HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 CEDIA 2003 Indianapolis ("allt ar storre i USA")
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/12 :  03:54:58  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Valkomna pa en resa till CEDIA 2003 i Indianapolis!

Som boende i Detroit var det bara att bita i det sura applet och stiga upp halv fem pa morgonkvisten for att kunna spendera en dag totalt omgiven av hemelektronik i olika former. En kopp (amerikansk containerstorlek..) kaffe och en laddning skivor pa hog volym i CD-vaxlaren skulle gora resan behaglig.

Efter Orff's Carmina Burana och Beethovens 9:a var laget pa topp men da havererade CD-vaxlaren och det fick bli radio resten av resan...

Hur som helst. Strax fore nio pa morgonen var det ankomst i Indianapolis och efter obligatorisk registrering (CEDIA ar i forsta hand en branchmassa) var det bara att ge sig av ut i havet av utstallare...




Masshallen bestar dels av en rejal massanlaggning och dels av en idrottsarena - RCA Dome (se bild ovan). Massan ar kort sagt stor - mycket stor. Cirka 500 utstallare trangs pa utrymmet och i traden skall jag framover visa nagra axplock av det som visades. Trevlig resa!

Edit: se om jag fick in bilden...

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/09/12 16:50:10

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/12 :  04:12:13  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
jag ser inte bilden =(
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:43:18  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Att man ikke kan se bilden beror på URL til grafikfil. Dennas länk börjar med "ftp://" i stället för "http://", som är normal standard. Som följd av detta fel frågar pop-up efter Password.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Karl Banan
Member

165 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:46:17  Show Profile Send Karl Banan a Private Message  Reply

...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:58:58  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Tack Karl Banan! Egentligen burde jag har gjort bilden synlig istället för att endast förklara felet. Tänkte inte på det...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:23:12  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tackar for hjalpen med bild-forklaringen. Den syntes pa min dator i gar kvall nar jag lade in den men det var ju antagligen for att jag var inloggad som anvandare pa ftp-sidan...

Resan fortsatter snart!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/12 :  17:25:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det här kan bli skoj att se !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/13 :  01:44:33  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Som redan kan skymtas pa bilden ovan sa var Dali narvarande. Trevliga Danskar och Amerikanska representanter huserade i montern tillsammans med i stort sett hela sortimentet.



De maffiga pjaserna till vanster kanner Dali-kannarna igen som MEGALINE. Hogtalarna som Dali odmjukt nog kallar Varldens basta hogtalare pa sin hemsida. Tyvarr var dessa inte inkopplade sa huruvida de verkligen ar bast i Varlden aterstar att se

EUPHONIA-serien med sin fracka center och sub syns till hoger.

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/09/13 :  01:49:50  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Wow, härliga bild/er...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/13 :  01:57:08  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
om jag hade 100000 kr till hifi för tillfället skulle jag nog köpt ett par EUPHONIA!! =)
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/13 :  02:44:21  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
JBL visade sitt "hogtalarprojekt for det 21:a arhundradet" - K2 S98000. Designen lockade manga besokare att stanna till da de hade satt dessa ut mot en av de storre gangarna. Pa denna position var dock mojligheterna till lyssning inte speciellt bra..., men ogongodis var det utan tvekan!


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  05:19:12  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply


Håller med Johan. Det här blir skoj att se!
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:15:17  Show Profile Send Sanny_X a Private Message  Reply
Snyggt jobbat!

MER MER MER MER
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/13 :  14:01:45  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
For alla vanner av elektrostater sa visade QUAD sina 988'or och 989'or. Ni ser dem har i Svart (988) och Vintage (988 och 989).



Har visades ocksa detta lackra "QUAD II-forty" slutsteg (monoblock). Utan tvekan en av mina personliga favoriter denna dag.


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/13 :  14:21:01  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Mycket trevligt att detta fina reportage kommer just nu när vi har en ny HiFiPortal...
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/13 :  16:22:13  Show Profile Send mmx_2 a Private Message  Reply
Mumsiga bilder ! Pesa, du vet att du får prickar om du ändrar din teckentabell till 850 (svenskt tangentbord)? Går dessutom (om du kör windows) att ha både amerikanskt och svenskt tangentbord installerat. Annars kan du använda alt+lämpligt nummer (kan skicka en tabell) till att göra åäö.

Jocke

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/13 :  17:42:14  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Tackar, tackar!!!

Timbre (och alla andra moderatorer): Gillar portalen skarpt! Mycket bra forbattring!

mmx_2: Skicka garna tabellen.

Mer bilder kommer inom kort!

