Author |
Topic |
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 21:59:20
|
Jahapp, kanske dags att skriva några rader här... En varning bara, redan i förväg, för mästerfotografen och dennes tillhörande värstingkamera.
Har gått och blivit med bandhögtalare på äldre (nåja, så gammal är jag nog inte...) dagar.
Sedan igår ser systemet ut enligt följande:
Sony CDP XB920 cd-spelare
Cd-spelaren är modifierad med LC-Audio klocka, förbättrad nätdel, bytta OP i utgångssteget. Chassi och mekanism är rejält dämpad (Väger in på ungefär dubbla vikten nu, runt 10kg). Har begåvats med riktig rejäl nätbrunn. Passade även på att rensa bort en massa onödiga knappar på fronten innan jag fanérade den med björkfanér. Jag har levt med denna spelare ett tag nu, och till och från lånat hem andra värre spelare. Jag har dock inte tyckt att skillnaderna som funnits varit tillräckligt stora för att motivera byte ännu. Om det sen beror på att jag har dåligt öra för detaljer, eller anläggningen i övrigt låter jag vara osagt.
Creek fjärrvolym och signalväxel
En passiv relästyrd signalväxel. Har haft funderingar på att byta till ett aktivt försteg, men har inte känt något stort behov då det mest är CD som avlyssnas här. Magneplanar MG2 högtalare som för tillfället drivs av det beryktade och förfasade slutsteget Xelex DD-10 (som jag plockat fram efter en längre tids vistelse i garderoben). Högtalarna är nyinköpta och jag har än så länge inte gjort någonting åt dom. Slutsteget letades fram eftersom rörförstärkaren Edison 60 inte hade tillräckligt med effekt för panelerna. Man kan väl knappast kalla det för HiFi, men det låter hyffsat tycker jag. Kablage är överlag hemmagjort.
Mumma mosen med basunderdelar är ganska resliga och rejäla högtalare, men jämfört med panelerna är dom yttepyttiga. WAF torde vara obefintlig. Utseendet går ju alltid att diskutera, jag har inte riktigt accepterat hur de ser ut än, men jag tycker att dom för priset låter underbart. Jag har svårt att tro att speciellt många, om ens någon lådhögtalare kan försvinna så ur rummet som en panel.
Edison60-förstärkaren och Mumma Mosen är (iallafall för tillfället) passé och står mest ivägen.
På någon kommande dagordning står ett försök med aktiv delning och biamping av Maggiesarna med Edison till diskantmembranen. Även komplettering med två subbar, eventuellt av någon dipolvariant. Jag är också intresserad av att byta upp mig lite på förstärkerifronten.
Rummet är c:a 4x5,5m. Har till och från funderat på att göra något åt akustiken i detta eländiga rum, men det har ännu inte blivit av. Väggarna i rummet är gjorda av betong, tegel, trä och gips (1 vägg var). Rummet har dessutom spänntak och småsvampigt golv. Eftersom det är en hyreslägenhet så kommer inga fasta ingrepp i fråga.
Lyssningsplats
Jag har flyttat bakåt en meter efter att Maggiesarna kom hem, men det är knappast optimal placering varken av högtalare eller lyssningsposition i nuläget. Det kommer nog i sinom tid. På bilden kan man även se antydning till en Philipsprojektor som ibland används för att visa film på en 2m ljusbeige IKEA-rullgardin som sitter i taket vid högtalarna.
Slutligen ett enligt mig bra ljudtweak:
Ett litet glas (eller två...) när man har tid att sitta i lugn och ro för att lyssna på musik är inte dumt. Singlemalt, gärna rökig, och från från Islay är favorittweak vid musiklyssning. Har väl inga direkt jätteexklusiva årgångar, men det har jag å andra sidan inte råd med. Är man dåligt avlönad systemingenjör, så är man...
|
/Daniel
'hellre än bra!' |
Edited by - desoto on 2003/10/22 22:12:42 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 22:26:02
|
Mums för den hyllan , många flaskor från Islay , det gillar vi
Om du ska dämpa rummet så sätt inget på den väggen där högtalarna står. Dipoler gillar inte dämpade väggar.
Ett rent o snyggt system du ligger inne med. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/21 : 23:10:13
|
Trevligt och vilka tweaks förresten! |
Bravo |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud
1219 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 00:27:12
|
Har du ingen närblid på den fanérade Sonyn? -det låter som en intressant moddning av den iaf. !
/A |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 00:38:14
|
Jag ryser... Förvånande att du inte är nöjd med Mosen och Edison 60. Dessutom tycker jag Mosen har en WAF-faktor som heter duga. Men smaken är ju som baken.
