HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bilder från Highend-04
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/08 :  20:57:24  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Jag är ny på detta Forum men har varit intresserad av HiFi sedan sedan lång tid tillbaka och skall nu försöka lägga upp några bilder jag tagit på årets mässa. Man kan inte vänta sig att det låter speciellt bra på en sådan här mässa då man många gånger pressar in stora dyra högtalare som först kommer till sin rätt i rum på 40m2 i mycket små rum. Sedan vet alla som har en värdefull anläggning att det tar sin tid att få den att åter låta bra efter en flytt och vi kan därför inte förvänta oss underverk.....

- Jag tyckte därför att det var speciellt intressant att höra jämförelser i ett och samma rum. Audioactive spelade på den nya multiformat spelaren Primare DVD30 och de demonstrerade mycket tydligt skillnaden i ljudkvalitet mellan CD, SACD och DVD-Audio.

Spelaren lät mycket bra även om Rebecka Pigeon på SACD inte ar en chans mot vinyl hemma hos mig! Eftersom jag letar efter en bra DVD-spelare till överkomligt pris är DVD30 mycket intressant.....Thule och Hifiklubben kommer även de med en DVD-spelare och DENON har en ny A11 och de kostar alla strax över 20'000kr....

Hos Vinylbutiken kunde vi förutom att köpa några (obligatoriskt!) vinylskivor också höra Rega och Nottingham Analog. Efter att han bytt till Nottingham så frågade vi honom varför han överhuvudtaget spelade på Rega - Nottingham var ju så myckert bättre! Här kommer en bild:

I ärlighetens namn så måste man säga att Nottingham är dyrare än Rega: spelaren kostade strax över 20000 (23000?) med Nottingham arm och med Pickup....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/02/08 21:05:05

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:28:20  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
De stora rummen fanns på Mezzanine-planet och vi tittade in hos Linn:

- och vi besökte också det stora rummet intill där de hade Levinson, Revel och Bladelius:

- som ni ser av bilden så var det merkanal och bio som gällde men SLADD pratade så mycket och kom inte till skott att vi inte stannade så länge....

- Vi gick istället till Hifiklubben där de hade en mycket bra hemmabioförevisning med Thule-elektronik, Dali-högtalare och Denon multispelare. Det lät mycket bra och det var nästan kusligt när vi såg en tecknad Walt Disney-film. Tyvärr har jag ingen bild på detta. Jag kommer ihåg att de var mycket stolta över det fina trädarbetet på Dali högtalarna....

I en del av ett annat rum hade de Dynaudio högtalare med Macintosh elektronik:

I ett annat rum hade de Meridian elektronik och högtalare och visade film - det lät mycket transientrikt men kanske lite hårt, Peter Bremen - jo jag kände igen honom även om han har bytt tillbaka efternamnet - demonstrerade en bioduk med inbyggda högtalare och det lät riktigt bra. De använde Sanyo PLV-Z2 och det gick mycket bra att se filmen även om det var ljust i rummet... Jag pratade med Peter och frågade honom om hans DAC-bygge och han sa att han arbetade på multispelare men att det nog skulle ta ett år innan den kommer ut. Han menar att han nu är för gammal att löda ihop apparaterna utan kommer att ge det i uppdrag. Dessa produkter kommer han att lansera under Peter Bremen namnet....

Det fanns också ett stort rum där de spelade på JMLab Grand Utopia.....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Edited by - eliot on 2004/02/08 21:38:42
Go to Top of Page

jesse67
Member

87 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:36:34  Show Profile Send jesse67 a Private Message  Reply
Kul med lite intryck och bra bilder!
Varsågod och fortsätt
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:39:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Hej,

Verkligen positivt med lite skrivna kommentarer till de fina bilderna!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/08 :  21:48:26  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Tack! När man nu försöker skriva ner intryck så upptäcker man hur mycket man glömt - men det finns säkert andra som kan fylla i.....

Jag har bara en till bild från detta planet innan vi skall bege oss upp till Plan 1.

Man måste ju ta en bild på Clearaudio's skivspelare - eller hur?

- och rörmonoblocken är ju också "söta"...

Winston Churchill

Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:06:58  Show Profile Send period a Private Message  Reply
Trevligt med bilder! Vad är det för högtalare på sista bilden? Är det "stor-Mosen", dvs Glottern? Hur lät de?

Mvh // Per
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:36:27  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Nu har vi tagit hissen till plan1 där det fanns många små rum där utställarna hade pressat in elektronik och högtalare som normalt inte borde ha mindre än 40m2 för att riktigt komma till sin rätta. Rummen var långsmala och alla med ett undantag hade placerat högtalarna vid kortsidan. I ett rum med förstärkeri från Balance Audio Technology (BAT), CD-spelare från Metronome (205'000kr!!!) och högtalare från Finska Amphion hade man emellertid placerat högtalarna på långsidan och åhörarna intill väggen mitt emot.

