Snacka om att gå från den ena extrema ändan till den andra! Massdämpning med den tyngsta stenracken jag skådat till fjädrande upphängning modell värsting.
Skall bli kul att följa. Var det Jultomten som hade tidigutbärning i dina hemtrakter???
Vänligen, Pac
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
Solid Tech är rätt. Gamla stenracket är sålt. Oflexibelt och för tungt. Högtalarna är protyper för intendo musica och går under namnet Klero.
Åter till bänken! Monteringsanvisningen är OK. Med hjälp av bilderna där, och kanske lite från webben, tar det inte så lång tid innan man är igång. Delarna är många, men smart uppdelade och på benen så är det fasttejpat (/kletat) linjaler för att enklare kunna hitta samma höjd för samm ahyllplan. Observera också färgmärkning i sann Compq-anda! Grön plutt här, på grön plutt där in i grön plutt på den... (Titta nere vid botten, ur fokus, färgmärkningen)...
Efter en del skruvande, mätande och labbande är resultatet halvägs färdigt. Formen börjar synas och leendet breder ut sig som ett lågtryck...
Nedersta hyllan är ett "Heavy Duty". Det klarar upp till 80kg. Näst underst är en Basic vilken klarar 40kg. Ovanför den är en "Basic with Suspension". Det är en fjädrande hylla som det kommer närbilder på senare... Klart fräck...
(Ny byggvbeskrivning gäller) Kolla den läckra upphängning!
Den övre låser hyllplanet samt är fäste för fjädrarna. Den undre är själva hyllplanet och bär krysstaget för själva apparaten. Fjädrarna går att fås för olika vikter för att få rätt "gung" på hyllan.
Hyllplanen levereras i sina egna små lådor med perfekt formade hål för varje del.
Man skall börja i botten, berättade Solid Tech. "En grund att bygga på" låter som en klyscha, men så funkar det! Gör detta nogrannt och slarva inte! Blöningen finns innom nån timma!
Tada! Här är bänken på plats, och alla hyllor är uppe.
På toppen av benen sätter man dit svarta (/eller naturfärgade) pluppar. En av dom har logga...
En knuff på den och den gungar...ganska "hetsigt" faktiskt. Alldeles för stressigt för mig... Lösningen kommer i form av Herr Vikt. Vi fyller väll på med apparater? Här ses Teac VRDS 25 och min integrerade IcePowerförstärkare.