HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Lazyworm
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/02 :  01:08:34  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
Hej!
Jag har äntligen tagit tag i det och fotat några av mina saker.

Så här ser det ut när man sitter i soffan och tittar på min lilla
duk.

Just nu har jag på nåder fått tagit upp mina sperrlinghorn från källaren, "dessa har tyvärr åkt ner i källaren igen då jag blivit klar med de små framhögtalarna

Det vi ser är de 2 topparna till Sperrlinghornen samt ett av de tillhörande bashornen som jag lagt på golvet under centern(även gömt det under ett vitt lakan för hemfridens skull...)
Jag kan berätta mer om dessa underbara högtalare vid ett annat tillfälle.



På bilden här under ser vi hur det ser ut från duken mot bakhögtalarna, detta är små 15 liters lådor med 1st P17RCY och 1st SS 9300 diskant, jag tycker att dessa små rackare låter bättre än man kan tro



Här kommer en bild på centern, denna "lilla" center kan jag också fördjupa mig lite mer i när jag får tid, basen är en 12k200 från Beyma, mellanregistren kommer från Audax och diskanten från EV.
Jag delar den vid 300 och 3500 6dB upp och 12dB ner.Jag tycker att den spelar lite ljust så jag ska dämpa den ytterligare 2dB och se ifall den blir lite lugnare. Tyvärr så är varken finish eller dämpning till den riktigt klar.



Så här ser delningsfiltren ut till Sperrlinghornen, lite manliga enl. mitt tycke



Det mest maskulina i min anläggning är nog slutsteget som driver centern (bakre slutsteget i denna bild), när man slår på detta
så är det roulette ifall proppen ska går eller inte.
Jag hade 2st av dessa tills min lillebror lånade dom...
När jag tog hem dom efter ca: 2 år och kopplade in dom så drog jag min ena 12kg's Sperrlingbas i botten *BANG* 75V likspänning...

Så snart min lillebror har fått ett bra jobb så ska han få börja med avbetalningsplanen på slutsteg och element...

Kuriosa om slutsteget är att det ger:
2*250W i 8 ohm
2*500W i 4 ohm
2*1000W i 2 ohm
2*1800W i 1 ohm samt 120A toppström, det är en 1500VA transformator och 120k microFarad vilket är den minsta nätdel som krävdes för att man skulle få till denna datan på steget.

det lilla slutsteget som står framför kommer från Sperrling, dessa och många andra var jag med och lödde ihop för ca 10 år sen då jag jobbade med Roger.
Jag driver mina framhögtalare med dessa trevliga små monoblock.




Här kommer en närmare bild på toppen till Sperrlinghornen, man kan urskilja att mellanregistret spelar i ett triangelformat horn, diskanten är en EV T-350.




Så här ser mina nybyggda högtalare ut, dessa bilder togs i torsdags men efter helgens slit så har dom blivit klara och spelas nu in ordentligt.
Elementen som sitter i är Seas Excel W22-001 och SS 9900 Revelator.
På bilden ser man inte mycket av elemententen så jag berättar mer om lyssningsintryck när jag väl har fotograferat de färdiga lådorna.








Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2003/10/02 :  18:28:51  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message  Reply
Hej!

Snygga prylar. Jag är sugen på att använda Revelatorn i nästa byggprojekt. Är av denna anledning väldigt nyfiken på HUR mycket bättre 9300:an den är. Är skillnaden stor nog för att den skall vara värd pengarna?

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:30:28  Show Profile Send Autosataniker a Private Message  Reply
Hej L!

FinFint !!'
A* diggar verkligen delningsfiltret! Vad är det för Horndiskanter?


Mvh A*
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:31:42  Show Profile Send zorro a Private Message  Reply
det är lika läckert som jag kommer ihåg det jonas!

kommer gärna och lyssnar igen nån gång!

heja sverige!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/02 :  21:16:21  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
hehe Tackar Johan!

A*: Det är en Electro-Voice T-350, tyvärr är dom väldigt svåra att få tag på nu men dom är väl värda att leta efter ifall man ska bygga något med över 100dB i känslighet.

