Hej Neodynium,
Det är bara att ta sig hit.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/21 :  16:35:33  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Jorma, jag gillar verkligen ditt sätt att ta sig an hifi! Det är ju såklart grymma grejer du har överlag, men du verkar ha ett öppet sinne, för nya vändingar. Hoppas också på en inbjudan vid lämpligt tillfälle Har fortfarande inte hört vare sig Coltrane eller dina kablar i något utförande. Blir lite nervös över att historienra om att köra vilse dock. Speciellt när man är utelämnad till cykel eller kolletivtrafik.... Som bekant leder alla Göteborgs vägar till Hisingen, men det kluriga är när man väl kommit över bron
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/21 :  17:57:29  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
Hmm jag skall till götet på tisdag. Hmmm. Nja, tid för besök ges nog inte. Synd.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:47:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Matrixen, jag har en bra vägbeskrivning med åtföljande kartor som gör det hyfsat enkelt hitta rätt. Du är välkommen att besöka mig när du har tid och mod nog till ett försök att hitta rätt.
Mejla eller PM,a bara så ska vi nog kunna komma överens om en tid som passar bägge.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:22:10  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Var på Hisingen är det du bor Jorma? Själv bor jag vid Wieselgrensplatsen, upp mot Ramberget. Vore ju kul om det visar sej att man nästan är granne med en sådan celebritet. Säg till när du har en kväll över, så köper (nej, jag bakar dem inte själv...) jag gladeligen med mig semlor och ett halvt kilo kaffe! Blir mycket imponerad och nyfiken på dina vackra maskiner.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2004/02/22 :  09:06:19  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Snyggt Jorma!

Vad ligger EAR 509 slutstegen i för prisnivå?
Man blir ju sugen på att uppgradera när man ser hur snyggt det glöder i rören.

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/02/22 :  11:12:44  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Sant så sant... jag får klart boka in ett besök!!


Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:21:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Som Jorma skrev så blev det HiFi-fika innan jag fick chansen att sätt mig framför anläggningen.

Tänk att det där med fikabilder kan vara så svårt...

Asch, jag hann inte!
Rackarns vad snabb den kameran var på självutlösaren då!


Asch, vad konstiga Ni ser ut och var är jag!
Eva och Jorma i en pose...


Den tar vi!
Från höger: Jorma, Eva och jag.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:45:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Snabbfika?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:57:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Snabbfika




Så var det då äntligen dags för ljudet...

Förra gången jag var hemma hos Jorma var i samband med att Johan Björklund och EAR var på besök. Den sejouren avslutades sent på natten i Jorma's lyssnarsoffa med Advantage S1, Advantage S250x och Coltrane, allt ihopkopplat med Jorma's egna no.1 kablage. Så det är den anläggningen som blir referensen.

Gondul var bara några dagar gammal när jag kom på besök och vi har ju alla hört alt. hört talas om hur Bladelius elektronik låter när den är oinspelad, eller hur... Vad det gäller Gondul stämmer dessa rykten inte alls!.



Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:03:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Gondul, EAR509 och Coltrane spelade med en lenhet och detaljrikedom som jag aldrig hört hemma hos Jorma tidigare! Diskant och mellanregister var lent som siden och alla detaljer framstod utan att inkräkta på varandra. Inte riktigt vad jag förväntade mig av en oinspelad Bladelius produkt...
Djupet i ljudbilden var föredömligt, som det brukar vara hos Jorma och Eva, och bredden i ljudbilden likaså. Det var enkelt att plocka musiker, instrument och röster i både djupled och sidled.

Man brukar ju prata lite om hur s-ljud har en förmåga att plocka fram den värsta hårdheten ur anläggningar. Inte ens Patricia Barber's artikuleringar lyckades bringa anläggningen i gungning vad det gäller hårdhet. Den återgav hennes röst och fraseringar precis så som man kan förvänta sig om hon stod i rummet. Ingen hårdhet och vassa s-ljud här inte!

Kort sagt så var de en mycket trevlig och lärorik upplevelse att få sitta där och byta skivor på Jorma's och Eva's "speledosa"...

