HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad behövs för att driva Magneplanar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:20:55  Show Profile Send bjarne a Private Message
Har hört att denna typ av högtalare ska kräva utrustning modell tung. Efter att ha lyssnat på Audionord-Björns demo i Gbg funderar jag på att bygga för en magnetisk framtid, då jag ändå är påväg att byta såväl förstärkare som cd. Om man tänker sig storlek MG12 och MG1.6 på magneplanar vad behövs? Kan man köra med en "vanlig" integrerad i samma prisklass som resp högtalare, dvs typ 12kkr och drygt 20kkr?
Hur är det med livslängd på denna typ av högtalare?
Kommentarer?

Jag har ingen erfarenhet av´denna typ av högtalare tidigare, men jag funderar på att köpa mig en rånarluva och gå tillbax till hifistället idag och lägga vantarna på de små gosiga 3.6:orna som Björn släpat dit.

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:39:10  Show Profile Send VälLjud a Private Message
Hej bjarne

Jag kommer såväl ihåg hur en hifi handlare kopplade upp en Japansk integrerad förstärkare med ett par mg 2.7 och visst lät det illa .

Manepan är en underbar högtalare men man bör ha bra elektronik (kvalitet) och gärna lite kraftigare förstärkare om man vill att de skall prestera sitt bästa av vad som är möjligt beträffande dynamik, bas, ljudbild. Även placeringen får man lägga lite mer tid på och testa sig fram till bästa möjliga.

Du får troligtvis lägga mer pengar på elektroniken jämfört med vad högtalarna kostar om du vill ha max utdelning, men då skall man inte glömma att man kan jämföra ex. mg1.6 med betydligt dyrare högtalare.

Mvh
Affe
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/04 :  16:52:44  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tack för svaret Affe
Mmmmm, det känns som att man redan i förväg måste bestämma sig för den exakta slutprodukten. Jag blidde så sugen, eftersom jag aldrig hört ett system ge en så...hur ska jag uttrycka det..."verklig" känsla av det som presenteras. Systemet försvann och kvar fanns musik! Helt enkelt, avslappnat, självklart och njutbart. Ok, nu var det grejer som kostar 200 000:- eller nå't - jag frågade inte. Men kanske kan man likt hundarna få äta smulorna som faller från herrarnas bord.

Nu krävs det ju först lyssning på de mindre modellerna, och "så bra som möjligt" är ju alltid en kostnadsfråga eftersom alla typer av högtalare mår bra av "så bra som möjligt".
Kan Thor duga, eller kanske en beggad vincent 238, eller 2 bryggade NAD C270 + ett försteg, eller osv - det "kryllar" ju av begade amplifixer. Måste man upp i 50 000:- klassen på förstärkeriet för att få ett ljud som inte låter skit så kan jag lika gärna lägga ner och fortsätta leva i min värld av konfyllda lådor. (Åtminstone tills jag har betydligt bättre lön...)
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:58:58  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag vet inte vad som behövs på elektronikfronten, men jag var och lyssnade på björn när han demade idag. Och jag håller med dig om att dra åt helsicke vad bra det låter! Helt fantastiskt! Dock, har du jämfört 3.6orna med ML "Odyssey" (eller dom nya "Ascent i" för den delen) som kostar ungefär lika mycket?
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:06:21  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej Bjarne.

Jag har ett par Maggisar från -94. Dessa låter underbart med min ganska modesta hi-fi utrustning. Jag kör med ett Thule-system och tycker att det fungerar perfekt. Detta system levererar 2x230W @4Ohm.

Låter väldigt bra enligt min subjektiva bedömning!
Jag föll för dessa högtalare samma sekund jag hörde den första tonen från dem.

Nu till OT:

De är nu till salu i en annan tråd på detta forum.
Jag söker något annat enligt uppgraderingsprincipen.

Elektroniken är uppad redan nu återstår högtalare.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:27:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
För att få det att låta riktigt bra så behöver du en bra förstärkare. Eftersom högtalarna tar fram små detlajer så hörs det om man kopplar in dålig elektronik. Förstärkaren skall klara av att driva högtalare som går ner till 4 Ohm. Du behöver däremot inte ha en förstärkare med så många watt. Jag tror att du klarar dej mycket bra med GamuTs enklare slutsteg Gamut C-100. Den kostar 24000 på Esoterisk HiFi. Förhoppningsvis så tar även HiFi-Stället in GamuT.

Det verkar som att dessa högtalare verkar hålla ganska länge.

