HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Mini forummöte Norrköping
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/13 :  23:52:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Igår gick ett gigantiskt evenemang av stapel hemma hos Adagio i Norrköping, vi var tre personer, undertecknad, värden Adagio och Sampix. Huvudtemat för eftermiddagen var källan och i det fallet 3 st cdspelare. Själv hade jag tagit med mig min Meridian 588, Sampix hade med sig sin nyinköpta Wadia 6 och vår trevliga värd bjöd på en cdkombi från McCormack.

Adagios system stående i den läckra tyska SS-bänken



Här ser vi Adagio i egen hög person visa upp ett av de bästa tweak världen har skådat.



Lyssningen gjordes genom ett par Sonus Faber Grand Piano.





Ja då var det dax att presentera utmanarna, till vänster ser vi den brittiska stilen och till höger den amerikanska, big is beautiful!!



Efter en inledande lyssning kopplades först Meridianen in och därefter Wadian.




Avbytarbänken hölls varm.......




Sampix hade tagit med sig sina Kimber som fick gå en match mot Adagios Nordost.





Kablar kablar kablar och sen skamstapeln som göms effektivt..




Nordost användes även som signalkabel, modellen är Red Dawn.




För att kunna skifta cdspelare snabbt fick vi sätta fram samtliga.
Meridianen börjar bli varm i kläderna och bestiger här brutalt den inte ont anande Wadian, hannarna är mindre även i hifivärlden..



Sampix och Adagio under djupkoncentration, båda har även doppat fingrarna i honungsburken, sug på den du



Rummet är otrolig trevligt att lyssna i då det är bra dämpat, utan att blir överdämpat.

Diffusorer i taket.



Diverse absorbenter







Men vad nu då??? Burr från cdspelaren!? Ingen match om man har ett par Q-dampers över!





Dax att packa ihop efter en trevlig eftermiddag




En påse blandade tweaks tack!!




Tackar Adagio för en trevlig eftermiddag!!
Lyssningsintryck kommer....

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/15 02:01:12

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/14 :  00:07:40  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
Adagios system stående i den läckra tyska SS-bänken



Visst var det en trevlig eftermiddag! En hel del skivor och kringutrustning fick gå riktigt varma i Adagio´s förtjusande lyssningrum.

ps. Alla ser vi väl att Rydberg är vår näste stora fotograf här på hififorum ds.

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2003/10/14 00:08:24
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/14 :  00:49:21  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Vilken cd lät bäst då?


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/14 :  03:33:03  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
och vilka kablar lät bäst?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/14 :  05:12:01  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Nu är vi nyfikna grabbar! Nåååå?

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/14 05:12:26
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/14 :  07:59:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ang. cd-spelarna kunde man utröna en sak som stod klar direkt, myten om amerikanskt/engelskt ljud är sann. Det fanns ett tydligt släktskap mellan Wadian och McCormacken, meridian var lite av en outsider, men vilken outsider sen... den lät mycket bra.
Sumerat i korta nyckelord:

McCormack: Den dynamiske, rivigare. Stort ljud med energirik topp.
Wadia: Den kraftfulle, värme, kraft. Ganska lik McCormacken men med lugnare topp
Meridian: Den sansade aristokraten. Mycket kontrollerad, exakt Konsekvent karraktär.

Att utse en vinnare känns meningslöst, 3 bra spelare med lite olika karaktär, svagheter samt styrkor. Sammantaget måste nog meridian anses som den som levererar högst karat. Tackvare sin otroliga konsekvens, speciellt i bas-området, den fasthet som fanns längst ner i basen kunde vare sig Wadia eller McCormack matcha.
I gengäld saknar den lite makrodynamik och driv i jämförelse med de andra två kombatanterna.
Vi spelade ett återkommande stycke blues med ståbas, vokalist och munspel samt trummor. Särskilt munspelets övertoner lät mycket olika med de olika spelarna, enl mig lät det med McCormacken mest live på lokal, Wadian gav ett lugnare intryck, lite behagligare och Meridian spelade med perfekt kontroll och balans.
Värt att nämna är att Meridian spelade flera db lägre än de andra två, subjektivt eller verkligt, vi hade ej tillgång till mätutrustning, men det var påtagligt.
Vi har i första hand snackat om klangfärger här för 3d, perspektiv och ljudbild var av högsta karat hos alla tre.
Ljudbilden var större, rymligare med amerikanarna, lite mindre och lite mer koncentrerad med engelsmannen.
Vad man föredrar är subjektivt.
Skulle jag kunna byta till någon av de andra? Defenitivt ja men skulle jag lägga några sköna slantar på det, tveksamt, ljudskilnaderna är stora men alla 3 låter bra, sen ser det snyggt ut att ha samma design på prylarna. Detta möte uppmanar mig inte att direkt leta efter en efterträdare men någon kul DAC kanske?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/14 :  08:24:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply
Och vissa klagar på att Hifipressen har svårt att ge några konkreta svar på vinnare av tester....