Högtalaren verkar ha varit XENON, http://www.amphion.fi/. Det lät mycket bra även om jag stod vid sidan - och ingen verkade benägen att ge mig plats!

Vad sägs om denna anläggningen: Egglestone Works Andra II drivna av Halcro elektronik:

- jag var tvungen att ta en till bild - det är inte ofta man får se sådana dyrgripar...

Priset på denna anläggning måste ha "krossat" 1 miljonsbarriären!?!
Ljudskvaliten ? Det går inte att ge ett rättvist omdömme i dessa små rum....

I senaste numret av hifi+ så testade de högtalare från Eben och de fick vi också se:

Jag tyckte nog att de lät lite åt det metalliska hållet men det kan vara synintrycket som förvillar....

Winston Churchill

Edited by - eliot on 2004/02/08 22:44:04
Go to Top of Page

Ljudmakarn
Member

52 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:04:21  Show Profile  Visit Ljudmakarn's Homepage Send Ljudmakarn a Private Message  Reply
Eliot:

Högtalaren är Amhpion Krypton. Modellen över Xenon.

Obs... Det är bara drivverket som kostar 206000:- man måste ha dac till också!

/Jonas
Ljudmakarn AB

Ljudmakarn AB
Drottninggatan 90B
111 36 Stockholm

08-24 66 00 http://www.ljudmakarn.se mail@ljudmakarn.se

Följ oss på facebook!
http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Ljudmakarn on 2004/02/08 23:40:54
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:26:07  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
HiEnd of Sweden är en ny butik på Kungsholmen som jag faktiskt upptäckt genom detta forum och då jag har en god vän som bor alldeles i närheten så har jag besökt butiken för någon vecka sedan. De spelade på Acapella LaMusika och elektroniken var från Accustic Arts.

Det lät trevligt men basen var inte alls så kontrollerad som i affären där högtalarna verkligen låter mycket bra. I affären spelade han på rörelektronik från Antique Sound Labs. Det är de stora monoblocken på bilden. Jag vet inte om han också spelade på dem på mässan?

- Detta för oss osökt till Budha Audio som är generalagent för bl.a. Acapella och där fick vi höra på deras minsta hornhögtalare, Violon.

Den har en plasmadiskant så att när högtalaren får en signal så tänds en låga, det är en gasurladdning som moduleras och vi får en mycket ren och klar diskant som har en rak frekvensgång ända upp till 40kHz. Det lät mycket bra men den här högtalaren behöver större rum för att riktigt komma till sin rätt. Plasmadiskanten upplevdes inte så ruskigt bra som jag har hört vid andra mässor (t.ex. i Frankfurt!).
Den som undrar över om ozon frigörs vid urladdningen så stämmer det men Acapella använder en kolstav för att fånga upp all ozon så att det aldrig lämnar högtalaren.

Winston Churchill

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:33:32  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Det var tur att ljudmakarn rättade till mina uppgifter - jag vill inte komma med felaktigheter!

- Nu är jag snart färdig med min berättelse men först måste vi titta in hos klubben.net och höra deras skivspelare Nordic Concept.

Jag gillade deras uppställning som skillde sig på ett trevligt sätt från de andra rummen. Han spelade på förhållandevis billiga små rörförstärkare men ändå får jag säga att det var bland det bästa jag hört från hans skivspelare....
- Det lät riktigt bra - rörförstärkarna var inte dyra!

Jag träffade naturligtvis min gode vän Larry (Lars Ek) från PLAudio och där hade han bl.a. öppnat ett LAMM-slutsteg som vi stod och drägglade över

och han hade naturligtvis med sig sina möss

och han spelade också

- och det lät riktigt trevligt....

Nu återstår bara Golden Age Music där vi fick höra på Shanling CD-spelare och förstärkare

och en närbild

Han använde sig av en PSAudio Powerplant för att återskapa 50Hz och se till att komponenterna får en perfekt 50Hz sinussignal till nätbrunnen. Det var en ny version som ersätter PS600 och som skall vara mycket bättre och leverera upp till 1000W.
Hur var ljudet ? Tyvärr var Lars-Ola Hoffer från Golden Age tvungen pressa sina rörförstärkare så att ljudet varierade mellan att vara mycket njutbart till att vara hårt.

Winston Churchill

Edited by - eliot on 2004/02/09 00:02:23
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:40:56  Show Profile Send Terminator a Private Message  Reply
Fantastiskt kul med informativ text till bilderna!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:29:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Egentligen borde man ta någon ordning på bilderna.. Hmm.

Får fixa fram rumsschemat.

Jag börjar med det som jag tyckte var trevligast.

Jag och min följeslagare Mattias startade med att gå/springa" upp när det började.

Mårten Design

Lysnade en del. Lät bra innan vi fortsatte vidare.
på Söndagen var vi tillbaka för en längre session och lyssnade på en del egen musik.