Jag kan bara hålla med dej. Visst lät det underbart!!!!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:34:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur låter de billigare Magneplanarna jmf med 3.6:an?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:48:03  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tack för alla svar!!!
Nope jag har inte jämfört med ML, men det är självklart så att jag ska förkovra mig i denna del av välljudsvärlden.


>Aton: Efter vad jag kunnat läsa mig till, och vid fråga till Björn, förlorar du lite i allt. Detaljer, dynamik, basdjup, men presentatioen ska inte vara väsensskild.

>MangaX: Vi håller på att leta nytt boende, och som det ser ut nu kan jag inte möblera in ett par golvare som dessa. Annars hade jag varit intresserad (Du tror väl inte att jag missat annonsen)
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:59:22  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag kör med ett par Magnepan 1.6. Har provat Sim Audio I-5, Advantage Thor och testar just nu en liten Myryad MI120. Alla tre ligger i olika prisklasser med Myryad som billigast och Simmen som dyrast. Det låter oxå klart bäst med Sim förstärkaren men jag tycker inte alls Myryad stärkarn gör bort sig. Det låter riktigt trevligt utan den där sista knuffen och upplösningen i alla register. Jag skulle definitivt kunna leva med Myryaden.
Kör annars med min Sony TA-VA777ES surround förstärkare och det fungerar okej men visst finns det mycket mer och hämta. Med Myryaden blir det lite bättre, med Thoren blir det framförallt mycket effekt, dock var det exet jag provade inte alls inspelat så jag ska testa den igen när den fått gå ett tag till.
Ska även försöka prova nåt slutsteg när tillfälle ges, blir även där kansk att prova ett ganska billigt Myryad slutsteg.

Har hört 3.6 med Gamut elektronik och visst lät det underbart.

Vad vill jag ha sagt då.. jo alla högtalare mår bättre av bättre förstärkare, självklart men jag tycker att t.o.m 1.6:erna går att leva med utan nåt värsting förstärkeri, det blir ändå ett par otroligt härliga högtalare.. men visst, har man råd att satsa så gör det men jag tycker inte man behöver välja bort Magenpan för att man inte har råd med 50000:- till en förstärkare.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:23:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Klart att det blev bäst med Simaudio .
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:55:32  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag driver mina 1.6:or med en Amplifix sen ungefär två år tillbaka, och har ännu inte slutat förvånas över hur bra dom kan låta rätt uppställda. Jag har även hört dom som hastigast kopplade till Audio Research med mycket bra resultat.

Om några veckor kanske jag får höra hur dom låter drivna av nybyggda entaktskopplade klass A-block, återkommer med resultatet...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:29:52  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad kostar 1.6:orna? Jag tror att Anders pratade om att 3.6:orna kostar 69000.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/05 :  00:59:24  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
bjarne --> Jag råder dig till ett par begagnade, äldre Krell-monoblock (KMA, MDA). Dessa hittas för 15000 - 40000, beroende på effekt. Krell och Magnepan är en helt enkelt sanslöst bra kombination. Jag har två par MG-1:or, och driver dem i min HT-anläggning med ett par KMA-200, samt ett par MDA-300. Det "betalar" sig att lägga ner en del pengar på elektroniken när det handlar om Maggies. Precis som någon tidigare i tråden nämnde, så är placeringen väldigt, väldigt viktig. En annan sak att tänka på är att Maggies är totala egoisthögtalare. Sweet-spot:en är mycket, mycket snäv, och du märker tydligt om du bara flyttar huvudet ett par centimeter utanför den punkten. Å andra sidan skulle jag vilja lyssna på ett par konventionella högtalare (läses: lådhögtalare) som kan presentera en ljudbild så naturlig som ett par magnetostater. Kanske får jag den chansen på mässan i Malmö?

Livslängden varierar. Du kan få problem med aluminiumfolien/-tråden efter c:a 10 år. Mina MG-1:or är från -78/-79 och totalrenoverades innan jag satte dem i mitt system. Aluminiumtråden blev till pulver när jag nuddade den, men är nu ersatt av rent (99,999%) silver.

Summa sumarum: Högkvalitativa monoblock, och du har en anläggning i referensklass för en "spottstyver".

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:12:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"en anläggning i referensklass för en "spottstyver"."

