HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Skånsk Shakti och Audio pro på Dynamit
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:44:22  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Idag handlar det om skånes första Shakti sten. Åldern på den är väldigt gammal , men den fungerar utmärkt !



Skämt o sido , Matså hade en liten forums träff idag. Det är alltid lika trevlig att träffa dom bakom namnen. Dom som var där är: Matså , Affe , Lindvall , Snaben , EAR , Jag och gamla medlemmen Ranefjord.

Matså själv får berätta beteckningar på apparaterna för jag kan inte.


Den här loggan såg man lite varstans i rummet iaf




Här har vi en av fronthögtalarna.



Den beryktade Arcam förstärkaren var hemma efter många runder.



Vi hörde på gamla Genesis skivor Även Genesis Live på DvD , och På Eagles.

Personlig tyckte jag att det var ganska roligt att lyssna på en billigare anläggning. Stampa takten hänger med ändå.

Matså o dom andra får fylla på lite med. Jag har lite fler bilder åxå.
Ett tack Till Matså med fru (och lillan) !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/08/10 12:40:33

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/08/09 :  22:56:46  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message  Reply

Om bild ett och rubriken; tack för ett väldigt gott skratt =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:06:54  Show Profile Send mikethebike a Private Message  Reply
Jag håller med tober ... till sängs med ett skratt

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/09 :  23:46:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Jag kunde inte låta bli ! Det var Ranefjord som kom på det.
Så skyll på han


Klockan är mycket så det kommer en fortsättning imorgon.
Vi "ändrade" om lite hemma hos käre mats !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:01:22  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
VISST GJORDE VI DET.ÄNDRADE OM LITEELLER RÄTTARE SAGT RÄTT MYCKET
BEROENDE PÅ HUR MAN SER DET

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:11:46  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Johan

Undrar om man Matså använder detta tweak när han knåpar
ihop stryktipset Usch så dålig
Detta får vi nog stryka

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2003/08/10 00:26:16
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:45:39  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Ja, det vi spelade på när det gäller mina grejor var följande


Cd: JVC XL-V230

När det gäller dvd så var det Sony S-325

Frontar: Audio pro Ego 515
Center: Audio pro Ego 313
Sub: Egosub
bak: IMage 11
Baksubpassiv: Image 30

Och naturligtvis den berömda Arcam 100.

Återigen ett hjärtligt tack och dagen blev trevligare än vad jag trodde.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  00:49:33  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Ear: det var bara kul att ni ändrade om lite. Kul att höra något nytt. Jag hade väldigt svårt att förklara rörljudbilden, men för mig lät det som ungefär som man sitter i en kärgammal fåtölj som är riktigt insatt. Mycket trevligt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  02:48:15  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Visst ja, jag glömde kablaget. Till frontarna och centern: Supra ply S 3.4 till de bakre: Supra Jentech 2.5
Coaxial kabeln är profigold och jag vet inte exakt vilken den är, men vad gör det den funkar väldigt bra. Men det kan vara denna "PGV8902 Profigold interconnect COAX M-COAX M 100Hz 1,5m 24K Gold Plated Metal Plugs 99,96 % OFC Ferrite Screening "

Till suben var det: Supra sublink och till sist strömkabeln till Arcamen var: Supra Lorad.

Sedan gänget stack och vi hade ätit middag så blev jag Satan själv. Jag gjorde som Lindvall och Ear tipsade mig om. Gjorde så att loraden blev mer tätare, men herregud varför måste det vara så trångt? Jag blev vannsinnig och sedan när jag skulle ändra centerns så att inte så mycket kabel kom utanför utan mer in i hålet. Herregud Arcam varför måste ni göra det så tr¨ångt och så små hål? Jag får nog skaffa två pluggar till för nu har jag virat det runt istället för att stoppa i hålet(omöjligt för mig just nu). Men vridit hårt som bara den Lindvall det har jag.

En fråga är det bara jag som har blivit tokig på kablar?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/08/10 :  02:59:53  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
matså, nu när du haft möjligheten att lysna på lite olika utrustning i ditt hem, vad känner du att är nästa grej att uppgradera?
Eller känner du att du är nöjd?

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/08/10 :  10:20:43  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Jag föreslår att först uppgradera Shakti stenen..byt till bättre handtag..
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/08/10 :  10:30:32  Show Profile Send Larsho a Private Message  Reply
Cybervoice

Det är "strykande" åtgång på detta tweak

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

VälLjud
F.d. Affe

116 Posts

Posted - 2003/08/10 :  10:31:53  Show Profile Send VälLjud a Private Message  Reply
Tack matså för en trevlig eftermiddag!

