HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Roadtripp (Sista bilderna)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/07 :  19:05:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med start från Malmö kl 06.45 satte jag o EAR av norrut för en heldag med Hifimusik. Bilen lastades med diversa saker innan vi drog iväg.
Ett rejält pressat schema gjorde att vi redan var stressade.


Där bak i skuffen låg diverse elektronik och klämdes med Skånsk Hifi dricka Ystad färsköl

I bakstätet så lastade vi in EARs inte helt okända rörsteg.





Med en hastighet som var allt annat än laglig så kommer vi till vårat första stopp , Halmstad för en träff hemma hos Neodynium.




Stackarn var ganska sjuk men det syns inte på den här bilden
Skånsk Hifi öl har en helande verkan


*fortsättning följer*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/12/12 21:41:07

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:30:06  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tackar för ölen! Tänkte smaka på en av dem just nu faktiskt.. Ser rätt pigg ut ju.. hehe.. skenet bedrar?

Ruskigt skoj med hifiträffar.. korta som långa!!


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:36:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Först så lyssnade vi på systemet som det var. Och jag kan inte mer än hålla med er andra som har varit där

När vi sedan kopplade in EAR 509 och Accuphase C-245 så började det hända grejer , på fel håll !

Våra medhavda grejer var ganska kalla och musik som strömmade ur högtalarna var av bedrövlig kvalité. EAR till och med blev lite röd om kinderna Så vi tog snabb fika medans det fick värma till sig lite.

När vi senare satte oss ner för att lyssna fick jag svart på vitt att EAR 509 och Accuphase C-245 inte trivs ihop. Alla dom övre registren var hårda som sten. Visst var det detaljerat och djup och bredd vara rejält tilltaget. Men den tonala balansen var bedrövlig. Jag o EAR har kopplat ihop det en gång innan , förvisso då i Bi-amp med EAR i toppen. Den gången lät det inte riktigt lika hårt men där fanns antydningar. Med JmLab så hördes det direkt att det inte var en kombo att satsa på .

Fast EAR hade ett ess i sin rockärm , för med sig upp hade han med sig ett försteg.

Jag vill inte avslöja mer än att det sitter rör i det. För info så Pm:a EAR.

Nu började det låt !
Hårdheten var bortflugen och den ersattes av en följsamhet som var underbar. Musiken strömmade ut på lugnt sätt som gjorde att jag tyckte först att nu blev det lite försnällt. Men jäklar vad det kunde bita till om det behövdes. Det ända som försvann var en del av dom finstilta detaljerna men det gjorde inte så mycket.

En annan sak jag lade märke hos Neodynium var att hans ART plockade upp vibrationer på ett väldigt bra sätt. Med tanke på vart vi var på väg senare underdagen så började detatt forma sig lite tankar i skallen på mig ang vibrationer.

Så då var det dax att åka vidare , ett TACK till Neodynium för att han ställde upp även om han var sjuk.



*fortsättning följer*
*edit* stavfelsnisse

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/12/08 18:37:30
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:37:47  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Håller med dig om ljudupplevelsen.. blev lite väl "upplöst" med Accuphase/EAR kombon. Man hade nog kunnat tweaka till ett klart bättre ljud dock om man hade lite tid!

Klart imponerad av EAR stegen.. 20 år gamla steg som rockade på som tusan!!


Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2003/12/08 :  20:17:43  Show Profile Send IcedEarth a Private Message  Reply
Neodynium såg ju litebelk ut på bilden!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/08 :  20:18:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kul!

Man kanske fastnade på någon bild trots allt?
För alla som undrar, det vankas Coltrane hemma hos Jorma och där tog jag chansen att vara med...

Synd att du blec sjuk Neo, det hade varit trevligt att byta några ord. Hoppas allt är väl med dig nu.

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:57:15  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Fortfarande sjuk som en kobra... men jag börjar redan se ljuset.. känner mig klart bättre för varje dag! Visst hade det varit skoj att träffas och prata lite! Vi får allt fixa vår egna lilla hifiträff snart tycker jag.. vi mods och admins!

Visst ser jag blek ut!!

Edit: Glömde ju att skriva hälften.




Edited by - Neodynium on 2003/12/09 00:58:44
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/12/09 :  02:34:22  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Det här verkar ha varit en höjdar-resa!

Och när kommer resten??????

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/09 :  03:13:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Om fattar resan även lite SF montro?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  03:23:43  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vilken resa!

Väldigt nyfiken på resten.

Vi får väl hoppas att "Neodynium" piggnar till, kanske med den medförda medicinen fixa detta så att han inte dukar under av pärsen.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/09 14:53:46
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:59:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Väldigt nyfiken på resten.



Vi åkte hem sen

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:13:37  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
quote:

Vi åkte hem sen

NOT

\\K-man
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:20:10  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
Det gläder mig att försteget som är min konstruktion får bra kritik. En liten kommentar om detaljerna. Dom finns nog med men sticker inte ut som dom kan göra i ett "vassare" steg.
Hur var det med rumskänslan och instrumentseparationen? Kom den fram? Det är några av stegets starka sidor.

Konstruktionen är inte offentlig och EAR lämnar inte ut schemat.

