HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Hifi_harris system (13.8.09) - nya bilder sid 5
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2006/01/11 :  18:03:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Otroligt läckert

Jag önskar att jag hade ett rum, stort nog för ett par Avantgarde, men tyvärr är så inte fallet

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/12 :  09:47:33  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Hej.

Ju, kan bara instämma att Unos utseende är väldigt imponerande - för mig Uno/Duo är de vackraste högtalare jag vet. Även finish är fantasktisk.

Försöker ta mera, lite bättre bilder på helheten i kväll:)

Tack Hans - det har varit väldit trevlit att handla med dig. Är väldigt nöjd med högtalare

Stefan - enligt Avantgarde Uno behöver inte så stor rum att fungera (16m2)..
....

Har tagit några bilder till:


Basen av Unos bestor av sluten subwoofer med två 10" baselementer.


Som sagt högtalare är väldigt djupa över 70cm..


Och helheten

Kommer snart med mera bilder på förstärkare och kablar..

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/01/12 16:26:24
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2006/01/12 :  17:18:23  Show Profile Send MullBenkt a Private Message  Reply
Helvete vilka as! (if you pardon my french)

Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/01/12 :  18:05:19  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
Frågan kanske har varit uppe tidigare men hur stort är rummet?
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/01/12 :  18:10:12  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
drbob, nog har den det alltid. Igår till och med:
quote:
Har ganska litet lyssningsrum (ca. 25 kvadratsmeter, öppet) så Uno passar bättre till mina behov. Även om Uno är Avantgardes näst minsta model är det inte liten i verkliheten utan tvärtom - höjden är 145cm, bredden 57cm och djupen 71cm(!). Högtalare är dock möligt att placera nära bakväggen eftersom de har ganska special konstruktion som är inte känslig för väggreflektioner.


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/01/12 18:10:24
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/12 :  18:40:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


Oj vilken läcker färg dina trattar har!!!!!!


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:45:23  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Tack:) Som sagt Unos funkar otroligt bra i relativt litet utrymme.

Kanske vi fortsätter till förstärkare:


Fjärr, gjort av metall (lite för stor i min smak men läcker finish).


Logo

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/01/21 14:24:10
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/01/12 :  20:55:20  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply


SÅ ska en fjärr se ut.. tre knappar är absolut tillräkligt.. volym samt mute..

härligt!!!!! Då kan man sitta i mörkret och stryra sin himmelska musikupplevelse UTAN glasögon eller tända lampor hela tiden..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/01/13 :  00:11:49  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Citat av Stefan B:
"Jag önskar att jag hade ett rum, stort nog för ett par Avantgarde, men tyvärr är så inte fallet"

JAG å andra sidan önskar att jag hade en plånbok stor nog för ett par Avantgarde, men tyvärr är så inte fallet.

Rör...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2006/01/13 :  06:50:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Hahaha, den var bra. Då får jag kontra med ett citat från Anders på Hifi Stället. "Välj ut det du vill ha så löser vi finansieringen. Du vet väl att det inte finns några fickor på svepningen"

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/13 :  08:14:46  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Annars, WAF-factor är ganska hög. Bortsett storlek, som var en liten överraskning för min sambo. (Det var lite problematiskt att få lådorna inne i lägenheten pga. storleken - detta var lite skrämmande för henne i början)

Själva förstärkare:


I ständby-läge..


Power on - Model 5 ger 0.4W i klass A (!) och efter detta upp till 28W i klass AB.


Logo

Även om förstärkare ser ut spartanskt har det några finesser. Det är möligt att adjustera ljuset i display (rött i standby, vitt med input 1-5). Det är också möjligt att adjustera förstärkare till AV-läge där input 5 fungerar som slutsteg.





Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/01/21 14:56:04
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/01/13 :  20:02:02  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Hur låter de då??
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/17 :  08:50:04  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Hej igen, och ursäkta pausen - jag var utomlands (i Stockholm)..

quote:
Hur låter de då??


