HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur fungerar coating?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:18:39  Show Profile Send Roq a Private Message
Hur är det tänkt att coating av högtalarmembran skall funka?
Jag har hört nån förklaring om att det är bra "att minska egensvängningen i membranet..".
Rent instinktivt känns det fel att kleta på smörja på ett välfungerande högtalarelement - det borde ju göra att membranet rör sig långsammare vid samma ström? - långsam bas, mer odistinkt etc...
Om det nu är bra - varför är inte alla högtalare "coatade" från början - det känns inte som om det skulle vara en kostnadsfråga?

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:44:10  Show Profile Send Snutten a Private Message
Coating används vad jag vet för att styva upp elementet och minska ev uppbrytningar, dvs betoningar i frekvensgången. Detta görs väl mest på pappersmembran som inte är så styva. Metallmembran är ju styvare så där gör det ingen nytta med coating. Visst ökar massan ngt på membranet men det är lite så ibland gör det mer nytta än skada.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:01:30  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag kan inte heller förstå hur man nånsin skulle våga göra något sådant på en högtalare som kostar mer än "next to nothing". Snacka om irreversibelt tweak. Det gäller verkligen att det råkar bli bättre .
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:03:52  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det är ju tillverkaren av elementen som gör detta och de vet ju förhoppningsvis vad de gör. Att göra det själv är nog inte att rekommendera.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:49:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det kan man göra för att få ner resonansfrekvensen på baselement. Basen är ju inget som är "snabbt". En snabb baston är snabb för att den innehåller transienter som är mer högfrekventa toner som överlagrats på bastonen. Dessa återges antagligen ovanför delningsfrekvensen. Något sånt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/06 01:45:47
Go to Top of Page

Rutger
Member

135 Posts

Posted - 2003/10/08 :  04:39:27  Show Profile Send Rutger a Private Message
Jag provade damarlösning ("dammar resin", ren naturprodukt!)
för några år sen på ett par gammelhögtalare av god klass
(Goodmansmonitorer). Stor verkan - allt blev bättre och "riktigare".
Läs mer på: http://www10.big.or.jp/~dh/tips/dammar.html
Det har sen dess blivit ett favorittrick som jag gör på icke-
hifiintresserade bekantas billiga prylar. Kostnad: 12 kr per
anläggning. Mycket prisvärt! :-)

Någon som provat C37 (på högtalare eller annat)? Starta då gärna
ny tråd om detta. http://www.ennemoser.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000