HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY skivspelare!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/10/27 :  19:37:05  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Tja, jag tänkte bara posta några bilder på min DIY-ade skivspelare. Var lite osäker på om jag skulle posta här, men det var ju mest bilder så..
Det är en ganska enkel historia, men helt ok för satsade slantar! Den har hittills kostat mig ca 100 riksdaler och lite gammalt "skräp"!
Nästa grej är en ny pickupp, det kommer att göra stor skillnad, har för tillfället lånat en halvgammal pickupp av okänt märke.


Nåväl, då sätter vi igång! Bild nr:1

Ni får ursäkta bildkvaliten, dåliga ljusförhållanden. Den är klädd i svart konstläder, billigt, enkelt, orginellt och snyggt! Det är min ödmjuka åsikt

Bild nr:2

Inte så snyggt men fuktionellt..

Bild nr:3

Lite närmare.

Bild nr:4

En lite porrigare bild. Den ser bättre ut i verkligheten!

Jag har som sagt inte någon riktigt bra pickupp ännu, så det är svårt att säga hur fantastiskt bra det kommer att låta!

//eric.

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:22:28  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Trevligt.
Akta så att du inte fastnar.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/02 :  00:39:37  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Fastnar? Nej, det händer aldrig mig!
Har redan börjat fundera på en lite seriösare spelare!

Den här var egentligen bara till för att "försöka och misslyckas med"!
Alltså att få lite grepp om saker och ting innan man förstör några dyra grejer. Har lärt mig en hel del...

I så fall blir det nog tallrik i MDF med tillhörande skivpuck, separat motorlåda med blyhagel i och sd-fötter under, plint i MDF förtyngd med blyhagel och sd-fötter under.
Rega arm med någon bra pickup. Kanske kullager till tallriken...
Nja, faktum är att jag redan har börjat med en del ritningar!
Det största problemet är vilken motor och vilken sorts lager och "pinne" man ska använda till tallriken, den ska helst väga ett antal kg...
Och sen är det ju de där förbaskade slantarna man ska betala för allting!
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/02 :  00:50:00  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Föresten så köpte jag en pickup i går (eller förrgår om man ska va petig, 00:43).
En Sumiko Oyster för 500kr.

Funkar riktigt bra, nu låter det som det ska!
Tyvärr är jag inte riktigt säker på att VTA och effektiv längd är optimal men det är i alla fall nära. Tillräckligt nära att dömma av ljudet! Jag kan då ganska säkart säga att detta låter minst lika bra som tex en ProJeck Debut, Och det är helt ok för mig.
Den ska ju förhoppningsvis ersättas med något bättre så småning om.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:19:16  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Lägger in lite fler bilder.

Här nedan ser vi den eminenta strömförsörjningen, från sändaren till ett par trådlösa hörlurar.



Från denna exklusiva skapelse kommer motorn.


Här ser vi hur byggnadsprocessen börjar sätta fart.


Här är en ganska dålig bild på mattan, något så finurligt som filt på orginalmatta i gummi! Det var egentligen inte meningen att det skulle vara både filt och gummi, men kollar man inte den vertikala spårvinkeln innan man skruvar och löder ihop allting så kan man ha stor nytta av en tjock matta!


Ska se om jag hittar fler bilder...
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/11/02 :  01:36:54  Show Profile Send €riC a Private Message  Reply
Härifrån kommer tonarmen.
Men det är inte så illa som det ser ut! Själva skivspelardelen var bytt och var i mycket bättre skick än rästen.


Så här såg den ut, 50kr var den värd! Egentligen hade jag tänkt att bygga med hela den delen, men det kändes inte riktigt sportsligt!


Tonarmen är faktiskt helt ok...


..den är stabil och så och rör sig lätt och jämnt utan att glappa.


Hitachi!


Ja som ni ser, riktiga hajänd grejer rakt igenom!

Edited by - €riC on 2003/11/02 01:40:23
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2003/11/25 :  01:18:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Fin fint €ric kul att du också nya planer på en mer "seriös" spelare. Då jag och flera här på forumet har skivbyggar tankar, kul att du visar att det går bra med återvining av hifiprylar.

Jag besökte en hjälporginisation härom dan och där fann jag en Dual 1225:a exakt likadan som min första skivspelare. För 30:- kunde jag inte låta bli att köpa den. Skall bara byta ut den hemska plastplinten mot en i mdf så man får höra skillnaden. Det var fantastiskt att alla orginalprylar var kvar, det visade sig att pingstkyrkan hade haft den i sina ägor sedan den var ny men det lär bli andra toner den får återge numera. Behöver väl inte påpeka att det är rena nostalgitrippen för mig.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000