HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Kondensatoruppgradering av BAT
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:13:56  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Min hemlis
Egentligen avslöjar jag här en STOR hemlighet. Jag hade inte tänkt låta någon få veta att jag hade för avsikt att tweaka mitt BAT försteg. Den dagen jag eventuellt vill sälja det så finns det en risk att en eventuell köpare ”drar öronen åt sig” vid sådan information. Resultatet av tweakat är dock så förbluffande bra att jag inte kan undanhålla er, kära Hififorumvänner, detta. Här kommer alltså ett avslöjande från mitt innersta.


Jag har alltså ett BAT VK-20 försteg sedan en tid tillbaks. Detta försteg har väldigt gott renumé och låter kalasbra. BAT säljer dessutom en uppgradering till det i form av en uppsättning ”sixpack” kondensatorer. Dessa 2*6 papper i olje kondensatorer skall då ersätta de 4 polypropylen kondensatorerna som sitter standard. Denna uppgradering skulle dock kosta mig 750 Euro och det tycker jag var i saftigaste laget.
Eftersom detta dock skall vara en bra uppgraderingsväg, även enligt tillverkaren själv så sökte jag alternativ. Mitt val blev till slut att köpa 4 st Mcap Supreme 4.7 uF. Dessa Mcap skall ju vara bland det bästa som finns i kondensatorväg.

Vad som alltså skett är att jag plockat isär BAT försteget, plockat ut kretskortet och bytt kondensatorerna. Till vänster ses originalkondingarna och till höger de nya Mcap Supreme.


Här ser vi två nya kondensatorer med den "gamla" liggande ovanpå. De nya är väl 5 gånger så stora trots samma värde. Att de dessutom kostar ca 10 ggr så mycket som originalen bör ju kunna innebära vissa ljudmässiga fördelar, får man hoppas.....


Resultatet

Efter att ha kopplat in de nya kondensatorerna och satt ihop försteget fick det stå och bakgrundspela några timmar innan jag satte mig för att lyssna. Då jag satte mig så hade jag nog inga förväntningar om att höra någon egentlig skillnad. Dels för att jag trodde skillnaderna skulle vara små och svårdefinierbara och dels för att kondensatorerna MÅSTE spelas in, innan de presterar vad de kan.
JAG HÖLL PÅ ATT SVIMMA !!!!!! Då jag fick höra hur det spelade. Jag trodde inte mina öron. Här var det inget snack om att det verkligen hänt saker. För att beskriva vad jag upplevde så återkommer ordet ”flödande” hela tiden. Det är så jag bäst beskriver återgivningen efter kondensatorbytet, musiken flödar fram. Basåtergivningen har också förändrats markant med en dynamik som känns i mellangärdet. Toppen spelade redan tidigare bra men är nu både mer välupplöst och väldigt len/mjuk. Detta är nog den bästa enskilda uppgradering jag gjort på tweakfronten, dit räknar jag kabelbyten, Bybees, Shakti, hockeypyckar, SuperSpikes, i alla fall som det känns just nu.

Det BÄSTA av allt är att det nog kommer att bli än bättre allt eftersom kondensatorerna spelas in. Mitt tips till Er kära forummedlemmar är att öppna era apparater och se om även de kan uppgraderas med dyra men fantastiska kondensatorer. Nya kondensatorer är ändock oftast billigare än ett nytt försteg eller en ny cd spelare.

Ha skoj.

StefanB

läs mer på: http://hello.to/hifi

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:18:55  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Grattis StefanB. Er det mulighet å gjøre det samme på Copland spilleren din?
I D/A konverter delen tenker jeg på.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:29:38  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Hmm, du angrer vel ikke allerede på at du ikke prøvde Mcap Supreme Silver in oil?
http://www.mamut.com/dynabel/subdet283.htm

200 Nok/stk for 0.47 uF.
Selv vurderer jeg 2 stk 0.22 uf i min copland cd spiller i utgangen i stedet for de 0.156 uf som sitter der pr. idag.
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:33:01  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Hehee...det var inte länge du kunde hålla dig Stefan! Kul att det blev SÅ bra! ...kanske kan vara ett bra steg i uppdatering för mig med...

