Author |
Topic |
Bamsefar
Member
345 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 11:13:21
|
Inte nog med att de där skenorna är långa - de är OLIKA långa.... Varför måste dom ha högtalarkontakterna bredvid varandra - skulle det inte vara enklare (kortare!) att ha dom på var sin sida så att signalenvägen blir så KORT som möjligt. Som bieffekt så får man det inte så förbenat trångt kring högtalaranslutningarna !!! |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 11:21:24
|
quote: Är det för kallt hemma hos dig eller känner dina Mark Levinson för att ta av sig den värmande plåtlocket kanske..
Sanoj,
Det kan nog hända att mina Levinson får för sig att "strippa" lite här på forumet framöver Jag gillar definitivt denna kategori av "avklädda" repotage så det är ingen omöjlighet att jag knäpper lite bilder på innandömmet på mina Levinson Problemet är bara att stegen är så j-kla tunga att det är svårt att skruva isär dem ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 11:25:15
|
Hej killar!
Intressanta bilder. Framför allt om man ser på skillnaderna mellan den vanliga och X-versionen.
Den stora skillnaden som syns är väl att kraftregleringen i X-modellen är tagen ett steg vidare. Det är mycket riktigt drosslar som sitter i kraftaggregatet på X-modellen. Det kallas för att pi-reglera när man lägger in en drossel i kondensatorpaketet på det viset och det ökar på filtreringsgraden i kraftaggregatet ordentligt. Det ökar dock impedansen mellan trafon och transistorerna en hel del och det är inte av godo om man vill att kondensatorerna skall "fyllas på" fort. Vad jag har förstått går S250 i klass B eller AB som man ibland kallar det. Pi-reglering är mycket vanligare på klass A förstärkare, de tar ju konstant effekt från nätet och följdaktligen sker inga pulsationer i strömbehovet ur kondensatorbankarna. I klass B förstärkare däremot är effektbehovet från kraftaggregatet beroende på effektbehovet ur förstärkaren så impedansökningen kan påverka förstärkaren's transientegenskaper om man inte vet vad man gör. Men det vet ju Herr Bladelius så det är inget att ligga sömnlös över vad det gäller dessa konstruktioner
Nelson Pass brukar använda pi-reglering i sina konstruktioner och följdaktligen finns det en del att hämta på passdiy.com ang. detta.
En bild på en aleph-klon där drosslarna syns otroligt väl:
Ang, kopparskenorna till högtalarterminalerna: En platt ledare har teoretiskt en lägre egeninduktans än en rund. I ställverk och större elinstallationsskåp används enbart plattaledare. Det ser förövrigt ut som om dimensionen på den kopparskenan är ungefär den samma som de minsta som används i den typen av installationer.
Vänligen, P
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
K-man
Member
795 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 13:00:52
|
Snyggt jobbat, och som PAC skrev, bra att man nu har koll på vad man skall titta efter om man tror sig råkat på ett "X"...
Tack även PAC för klargörande ang drosslingen!
...när kommer "inhouse" på Grendel tro?
\\K-man |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 13:01:31
|
Hur är ett S150 jämfört mot detta, förutom effekten då? |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 14:13:00
|
"Hur är ett S150 jämfört mot detta, förutom effekten då?"
Mycket av ljudkaraktären är naturligtvis den samma..men jag har inte lyssnat tillräckligt på S150 för att kunna ge dig ett bra svar. Pjotre använder 2st S150 (biampat ?) istället och tyckte att det lät bättre pga att biasen kunde justeras för ett bättre bottendrag...om jag har uppfattat honom rätt.. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 17:18:08
|
"Varför måste dom ha högtalarkontakterna bredvid varandra - skulle det inte vara enklare (kortare!) att ha dom på var sin sida så att signalenvägen blir så KORT som möjligt. Som bieffekt så får man det inte så förbenat trångt kring högtalaranslutningarna !!!"
Ska man ha plus på ena sidan och minus på andra...? och få samma problem med kablar som Vincentägarna har..dvs kabeländarna räcker knappt över till båda sidorna. Eller ska man behöva ha dubbelt så många kopparskenor...
.
|
|
|
Qvist
Member
263 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 18:28:02
|
quote: EZO visst har du sett prototypen på urbans nya block. När vi ändå är inne på byggkvalite så verkar inte advantage ha kostat på sig utskurna hållare till kondinarna i rostfritt stål
Vist har jag det, det blir el är grejor dom lek sakerna måste jag säga, hållarna för kondinarna är i aliminium föresten.
Mvh
|
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 19:34:59
|
Underbart vackra steg på både insidan och utsidan . |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 20:03:43
|
Tack J-son ...dom låter bra oxå..
. |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2003/10/04 : 21:23:43
|
Håller med om att det ser ut att vara trevliga steg! Man blir lite glad av att se Sverige producera saker som konkurrerar på allvar!
Tack för bilderna! |
|
|
Topic |
|