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/14 :  09:47:37  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det kan ju bero på att det är subjektivt, ok vi kör på fakta:
Wadia vinner på tyngd och massiv konstruktion.
Eller McCormacken vinner på känsla i handhavandet...
ÖÖÖh meridian vinner på blankast topp, inte på sin plastiga transport-del (hehe).

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/10/14 09:49:34
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/14 :  10:13:32  Show Profile Send Sanoj a Private Message  Reply

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/14 :  11:06:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Jag vill också ha ett sådant rum!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/14 :  13:05:18  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kablar då? Ja, vi kan ju konstatera att det gör skillnad så alla som inte hör den, byt hobby (OBS IRONI).
Nordost högupplöst och dynamiskt.
Kimber en härlig lyster och kropp.
Vi provade även mina Galaxy som skall säljas nu när jag äntligen fått Red Dawn 2, omdömme överlåter jag till Rydberg och Sampix.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:48:36  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Om jag skulle skriva ner lite lyssningsintryck då

Cdspelarna
vi börjar bakifrån

Cdkombin från McCormack var en trevlig upplevelse. Härlig dynamik! "Stampa-takten"-känslan upplevdes från första tonen.
På minus-sidan kan jag säga att upplösningen inte riktigt matchade de andra spelarna. Tyckte personligen att diskanten var väl påstridig,.. Märktes tydligt speciellt vid munspels-partierna.
Men som sagt,..trevlig.
Och toppmatningen höjer självklart betyget Men tyvärr så kommer den ändå på sista plats

Sedan blir det lite svårare. Meridian eller Wadia. Ja ni,.. Jag skulle helt klart kunna ha vilken som helst av dem i racket hemma.
Meridians förtjänster består mycket i en extremt korrekt och kontrollerad ljudbild. Inget register överröstar det andra. Vad man istället får är testets bästa och luftigaste diskant. För att inte tala om den strama basen! Spelaren är utan tvekan lugn och sansad. Och förmodligen pågrund av detta, så framställs detaljer och perspektiv på ett mycket fint sätt.
Ska man vara lite elak så kan man kalla Meridian 588 för lite tråkig. Musiken blomstrade sällan ut på samma sätt som hos de andra kandidaterna..
Wadian däremot känns mer musikalisk. Märks direkt att detta är en "take-no-prisoners"-spelare från staterna. Den är inte lika detaljerad som Meridian,..inte heller samma stramhet i basen. Men däremot så blommar musiken kraftfullt ut. Den spelar musik. Dessutom är värmen i musiken också påtaglig
Här på minus-sidan kan jag nämna att musiken pågrund av ovanstående egenskaper bitvis kan kännas aningen svullstig. Basen kan nog i vissa system bli ett problem. Då den är framhävd, men inte lika stram och kontrollerad som hos Meridian.

