HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vad är nyttan med LFE kanal till musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  14:27:53  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Men behövs det någon LFE kanal för att återge musik, räcker det inte med den vanliga subbbas ljudet som ligger i de fem ordinarie kanalerna?

Citat från internet:
"With respect to soundtracks, such as those on movies and DVDs, 5.1 means that the soundtracks are recorded with five main channels: left, center, right, left surround, and right surround, plus a low-frequency effects (LFE) bass channel (called a ".1" channel because it covers only a fraction of the frequency range of the main channels).


Kan man använda LFE kanalen till något annat i flerkanaliga inspelningar?

Citat från Manual till Nuendo från Steinberg (Ett multikanals ljudproduktionssystem för Windows, med specialfunktioner för ljudläggning och surround.):
Surround, 5:1, 7:1 eller EX?
Nuendo har dem alla, och några till som ännu ej finns. Med kanske den mest flexibla surroundmatrisen på marknaden kan du själv bygga upp monitorkonfigurationen om de som är standard inte räcker, och du kan ändra konfiguration när du vill.
Inte nog med detta, här finns också masteringprocessorer samt Reverb, Kompressor och EQ anpassade för flerkanalsuppsättningar.
LFE (Sub kanalen) kan hanteras helt separat och är också åtkomlig från en AUX på varje kanal.

Så det finns möjlighet att välja i mixerprogramvarorna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/10 22:28:09

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/10 :  14:46:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
"Nuendo har dem alla, och några till som ännu ej finns", ja det var ju bra !! Men finns dom inte så kan dom väll inte finnas i programet ?!?!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/10 :  14:53:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Skulle tro att LFE kanalen innehåller endast frekvenser under 80Hz, medans dom övriga kanalerna innehåller allt över 80Hz. Det gör ju det att man egentligen inte behöver ha fullbandshögtalare runt om.
Svaret är ja på frågan om man behöver ha en LFE kanal när man spelar musik skivor typ DVD-A eller SACD. Jag har för mig att jag har någon musik DVD-A/SACD som saknar LFE och därför så saknas den verkligt djupa basen som finns i CD versionen eftersom Subben då fungerar.

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  15:04:44  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs: Men alla 5 (5.0) surround kanaler innehåller fullt frekvensonfång i DVD-A och SACD (även i DTS 5.1 och DD5.1), sedan är det upp till bas-manegement funktionen att styra lågbasen till Subbashögtalaren.

Men LFE (0.1) kanalen är en kanal enbart för baseffekter (åtminstone i DD och DTS), därav så innehåller den inga frekvanser över 80 Hz.
I DD och DTS mix för bio så mixas LFE kanalen +10dB för att kunna ge nivåer som ligger i paritet med de tre frontsystemen.

Och i en hemmabioreciever så styrs oftast både subbas information (lågbas ljudet) och LFE informationen (Effektljudet) till Subbasutgången.


Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/10 15:15:59
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/10 :  15:59:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Problemet är väl bara att om man mixar en DVD-A skiva så att den kommer en lång 30 Hz baston ur en "vanlig" högtalare så kommer det inte låta bra (eller låta alls)om man har ett "normalt" system, så det låter man nog bli även om ljudet teoretiskt sätt är "fullrange" i alla kanaler.
En LFE-kanal ger ju en del utrymme vid mixningen eftersom man kan vara ganska säker på att man kan återge även djupa bastoner i den kanalen på ett bra sätt.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  16:26:06  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
f95toli: Förstår inte rigktigt vad du menar?
Om man mixar "fullrange" till alla kanalerna så tar basmanegement funktionen i processorn hand om detta. Om den är inställd rätt. Som att front-,center-, surround högtalarna är ställda som small (delningsfrekvens melln 60-120 Hz). Om så är fallet så återges de låga 30 Hz tonerna av subbasen.

Men om front-,center-, surround högtalarna inte kan hantera 30 Hz toner och surroundprocessorn är inställd för att bara skicka LFE information till subbasen (ingen subbas från övriga kanaler), då fungerar det bättre.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/10 16:30:08
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:14:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har mätt lite på olika filmer/musik 5.0 och då verkar det som om basen droppar av olika mycket beroende av vilket man har inställt.(small/large)

gcs
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:21:00  Show Profile Send Margaux a Private Message
Gemini

exakt hur olika processorers bassmanagement fungerar är ju lite olika. För vissa kan man bara sätta full eller normal för respektive högtalare. För andra kan man sätta specifika gränsfrekvenser som skall gälla för respektive högtalare.

Det som finns i .1 spåret kommer alltid i .1 kanalen om det finns en subwoofer. Dessutom kommer det som filtrerars från resp högtalare.

Om man inte har en subwoofer så överförs .1 signalen till frontarna vanligtvis.

Det är onekligen ganska smart med bassmgmt. Det är ju egentligen bara att man gör t.ex. en tvåvägs högtalare till en trevägshögtalare med digitalt aktivt delningsfilter.

