HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-högtalarprojekt.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/15 :  02:06:55  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Nu börjar det hända grejer med det nya bygget.
Har följt en del byggen här på medlemspresentationerna (främst Bernts ) samt här på bildreportagedelen och finner det väldans kul och intressant så jag ska försöka underhålla iaf en del av forumsdeltagarna.

Många bilder kommer det att bli.



Först ut en lägesbild på tjejens EPS:







Mina nalkande högtalare...

Det ska bli en tvåvägs stativhögtalare med en f-3dB omkring 30Hz.
Lådvolymen (netto) lär hamna på omkring 18 liter, basreflex.

Lådorna i dagsläget: (22mm MDF)







Bas och mellanregister kommer att genereras av ett par Scan Speak 8545-XX (specialmodell med flatare spindel - något linjärare tonkurva).







Mätning:



8545 - info: http://www.d-s-t.com/scs/data/18w_8545-00a.htm




Val av diskant föll på Vifa:s ringradiator - XT25TG30-04.



XT25 - info: http://www.d-s-t.com/vifa/data/xt25tg30-04a.htm



Deras första bekantskap,










To be continued..

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/17 03:45:27

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/15 :  02:28:02  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Bild på 1st försteg under beta-test.
Baserat på OPA 637 (), alla komponenter av ypperlig kvalitet.




Konstruktör: Martin Carlzon (Mcz här på forumet)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  10:21:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Va fräckt! Bör kunna bli en mycket trevligt kombination (fast jag hade satsat på "HFLS-1-diskanten"... )

Mätningarna såg OK ut, fast en sur liten dipp mellan 1 och 2 kHz...men mätningar är ju inte allt!

Blir detta testlådor? Eller skall du trixa och fixa med faner?

Hoppas självklart på en fortsättning!

mvh
// Pär
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:35:57  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Tycker du gör rätt som satar på XT 25:an. en mycket trevlig diskant som är utsatt för en orättvis misstroende/förföljelsekampanj.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:48:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det ser spännande ut det här. Jag ser att Mcz också kör med ratt från Copland.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/01/15 :  12:56:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
"en sur liten dipp mellan 1 och 2 kHz" kan också uttryckas som en sur liten förstärkning mellan 800 och 1kHz... Sugkrets kanske...???

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:15:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Stefan:
XT25 är grymt trevliga att lyssna på. DX25 är billigare...och helt klart "bra".
Håller med om att det finns en förföljelsekampanj mot dom, men jag ställer mig ej bakom den - jag har ju byggt med Scan Speak's Ring Radiator!!!

Hade dippen varit en topp i nivå med dom andra topparna hade det varit en barnlek att fixa...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:49:01  Show Profile Send B Peter a Private Message  Reply
Försteget ser exakt ut som mitt! Har det träfjärr också?
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/15 :  15:53:10  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Ser ju grymt ut det där! Hur fick du tag på specialelementen? Tänkte även passa på att fråga bättre bevandrade vad som utmärker en ringradiator, utöver det stora frekvensomfånget vill säga.

//Ekan

PS. Mycket stiligt försteg DS.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:40:33  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message  Reply
Jag kan bara bekrefta att xt25,an låter kallas! ett mycket bra val!
när jag använde den så klipte jag den vid ca 2kHz, tror det är dummt att dela den lägre men iofs så vill din SS kanske dela lite lägre?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/01/15 :  22:53:21  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message  Reply
B Peter:

Hehe, nej det har ingen träfjärr, ännu.. Den ypperligt fina lådan är köpt från Pabo. Han hade två lådor, en tom låda och en låda som han byggt ett diskret uppbyggt fjärrstyrt försteg med. Så jag antar att det är Pabos gamla försteg du sitter på? Lådan är ganska enkelt konstruerad så jag ska göra en likadan (fast djupare och högre) till mitt slutsteg.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/17 :  02:50:46  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Mätningarna är gjorda i en 320 liters sluten låda, oändlig baffel. Lär se bra mycket värre ut i normal låda.
Har inte spekulerat så mycket kring filter än, den tiden, detdära roliga.

Vet inte om lådorna endast ska ses som test-diton än. Har även funderingar kring en 10-15 liters slutet kabinett.. då ev. tillsammans med 2st aktiva basmoduler med ett par ScanSpeak 8:or.

Time will tell.

Jag är väl medveten om XT25:ans tekniska brister men är sugen på att testa dessa ringradiatorer iaf. Den kraftiga toppen ligger iaf över mitt hörselspektra även om det inte skulle vara allt för svårt att fixa med en LCR-krets.. frågan är bara om den inte är mer i vägen, råkat ut för sånt förr.
Det är nog främst spridningsegenskaperna som "oroar" mig.

"Specialbasen" köpte jag av en dansk som har figurerat hos d-s-t en del.

En ringradiator skiljer sig en del från t.e.x. en dome-diskant. "Ringformat" membran ger lägre resonansfrekvens men mindre yta. Tillsammans med frånvarigheten av magnetisk olja medför det att den bör delas hyfsat högt. Lite osäker på hur det kommer att gå med 8545 med bibehållen spridning.
I "värsta" fall får det bli en brant elektrisk delning samt mindre ljudtryckskapacitet.


Time will tell..



Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/17 03:43:36
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/17 :  02:52:17  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Idag har jag fixat lite material till stagning, 16mm MDF.



Imorrn ska det snickras.. återkommer!


Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/01/17 03:44:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000