HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Patrikf Nya högtalare- Nya bilder!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/04 :  08:35:26  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Min stereo!
CD: arcam cd72
Förstärkare: Arcam fmj a22
Högtalare: Har bytt mina Audiovector s6 mot Audiotronic Megatrend med Athenadiskanter. Systemet är "dipolt". Basdelen består av 21 st 8-tumsbasar och diskanten är en banddiskant på 180 cm. Konrörelsen är någon mm vid ljudtryck som får synen att grumlas! Distortionen är därför mkt låg även vid extrema ljudtryck! Dom liknar inget annat jag har hört i allafall. Låter osannolikt... Knappast "bättre" än S6.orna , men roligare! Tycker jag i allafall! Stereoperspektivet har knappast någon kirurgisk precision och dom är otroligt kinkiga med placeringen. Dynamiken saknar förmodligen motstycke bland hifihögtalare. Hör även nyanser i basen som inte ens fanns i S6.orna. Kan snarast beskriva det som att en ny värld i de lägsta oktaverna öppnas för mej, när jag lyssnar igenom skivsamlingen. Och S6.an som ska ha bra bas... Över hela hörbara registret upptäcker jag detaljer som jag inte lade märke tilll innan. Jag befinner mej i ett lyckorus!
Tycker att högtalarna är viktigast. Gör störst skillnad/investerad krona... Lyssningsrummet är på ca 20 kvm och, som alltid för litet.





180 cm banddiskant...

Edited by - patrikf on 2003/11/02 20:34:39

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/04 :  08:47:16  Show Profile Send niklas a Private Message  Reply
Hej Patrik!

Snyggt system Du har!!

Syns att Du pririterar musiklyssnade framför tv-tittandet...

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/04 :  08:51:39  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Korrekt iakttagelse!
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:25:44  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Jo väldigt fina högtalare =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:38:27  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Vad har du för kablage till godsakerna?
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/04 :  09:52:36  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Jag kör med biltemas "värsta" och linn K400 till högtalarna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:10:06  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Vi är många som delar dina kval att behöva ha stereo och TV i samma rum "patrikf", du kan tryggt gråta ut mot våra axlar.
Vi tar emot din vittnesbörd.

Jag erkänner, jag har syndat, jag har STEREON och TVn på samma ställe.......

Bravo
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:12:16  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Jag behövde höra det där, tack!
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/04 :  11:09:00  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
patrikf,

Trevligt system

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:15:33  Show Profile Send henricsson a Private Message  Reply
Trevligt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:22:47  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Trevliga bilder..
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:04:39  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
har du verkligen nog effekt?
annars ser det riktigt bra ut.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:43:47  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Frågan är väl om man KAN få nog med effekt? Arcamförstärkaren ger tillräckligt med effekt för hemmabruk, eftersom jag tyvärr bor i lägenhet. Låter och ser bra ut dessutom!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:54:12  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
tänkte bara att-när jag körde med en arcam avr 100 och audiovektor m3 super,så lät det bra MEN när jag bytte ut arcamen till ett dynamic precision för/slutsteg så hände det saker alltså!!!
oj OJ OJJJ,vad mycket som var dålt i de högtalarna, som man inte trodde att de kunde spela.
arcamen lät ju väldigt bra men ändå...
du har ju inga dåliga högtalare direkt!
men jag tvivlar inte på att det låter bra.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:58:28  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Jag har prövat med större steg, men skillnader i form av bättre dynamik och "punch" märks väl mest när man spelar högre än vad grannarna uppskattar? Jag är mkt intresserad av detta norska steg. Har själv ett Adyton.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:14:50  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
jo man tackar ja..
adyton! det är inget krimskrams direkt.
använder du det inte eller? varför?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/05 :  09:36:47  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Att använda Adytonen tillförde ingen förbättring, vad jag upplevde. Bara en till knapp att trycka på. Har ändå ingen möjlighet att utnyttja potentialen i hemmet, men det har gjorts på andra ställen...
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:28:55  Show Profile Send Matrixen a Private Message  Reply
Underbara högtalare. Prioriterar själv högtalarna allra högst. Kan dock säga att den bråkdelen av effekten hos mina fina och råstarka monoblock som jag använder idag, får mina högtalare att låta flera gånger bättre än den bara något större bråkdelen som jag använde av effekten hos min mycket enklare integrerade jag hade tidigare. Det handlar alltså inte i första hand om det maximala ljudtrycket för min del i val av stärkarkapacitet.
edit:fattade inte ens själv vad jag skrivit...

