HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 stativare och kraft
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/06 :  18:50:38  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
här blottar jag nu min totala okunskap, men hur fungerar det egentligen? kan man ha ett par stativare till en i övrigt rejält köttig anläggning utan problem?

jag tänker kanske främst på någon av toppmodellerna i NADs klassiska produktlinje. (t.ex. den kommande c272/C162 kombon) tillsammans med ett par B&W DM602 S3.

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/06 :  18:54:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Till Sonus Fabers och Dynaudios bättre stativare är rejält med kraft snarare ett krav..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:32:27  Show Profile Send Poe a Private Message
quote:
här blottar jag nu min totala okunskap, men hur fungerar det egentligen? kan man ha ett par stativare till en i övrigt rejält köttig anläggning utan problem?


Det går alldeles lysande Sickan.. Speciellt B&W 602 S3. De gillar köttiga slutsteg

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:19:47  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Advantage S250 block, samt Theta Miles CD tillsammans med MD Monk...funkar kanon tycker jag


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:46:34  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
förträffligt, på min ära.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:03:56  Show Profile Send Siliconix a Private Message
Bästa kamrater,

Stativare med liten volym och stark nivå går inte ihop
Varför undrar naturligtvis den kunskapstörstige.
Nyckeln för att lösa ekvationen heter: Daltons lag om partialtryck!

Vid kraftig adiabatisk kompression av luften i lådan kommer luftens olinjäriteter att ge sig till känna som helt vanlig distorsion.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:26:52  Show Profile Send David A a Private Message
Stativare+separata subbar med aktiv delning är lösningen på alla problem
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:28:45  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
sili: om du du inte omformulerar det där så avfärdar jag det som mumbo jumbo.

Think for yourself.
Question authority.

Edited by - eleven on 2003/10/06 21:32:21
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:52:17  Show Profile Send Siliconix a Private Message
David A

Helt rätt att man kan kringgå dist-problemet med sub.

eleven,

Avfärda det om du vill, men Daltons lag gäller fortförande och har så gjort sedan Dalton presenterade den någon gång på 1800-talet
Ett tips är att ta fasta på naturens lagar istället för att avfärda dem.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2003/10/06 :  21:52:42  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Sanoj: Var har du köpt tv-bänken någonstans? Fick en valfri tv-bänk i present och jag finner din... läcker.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:16:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Tack Ibsen...du har räddat både min och min sambos kväll

IKEA, sent 70-tal, ommålad nougatfärgad/beige, tagit bort LP stället i vänstra facket..
Men jag trivs med den...

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:17:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Bästa kamrater,

Stativare med liten volym och stark nivå går inte ihop"

baahh.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:49:15  Show Profile Send zip a Private Message
Siliconix: Om du utgår från att alla inte käkar middag med nobelpristagare varje dag så blir det nog lite lättare för oss andra att faktiskt förstå vad du skriver...det var väl du som "råkade" nämna det där med middagsträffar med nobelpristagare, eller minns jag helt fel?

Om man ska hålla sig till ämnet så kan man väl kanske säga att Stativare normalt(?) har lägre känslighet än golvare och därmed gärna vill ha lite kraftigare förstärkare om man vill spela högt.
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:52:12  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
spot on, Mr. zip.

Think for yourself.
Question authority.
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:00:39  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Det låter ju klart bättre om förstärkaren inte klipper eller hur ?
som dynaudio ägare kan man ju bara instämma, det kommer ju aldrig att låta särskillt högt om ett par stativare med en känslighetpå 86dBw men det låter ju mycket bättre på de nivåer systemet kan spela, dvs det grötar inte ihop sig och låter ansträngt lika fort och dynamiken blir mycket bättre, förvisso blir det ju lite asymetriskt med små högtalare ibland, basen är inte i paritet med resten av ljudet med avseende på ljudnivå.
Det är inte alltid det man tror som får förstärkaren att klippa, körsång kan åstadkomma detta !
medel nivån är låg det låter inte så högt, men det finns väldigt snabba toppar i röst registert S-ljud t.e.x, det finns många akustiska instrument som har väldigt mycket transienter mm.
I förstärkare som indikerar klippning med t.e.x att ändra färg på en diod eller nåt så brukar denna indikering vara filtrerad så att bara de grövsta fallen som visar när du är på gång att förstöra grejorna visas upp. Om man skulle mäta utspänning från sitt slutsteg med ett scope så skulle man nog se klippning offtare än man kunnat ana.
Många klassiska skivor låter inte särskillt "högt" subjektivt men toppnivåerna finns där.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/08 :  01:47:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan inte inse vad som skulle vara fel med lite extra kräm i stärkaren så länge man inte tänker plåga de stackars lådorna på en nivå tills man vomerar.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000