HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Per G system - planer för 2005
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:37:07  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Har tidigare ägt diverse system under de senaste 30 åren men har fastnat för Naim elektroniken som jag anser överlägsen och dessutom kan man gömma allt dribblande med kablar och annat, det är redan klart!

Mitt system:
- Skivspelare. Michell Gyrodec MkIV med QC power supply, SME 309 arm och Dynavector DV20XL PU. Sitter på ett Mana bord.
- CD. Naim CDS MK1
- Pre. Naim NAC 52 med Supercap
- Power. Naim NAP 250
- Högtalare. Royd RR3
- Allt står på 3 st rosewood racks som är custom-made.
- 3 st Svanå TQ45

Har en Nitty Gritty vinyltvätt och en Discwasher för CD.

Foton kommer.

/Per

You're nobody without a Naim

Edited by - Per G on 2004/11/26 21:25:33

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/11 :  07:58:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Den skivspelaren vill jag definitivt se på bild!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/02/11 :  08:39:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ytterligare en Gyrodec på forumet, mumma!!!!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/12 :  00:04:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Hej!

Förutom din anläggning skulle jag gärna vilja ta en närmare titt på dina TQ45 basabsorbenter! Kommer förhoppningsvis få hem några sådana nästa vecka om allt går som det ska.
Är de bra? Hur hittade du optimal placering, bakhörn eller framhörn?
Vad lät bäst hemma hos dig?

mvh,
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/12 :  07:03:48  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
HiFirocker,
Under "Bildreportage" tråd "Akustibehandlade rum ..." skrev jag in en del om TQ 45. Dom fungerar bra men jag behöver 1 till innan jag går vidare.
Angående anläggningen så är det ju en "gammaldags" Naim dvs en musikmaskin och inget man spelar testskivor på. Det som är nytt är burkarna, Royd RR3, en mycket trevlig bekantskap som med sina 83 db känslighet ser till att hålla slutssteget varmt!
/Per

Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/02/13 :  10:54:35  Show Profile Send joakim99 a Private Message  Reply
Det verkar som om det kan låta bra hemma hos dig. Det hade verkligen varit intressant att se hur du har placerat dina TQ 45or. Jag har beställt 3 st TQ45 som jag väntar på så alla tips på hur man på bästa sätt kan få ut maximal nytta av dom tas emot.

Har du gjort något mer åt rummet?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/13 :  19:57:19  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Joakim,
Jag tycker att TQ45 är en produkt där man får en påtaglig förbättring. I alla fall i mitt lyssningsrum.
Ska hämta 3:e burken på tisdag, fast först gäller det att fixa något schysst till frugan på lördag, annars törs man inte bära in en till! Hon jublade väl inte direkt när jag kom hem med RR3:orna för 2 veckor sedan!

Bodde tidigare i ett hus med gipsväggar och där upplevde jag inte akustiken som besvärlig utan lite vanliga draperier/mattor att släcka ut tidiga reflexer fungerade bra. Då lät det riktigt bra och det var en del besökare som inte gärna gick hem!
I nya huset är det mindre enkelt, lät helt bedrövligt från början! Har sedan jobbat på en del med rejäla mattor, fåtöljer etc men det var inte förrän TQ45:orna kom på plats som det började låta bra igen.
Ska mäta upp rummet snart och ska sedan jobba vidare med akustik-förbättring av något slag beroende på mätresultatet. Tyvärr så är såväl hustruns tålamod och plånboken tunga faktorer så man får ta det litet "vackert". Rom byggdes inte på en dag!
/Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/02/25 :  07:59:15  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Har inte blivit någon mera TQ45 än, dom är sena med tillverkningen och någon rumsmätning blir det inte förrän den finns hemma.

Däremot så har dom nya Royd RR3'orna fått cirka 100 timmar och börjar låta riktigt trevligt! 100-200 timmar till så ska dom vara klara. Inom någon vecka så kommer nya stativen (spelar nu på Albion stativ).
Grymt tungdrivna högtalare med fantastiskt grepp i basen och bra detalj (analytiskt brukar ni visst säga) men fortfarande spelglada. En höjdare!
/Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:17:55  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Med tungt hjärta såldes Royd Albion-högtalarna igår kväll. Som tur är så kommer mina RR3 stativ till Falun idag och jag har dom förhoppningsvis hemma innan helgen.
Ska under månaden ta en shoppingtur till Svanå och handla bl.a. en TQ45.
Med inspelade högtalare och bättre akustik ska det bli intressant att höra hur det blir.
Jag har tagit foton men dom blev inte bra och jag ska ta nya och lägga ut.
/Per

Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/03/06 :  00:30:57  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Hoppas att du får upp några foton snart, jag är verkligen nyfiken på ditt system..
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/03/07 :  13:59:27  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Lite suddiga foton är väl inte så noga, kan vara nog så trevligt med några bilder ändå. Intressant system och det var inte lite trögdrivna högtalare du hade!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/07 :  21:54:48  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
RR3 stativen är på plats och högtalarna har fått ett gäng timmar till och det börjar låta mycket kul! Baskontroll och pondus är ofattbart bra för en så liten stativare med 5-tummare.
Jag ska lägga ut bilder, kommer till helgen. Inkluderar nog chesterfield fåtöljen också!
Hälsningar,
Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:35:09  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Några första bilder på mitt system. Dålig bildkvalitet men det får duga till att börja med.

En gammal bild innan jag flyttade till nytt hus men bilden ger en vy av hela uppsättningen på sina 3 rack. Här ghade jag Mana table under CDS numera sitter det under Vinylen.

En översiktsbild från nuvarande uppställning. Som synes
fortfarande litet glest på väggarna men jag kan intyga
att kaffe med Cognac smakar bra i fåtöljen.

Nyförvärven, Royd RR3, som synes en liten stativare
men med ett stort ljud.
Finns dom som undrar var jag har gömt subben!
Man ser också en Svanå TQ45 bakom högra högtalaren.
/Per

Edited by - Per G on 2004/03/11 23:38:29
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/11 :  23:52:22  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
orginell kabeldragning.
vad är det för nåt på väggen mellan högtalarna?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/12 :  01:15:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om det är saker under tavlan, du tänker på, skulle jag gissa på en värmeradiator (element)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/12 :  08:32:12  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Högtalarkablarna är dragna i plastkanaler under trägolvet men ovanför isoleringen. Möjligheter man har när man gör en helrenovering av rummet.
På väggen mellan tavlorna hänger en tygtavla från norra Thailand (inköpt vid gränsen mot Myanmar så den kan vara gjord där). Sedan är ramen handgjord hos en hantverkare i utkanten av Bangkok. Under tavlan sitter ett element som förmodligen kommer att "kläs" med någon form av elementskydd i gips.
Som synes så finns det en hel del akustikjobb kvar att göra i rummet.
Eventuellt blir det ett inköp hos Svanå redan idag.
/Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/12 :  15:21:38  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Det blev en TQ 45 till idag. Börjar närma sig "Rymdbas Alpha" men ljudet blir ju så mycket bättre!
/Per

Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:13:47  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
thaitavlan....dregel..
jag gillar såna-så himla snygga alltså.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/12 :  23:28:44  Show Profile Send molsson a Private Message  Reply
MÅNBAS alpha (space 1999). Rätt skall vara rätt. (okej, jag är scifi-nörd.) Sorry, OT. Jag bara måste

No hay banda!!
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:41:45  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Fick ett ryck i helgen, bestämde mig för att justera in skivspelaren och flytta över Mana bordet till cd-spelaren. Det var länge sedan det var gjort senast. Fram med verktyg och några små libeller.
Eftersom jag tagit bort Mana bordet under vinylen fick jag börja om från början med invägning av plattformen följt av subchassit där jag finjusterade höjden också. Sedan var det dags för justering av upphängningen, det kan vara nog så bökigt men den här gången blev det klockren vertikal “studs” utan antydan till synlig horisontel rörelse. Har nog aldrig lyckats få det så bra förut!
Sedan gick invägning och tuning av Mana bordet av bara farten.

Väl uppe och klart så blev det provlyssning. Alltid svårt när det var en bra stund sen man lyssnade och när man gjort något, vill man ju att det ska bli bättre!
Hur som helst så upplevde jag en förbättring på vinyl-sidan som förmodligen påverkats positivt av den mycket lyckade injusteringen av upphängningen, ingen ofattbar men ändå märkbar förbättring.
CD ljudet blev möjligen något bättre men inget att “skriva hem om”. Mana bord anses annars ofta ge en rejäl förbättring under CDS spelare.

