HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Alternativa (musik) flerkanalsformat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:54:01  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Har diskuterat en del om vilka format som finns för att få "vanliga" stereoinspelningar att låta bra i en multikanal(högtalar)anläggning.

Och har fått en del intressanta synpunkter som jag tänkte ta upp i denna tråden.

Bakgrunden är att det har diskuterats mycket om multikanalljud för film och de nya SACD och DVD-A, alltså diskreta kanaler.

Men vad kan göras med tvåkanalsljudet från CD- och LP- skivor i en flerkanalsanläggning.

Då tänker jag på andra system än Dolby Surround (”aktiva system”) som är optimerad för film.

Med den nya generationen DSP teknik och möjligheten att arbeta med signalen helt i en digital domän ända fram till högtalarna (om man kör aktiva högtalare med inbyggd DSP tex.). Detta medför att med den nya tekniken kan nu signalen behandlas tillräckligt snabbt utan att påverkas negativt (24 bitar).

Det finns flera tillverkare som utnytjar detta i dag, TacT och Meridian är några exempel.

Meridian använder en teknik som kallas Trifield (“passiva system”) (TriField An "unmixing" algorithm which provides balanced left, center and right speaker feeds from any stereo recording). Detta kräver tre identiska fronthögtalare.

Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av hur sådana “manipulationer” av musiken låter.

Elektronisk manipulering av ljudet används ju flitigt i studios för olika ändamål och även för rumskompensering i hifianläggningar.

Jag har lyssnat på Meridian Trifeld bla och tycker att det låter bra, till och med ett lyft för vissa av de inspelningarna som jag har lyssnat på.
Tyvärr så har jag inte lyssnat under längre tid. Kan det uppstå lyssningströtthet?

Artikkel länk:

http://www.york.ac.uk/inst/mustech/3d_audio/ambis2.htm

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/08 21:31:19

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  23:59:21  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag är nog lite bakåtsträvare, men jag tycker som din fotnot "Musik låtet bäst i stereo"

Ps. Har du stavat fel eller skall det vara 'låtet'? Ds.

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:43:00  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
thompa: Det tycker jag oxså, åtminstone fram till nu!
Men vad jag vill diskutera är om man med hjälp av digital teknik kan förbättra återgivningen av vanlig stereo inspelad/mixad musik.
Rumskorrigering är ett exempel på att digitaltekniken kan hjälpa till at få bättre ljudåtergivning
I SACD och DVD-A så är det diskreta kanaler och den som mixar musiken kan bestämma vad som styrs till de olika högtalarna.

Men den mesta musiken som finns är inspelad/mixad i stereo, så om det finns möjligheter att få en "bättre" återgivning med hjälp av digital teknik på befintliga skivor så kan man utnyttja alla 5.1 systemen som finns till att låta bättre.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2003/12/10 13:59:56
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  01:00:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Trifield fungerar alldeles utmärkt och kan ge en förbättring i svåra rum och på vissa inspelningar.
Med förbättring menas bättre och stabilare rumsplacering. Är högtalare och övriga komponenter helt lika borde skillnaden till ren tvåkanal vara marginell förutom förbättringarna.
Tyvärr har jag aldrig hört systemet med exakt lika komponenter rakt över.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:13:21  Show Profile Send Margaux a Private Message
Alla processorer har ju någon form av surround mode. De japanska har en hel drös av olika varianter (church, m.m.). Bland de stora har Lexicon har ju sitt logic 7 (?) som du säker känner till. TAG har sitt TMSURROUND som jag har erfarnhet av.

Använder jag det? Jag det gör jag. I cirka 10-20% av lyssningstillfällena. Orsakerna är flera:

1) Gamla stereoinspelning där allting ligger i ena eller andra kanalen kan må bra av lite utsmetning
2) Popmusik med ilskna rumsresonanser (där basen envisas med att ligga på resonansfrekvenserna hela tiden) kan ibland må bra av att smetas ut på flera högtalare
3) Elektronisk musik spelas med fördel i surround mode.
4) Stereo "imaging" blir bättre med TMSURROUND speciellt om man är fler i rummet och man inte får sitta i sin älskade sweetspot.

Jag använder det dock aldrig till klassisk musik.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:33:52  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag har ett 5ch stereoläge på min Denonstärkare som fungerar mycket bra.
Den skickar då stereosignalen oförvanskad till front och surround och sedan en dsp-mix av de båda till centern.
Låter riktigt, riktigt bra !!
Jag har 4 st Black D och en Black vector center, dvs lika högtalare runt om.

Fast ibland låter 2 kanal bäst (i directläge). Man får prova sig fram.
De övriga DSP lägena, är ren utfyllnad, utan något som helst värde.


//Gonzo//
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/10 :  20:49:39  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag gillar inte "omarbetning" av stereosignalen nåt vidare.

Jag har provat med Prologic II som finns i min Thuleprocessor och jag tycker resultatet blir lite sådär.
Det passar bäst när man ser nån Prologicmixad tv-serie. Då rockar det.

Musik tycker jag blir bäst om den redan från början är mixad i tex. 5.1 eller högre.
Problemet är väl delvis fortfarande att producenterna inte kan göra en ordentlig mix ( det gäller för övrigt inte bara surroundmixar ) utan att resultatet blir att man tycker sig sitta mitt i trumsetet eller att körtjejerna gapar från alla håll.

Om det är bildsignal med i produktionen tycker jag det ska vara sammanhang mellan vad man ser och vad man hör.
Är det bara ljudmaterial bör det vara en konsertsimulering med ambience och publik i bak- och sidokanalerna eller åtminstone en designad ljudbild gjord för att uttrycka något speciellt.

Det är lätt att blanda ihop begrepp som LFE och subwoofersignal verkar det som. LFE är det som ligger bränt på plattan och subwoofersignal är LFE + det som, via bass management, tas bort från högtalare satta som SMALL i installationsmenyn.

Jag förstår inte vad LFE har på musikplattor att göra ärligt talat. Nån annan här kanske kan förklara?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/12/10 :  21:15:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
AndersP: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23212
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/12/10 :  22:35:05  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
AndersP: Det finns olika sätt att hantera musiksignalerna. De aktiva DSP lägerna typ Dolby surround och de med olika delay typ church, Hall m.m.. Dessa är bara för lek.
Sedan finns det de passiva typ Trifield och TMSURROUND(tror jag det är) där man skickar skillnadsinformationen till centern.
Dessa format kan låta bra under vissa omständigheter, se ovan.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000