JÖSSES!

Vilket släpp det var... och jag kunde inte "placera" Alto'sarna.
En trevlig och fast bas också. Mattias kan säkert kompletera lite, jag tog några kort medans det var lite folk där.

Jag låter bilderna tala för sig själva.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/09 19:33:40
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:42:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
BEST SOUND

En trevlig demo av en dansk, med förstålig danska.

Spelade underbara skivor.

En av mina favoriter på mässan, till ett skapligt pris.

Elektronik från ML

Elektronik från Bladelius

Nya ovansidan till Odjuret...

Sladd demade lite multikanal + film. Tror jag uppfattade ett spår med multikanal (plus introt till Metallica)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:48:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
KLUBBEN.NET

Ett av de roligaste visuella rummen.
Dessutom trevlig/snygg elektronik (+ att det lät bra)

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:23:23  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
SONTEC

Spelade på ett märke som är mig lite kärt.
Lät bra. Tyvärr ganska myket prat i korridoren varje gång jag lyssnade.

Denna Micro Utopia (Be?) är en skönhet.

Lite elektronik behövs också

Tweaks fanns det i detta rum också.

Sen fanns det lite annat att visa...

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:34:37  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Eliot och Zalve,
Instämmer i hyllningskören. Mycket fina bilder och enormt trevligt med tillhörande kommentarer. MERA, MERA!!!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:37:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
De två nästa rummen (tar dem i samma post) var/är 2 roliga uppstickare.

HIEND of Sweden & Budha Audio.

Upplevde att rummet spelade med lite hos HEoS, annars en trevlig uppställning.

Budha Audio hade fixat sitt rum mycket bra, speciellt med tanke på storleken på högtalarna som användes.

Vem var det som sa att inte denna gick att "fånga" på bild ?!

Edited by - Zalve on 2004/02/09 01:40:27
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:38:01  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Synnerligen trevligt "eliot"!

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  04:48:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Fortsätter mer lite blandade rum.

Amphion hos ljudmarkarn.

Spelade fint vid lugnare musik. För mkt högalare till det lilla rummet, vid tuffare/tyngre

Dyraste CD'n ? över 300k med Dac och transport.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  04:50:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ett rum med Cyrus fanns det också. Ett smidigt ställ

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  04:51:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det kommer mer, senare i dag. Dax att gå och sova lite. Få rse om jag har lust att posta länkar till säg 1024x768 upplösning.

Vad tycker ni ?

Go to Top of Page

Nilsson
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:30:13  Show Profile Send Nilsson a Private Message  Reply
Jag tyckte att Hi End Of Swedens rum med Acapella LaMusika och elektronik från Accustic Arts var en mycket positiv upplevelse.
I rummet intill hos klubben.net hade man också ett mycket trevligt ljud fast på ett helt annat sätt.
Inne hos Hi End of Sweden var ljudet så lugnt, behagligt och avslappnat att man närapå somnade. Han som demade hade därtill en mycket trevlig attityd till besökarna.
Hos Klubben.net med Italienska Synthesis CD och tillhörande försteg och monoblock 2*10W ihop med Adamhögtalare svängde det något fruktansvärt med en sällan upplevd livekänsla.
Jag fattar inte hur de här små monoblocken kunde få sån fart på de trögdrivna Adamhögtalarna (86dB)
När jag var inne hos klubben.net spelade man Lee Ritenour/ Wes Bound som är en av mina favoritplattor och jag ville inte gå därifrån utan kom på mig själv med att sitta kvar i över en timma. Detta var min bästa upplevelse på mässan.

/Anders

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  12:42:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vi hoppar ned en våning...Ingen ordning här inte.

Veteran Hifi
tror jag

Som namnet antyder så spelar de på gammal teknologi
Här hade de även högtalare som intresserade moi. Stavlimmade frontbuffels

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:04:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då det var fullt i vissa rum, ständigt - så får vi hoppa upp igen.

Golden Age

Här fanns det en liten stativare, som är väl värd att titta närmare på, om man är ute efter det. Just nn under 8000:-

Edited by - Zalve on 2004/02/09 14:19:13
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:12:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Dags att springa ner igen. I verkligheten avverkade vi våningarna var för sig.

HIFI ART

Bilder från deras olika rum.
Det enda som tilltalade mig, var vinylrummet ner.

Edited by - Zalve on 2004/02/09 14:19:54
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/09 :  13:57:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Lika bra att stanna där uppe.

Audio Nord

Körde mycket multikanal. "Gertrud & Lise - Live på Nalen" & "Blue man Band"

En Bra demo. På söndagen lyssnade vi på 2-kanal med egen musik.

Undrar om inte SF Cremona blir min nästa högtalare...

Inte så ofta som man ser en SF utan BDR...

Edited by - Zalve on 2004/02/10 18:48:47
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000