Visst lät det bättre med byte av elektronik typ Accuphase, EAR etc. men smakar det så... Kanske jakten efter välljud går vidare även för din del med kommande uppgraderingar med tiden. Uppgraderingar är ju halva nöjet och något att se fram emot

Mvh
Affe

Edited by - VälLjud on 2003/08/10 10:33:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  11:10:39  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jo det hände en heldel när vi bytade elektronik.
Lindvall o Ranefjord hade med sig det här. Jag vet inte var äpplet o banan kopplades in , jag vågade inte fråga.


Det här är kablen som det redan finns ett reportage om.


Jag glömde säga i första inlägget att ljuset i rummet var ganska dåligt. Jag gillar inte att fotografera med blixt. Men här hade det nog behövts ändå.





>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/08/10 11:13:16
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  11:21:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vi hade även besök av tivoli , det glömde jag nästan.






Liten men naggande god. Det här är den perfekta köksradion !
Åk iväg o handla !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/08/10 11:21:57
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  11:57:28  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Alexi: när det gäller frontarna, centern, suben, Arcamen och kablaget är jag nöjd. I framtiden blir det förmodligen en ny dvd med Sacd och dvdaudio och som kan ta kodaks och fujifotocd. För det är mycket roligare att se foto på en större skärm. Vidare skall jag skaffa Ego 414 därbak. Tror det blir extra intressant när jag skall lyssna på Sacd och dvdaudio. 414 är visserligen inte konstruerade för dom formaten, men de är väljudande och de är naturligtvis i mer samklang än Image 10 (som är släkt med Black). Plus en bra Widescreen tv.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:02:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply


Hur får man Matså till att bli så här glad ??

Nån med förslag ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:03:24  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Jo självklart blev det bättre, men jag är trots allt ganska så nöjd(det får man väl vara eller?, det är bara vissa grejor(se ovan inlägg) som jag skulle vilja ändra på. Det skulle varit rätt pinsamt om det skulle låtit sämre med ex Accuphase.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:05:49  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Många har snaggat(snaggat? jag menar förstås snackat) om Öhman och Mikael Bladelius. Men jag vill gärna skicka en tacksamhets tanke till Audio pros ingenjörer/konstruktörer som har fått fram så bra högtalare till väldigt bra pris.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/08/10 12:07:51
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:21:11  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Nu hoppas jag ingen blir sur på mig (tänkte på Johan och Ear). Visst blev ljudet bättre med det andra elektroniken. Men jag trodde faktiskt att det skulle låta ännu bättre. Så idag har jag lyssnat med ännu större glädje. Jag blev extra glad när ni berömde mitt hifi/hembiorum och mina högtalare.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/08/10 12:21:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:39:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tyvärr sätter dina högtalare begränsningarna när man kopplar in elektronik för över 100K. Hade vi gjort tvärtom , dyrare högtalare med din elektronik och sen bytat då hade det hänt grejjer.

Vi snörade in Ears Rörsteg , mitt Accuphse försteg och min Sony X5000.
DA omvandlingen sköts inne i Accuphasen via deras DAC. Lindvalls och Ranefjords elkabel fixade strömmen. I kabelväg var det lite blandat med Accuphse egna slangar o CTI. Jag hade med mig silver kabel med men jag kan sätta min högra tumme på att det inte hade blivit bra i det här systemet.




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/08/10 12:46:03
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  12:45:56  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Tja jag är i alla fall mycket nöjd i alla fall och det blir nog lite bättre när förstärkarna i Arcamen blir mer inspelade (Ljudtema fick ju byta ut det när de reparerade min Arcam), så nu blir det spännande att höra ljudet blir bättre genom inlyssning.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/08/10 :  13:32:41  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Vad är det för märke på "ormarna" på golvet?

Trevligt reportage!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2003/08/10 20:34:52
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/08/10 :  14:33:22  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Matså:Precis som Johan så vänligt påpekade så är det dina högtalare som sätter gränserna för ljudet med uppkopplingen av våra prylar.
Det är faktiskt så att det är nästan så mycket overkill det kan bli.
Det var kul att koppla upp systemet som vi gjorde
Sen att dina högtalare kan vara prisvärda är en helt annan sak
MVH/mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/08/10 :  14:40:27  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Johan och jag diskuterade ute i trädgården när rökte sin giftpinne. Att vi får inte glömma "stampa takten känslan" när vi lyssnar på musik. Det måste vara viktigare än ljudbild där man kan hitta "och där står Frasse och lirar bongatrummor tvåmeter och hans fruga står och glor tre meter åt sidan". Ok inget fel i att man köra var Frasse och han fruga står, men "stampa takten" måste komma först. Men det är vad jag anser.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/08/10 :  15:08:01  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Håller med dej Matså där, det ska vara kul att lyssna och medryckande
det är det viktigaste sen kan det andra komma sen.


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000