Peter

Edit: Nu upptackte jag :Var man i Detroit

Detroit, Michigan

Edited by - pesa on 2003/09/13 17:50:03
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:28:29  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Härliga bilder pesa och extra kul att se lite QUAD

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:52:06  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Fler bilder!!

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/14 :  05:57:03  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Harman International har vi redan sniffat pa lite genom JBL ovan. Tre av deras riktigt tunga marken delade monter - Revel, Mark Levinson och Lexicon. Innan vi kommer dit sa bjod Harman Kardon pa lite HiFi-historia eller vad sags om denna harliga mono-receiver - FESTIVAL - fran 1954.



Denna historiska vandring var mycket rolig och uppskattad. Endast Harman och Marantz hade valt att inkludera ett dylikt inslag i sina montrar (sa vitt jag kunde se...). I Harmans historiska vandring fanns aven en stereo-receiver fran sjuttiotalet. En likadan (eller i alla fall valdigt snarlik) fanns hemma hos Pjotre under hans uppvaxt. Hur kan jag veta det??? Nar jag och Pjotre's syster flyttade ihop hangde den med i flyttlasset...

Tillbaka till ordningen .

Revel kan konsten att gora tjusiga hogtalare. Har ser vi ULTIMA STUDIO och ULTIMA SALON. Mycket snyggare an sa har gar det inte att gora...



Mark Levinson visade ett av utstallningens tyngsta rack med CD, forsteg och fem stycken monoblock uppstallda ovanpa varandra. Tyvarr gav intrycket sadana rysningar av njutning att bilden blev alltfor suddig att visa har...

Harman far aven priset for dagens basta muta. I deras monter delades "Sagan om Ringen - Sagan om de tva tornen" till den som ville ha. Sjalvklart ville man det...

Over till Lexicon som visade hela sitt sortiment. I bilden syns RT-10-spelaren, MC-12 multikanalsforsteg samt LX-5 flerkanals slutsteg.



"Med sa har manga Lexicon sa far man snart ett helt uppslagsverk..." - Anonym

Bilden som syns i bakgrunden pa den sista bilden ar en Lexus i vilken Mark Levinson visade ett mycket imponerande system. Jag har hort samma system aven pa bilmassan i Detroit och det ar verkligen en hojdare...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/14 :  08:43:07  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Mmmmm... Sicken snygg multispelare från Lexicon...

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:09:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
När ska vi få se en sådan mässa här i sverige ??
Otroligt fina bilder Pesa !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/14 :  14:08:16  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Johan,
Tackar, tackar! Det blir nog aldrig lage att ha ngt liknande i Sverige da underlaget ar for litet. Nar det blir sa har stort sa ar det dock bade pa gott och ont...

Mangfalden i det som stalls ut ar naturligtvtis oslagbar. Alla tar med sina varsting-produkter, vilket ju ar kul eftersom man far en chans att se de prylar man bara last om och har sett pa bild tidigare.

Nackdelen ar att mojligheterna till provlyssning ar sma. Manga utstallare har inte ens kopplat upp sina grejer vilket forvanade mig. Om alla hade gjort det sa hade det a andra sidan sakert skapat ytterligare ett stromavbrott over halva USA...

Peter

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/14 :  14:14:51  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Vi gar vidare till Linn som hade en stor monter. Har ser vi en hembiouppsattning med Linn AKURATE. (Linn-vannerna har pa forumet kan sakert hjalpa till med vilken elektronik det ar som anvands...)



I samma monter aterfanns aven denna uppsattning av Linn CLASSIK.


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:14:27  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Meridian hade en av utstallningens storsta montrar for en enskild utstallare. Deras hogtalare, DSP-8000 ar sannerligen lacker....



Dessa aktiva hogtalare ar Meridians flaggskepp och som synes kan man fa dem olika kulorer ... allt efter tycke och smak



Som Orup sa - "Nar man gar forbi star hogtalarna pa rad...". Eller na't sant...

En surrounduppsattning av DSP-8000 kordes i Faroudja's demorum och det lat verkligen mycket bra.

Har syns spelare och processor i 800-serien.



Denna G91 som var en "DVD Audio Player Controller Tuner" var mycket, mycket lacker. Dessutom kan den gora mycket pa en gang ev beskrivningen att doma...



Sista bilden fran Meridian blir denna DSP-7000 uppsattning i rod lack. Att man kan fa elektroniken i matchande farg ar val ... ar val ... sadar lyckat i det har fallet. Men smaken ar som baken...


Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:44:57  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Massa tunga pryls på samma ställe är inte fel!!

Hoppas du har några bilder kvar!!


Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000