HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad göra åt denna sorgliga frekvenskurva?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:02:19  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Hej!

I dagarna här fick jag hem en ljudtrycksmätare och har nu med programmet "NCH Tone Generator" kört lite test med den. Så här fint blev det:

(x-axeln = Hz, y-axeln = dB(C))



Frågan är vad jag ska göra åt detta? Tokdämpa hela rummet eller?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:03:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan det verkligen stämma?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:03:58  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Flytta högtalarna en meter eller så och mät igen!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:09:10  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Bernt: Jo, tyvärr! Har iofs väldigt mycket stående vågot och skumma utsläckningar så om man flyttade mätaren ca 10 cm frammåt eller bakåt så kan det skilja hur mycket som helst...

ekpeng: Har tyvärr ingen möjlighet att göra det.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:22:32  Show Profile Send svejk a Private Message
Blir nyfiken. En sådan där apparat är den dyr? Svår att hantera? Skulle vara roligt att mäta upp rummet och se hur det ser ut.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:26:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Det verkar ju stämma det där med stående vågor...som jag kan se på frekvenskurvan. Jag tror att man måste göra något åt rummet..det är nog den ända möjligheten. Det ser hiskligt ut tycker jag.

gcs
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:26:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Du måste nog göra en medelvärdesberäkning av 1/3 oktav. Annars går det inte att se energin så bra. Jag mäter med sinussvep och 1/3 oktav medelenergi:



I ditt fall, med fasta toner: Mät 3-4 olika punkter runt lyssningsplats och gör ett medelvärde. Plotta sen. annars går det inte att säga så mycket. Du har dock basresonanser.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:26:36  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
det där ser inte trevligt ut.....
Kan man liteapå att den där grejen mäter korrekt?

mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/10/05 23:27:29
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:27:01  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
svejk: På "Best Sound" vid odenplan i stockholm kostar en "Radioshack"-mätare 795:-, men jag och några till (från hembioforum.com och prisjakt.nu f.ö.) beställde från conrad.com i tyskland, den mätaren som de säljer är EXAKT likadan som den på "Best Sound" fast det står "Voltcraft" på den. Vi beställde 5st och fick loss de för 280:-/st. Helt ok pris tycker jag! Tog kanske 2 veckor att beställa.

Den är jättelätt att hantera!

Edited by - anarkizt on 2003/10/05 23:28:59
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:36:45  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
hifirocker: Jo, det gör den nog... Tyvärr!

Edison: Ok, jo det kan ju vara en ide! Men jag förstår inte riktigt varför om jag ska vara ärlig. Varför säger ett medelvärde mer i det här fallet? (det är ju i sweetspotten som jag vill att ljudet ska vara bra liksom...).

Förstår inte riktigt ditt diagram heller kanske jag ska tillägga...
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:41:54  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Anarkist,

rör du dig några cm åt sidan eller bakåt så ändras kurvan. Det som är viktigt för energikurvan (alltså direktljudtonkurva + reflekterad ljud) är om det finns några större avvikelser. En rumskurva kan och ska se lite krokig ut och är olika för varje rum! Men direktljudet ska vara hyfsat rakt. Basen är det som kan korrigeras lite, med ex parametrisk EQ.

Min kurva är som din, bara det att jag tagit en mätning med mik och sinussvep, sen tagit medelenergi var 1/3 oktav. dB och frekvens på axlarna, som på din kurva.


Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2003/10/05 :  23:54:31  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Aha, ok! Men inom hur stort område ska jag mäta då? Vilken radie ska jag ha (på ett ungefär)? Det är ju också olika "energier" på olika höjdnivåer, ska jag ha "öronhöjd" på alla mätningarna eller?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:05:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Mät i samma höjd. Börja med två mätningar ca 20 cm åtskilt i sidled. Värdena påverkas var du befinner dig när du läser av. Det kan skilja flera dB om du flyttar dig när du läser av.

Alt. 2 är att mäta många fler frekvenser (bättre) vid en position och göra medelvärde av alla mätningar var 1/3 oktav. Ex säg att du mäter 200, 220, 240, 260, 280, 300, 320, 340, 360, 380 Hz. Gör medelvärge mellan 200-240, 260-300, 320-380, och gör en graf.

Jobbigt, men nödvändigt om det ska bli bra. Den finns väl en korrigeringskurva för Radio Shack maskinen också? Har du den? Se annars ex:

http://www.audioasylum.com/audio/general/messages/49147.html

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:11:20  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ser dock ut som du skulle ha en 6.5 tums bas med delning runt 3 kHz. Du tappar lite energi 1-2 kHz, om jag ska gissa. Minskar man spridningen med lite dämpmaterial runt diskanten kanske det skulle låta naturligare.

T


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:19:42  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag mäter min lyssning så brukar jag använda rosabrus(pinknoise) Sedan kopplar jag en mätmikrofon till en 1/3 oktav analysator.
Är det fel att göra så?