Edited by - Matrixen on 2003/10/06 23:52:23
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:48:10  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Klokt talat. Arcamförstärkaren är dock väldigt prisvärd. Och snygg! Jag gillar dessutom när det är enkelt. Få komponenter och sladdar.

Edited by - patrikf on 2003/10/07 19:58:14
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:18:51  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
Prova att byta kablar och cd spelare. Du kommer få en ENORM förbättring!

Ditt system känns för mig väldigt obalanserat. Arcam diva cd och sunkigt kablage till S6:or.. galet! och arcams fmj stärkare i all ära, men dina högtalare förtjänar bättre.

din elektronik klarar inte att på långa vägar visa vad högtalarna går för!

var inte mening att kritisera, bara ge lite åsikter.

Give me my medal because I bleed for it.

Edited by - Akhenaton on 2003/10/08 16:19:47
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:56:12  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Alltid kul med synpunkter! Jag har provat annat (dyrt) kablage, hade nåt ormnamn... Och fmj cd23 spelaren. Märkte skillnaden på cdspelaren om jag ansträngde mej vid blindtest. Vill tyvärr ha andra högtalare igen. Audiotronic megatrend. Jag har redan blivit idiotförklarad för det men så är det! Om jag blir nöjd då blir det väl ny cd till att börja med. Megatrenderna, om jag får tag i ett par, är väl inte direkt några kirurgiskt precisa saker, så skillnader mellan cdspelare kanske inte märks så mycket som på S6 orna? Men dom är roligare!!

Edited by - patrikf on 2003/10/08 16:57:09
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:43:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Skulle råda dig att behålla högtalaran och invester i bättre elektronik och KABLAR. Arcams nya 6 kanalare skulle var kanon ihop, triampat, mummma.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:02:46  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
På ren trots funderar jag på att köra med lampsladd! Har hört på förstärkaren. P7 heter den, sjukanalig. Eller menas nån annan? Det lät bra i allafall! Sen ska jag investera i en skön soffa att lyssna i, sen ett hus så jag slipper grannar...
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:44:00  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
skit i grannarna! spela på bara

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:52:35  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>patrikF

Märkte du bara skillnad mellan en diva cd och fmj cdn om du verkligen ansträngde dig Du måste ha andra öron än mig, för för mig så är skillnaden som natt och dag.

Jag jämförde en Arcam cd82t mot en Arcam fmj cd23text. Kringelektronik var Audiovector m3 avantgarade och Arcam fmj A32 förstärkare. Det var ENORM skillnad, speciellt i basen och upplösningen. Min flickvän, som är totalt ointeresserad av hifi hajade till när jag bytte, för hon tyckte det var så stor skillnad.

Det kanske är så att du har så sunkigt lågupplöst kablage att det är därför du har svårt att höra skillnad Kasst kablage kan förstöra de bästa av system.

Byt till nordost SPM reference så får du se! eller rättare sagt, du får höra vad du missat!

Jag tycker du tänker konstigt om du byter högtalare inna du gett dem ens en halv chans att visa vad dom kan prestera. Till dina högtalare så hade jag kört en cd iallfall minst 30 000krs klassen, en förstärkare för minst lika mycket och kablar för ca 20 lakan. Om du vill ha nån balans i systemet.

Hör du verkligen inte skillnad på nordosts dyrare kablar och lampsladdar? Till och med min far hör skillnad på nordost och lampsladdar, och han var helt säker på att det inte kunde vara nån skillnad på kablar..

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:10:54  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Det är sant! jag hörde knappt nån skillnad! Jag och en kompis körde blindtest(enkel). satte skärm framför elektroniken och lyssnade noooga. Hörde ingen skillnad alla gånger mellan cdspelarna. personligen tror jag att det handlar om vilja. Även om jag hörde en liten skillnad så undrar jag om prisskillnaden på spelarna är värd för mej? Jag är beredd att lägga mycket pengar på saker jag hör en ordentlig skillnad på, som högtalarna tex. Jag har gjort den prioriteringen. Min ekonomi är tyvärr begränsad, så jag kan inte satsa på allt. Något som jag upplever som ett betydligt större problem är lyssningsrummet. Och att jag har grannar. Förresten, jag upplevde ingen skillnad i basen mellan spelarna. Det lät luftigare och "bredare" dock. Enligt mina öron.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000