HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kan man höra skillnad...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:32:39  Show Profile Send Tomas a Private Message
...En både intressant och väldebatterad fråga. Jag kan börja med att jag går på en ljudteknik-utbildning i Göteborg, och var innan dess redan såld i hifi-träsket. I början av utbildningen så så kunde mkt få i gruppen höra (för mej)tydliga skillnader och förändringar. Men nu har vi tränat våran hörsel och analytiska förmåga i ca.6 månader och de "dövaste" av gruppen hör otroligt små skillnader, t.ex efter att ha kopierat materialet en gång extra. Så enligt min erfarenhet så är det någonting man måste lära sig med övning, vilja och tålamod.

Sen kan man givetvis diskutera huruvida det är att föredra att analysera och rota i detaljer. Det är nästan en fråga för Matså.

Mark Twain var på sin tid väldigt förtjust i floden Mississippi och kunde inte få nog av att uppleva den. Så han gick igenom en skepparexamen och lärde sig ALLT. Underströmmar, djup och form etc.
I och med detta så tappade floden sin charm, mystik och liv. Blev helt enkelt en informations-bädd fylld med tråkiga, nödvändiga data.
Och detta gäller ju musiken i samma utsträckning.


Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:36:42  Show Profile Send matså a Private Message
Va nu! vad har jag gjort nu???

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:43:26  Show Profile Send Skiier a Private Message
Tänkvärda ord ...

Ibland märker jag att jag inte ens vet vilken låt jag lyssnar på. Jag funderar
bara på om gitarren verkligen låter naturlig, eller om inte herr Kaspers röst
lät lite bättre och koncentrerad med lite mer toe-in. Då sansar jag mig och
terapin blir att lyssna på en skiva från början till slut, utan att hänga upp
mig på smådetaljer. (Dock måste man ju analysera ibland, men det får inte gå
till överdrift)

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:55:57  Show Profile Send matså a Private Message
Som tur är slipper jag analysera, eftersom mitt och jag redan är perfekta.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:39:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja det gäller att se upp så att inte analysen tar över upplevelsen.

En gång i världen när jag roade mig vid sidan mina egentliga studier, så läste jag musikvetenskap.
Vid ett av momenten skulle vi analysera och dissekera en av Bachs Brandenburgkonserter in i minsta detalj.
Jag lovar att den konserten aldrig har repat sig efter den behandlingen i mina öron.

Bravo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/07 :  19:16:10  Show Profile Send hal a Private Message
Intressant med Mark Twain där Tomas.
Tänk om floden är en metafor över våra liv...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2003/10/07 :  19:59:31  Show Profile Send PeterL a Private Message
Twains förändrade syn på floden får mig att tänka på boken "Upplysningens Dialektik" av Horkheimer och Adorno.
För er som är intresserade av filosofi kan jag varmt rekomendera den boken. Den kanske kan ge lite nya perspektiv på både hifi och annat här i världen, trots att den inte handlar om hifi.

PeterL
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:26:10  Show Profile Send Johansson a Private Message
För er som inte läst Kjell Höglunds "Magnum Opus" så rekommenderar jag er att göra det, en tankenöt minst sagt. Boken säljs genom Atlantis bokförlag.

En annan intressant bok är Albert Camus "Myten om Sisyfos". För att ta ett citat:

Det inträffar ibland att den yttre ramen för vårt dagliga liv faller i bitar. Uppstigning, spårvagn, fyra timmar på kontoret eller i fabriken, lunch, spårvagn fyra timmars arbete, middag, sömn och måndag, tisdag, onsdag, torsdag, fredag och lördag i samma rytm, så fortgår det rutinmässigt och för det mesta utan någon svårighet.

Men en vacker dag inställer sig ett frågande "varför", och allting börjar om på nytt, men präglat av leda och blandat med förvåning. "Börjar" - just det ordet är viktigt. Ledan och tröttheten är den sista akten i ett vanemässigt liv, men de ger samtidigt uppslag till medvetenheten och impulser till det fortsatta förloppet - antingen en omedveten återgång till kedjan eller också det definitiva uppvaknandet. Och då uppvaknandet är fullföljt kommer deras verkningar: självmord eller tillfrisknande.

I sig själv utgör ledan någon kväljande. I detta sammanhang måste jag anse att den är av godo. Ty allt väsentligt tar sin början i och med medvetenheten, och ingenting har något värde annat än genom den.


//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:46:39  Show Profile Send Nemo a Private Message
Trevligt att forumets medlemmar läser Camus! Myten om Sisyfos är verkligen mycket läs- och tänkvärd; skarp, träffande, revolterande och insiktsfull. Tyvärr står det inget direkt om hifi i den, men ens livshållning har såklart avgörande betydelse för hur man tillgodogör sig musik och förhåller sig till ljudåtergivning...




Think different!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/08 :  01:51:27  Show Profile Send CC a Private Message
Cool
Hm, kanske dags att stänga av pc´n & sänka ljudet på stereon o börja läsa igen?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000