Naturligtvis den mest intressanta frågan är ljudet. Det har alltid varit svårt för mig att beskriva ljudet nogrant (speciellt på svenska). Jag försöker:

Den första saken jag borde kanske berätta är att jag blev instant kär i Avantgarde när jag hörde på den första gången. Det gjorde bara allting rätt för min smak - bättre än någonting jag har hört före i samma prisklass. Jag vet dock att "rätt ljud" är smaksak - men kan bara rekommendera alla som har tänkt skaffa någonting i denna prisklass att lyssna på Avantgarde.

Min tidigare högtalare Tannoy Dimension var "musikaliskt" högtalare i hör grad dvs. det var lite till varmare hållet och hade sammetiskt ljud. Skivor även med dåliga inspelningar låtade gått. Men efer liten tid tyckte jacg att det missades någonting med bra inspelningar.

Avantgarde är klart mer analytiskt högtalare än Tannoy. Men det har inga av de problem jag är van vid med analytiska högtalare t.ex. med s-staver i sånger.

De starka sidor av Avantgarde är att ljudet är enormt stort och det har auktoritet men samtidigt skönt och känsligt. Jag skulle även säga att Avantgarde ÄR musikaliskt slutligen. Ändo kan man säga att Uno är väldigt neutralt och låter väldigt live! (känslan av närvaro är stor).. Och det bästa saken är att högtalare har fungerat hittils med alla slags musik. Från 50-tals jazz (t.ex. Getz & Gilberto) till agressivt elektroniskt musik..

Några anda mera professionella opinioner:
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0100/uno.htm
http://www.stereophile.com/loudspeakerreviews/287/

Jag kan ärligt säga att jag har nu den första tiden känslan att jag är nöjd med de här högtalare för resten av mitt liv

Några nya bilder till:

Internal kablage av Avantgarde - vad säger teksten? Lödde rodium spadar (med siver-löd naturligtvis)från Cardas till dessa kablar eftersom silver är känsligt material och löskabel passade in så bra till WBT-poster..


Som sagt jag har nu endast DIY-kablar. Som högtalarkabel har jag nu Cardas 15 SE - som är litzkabel i konstruktion(varje sträng har sin egen överdragning)


Baksidan av förstärkare med Cardas Crosslink DIY signalkablar. Se även Cardas RCA & XLR caps..

HAr varit väldigt nöjd med DIY kablar - har bestämmt mig att vara nöjd med dessa kablar och bara njuta musik

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/01/17 21:15:19
Go to Top of Page

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2006/01/17 :  10:47:25  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Kul att du är nöjd! Vore intressant att veta hur man kopplar högtalare - förstärkare...basen har väl inbyggda, dedicerade förstärkare?
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/17 :  11:14:57  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Jag har faktiskt några bilder om kopplignar:



Alltså, subben får signalen via högtalarsignalen..

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/01/21 14:26:46
Go to Top of Page

ArtSound
Member

170 Posts

Posted - 2006/01/17 :  11:38:06  Show Profile  Visit ArtSound's Homepage Send ArtSound a Private Message  Reply
Hvis jeg må supplere:

Basserne har indbyggede forstærkere på 250 watt, som driver sub-sektionen. Din egen forstærker driver så hornene.

Det kan tilsluttes på to måder:

- enten via højttalerkablerne
- eller via pre-out på forstærkerne



Hvis man tilslutter med et liniesignal fra forstærkerens preout, kan man sætte fx en rumkorrektions enhed imellem, hvis det er ønskeligt.

Subberne har indbygget elektronisk delefilter, således at subbernes delefrekvens kan justeres, ligesom volumen selvfølgelig er justerbar.
Desuden er der subsonisk filter på 20-30-40 hz

www.artsound.dk
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2006/01/17 :  12:12:49  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Ett mycket, mycket spännande och snyggt system! Jag blir varm i hjärtat när jag ser det! :-)
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/01/21 :  14:36:07  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
quote:
Ett mycket, mycket spännande och snyggt system! Jag blir varm i hjärtat när jag ser det! :-)


Tack:)

Den sista saken som saknas är strömsidan. Strömfilter kommer från Tysk tillverkare Audioplan.

Finefilter S (väger ca. 5 kilo)

Grendosa kommer också från Audioplan och stömkablar är DIY-supra med Bals och IYAIDE proppar.