Jorma's och Eva's speledosa i helbild



Jag avslutar med att tacka värdparet, Jorma och Eva, för att jag fick chansen att komma förbi och ta lite av deras tid nu när de har så många järn i elden.

Och Eva, jag tar med mig fler semlor till Jorma nästa gång...

Vänligen,
Per
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:54:01  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Tackar för erbjudandet PAC, men går också bra med en bit princesstårta eller liknande
SACDljudet är så bra att det har blivit lite dåligt med nattsömnen dom senaste dagarna. Norah Jones hade jag av i både cd och sacd version på varsin skiva. Cdversionen gav jag bort.
Hon står där i mitt rum och sjunger känns det som på SACDversionen.
SACDskivor har jag samlat på mig ett 50tal av och det kommer att bli fler, den saken är säker.
Hur ska detta bli när det är färdiginspelat.
Rörstegen mår också gott av att ha fått en fjädrande upphängning i form av Solid Tech,s Disc of Silence.
Det är verkligen något som jag kan rekomendera.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/23 :  02:25:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jorma, hur kan du hålla dig så smal med diet på semlor och prinsesstårta?
Det verkar ju vara ett fantastiskt lyckat system du fått ihop, jag skulle
med förtjusning komma och lyssna vid tillfälle.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/23 :  02:26:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message  Reply
Jag också! , lyssna alltså.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/23 02:32:13
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:01:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Bernt:
Ser du inte att Jorma drar in magen för fullt:

...en av de få kameror som lyckats fånga "magindragandet" så tydligt!

Jorma:
Visst är det härligt när musiken bara blir bättre och bättre! Anläggningen växer och proportionellt med den mängden tid spenderad i lyssningsposition! I love it!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:30:04  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
"Magindragandet´?
Och jag som försöker se högfärdig ut
Magen hade jag inte en tanke på Epkpeng.



Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:44:44  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
LOL epkpeng och jorma, ni är för sköna
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/24 :  01:26:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, jädrar i det! Han drar ju in magen, det borde kanske jag ta efter så kan jag också äta mer semla.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/24 :  21:52:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Semelindragningsmage...
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:00:23  Show Profile Send DIYamps a Private Message  Reply
hahahah lolololol
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:57:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Idag blev det en semla till. Jag kunde inte låta bli när jag såg hur smaskiga dom såg ut på fiket. Det var tänkt en ostfralla men blev en lite mer näringsrik fikarast istället
Vi den senaste hälsokontrollen undrade sköterskan hur och vad jag åt för att få så fina kolesterolvärden som jag hade. Dom var bland det bättre hon hade sett.
Jag svarade att jag åt bara rena naturprodukter som riktigt smör på mackorna. Riktig vispgrädde och massor av rent vitt socker i kaffet.
Och kött som var naturligt uppvuxet med en massa fett insprängt mellan fibrerna

Men detta är inte riktigt sant. Jag ville bara kolla reaktionen och hon tittade på mig om jag inte skarvade. Med pokerfaset lyckades jag övertyga henne för ett ögonblick innan skrattmusklerna kom igång.



Dr Moureau
Vad ligger EAR 509 slutstegen i för prisnivå?


Mårten Design är importör av dom, så för lite mer exakt pris går det bra att kontakta dom, men dom ligger runt 70 till 75 000/par.

http://www.martendesign.com/


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/25 :  00:44:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Påminner mig om en gång när jag var hos doktorn för jag hade problem med matstrupen, svårt att svälja. Då tittade doktorn lite illmarigt på min kroppskonstitution och sade: -Det syns inte!
Undrar just vad han menade med det....
Efter det skickade han mig på gastroskopi, och sen dess törs jag inte annat än att svälja så nog hjälpte det alltid!
Oj, vad off topic det kan bli.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/25 :  06:42:21  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Bernt....
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2004/02/25 :  10:46:42  Show Profile Send Viktor a Private Message  Reply
Blev dubbla semlor igår, först hade chefen köpt semlor till eftermiddagsfika. När jag kom hem hade min sambo också varit och handlat dessa delikatesser. Som tur var hade jag klämt in ett träningspass mellan semla 1 och 2 så jag kunde smälla i mig den andra med gott samvete.
MUMS
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000