Tyvärr har man ju inte kunnat köra DVD-Audio och SACD med digitalt gränssnitt vilket gjort att man har behövt göra en ADDA omvandling om man önskat använda processorns bassmgmt. Det är anledningen till att jag nobbat dessa format hittills.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:31:35  Show Profile Send f95toli a Private Message
Gemini: Jo visst, men det hänger på att den som spelar verkligen har bra bass managment och det finns väl inte på alla recivers (ännu)?

Men jag tror du missar min huvudpoäng lite, jag använder fullrange på både frontar och center eftersom jag tycker det ger bättre integration med basen, jag tycker inte det fungerar lika bra att enbart låta subben spela allt under ex. 50-60 Hz. Problemet är nu att en "ren" baston på 30-35 Hz (som ju är rätt ovanligt i på de vanliga formaten) inte alls låter bra om den kommer från centern (föga förvånande).
Eftersom LFE-kanalen går enbart till subben så slipper jag bekymmra mig om att en mix ska försöka spela en "ren" baston på 30-50 Hz genom centern, om det "vanliga" ljudet då och då dyker ned till 40 Hz gör inte så mycket eftersom subben då tar över vilket gör att jag får en snyggare "övergång" mellan frontarna och subben.

Hmm, det här var svårt att förklara, jag vet inte om jag var tydligare nu?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:37:40  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs: Om front-,center-, surround högtalarna står i large så skall hela frekvensområdet styras till dessa högtalare. Och då tar Subbashögtalaren (0.1) bara hand om LFE kanalens information.
Men det kanske finns möjlighet på vissa processorer att skicka subbasinformationen dubbelt , altså både till subbashögtalaren och även till de övriga högtalarna som står i large läget?

När jag spelar Fleetwood Mac DVD live skivan (The Dance) så visar LFE kanalmätaren (på min Sony surroundreciever) på fullt utslag hela tiden, fastänn det inte låter som det kommer någon Bas ur subbashögtalaren.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/10 22:27:12
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  17:46:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
f95toli: Ja jag börjar förstå vad du menar. Vet snart inte vad jag själv frågade efter.
Men om man spelar SACD så används inte LFE kanalmöjlikgheten på grund av att det inte finns någor digitalt gränssnitt eller?
På DVD-A så är det bara Meridian som kan köra basmanegement vad jag vet.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:26:22  Show Profile Send Margaux a Private Message
Vissa SACD maskiner har bassmagmt. Jag vet dock inte om någon är så pass avancerad att den ger full samma flexibilitet som de bra processorerna. Det vanliga är nog avstånd och large/small.

Till slut så blir det så avancerat att man måste ha en processor och försteg i SACD spelaren vilket är föga kostnadseffektivt och vad har man vunnit då?

Bättre då att låta SACD spelaren vara en transport och låta all beräkning göras i processorn som den ju är avsedd att göra.

I-Link gränsnittet för SACD och DVD-A har precis börjat komma ut på marknaden. HDMI 2.O för DVD-A kommer i slutet av nästa år. Innan dess blir det inget HiRez för mig.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:24:27  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Läste i Pioneers broscyr att Basmanegement sker i DVD/CD spelaren (på de som har Firewireutgång).
Och då ser jag inte heller nyttan med Firewire mellan DVD/CD och Processor.
Så det blir till att vänta på utrustning med HDMI 2.0 (detta gränssnitt har inbyggd kopieringsskydd).
Eller köpa Meridian DVD/CD och Processor kopplad till deras DSP högtalare (med innbygd DA, elektroniska delningsfilter och slutsteg). De kallar protokollet MLP (med inbygd kopieringdskydd), och där sker överförningen fån DVD-A helt digitalt ända fram till högtalarna.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:52:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har Mike Oldfield´s Tubular Bells på SACD/4.0 och den känns väl tunn i basen om man jämför med CD utgåvan.

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/11 :  13:45:13  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs: Jämför du då med CD skivan eller CD lagret på SACD.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/11 :  18:01:49  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo du jag har jämfört både den gamla CD´n och CD lagret på SACD skivan. Subbasen jobbar i båda fallen men inte när jag kör SACD lagret. Jag har ju förvisso golvare men dom flesta golvare går ju inte speciellt djupt ner i basen alltså behöver man en subbas.

gcs
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:10:55  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
gcs: Jag håller med dig om att det behövs SubBas, om inte några av de övrigta högtalarna klarar av att återge de lägsta oktaverna, men behövs LFE kanalen till musik? Räcker det inte med 5 "fullrange" kanaler? Vad har musiken för "effekter" som måste läggas i en separat kanal?
En SubBas kan hantera basen från de 5 "vanliga" kanalerna och om prosessorn har basmanegement så styrs de lägsta oktaverna till SubBasen i alla fall.

För film är LFE kanalen ett utmärkt komplement för att få fram specialeffekter, och där gör den nytta.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:10:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Gemini du har rätt i att man egentligen inte skulle behöva LFE när man spelar musik. När jag spelar en vanlig CD så står min AV-förstärkare i läget L+R/LFE och det fungerar bra. Men varför får jag ingen bas när jag spelar Tubular Bell som 4.0. Jag tror att man har gjort en liten miss när man mixade skivan på nytt. Dom hade för stora lyssningshögtalare och tänkte då inte på att dom flesta kanske kör med stativare.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000