HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hififorumträff 2 i Norrköping
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:52:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jaha, då har det lugnat ner sig lite efter alla fotoreportage efter Highend 2004, vad kan då vara bättre än att redovisa denna träff som gick av stapeln precis en vecka innan High End 2004. Platsen för spektaklet var Sampix våning i centrala Norrköping.


Redan utanför rummet ser man med lätthet att även Sampix prylar är placerade i en tysk SS-bänk, grabben har dock inte nöjt sig med det utan har även investerat i den valfria porrbelysningen, ska det va så ska det va.....



Pojkar i rader....va är brudarna!?



Vissa med bättre sittplatser än andra! Här ser vi Adagio höja sitt glas med......öhh, Kaffe!




Muntert gäng...... (eller är de kanske bara koncentrerade )





Här har vi ju träffarrangören själv, Sampix!




Jaha vad lyssnades det då på för grejor. Sampix system består först och främst av ett par Revelhögtalare av model M20 om jag inte minns fel. Som cd/försteg tjänar en Wadia 6 och kraften kommer från ett Dynamic Precision PA250 steg. Vid tillfället hade Sampix inga kablar i sitt system så underteckand fick komma som en räddande ängel med kablar från Nordost.


En översiktsbild av hela systemet. Notera belysningen i bänken



Här ser vi de utmärkta Revelhögtalarn som verkligen lät stort, otroligt mycket bas från ett par stativare.





Här har vi elektroniken som för tillfället är ihopsnörat med en Nordost Quattro Fil XLR kabel.






De obligatoriska närbilderna:






Det mest spännade kanske är att veta hur de olika nic:en ser ut i verkligheten här har vi tre av deltagarna i träffen, Bubben, Niclas_L (aka peeweed) och Orpheus




Sammanlagt var det alltså undertecknad, Sampix, Adagio, Bubben, Niclas_L och Orpheus.

Några som var i samman lägenhet men som inte ville vara med! Sampix hifikaniner såklart, Ichi och Håkan!






Får tacka för en mycket trevlig träff som blev mer social än seriös, får även tacka för det goda fikat som Sampix flickvän hade bakat!

/Rydberg

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/02/17 10:43:32

Niclas_L
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:25:56  Show Profile Send Niclas_L a Private Message  Reply
Ja det var en trevlig liten miniträff. Svårt att uttala sig om enskilda komponenter men hela systemet tyckte jag var trevligt och baskapaciteten i dom "små" M20 var inget dom behöver skämmas för.

Ps. bättre sent än aldrig med bilderna Rydberg
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:32:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Börjar bli gammal och seg så jag är inte snabbare än såhär!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:40:44  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Börjar bli gammal och seg så jag är inte snabbare än såhär!

Vad har åldern med din ständiga bakfylla att göra?

Näävars,..
men träffen var helt klart trevlig. Synd att jag råkade sälja bort allt mitt Kimber-kablage precis innan träffen. Tyckte själv aldrig anläggningen presterade något vidare. SPM:en är inte dum, men i mitt system,..nja
Men vad gjorde det när det fanns så mycket trevligt folk på besök! Mycket intressant musik dessutom

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:54:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Sampix> Nu ska du inte vara dum för då vet du vilka bilder som åker upp

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/17 :  00:03:52  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
jaja, du var på kalas i lördags då. Jag erkänner att jag överdrev lite he he

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/17 :  01:06:17  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Ser ju gemytligt ut det där.....med saftglas och allt.

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:52:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Trevligt!

Hur lät det då?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:47:13  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Trevlig träff Sampix!
Jag tror f.ö. att du och jag har samma tapeter!
Kaninen verkar ha en cool frisyr.

Spännande anläggning men delar jag tyvärr ännu inte kommit i kontakt med.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/17 :  10:55:25  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Kaninen verkar ha en cool frisyr


Han blev för långhårig för sitt eget bästa, så nuförtiden har han en trendig armé-frilla a la snagg,..stackarn


Jag överlåter lyssningsintrycken till de andra. Adagio har lyssnat tidgare på min uppsättning fast med annat kablage/förstärkare, så vi kanske kan få ett utvecklingutlåtande av honom

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/17 :  17:50:38  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Jag måste bara hålla med om att basförmågan i 20-kilosburkarna(!) var mycket bättre än jag hade förväntat mig. Att värden själv hade förvarnat om baspotential i månader innan gjorde ju bara att skeptisen höjdes, men tji fick man.
Jag hade mycket kul ialla fall, trots att jag ser så butter ut...

Rydberg>>Du får be mig att "smila" upp lite innan du knäpper i fortsättningen.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:03:51  Show Profile Send krelle a Private Message  Reply
Hej Sampix, det såg ju riktigt trevligt ut det där! Är det bdr du har under stativen? Funkar dom bra? Är lite inne på att pröva själv. Mvh Krelle
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/17 :  18:56:25  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Krelle>
nja, det är fattigmans-bdr=hockeypuckar
Anledningen till detta var från början bara att jag ville ha upp högtalarna lite från golvet,.. Men det hela stramade upp basen så pass att de fick stanna!
Jag kommer definitivt testa både bdr och ArtQdampers, då fötter till högtalare verka ha stor betydelse. Speciellt med så pass svårplacerad som dessa Revel-stativare ändå är.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/17 :  19:11:07  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Lyssningsintryck: Jag ska lyssna nån mer gång, snart, när man är ett gäng blir det aningen okoncentrerat, men den sociala biten är ju desto roligare. Mina tidigare intryck är att anläggningen överaskar en på nåt sätt, man förväntar sig bra ljud redan vid den visuella graskningen men ett annat slags ljud, det är inget snikigt stativljud snarare motsatsen, storslaget men med kontroll. En slags krispig torrhet som får röster att låta extremt välartikulerat.
Högtalaren är aningen kritisk mot källmatrialet, ingen förlåtande högtalare direkt, när allt stämmer låter det mycket , mycket bra. När en inspelning inte harmoniserar är det forfarande bra men inte så uttalat bra, som med "rätt" inspelning. Trots att vi talar om hög upplösning blir ljudet aldrig hårt, trots både metalldiskanter(tror jag) och ett ljust högtalarljud (i god mening ljus) kanske är det Wadian man ska tacka för det. DPn i jämförelse med Plinus innebär mer dynamik, mer kontroll, samt en mer medryckande spelstil.
Jag gillade de gamla Kimber monocle som huserade i systemet förut, hoppas de nya Cardas gör systemet ännu bättre, som sagt en lugnare lyssning är på sin plats.
Skulle lätt kunna leva med det här ljudet, svart färg på DPn gör mig lite tveksam dock, (grått och mässing är ju snyggare)
Tur att alla har olika smak.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/17 :  20:05:19  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Kul med träffar!