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/06 00:21:56
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:23:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
gcs,

kan inte det där med rosa och vitt brus, men rosa brus är väl någon slags energi anpassad för våra öron. Vet inte om det är bra att mäta med. Mäter alltid med sinus när jag mäter rumsenergi. Vanesak kanske.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:50:06  Show Profile Send gcs a Private Message
ThomasA: Det är just för att du kör med sinustoner som du får ditt dåliga resultat när du mäter. När man mäter högtalare ska man använda rosabrus just för att undvika ståendevågor. Men det krävs oxå att man har en tersbandsanalysator(1/3 oktavband)för att kunna rita upp frekvenskurvan. Man borde kunna hyra sådan utrustning hos en PA firma.
Vitt brus kan vi glömma i sådana här sammanhang...vittbrus har en ökande nivå med frekvensen och det är ju inte det vi vill ha eller hur. Med sinus ton kan man bara se tendensen i kurvan och dom stående vågorna.

gcs
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:23:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
gcs,

jag mäter med bandbegränsad diracpuls och närfält/brus också när jag mäter frekvensgången på högtalarna. Sinussvep använder jag bara för energi/rumskurva. Då VILL jag ha med stående vågor, det är det som är meningen med mätningen. Mina högtalare mäter ±1 dB på 1 meter mellan 100 hz-10 khzm föruom en liten puckel runt 1.2 khz.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:32:38  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo just det men när jag mäter så börjar jag alltid med pinknoise för att kunna se hur högtlaren ser ut från lyssningsplatsen(alltså längre bort än 1 meter)Sedan får man komplettera med sinus för att kolla överens stämmelsen mellan de två mätningarna.

natti natti
gcs

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  09:59:51  Show Profile Send Thomas A a Private Message
gcs,

vad säger brusmätningen? Mäter den direktljud + tidiga reflexer? Anledningen att jag mäter med sinus är att jag vill korrigera mina stående vågor med parametrisk EQ, samt se vad som händer med totalenergin. Med sinus mäter man ju mest stående vågor under 500 Hz, och Över 1 kHz är det summans högtalarens direkta + bredstrålande (reflekterande) ljud som mäts. Sinus är ju också lite mer relaterat till musik än vad brus är, om jag förstått det rätt.

Thomas

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/06 :  10:41:47  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. vitt och rosa brus hittade jag detta av Richard D Pierce på rec.audio.tech:

"* White noise is noise that has a frequency distribution that has
an equal amount of energy per unit cycle bandwidth. That is, 1 Hz
band of noise centered at 20 Hz will have the same (on average)
amount of energy as a 1 Hz band centered at 200 Hz, or 2 kHz or
20 kHz or any other frequency. It's often refered to as "equal
energy per constant bandwidth" noise.

White noise is used as a stimulus when using frequency analysis
equipment with an effectively constant bandwidth (such as FFT
analysis or heterodyne spectrum analysers, for example).

* Pink noise is noise that has a frequency distribution that has an
equal amount of energy per percentage bandwidth. That is, 1 10%
band of energy at 20 Hz (which is 2 Hz wide) has the same energy
as a 10% band at 200 Hz (which is 20 Hz wide) or 2 kHz (which is
200 Hz wide) or 20 kHz (which is 2 kHz wide). Because the bandwidth
is proportional to frequency, the energy per cycle must be inversely
proportional to frequency. It's often refered to as "equal energy per
percentage bandwidth (or octave) noise."

Pink noise is used as a stimulus when using frequency analysis
whose bandwidth is proportional to frequency, such as 1/3 octave
real time analyzers, and tuned-filter analyzers."

Vitt brus är således användbart vid mätningar med konstant bandbredd, medans rosa används vid konstanta fraktioner av en oktav.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  01:04:49  Show Profile Send markku a Private Message
Denna diskussion inpirerade mig och jag tog fram mina gamla anteckningar. För ca tre år sedan gjorde jag intensiva mätningar med min nyinkjöpta Hifish Audio Controller. Den tiden hadde jag intensiv dialog med den tyska tillverkaren. Som svar till mina frågor fick jag veta, att i ett rum, där det finns mycket reflektioner, burde man mäta i NOISE-modus istället för SINUS-modus.

Jag gjorde experiment: tre mätningar med Audio Controller på samma position, endast byte av modus, och nu - tre år senare - gennomsnitt av dom tre mätningar i form av diagram. Resultatet ser ut så här. Blåa kurvan är SINUS-modus, röda kurvan NOISE-modus.



Senare har jag använt ETF mätprogram och kan säja, att NOISE-kurvan är närmare sanningen.

Vad skall vi lära av detta då? Joda, använder man amatörmässig mätteknik, så blir resultatet också därefter. Rekommanderar att prova mätningar i noisemodus, om mätapparaten/test-CDn tillåter det.

Edit: nytt diagram med mätfrekvenserna inkluderade

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/10/08 09:05:09
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/08 :  08:38:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
När jag låter min Ultracurve justera in sig efter rummet så får jag en omvänd frekvenskurva som visar rummets påverkan.
Det är bara i basområdet jag får stora differenser, vilket måste vara riktigt, eftersom det bara är där man får utsläcknings och förstärkningsfenomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000