robban
Audio Concept
491 Posts |
Posted - 2003/11/11 : 17:48:05
|
Hej,
Bra initiativ av PatrikF att bjuda till lyssningsträff i Uppsala. Själv hade jag sett framemot att prova våra rörförstärkare på hans Megatrend. Tyvärr plågades Megatrend högtalarna av en basåtergivning som säkerligen skulle gett 7.0 på Richterskala. Orsaken var rummet och kanske något med högtalarens filter. Det senare är dock en gissning. Vid första uppställningen stod de framför en scen, vilket fungerade som en extra baslåda bakom högtalaren, - något de inte riktigt behöver....
Efter att de flyttades ett halvt vardagsrum lägre fram blev det bättre, men då var hundra kila elektronik redan flyttad över till andra sidan av rummet, så påföljande lyssning blev för vår del via de två normalstora högtalarna som fanns där.
En rekommendation (som jag nämnde för några där) som borde vara intressant för de som äger Megatrend högtalare, måste vara att prova tex. en TacT, Behringer etc. för lite aktiv rumskompensation. Själv kan jag inte riktigt se hur man annars skall få en så stor baslåda att spela bra i ett normalstort rum – om du inte vill visa prov på osedvanlig stor snickarglädje vill säga och gå amok med dämpningsmaterial, motorsåg etc.
Ni kan kanske låna någon apparat hos HifiKlubben i Uppsala (om de finns där), eller kanske någon kan ta med en sådan och göra ett test hos er. Min tro (i all välmening) är i alla fall att ni skulle vinna på det, eftersom högtalarens diskant och mellanregister i övrigt låter mycket bra.
Sedan möter man alltid nya trevliga människor vid sådana träffar, vilket som regel är behållning och höjdpunkt.
Ps. Skivorna som jag hade med var,
- Nils Lofgren, Acoustic Live - Hugh Masakela, Hope
Mvh, robert
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via, |
|
|