Som lite kuriosa så kan jag berätta att John Atkinson (Stereophile) har dessa Revel M20 som referenshögtalare.


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/17 :  22:50:33  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
tack adagio! Du är som vanligt välkommen när som helst för en lyssning. Cardas-kablaget gjorde mycket gott kan jag säga

(ps. svart är snyggare!ds)

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/17 :  23:15:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Det är bra det där kablaget, jag har testat både Golden ref. ht och signalkablar samtidigt med mycket gott resultat. Detaljerat men ändå lungt ljud. Skulle de haft en flaschig strumpa skulle det sålt som smör

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/18 :  11:42:02  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Som kuriosa kan vi nämna att vi provade Harmonic Tech(Hjälp, Rydberg jag kommer inte ihåg vilken model) mot Qatrofilen, he he.
Efter att ha lyssnat på nordosten hela EM så stoppade vi in reflexkabeln, första intrycket var(för mig) "vad skönt, lugnet lägrade sig, en mörkare klang på pianot, cymbalen lät dock mer som ett grytlock, nåja rätt bra. Rydberg sa -"Byt tillbaka", så det gjordes....haksläpp på underteknad, det var som att ta ut de gula öronpropparna..shit alltså..Förutom att dynamiken ökade upplevde jag det som om det fanns några extra db, trots att volymen var exakt den samma. Vidare fanns en myriad övertoner i pianot, som tidigare inte existerade, cymbalen lät som en cymbal igen med mer energi,övertoner och en utklingning som varade i minst 1 sekund längre än med reflexkabeln.
Såg, såg...ankelsågning, den som missar ett blindtest med de här kombatanterna missar nog ett dövtest.

Kabeln ligger och reflekterar över tillvaron på soffbordet, se bilderna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/02/18 11:45:54
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/18 :  19:02:06  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Reflexkabeln,..värst vad du var politisk korrekt nu då, Adagio
men jag kan bara hålla med om det du skriver. Den var inget vidare,..
Å andra sidan kanske resultatet hade varit helt annorlunda om den hade fått vara inkopplad i systemet och puttrat en timme eller två

Högtalarkabeln som vi slölyssnade på lite var ingen Harmonic Tech, utan en Audioquest Mont Blanc (har jag rätt benämning Rydberg?).
SPM:en var ordentligt mycket bättre enligt mig

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2004/02/19 :  02:43:40  Show Profile Send DIESEL a Private Message  Reply
Trevlig anläggning , men måste även säga att du har bra smak angående möblerna oxå . Har precis samma glasbord och matta som du har Sampix ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:37:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag tänkte på signalkabeln, vid närmare eftertanke var det inte en Acoustic Zen, Rydberg var är du, bringa klarhet i förvirringen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:47:28  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Diesel> Tack så mycket. Blev otroligt glad när jag hittade mattan faktiskt. Sällan man ser en snygg matta som inte innehåller ull,..allergi

Adagio>
Vid närmare åtanke kanske det är jag som svamlar..he he
Det var en Acoustic Zen Silver Reference MK2 vi lyssnade på

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:33:54  Show Profile Send Hajfi a Private Message  Reply
Efter att ha läst era positiva intryck av Acoustic Zen-kabeln så slog jag till på denna direkt. Nej skämt åsido, ni verkar inte ha gillat denna kabel värst mycket men i mitt system passar den mycket bra. Kan kanske vara så att samma kabel låter olika i olika anläggningar. Jag har själv hört en hel del svindyra grejor som under fel förutsättningar inte kunnat prestera det man förväntat sig på grund av att grejorna helt enkelt inte passat ihop. Själv tycker jag det är lite som en polare sade att kablarna använder man som en "krydda" för att få elektroniken att låta som man vill. Behöver alltså inte vara en dålig kabel utan en fråga om icke optimal matchning.

Stereotypen
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/19 :  20:06:54  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Så sant, så sant.
Matchningen betyder mycket, för att inte tala om hörseln...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:24:04  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Matchningen betyder mycket, för att inte tala om hörseln...

Dagens sanning!

Hajfi>
Klart att matchningen är extremt viktig. I mitt system låter t ex Cardas Golden Reference och Kimber Select mycket bättre än säg; AZ Silver reference..
För den skull behöver inte den vara sämre. Inte alls. Vet inte hur många imponerande anläggningar som är ihopsnörade med dessa + satorikablaget.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/02/21 :  16:46:13  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja, ja, jag kände mig lite provokativ när jag skrev det, min hållning är att man måste lyssna på en kabel under längre tid, helst en vecka för att ge ett ärligt utlåtande. Jag tar tillbaka vissa exesser, men vidhåller skillnaderna som relativt stora, givetvis är det fråga om systemanpassning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000