\\K-man
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:41:37  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Bambadoo
Visst går det att göra detta tweak även i min Copland CDA 288. Jag får fundera på saken där. Jag har ju beställt ett ZAP-filter att montera i den för att få den balanserad pch då vet jag inte om jag tycker det är värt att satsa mer på det befintliga analogkortet. Jag ahr sett dessa Mcap silver i olja och om Suppreme är DYRA så är silver i olja SANSLÖST DYRA. Men visst, det vore säkert än bättre och de kan man ju testa någonstanns där man har lägre värden.
Ser för övrigt framemot ditt bildreportage om din Coplanduppgradering.

K-Man, det är bara fram med skruvmejseln och öppna locket på grunkorna, se vad som sitter och och så beställa nya och bättre av samma. DEt är väl så att även de som tillverkar grejer inte kan ha de dyraste komponenterna överallt för då blir slutprodukten så dyr att den tilltänka "kunden" inte vill betala de pengarna. Men att efteråt kunna tweaka är ju inte så dumt det heller

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:05:49  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Takk for svaret. Jeg vurderer også stadig en ny dac. Etter å ha lest denne testen
http://www.audioasylum.com/audio/digital/messages/77664.html så fikk jeg veldig lyst på enten en Audio Note dac eller kanskje MF Trivista DAC21, eller kanskje Audio Aero prima dac. (Da slipper jeg preampen) som jeg kan selge.
Har mulighet til å kjøpe en Audio Note DAC 1x til kr. 4000. Der er det mulighet å oppgradere el. lyttene til Black Gate samt noen kondiser til "Paper in Oil" da blir det en signature versjon. Her kan sikkert Mcap Supreme brukes i stedet.

Men tiden får vise. De PCM63P k-grade dacene som sitter i Copland spilleren er jo veldig bra.
Se hva Thorsten Loesch skriver (en av verdens best kjente DIY menn):
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=digital&n=4206&highlight=&session=

Mens Peter Q fra Audio Note ikke finner noen bedre enn AD1865. Men så ønsker jeg en mer "røraktig" klang fra signalkilden.
Jeg har selv vurdert zapfilter, gi oss beskjed hvordan det går StefanB. Spesielt etter at Lclock ble innstallert i spilleren. Denne virker veldig bra sammen med Copland. Det er en av forskjellene mellom CDA288 og CDA289 at CDA289 har en mer nøyaktig clock. (Og et annet drev bl.a), men analog delen til Copland er diskret oppbygget på en meget pen måte og det må være noe der vi kan gjøre?

PS: Nå venter vi i Norge på at en Nordmann skal vinne hoppuken... Hurra.

Regards

Go to Top of Page

Janders
Member

113 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:47:34  Show Profile Send Janders a Private Message  Reply
Roliga bilder och beskrivningar! Kan bara instämma med dina positiva intryck av MCap Supreme; har dem själv i fonosteg (uppgradering från billiga polykarbonat-typer) samt högtalarfilter (som original iofs), samt Supreme Silver "papper-i-olja" i det hemmabyggda Tripath-slutstegets ingångssteg (1uF, sved lite i plånboken). Helt enkelt glimrande bra!

bambadoo: de kondensatorer på 0.156uF som du överväger byta ut sitter väl knappast i signalvägen (för låga värden för det), utan de sitter kanske snarare som bypass/avkoppling? Finns förmodligen inte alls samma ljudförbättring att hämta i sådana fall (tyvärr), enligt mina erfarenheter.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:02:29  Show Profile Send bambadoo a Private Message  Reply
Hmm, hvilke kondiser sitter da i signalveien? Jeg skal legge ut noen flere bilder, men dette er StefanB sin tråd...
Jeg skal lage min egen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000