Helt i min smak!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:24:40  Show Profile Send bjarne a Private Message
Ok,now we are talking. Det verkar som att man kanske kan ta sina första stapplande steg i denna för mig okända värld. Jag tror att audionord-björn har något slags showroom, så där kanske man kan få höra vad 12:an och 1.6:an kan prestera. Att man sedan kanske ej kommer att nå ända fram är ju en annan 5:a.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:24:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Man får ju börja någonstans, låter som en bra plan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:10:37  Show Profile Send arcam a Private Message
Hej Bjarne, jag hade tidigare ett par Magnepan 2,6 QR
ihop med en liten Harman/Kardon förstärkare
2x50 watt, senare också med en Tube Technology rörförstärkare
på 2x30 watt detta fungerade bra. Det enda var om man skulle
spela rejält högt så orkade förstärkarna knappt med,
å andra sidan är det sällan man behöver spela högt.
Jag vill med detta säga att du behöver inte någon jätteförstärkare
till Magnepan. På samma gång kan man säga att dom låter kanske
bäst med ett par rejäla slutsteg men då kan det bli dyrt.
Så ett gott råd: köp ett par Magnepan 1,6 leta upp en bra begagnad förstärkare så får du ett bra system.

Edited by - arcam on 2003/10/06 11:17:39
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:01:27  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag skulle nog vilja säga att det visst "går bra" att driva ett par Maggisar med i stort sett vilken stärkare som helst, men vill man njuta av deras fulla kapacitet, så finns det inga genvägar. Ett par ordentliga monoblock, och du är i "bisniss". Det skulle för mig kännas totalt verklighetsfrämmande att lägga ner 25000 - 30000 på ett par högtalare, och sedan snåla på elektroniken. Vad är det då för vits med så pass dyra högtalare?

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:51:59  Show Profile Send Kero a Private Message
Är det inte så med alla högtalare. Alla spelar ju bättre ju bättre elektronik dom får kopplade till sig.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:31:04  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Kero --> Visst är det så, men vad är det för vits att koppla ett par högpresterande högtalare till en förstärkare med medelgod prestanda? Även om man inte kan mäta kvalitet och prestanda endast i pengar, så vågar jag nog påstå att ett par slutsteg med nypris på dryga 100000:- vida överträffar ett slutsteg eller en integrerad med nypris 25000:- - 40000:-, även om slutstegen har ett antal år på nacken.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:41:10  Show Profile Send bjarne a Private Message
Audionord-Björn demade ett par 3.6:or för ca 70 000:- med elektronik från Gamut för? 250 000:- eller nå't sånt (cd-spelarn oräknad. Översatt till 1.6 pengar skulle det betyda förstärkeri för 80-100kkr, och det är jag inte beredd att lägga.
Så, nu lugnad av alla dessa råd om allt från 2*50 w h/k upp till hur mycket som helst, så är ju en magnetisk framtid inte alls omöjlig.


Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:59:21  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
bjarne --> Det förstår jag fullkomligt, men den elektronik som kostar kring 100000:- finns att hitta begagnad för bra mycket under hälften av nypriset. Vi har här haft ett par Krell KMA-100 mk 2 för 20000:-, vilka utgör ypperligt goda alternativ, och garanterat spelar skjortan av allt HK har tillverkat.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/10/08 :  00:06:10  Show Profile Send Kero a Private Message
Menade bara att det ju inte är nåt speciellt för just Magnepan att dom blir mycket bättre med bättre förstärkare, så är det ju.
T.e.x så tycker jag inte mina 1.6:er är alls lika känslig som mina förra Sonus Faber Grand Piano var för elektroniken.

Man kan ju tänka så här oxå.
Vilken kombination tror ni låter bäst. ?
En förstärkare för 10000:- kopplad till ett par högtalare för 35000:- eller en förstärkare för 35000:- kopplade till ett par högtalare för 10000:- ?

Min erfarenhet säger definitivt att det första alternativet låter mycket bättre.
Kan ta som exempel den test jag gjorde i helg med en Myryad M120 till mina 1.6:er. Det lät inte alls dumt och mycket bättre än alla högtalare jag har hört för samma pengar som Myryaden kostar kopplade till vilken förstärkare som helst.

Vad menar jag nu då.. jo jag tycker definitivt man kan skaffa ett par högtalare för säg 30-40000:- utan att känna att man måste ha elektronik för dubbla summan för att få ut nåt av dom, det är ändå ett par riktigt bra högtalare och väljer man omsorgsfullt ut en lämplig lite billigare förstärkare kan det spela riktigt bra ändå... och sen kan man alltid uppgradera!

På Luleå mässan spelade Audionord Björn sina 3.6:er drivna av Gamut försteg och slutsteg för ca 80000:- tillsammans, alltså ungefär samam pengar som högtalarna. Jag tyckte det lät ruskigt bra!

Är helt klart sugen på ett Gamut steg men då kanske den mista modellen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000