Som ni ser på bilderna ovan så försökte vi avla fram en kombination av Meridian och Wadia. Den cdspelaren skulle bli den sista jag någonsin köper


Kablarna
Personligen tyckte jag Nordost-kabeln passade bättre i Adagio´s system än Kimber. Det dynamiska tillskottet från Nordosten vara mer behövligt än Kimber´s kropp.
Högtalarkablage är svårare att utvärdera på en sån här kort tid som vi trotsallt hade. Självklart var det en stor skillnad, men att sedan påstå att X var bättre än Y är inte så självklart på, för mig, ett tidigare obekant system.
Men jag säger; Nordost red dawn



kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2003/10/14 17:02:41
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/14 :  16:58:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Håller med Sampix i omdömmet av cdspelarna. Man kunde sakna den mustiga basen som gör att musiken känns mer levande med Meridianen men när det gäller klassiskt och perspektiv så hävdar jag att de andra blev akterseglade. Jag tyckte om drivet och dynamiken från McCormack men man märkte att det är en äldre konstruktion och ljudet känns inte lika raffinnerat som hos de båda andra spelarna. Jag tycker att Wadian och Merdianen är bättre cdspelare. Mest neutral och korrekt är nog Meridianen men jag har väldigt svårt att glömma Wadians härliga driv. Drivet från Wadian och upplösningen från 588:an skulle sitta fint, kanske får börja titta efter en Wadia 861

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/14 :  17:01:35  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vilken hade störst......fjärr?
Utan tvekan Meridian
Och minst?
McCormack.

Vilket är godast? Röda äpplen, gröna äpplen eller päron?
Dom röda är....rödast!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/14 :  17:03:58  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Jag tycker Adagio´s rum var bäst

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/14 :  20:12:58  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message  Reply
Roligt reportage, med både trevliga bilder och elektronik!

Måste säga att lyssningsrummet (utifrån bilderna då) imponerade mest! Var inte så pjåkiga några av cd-spelarna verkar det som, men vad enormt stor Wadia-spelaren var, min lilla Linn-pjäs får ju mindervärdeskomplex för mindre

Kul att läsa, mer sånt!

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/14 :  20:51:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hej!

Det verkar som om Ni hade en trevlig stund tillsammans, Kul!

Adagio, du har ett mycket smakfullt, vackert och säkerligen ändamålsenligt rum. Lite avunsjuk blir man allt.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:18:38  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Kul läsning och väldigt fina bilder Rydberg!

Och vilket lyssningrum, håller med Pac, man blir klart avundsjuk!

mvh,
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/14 :  22:46:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Trevlig läsning killar , och visst är det trevligt med ett stort lyssningsrum.

Adagio

Skulle du kunna berätta lite vad du har gjort med det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/15 :  14:03:40  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det var kul, nästa möte blir hos Sampix. Ok de andra cd-spelarna var snäppet bättre, förnekelse in i det sista. Men jag vet inte om merkostnaden för en ny CD eller DAC är värd motsvarande i nya skivor eller ny soffa till rummet, ljudet är faktiskt tillräkligt bra för mig, tillsv.
Johan Björklund> Follow the white rabbit http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197&whichpage=1
Här finns en beskrivning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/10/15 :  15:50:08  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
MMmm och kanske inte så konstigt att man får prestations-ångest över sitt lyssningsrum nu då..
vad va det vi sa, en träff hos mig någon gång under våren/sommaren 2005
(kanske man hinner fixa till akustiken lite..)

kabelskitsnackare


Edited by - sampix on 2003/10/15 15:51:51
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/15 :  16:37:46  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag funderar på den här men, men priset. dvs DAC64 http://195.40.133.90/website/main-products.htm

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/10/15 16:39:32
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/15 :  17:58:59  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Jag har en tidning med test på just Chord 64 d/a:n om du vill låna adagio.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/16 :  11:33:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja tack!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2003/10/16 :  13:48:45  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message  Reply
Det verkar ha varit en riktigt trevlig träff med intresanta produkter. Jag gillar verkligen utseendet på Mccormack grejerna.

Mest imponerar dock ditt rum Adagio. Det ser väldigt genomtänkt och välludande ut och sist men inte minst, det är väldigt smakfullt och snyggt. Jag tror att de flesta av oss är riktigt avundsjuka på detta fina rum.


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2003/12/04 14:31:16
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/16 :  15:06:36  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Va kul att läsa och titta på er lilla träff!

För er som kommer ihåg vad Pac och jag skrev (för nån vecka sedan), så är detta (träffen) en av de största anledningarna till att vi fortsätter forumet. Träffa likasinnade, testa och ha trevligt tillsammans! Har man sen doppat fingret i honung, blir det ju bara sötare! ;-)

Kul att ni delar med er pöjkar!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000