HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nakna Japanskor XXX många bilder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:50:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Alla andra gör det så då får väl även jag göra det. Så av med ringarna och på med tyg vantarna och fram med skruvmejsel.

Vad som ska förevisas helt ogenerat är Accuphase C-245 och P-370

Vi börjar med baksidan , där är en hel uppsjö av ingångar och utgångar. 3 st fungerar utan att man ens behöver slå på försteget.
Längst till vänster syns även dom 2 platserna för optionskort. Jag använder själv den ena platsen till en DAC. Digitalt in med andra ord.

Man brukar höra att Accuphase har x-trem bygg kvalité. Det märks redan när ytterkläderna ska av. Här är det inget sladdrigt lock som man får slita och dra i för att få av. 2 mm gods tjocklek som är ybehandlat med nått sammets liknande skikt. För enkelhetens skull så tar man av sidoplåtarna först och topplocket sist.

Väl inne i skönheten ser det ut såhär. En trafo för varje kanal.
Options korten sitter under den blanka plåten uppe till vänster.
Resten är helt moduluppbyggt !

Här en lite närmare bild på dom olika korten. En av idérna med att bygga det såhär är att den gången något pajar då lagas inte den defekta delen utan hela kortet åker ut och in kommer ett helt nytt. På så vis så vet man med säkerhet att det hela tiden låter som det var menat. På slutstegen blir det lite speciellt , mer om det senare.

En volympott behövs med o den ser ut såhär. En motor driven historia.

Bilder på slutsteget kommer lite senare.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:53:36  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Jösses...du håller väl hårt i skruvmejseln!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:59:33  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Tänkte precis på det samma!

Fina bilder iaf!

Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:02:48  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Japanerna kan det där med byggkvalitet, brukar öppna min Accuphase förstärkare varje halvår för att blåsa bort lite damm och slås varje gång av det fina bygget.
Jag vill se slutsteget NU!!!!

//Thomas
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:30:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jösses...du håller väl hårt i skruvmejseln!

Man har ju varit inne o rotat i Accuphase produkter förr !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:43:30  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  17:51:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Precis som på jobbet!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:11:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dax för slutsteget då. Det är bara ett 75 watts stereo steg , det dubblar hela vägen ner till 2 ohm. är även helt balanserat. Vikten ligger på 24 Kg.
Jag glömde nämna det innan men här som med allt annat som Accuphase gör är 475 mm brett inte 430 som är "standard"

Baksidan får bli först ut

Precis som alla andra Accuphase produkter så ger man användaren en massa val hur man vill köra det. Här kan man ändra mellan Stereo , bryggat. Man kan även köra tex höger kanals signal in för att låta båda slutstegen spela enbart höger kanal. Eller köra båda kanalerna in som i stereo men signalen slås ihop så det blir mono i båda kanalerna. Perfekt för att köra bi-amp med andra ord.
Notera även hur balanserade kablar ska termineras.

Högtalarkontakterna är inte riktigt lika feta som på Timbres A-50v
Men dom tar hand om det mesta förutom bananer.

Man skruvar av lock och sidor som på försteget , vad man då ser är det här. En FET trafo , två coca cola stora kondensatorer på 47 000 uF var. Sen ser man inte mycket mer förutom 2 stora kylaflänsar. Utgångsstegen sitter på höjden så man ser inte så mycket av dom. Ingångs kortet sitter högst upp i höger hörn. I det vänstra hörnet ser man utgångsreläerna

Här en bild för att visa storleken på det hela. En sak som jag försökte ta foto var hur det ser ut på undersidan av trafo och kondingarna. Men att få bort det plåten betyder att jag måste dela hela lådan. Det är synd för det ser ut som ett ställverk med massiva koppar banor.

Här är en bild på ingångskortet.

Utgångs relä.

Det är högtalarutgången. Där går 3 kablar till varje stift.

Att ta bild på själva utgångs steget är inte det lättaste. Flänsen är något högre än ett cd fodral.
Här kommer man in på modul uppbyggnad igen. Pajar nån av trissorna så bytas hela utgångssteget.

Här vi lite närmare.

Och här är en bild på andra sidan kortet.

Jag avslutar med en bild från P-370:s .pdf fil. Här ser mycket bättre hur utångssteget är uppbyggt.

Det var allt.

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2003/09/28 18:22:40
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:33:48  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message  Reply
Ack så snyggt......
Och jag som inte har plats för 470mm.
Det är f*n att bygga sin stereomöbel själv.
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:51:03  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Varför har du flyttat DAC-kortet till option-2 slottet när du satte det i option-1 under
"Konsten att operera en Accuphase"?
Kan du inte hålla fingrarna borta, utan måste skruva hela tiden

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/28 :  18:57:13  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Som du skrivit rubriken så är det falsk marknadsföring även om jag gillade dina bilder iaf.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:10:43  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Hej Johan
Tjusigt tjusigt.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:14:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Underbart att se så färdiga och riktiga produkter!

Fina blider!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:45:04  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tack för dom fina orden.
Det är annars ett rent helvete att ta bilder när allt är byggt på höjden. Hur man än gör så skuggas nått.
Det är därför bakgrunden blir så himla ljus.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/28 :  20:52:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ser välbyggt ut, men det var en lite fjantig transformator i slutsteget Skämtar bara ser fint ut

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:02:24  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
otroligt vackert Johan accuphase är oslagbara när det gäller snygga byggen
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/28 :  21:33:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
men det var en lite fjantig transformator i slutsteget

Det e ju "bara" en 75 wattare

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/09/29 :  01:00:43  Show Profile Send geten a Private Message  Reply
Riktigt fina bilder, och fin elektronik! :D

// Johan
Go to Top of Page

K-man
Member

795 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:46:10  Show Profile Send K-man a Private Message  Reply
Tjusigt värre! ordning och reda tom I lådorna! Inte illa! Sämre layouter har man sett

\\K-man
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/29 :  08:50:21  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Mums.. fler fina bilder!!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:38:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
johan_björklund,

Wow, vilka bilder!!!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:28:12  Show Profile Send yoko a Private Message  Reply
skoj att se!
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:28:50  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
nu vill jag oxå in o rota lite.....
men hur tar man av den? ska sidoplåtarna av först eller, försökte att "rucka" litepå topplåten, men gav inte ens 1mm.

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:49:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Till alla som har svarat
Tack

Nagra

Du kan slita o dra hur mycket du vill i topp plåten
Du har 2 skruvar i sidoplåten som sitter fast undertill. Sen 2 som du redan ser på sidan. Sen tar du av sidoplåtarna då kan du skruva av topp plåten.

Var försiktig bara

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:53:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Varför har du flyttat DAC-kortet till option-2 slottet när du satte det i option-1 under
"Konsten att operera en Accuphase"?
Kan du inte hålla fingrarna borta, utan måste skruva hela tiden

Såg du det

Det är av ren brist på kablar i rätt längd som gjorde att jag flyttade kortet. Dom x-tra cm jag tjänar där är precis vad jag behöver.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000