TQ45 nummer 3 står i förrådet och väntar på ett bra tillfälle (dvs när frugan inte är hemma!) att installeras. Hade tänkt prova den ovanpå en av de andra fast med en distans så att den hamnar uppe mot tak. Får se när det blir läge!
/Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/16 :  12:30:34  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Har haft total tidsbrist sista månaden (blir så med idrottande barn som ska skjutsas kors och tvärs till träningar och tävlingar) men fick till sist upp den 3:e TQ 45:an. Har satt den på konsoler över den andra så att den nu sitter tight mot taket.
I helgen ska det justeras och sedan ska vi ta hem grabbarna (hifi-nördarna) för en seriös provlyssning och se vad dom nu skapligt inspelade RR3'orna går för!
/Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/28 :  21:29:16  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Har justerat in 3:e TQ45:an, blev något bättre men peakar fortfarande något vid 50-55 hz.
Imorgon ramlar det in några riktigt erfarna hifi-tokar för en provlyssning, ska bli kul att se vad dom tycker om ljudet som det låter idag.
/Per

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/30 :  08:26:59  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Igår var en kul dag, mycket musik och en del tweakande!
Grabbarna, Lasse och Morgan från Lasses HiFi, var på väg till Stockholm för att kolla in litet nya produkter och passade på att stanna till för en kopp kaffe och en provlyssning. Min musiktokige bror tittade också förbi. Det blev ett par timmars ivrigt spelande, Diana Krall, SRV, Percy Sledge, Chicago, Sarah M, Steve Vai, mm, dvs allt möjligt hamnade i min 10 år gamla Naim CDS. Dom nya högtalarna, Royd RR3, en liten stativare med en 5-tummare skulle få bekänna färg. Hur lät det då?
Det konstaterades snabbt att RR3 fungerade alldeles utmärkt ihop med mina övriga grejor. Basen är välkontrollerad och snabb, grymt kul att lyssna på Blues Travelers första album, dom grabbarna kan lira och det lät riktigt bra även om man skruvade upp volymen ordentligt. Spelar med mycket bra pondus och man hör verkligen vad som händer på skivan.
Vad gäller röståtergivning så finns det "mycket känsla" i återgivningen och är inspelningen bra så låter det också bra. Morgan konstaterade snabbt att Diana Krall's piano kom ut med bra kropp och saknade inte något i de lägre frekvenserna. Vidare spelade vi på med SRV, grymt skönt gitarrljud på live-versionen av Tin Pan alley, och en härlig live-känsla!
Om det är något negativt att säga om RR3 så skulle det i så fall vara att det finns en begränsning i hur högt man kan spela, den som vill lira så tapeterna rammlar ner ska nog titta efter andra burkar men om spela högt räcker så är det inga problem.
Lasse summerade det hela väl med kommentaren "det finns inget som saknas utan det låter genomgående helt rätt, litet finlir med högtalarplaceringen så hittar du kanske ytterligare litet till".

Vi testade också en Nordost signalkabel och deras oce-3 vätska.
Nordost eco-3 gjorde faktiskt en skillnad, på vissa skivor t.o.m. en rejäl förbättring. Kul att det fungerar!
Nordost signalkabel testades snabbt och det krävs en mer ingående test innan man kan uttala sig. Gjorde inget revolutionerande, litet delade meningar om skillnaden mot Naim's originalkabel. Vidare testning krävs för att utvädera skillnaderna.

Själv känner jag mig mycket nöjd med Royd RR3 och mitt system, känns som RR3'an trots sitt relativt måttliga pris (och storlek) är en mycket potent högtalare som jag tycker att fler ska lyssna på. Att den sedan är på rea nu, under 20 papp komplett med stativ gör ju att den blir ännu intressantare!

Hälsningar,
Per

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2004/04/30 :  08:43:16  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
En mycket fin anläggning du har Per G och säkerligen också
mycket välljudande med.
Du gillar verkligen engelskt möbelstil med läder tjusigt.

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/04/30 :  09:06:53  Show Profile Send Per G a Private Message  Reply
Tack PO!
God musik, Chesterfield fåtölj och Kaffe/Cognac är en kombination som man kan leva med utan att det känns som en allt för stor uppoffring!
/Per

Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/04/30 :  10:46:33  Show Profile Send Peter J a Private Message  Reply
Trevligt system du har Per. Fast av Royds högtalare föredrog jag RR2, åtminstone med den utrustning som jag har hört den med . Diverse lite enklare naim elektronik hos Lasses-Hifi.
Märkte du också vilken grym skillnad det blev me ECO3, skulle ha en flaska jag också men den var slut såklart! Synd att du bor så långt bort, hade varit roligt att få höra en lite större Naim anläggning;)

ha det gott
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000