Snyggt var det iaf. |
Erik Andersson for president! |
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 00:39:37
|
Finsmakare i dubbel bemärkelse. Träfanerad spelare o vällagrad malt! Trevligt! Är det en absorbent som reser sig i bakre hörnet? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 08:14:54
|
Spännande med Maggies, du borde kanske experimentera lite med placeringen. Jag tror ljudet skulle vinna om de kom ut ur hörnen en bit, kanske vinklas ut så de är mer parallellt med sidoväggen. Riktiga "rökare" i hyllan där. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran
1032 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 10:13:57
|
Inget fel på stereon men.......... hyllan är mer imponerande i mina ögon/mun Skottarna är väl hyffsade på Hi-Fi, men single malt, det kan dom. |
|
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 12:07:43
|
Kul att några tyckt till. Nästan förvånad att inte fler kräkts över hur eländigt det ser ut. Jag är ju dock en funktion-före-form-person så (inom vissa rimliga gränser) spelar utseendet ingen roll för mig. Sen skadar det ju inte om det ser bra ut också... men prioriterat är det inte!
johan_björklund : Jo så mycket har jag förstått om dämpning av rummet när man kör med paneler. Jag har även hört att dessa mår bra av öppningar i rummet. Det jag kan göra begränsar sig till dämpning av golv, bakre hörn och sidoväggar.
Anton : Sure thing, postar en bild ikväll.
Mr Ekan : Mosen med underdelar var knepiga i detta rum. Lyckades inte riktigt få ljudet homogent. Det som hände var att jag fick utsläckningar av vissa frekvenser, trots (enligt vad jag anser) flitiga ommöbleringar. Har dock ett annat par Mosen till sovrumsstereon som jag är nöjd med. Att dessa sedan är snyggare än panelerna kan jag nog hålla med dig om. Ett par kommer nog säljas, oklart vilka. Edison kanske eventuellt får flytta in och bo i sovrummet hädanefter... Har planderat bygga klart ett par minimala monoblock med SE EL84 att ha där annars.
Matrixen : Haha...tur att kameran är så dålig. Det är en liten garderob som står där. Full med halvfärdiga ljudbyggen och div komponenter. Mest diverse rörpul som aldrig blir riktigt klart. Om den har någon ljudmässig fördel så är det väl mest att jag nästan möblerat bort detta hörn.
Bernt Jansson : Ja, placeringen är inte bra. Har inte mäktat med att flytta dom andra högtalarna än bara. När det är avklarat är mina planer att pröva med mer inflyttning (det låter ibland som 2 högtalare när ljudet ska vara samlat i nuläget) samt mer invinkling för att ta mer stöd av sidoväggarna. Jag har sett en placering som jag är intresserad att pröva där högtalarna är mer än parallella med sidoväggarna och i princip spelar mot varandra, eller mot väggen bakom högtalarna. Funderar även på att pröva med en sådan linkwitz-sub som du prövat för att kanske få en oktav till i botten.
|
/Daniel
'hellre än bra!' |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/10/22 : 13:00:54
|
Ja, subben skulle säkert spela bra med maggies, det är ju liknande spridning på dom. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 09:10:50
|
Vad kostar Mumma Audio Mosen? Trevligt skåp med livets vatten. Snyggt att fanera cdn. |
Edited by - aolite on 2003/10/23 09:11:38 |
|
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 11:10:14
|
Mosen tillverkas inte längre men begagnat betingar stativarna runt 4000. Med baslådorna kanske 5000:- till. Komponent-, bygg- och ljudkvalité är för dessa pengar bra. Nypriser runt det dubbla. Såvitt jag förstått finns det nya Mumma Audio högtalare på programmet. Kanske modellen 'Boren' fortfarande kan köpas ny? Drygt 10' då för en lite större stativare med 6 1/2" bas. |
/Daniel
'hellre än bra!' |
|
|
aolite
Member
233 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 13:14:48
|
Mkay. |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 14:31:36
|
Boren låg väl på ca 20-22.000kr ny? Jag tror den fortfarande finns att köpa.
|
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Ledzepp
300.000-klubben
2640 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 16:12:09
|
Har ett par Mosen med basunderdelar stående om nån är sugen! |
Dont look back. Something might be gaining on you... |
|
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 17:50:49
|
Samma här! =) |
/Daniel
'hellre än bra!' |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 18:52:37
|
Ge mig en singel malt nuuuuuuu!!!
Har för överigt nästan inte alls lyssnat på sådana här typ av högtalare! Vad är det i grova drag som skiljer en bandhögtalare från en "vanlig" högtalare ljudmässigt? Eller är det kasnke bara design och form som skiljer? |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
desoto
Member
152 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 19:23:57
|
Enligt mig är de största skillnaderna dessa:
Ett väldigt öppet ljud som sprids ut och därför integrerar mycket bra med rummet, en panel spelar mer för rummet medan en lådhögtalare spelar i rummet...eller är det tvärt om . Oftast kan man väl säga att mellanregistret är nästan förföriskt bra. Det är också relativt bra spridning på ljudet. Ingen millimeterposition för lyssningsposition i sweetspot...
På minussidan är väl som vanligt lågbasegenskaper och ofta låg känslighet. Kräver därför rejält med effekt i förstärkaren för att spela ut.
|
/Daniel
'hellre än bra!' |
|
|
Mr Ekan
Member
825 Posts |
Posted - 2003/10/23 : 20:32:34
|
Mumma Audio Boren TROR jag också är tagen ur produktion. Senaste alstret heter Stråken (även den namngiven efter sjö). Skall enligt ryktesvägen spela förträffligt. Golvare bestyckad med Monacor och Audax.
MVH |
Erik Andersson for president! |
|
|
|
Topic |
|