Edited by - Flint on 2003/12/09 14:13:34
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:24:59  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Rumkänsla och Seperation var mkt bra tycker jag... allt satt på sin plats faktiskt. Ett försteg jag gärna testar igen! Detaljer fanns det gott om... det var mer den andra kombon som inte funkade ihop och något överdrivet ljud i toppen bidrog med en myriad av detaljer!

Kul med hemmabyggen som lirar såpass bra.. Credit till dig!


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:48:39  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
Neodynium

Tack för krediten.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/09 :  17:42:07  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Helt rätt Flint jag lämnar INTE ut varken ritning eller konstruktion.
Försteget som var med är fortfarande på labbstadiet.Lådan finns bara för att dölja vad som finns invändigt.
Försteget kommer mao att se helt annorlunda ut när det är klart

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:04:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så resan fortsätter , efter en timmes färd var vi framme i GbH. Ett besök hos Timbre var planerat o nu gällde det att hitta vägen. En färdbeskrivning hade vi som nämde nått om nån rondell man skulle köra runt in Men vi körde känn o vips så var vi framme.

Jag hade redan hos Neodynium fått känslan av att jag kommer inte ha tid att ta bilder o mycket riktigt. Vem har tid att ta bilder när det vankas musikåtergivning på högnivå Först fick vi uppleva STAX demo skiva. Det är en skiva jag har hört innan för en massa år sedan. Det är en "Dummy head" inpelning som är ordentligt obehaglig
Jag önskar att Riksradion kunde börja med sådana sändningar igen !

Iaf , här blev det musik via Accuphase på digitalsidan via BAT för/slutsteg in till Amati Homage.



Här tror jag att både jag o EAR satt med ett par löjliga leende på läpparna! Första intrycket är viktigt som Timbre säger , här var det djupet som imponerade. Allt målades upp framför , bredvid och bakom högtalarna. Flera ggr tyckte jag till o med att dom stod i vägen för musikerna , dom skymmer ju så jag kan inte se dom sa jag till Timbre !

När sedan första chocken hade lagt sig så var det bara att njuta. En sak som åxå imponerade stort var förmågan att hålla instrument i rätt storlek. Inget blåstes upp i jätte proportioner utan hölls mer till sin naturliga storlek. För att ha sina högtalare så långt från bakre väggen så spelade Timbres Amati bra med bas , än en gång så kändes effekten av kolfiberpuckar. Även Timbres val av högtalarnas placering var nått jag tänkte på. Neodynium har heller inte sina så där jätte brett isär.

Det ända jag kände var att systemet spelade lite försnällt , jag saknade Neodyniums bett i musiken. Svaret heter C-290v



Dessa har man slitet o burit på. Jag undrar när dom ska få chansen igen.

Efter ett antal timmar så var det dax att köra vidare. Hisingen nästa var det.

*fortsättning följer*



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:06:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Flint.

Jag har lyssnat på försteget ett par ggr o det imponerar stort. Lite beslöjat men med en otrolig känsla för musiken. Tillsammans med EAR stegen är det 10 poängare. När man sen vet hur det ser ut så blir man lite skrämd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:23:04  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
johan_björklund
Kul. Jo jag tycker nog själv att steget är musikaliskt men beslöjat kommer som en överaskning. Utseendet får du nog ta upp med Herr EAR som med tiden kommer med en ny version. Jag har bara stått för den elektriska konstruktionen.
Berätta gärna hur du ser det där med det beslöjade ljudet så att jag kan åtgärda det. Med vad jämför du?

Neodynium
Tyckte du också att försteget var beslöjat?

Edited by - Flint on 2003/12/10 11:14:11
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:44:17  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Tjusiga bilder johan
Tog en del foto själv men har problem med laddningen av dem
Precis som Johan säger så satt vi nog båda och hade våra mungipor uppe vid öronen
Jag tycker att jag har ett väldigt bra djup i ljudbilden här hemma(Tack vare ESL)Men detta gjorde att man nästan fick andnöd

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/10 :  00:13:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Timbre har ett extremt djup ja...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/10 :  03:24:44  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Tungt ur alla aspekter, puhh.

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/10 :  11:25:03  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Flint: Nej.. jag fick inte den känslan.. Vet med säkerhet att BDR puckar på mitt trägolv och cd/försteg etc på detta direkt ger lite mörkare sound.. märkte detta senare när jag gjorde lite tester.

Skulle vara skoj att testa den igen.. med rätt underlag/ställ och samma kablar rakt igenom systemet.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  11:33:10  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
Neodynium
Bra. Jag blev orolig ett tag att jag hade missat något. Man vet aldrig. Det är svårt att bedömma det man har varit inblandad i själv. Eftersom jag gillar rytm/sväng och dynamik och trivs när jag har fått fram det så kan det vara lätt att jag missar något annat. Det har hänt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/12/10 :  13:21:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

FLINT

Var kanske fel ordval , men en del av dom finstilta detaljer försvann.
Ljud som ligger lågt i volym förvann kan man säga.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/10 :  14:28:49  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
Tack för din utförliga och pedagogiska förklaring. Den verkar allt igenom trovärdig. Speciellt förklaringen på vad du jämförde med och under vilka förhållanden. Jag tackar för den konstruktiva kritiken.

Edited by - Flint on 2003/12/12 20:38:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000