Poewerstar G med DIY Supra lorad..

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio

Edited by - hifi_harri on 2006/01/21 14:37:24
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2006/04/05 :  14:22:59  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply

Ny skivspelare Wilson Benensch Full Circle.

Har lyssnat endast på vinyler nu inom de senaste dagarna - kan bara säga att Circle är fantastiskt

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/05 :  08:49:42  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Det har blivit lite nytt under senaste åren..

Har nergraderat skivspelare till technics sl-1200 mk5 & denon DL103r. Läcker kombination, lätt att använda och låter bra också (dock inte i samma nivon med circlen). Orsaken att jag sålde Benesch spelaren var att jag har så lite lp-skivor jämfört med cd skivor - ville satsa pengarna till cd-ljudet. Dessutom har mycket 45rpm skivor med relativt dåligt ljudkvalitet =reggae.

Rega Jupiter CD, Cambridge audio surround, och Tannoy bakhögtalare har blivit sålt också. Jag har ersatt dem alla med Linn unidisk SC multiplayer (cd, dvd, sacd spelare samt (multikanal)försteg) och aktiva genelec 8020a som bakhögtalare. Det var inte trevligt att ha så komplex anlägging. Linn är toppen - det tycker tjejen också:)

Till sist quadraspidre rack blev lite konservativ för Avantgarde Unos så jag skaffade en finite spider rack i stället. (Har moddad=sågat den till två delar.



Är just nu väldigt nöjd med resultatet som är nära min egen ljudideal. Tror, att jag lever med denna anläggningen många, många år. Det enda som saknas för min smak är lite värme till mellanregister. Rörförsteg liksom KR audio va320, graaf GM20 kunde vara trevligt att prova någon dag i framtiden.

Harri

Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:11:46  Show Profile Send Poe a Private Message  Reply
Läcker anläggning och imponerande högtalare. Brukar gå förbi montern som finns på Frankfurts flygplats och dregla över dessa tingestar...
även om jag aldrig faktiskt lyssnat på dem

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/03/07 :  13:47:44  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Riktigt coolt system!
Diggar högtalarna...

har du någon länk(ar) till vad du användt till dina strömkablar?
Ska kanske göra egna ström/signal/hgt-kablar, då jag inte ha råd att köpa...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/08 :  08:00:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Säger bara

Kan du berätta mer om deras stärkare ?
Specbyggd för deras egna högtalare ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/08 :  08:14:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Gillar färgmatchningen med Trattarna, mattar och tavlan. SNYGGT!
Det borde den andra hälften gilla

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hifi_harri
Member

201 Posts

Posted - 2007/03/08 :  16:10:05  Show Profile Send hifi_harri a Private Message  Reply
Tack, tycker också att högtalare är läckra. Rekommenderar att dema på dem (kan bli dyrt) Andra älskar, andra hatar..

quote:
har du någon länk(ar) till vad du användt till dina strömkablar?

Kabel är billligt Supra Lorad, proppar är också relativt billiga
IEC-propp är Oyaide och andra proppen är Bals bals 7302 (samma som t.ex siltech använder ca. 50kr). Köpte mina oyaide proppar från:
http://stores.ebay.com/eAudioguy-Online-Store_Power-Cord_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ9QQftidZ2QQtZkm och bals från ett elbutik.

quote:
Kan du berätta mer om deras stärkare ?
Specbyggd för deras egna högtalare ?
Jag är inte speciellt tekniskt orienterad. Vet bara att den ger 0.4W i klass A och efter detta upp till 28W i klass AB. Innersidan ser väldigt trevligt och professionelt gjort ut. Relativet mångsidigt även om den ser enkelt ut - är fjärrstyrd, har home theater-ingång och balanserade utgångar. Ljudet är mycket dynamiskt, neutral, och basen är fantastiskt = passar perfekt min musiksmak. Lite mera värme kunde vara ok, men ingeting allvarligt.
Du kan läse mera här:
http://www.6moons.com/audioreviews/avantgarde2/model5.html

"Technics Dj-spelaren":


Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000