Ekan: Jag tycker att det är stor skillnad men jag vill påpeka att jag bara lyssnat på dom med olika delningsfilter och till olika kringelement...
Relevatorn kändes lite vass först men nu när jag har spelat på den i ca 40h så känns den jäkligt lugn och trevlig, jag är fortfarande inte riktigt nöjd med delningsfiltret till den så lite pyssel kvarstår.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/02 :  21:50:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
LaZyWorM,

Väldigt intressanta högtalare Är spridningen i det horizontella planet bra?

Slutsteget var oxå häftigt

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/02 :  21:56:01  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Va kul!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:37:33  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
Neriks! Spridningen är bra upp emot 30 grader, det fungerar hyffsat över också men bäst mår man om man har dom relativt bra riktade mot lyssningsposition.

Såg precis att det är en skum reflex från blixten på den högra poten på vänstra framhögtalaren.. ser nästan ut som om det är ett hål rakt igenom...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:12:02  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Jag känner igen dina Audax mellanr! Såna har man haft ett gäng ihop med Beymas CP21F. Jäkla dynamik i dom alltså...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:57:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det där är vad jag kallar nätdel!! När man har riktiga skenor i stället för kablar...
Jädrans vad konstiga högtalarna ser ut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:20:39  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
MaxMartin!
Jodå dynamik har dom små rackarna :)

Bernt!
jag la mycket tid på borrningen i skenorna då jag var väldigt stressad att få dom att låta...
Handborrade skenorna med vev?!?!?!?! Damn... ung å dum å ville få det att låta innan helgen var slut för ca 10 år sen...
Jag kommer lägga ut en bild så snart jag har scannat den där man ser hur högtalarna ska se ut, bashornet som ligger på golvet ska igentligen stå upp, det är rött och har elementet mot mitten av rummet med hornöppningen framåt, när topparna står på bashornen så är lådorna ungefär 1,9m Höga
Så torr bas som dessa hornen ger kan man bara få med horn och dipoler.
Tyvärr så börjar bashornet att rulla av redan vid 50Hz, men det krävs mycket att hålla en bas på över 100dB och samtidigt gå lågt utan att rulla av...

Edit: 100dB vid 2.83 Volt

Edited by - LaZyWorM on 2003/10/03 14:45:29
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/10/03 :  14:33:35  Show Profile Send hanis a Private Message  Reply
Trevliga bilder!

Synd att du inte fick ha kvar systemet uppe för din andra hälft eftersom det var riktigt härligt system.

Mvh
Erik
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/03 :  14:44:43  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
Hanis!
Det är riktigt synd, jag har börjat smygspara till en ordentlig muta för att kunna ta upp systemet igen
Kanske finns tips på vad som kan hjälpa?
Jag har redan erbjudit mig att sätta upp en tygvägg för hela systemet men det hjälpte inte långt..
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:18:13  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Trevliga bilder ..... skulle vara kul att få lyssna på systemet vid något tillfälle..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:37:07  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
Tjenare Tom!
Du vet att du är hjärtligt välkommen när du vill, bara att skicka ett pm någon dag i förväg, tyvärr så är lådorna nertagna i replokalen igen men jag har ett par trevliga Excel W22-001+ ss 9900 Revelator högtalare som inte heller går av för hackor, alternativt kan jag försöka få ett par kompisar att hjälpa mig att släpa upp hornen igen
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:47:48  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message  Reply
Härligt med horn =)
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/04 :  00:20:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
mjo Horn kan låta riktigt trevligt, det visade ju definitivt Acapella Violon på visningen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/04 :  15:50:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag fattade aldrig att det där monstret till nätdel var hembyggt. (Jag hade själv ett klass A system förut som hade nätdel på 27 kilo. Jag blev tvungen att flytta ut nätdelen ur förstärkarna för det blev så in i H-e varmt så jag var rätt att hela skiten skulle paja. Triampat var det med SE klass A överallt så du kan tänka det blev varmt. Mycket bättre nu. Ljudet också.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/04 :  15:56:49  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message  Reply
haha
Fifasiken!!!
Det låter som en galen förstärkare, 27kg Nätdel som står å matar max förjämnan måste som sagt kunna medföra att man kan
steka ägg på kylflänsarna ifall inte dessa också var i 27kg klassen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000