HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Martin.M - Nöjd, glad och musiklyssnande!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 35

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/11/12 :  09:47:45  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tjena Martin ! fina burkar :D 11" bas, snyggt lite speccar på burkarna ?
Får man fråga va de betingar i pris ca ?
Slutstegs förslag beror kanske lite på högtalarkaraktär men jag skulle gissa på att dom är neutrala ..så kanske du skulle kika på Vincent igen ? :p Sp-993 tex har en kompis till mig och det steget är F E T T du kan spela klass A samt ab i princip hur högt som helst med fin fin ljudkvalite`.
Annars kanske Primare`s 2 kanalssteg kan va nått deras går visst att brygga om du skulle behöva mer kräm.
Mvh


Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:06:37  Show Profile Send EmilH a Private Message
Det tycker jag också!! GRATTIS!, till ett riktigt fint köp. :-)


Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:13:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
55 kg?? PUHH!! Förresten, orkar din Marantz verkligen driva Strauss på ett bra sätt?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/12 :  11:36:34  Show Profile
Tackar Emil
matte76: Det ska jag ta reda på om några timmar, då kommer det en stor Zell förstärkare hit som ska visa vad den går för! Men jag kommer att köpa annat förstärkeri, det är helt klart. Men jag har inte bråttom!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/12 :  13:18:09  Show Profile Send EmilH a Private Message
Skulle kunna ta med mig min SP-331 om jag åker förbi Örebro någon dag?
Om du är nyfiken på hur det skulle låta vill säga? Det är jag :-)
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/12 :  13:21:15  Show Profile
Varför inte, 331 är en trevlig maskin, har ju haft en förut

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2005/11/12 :  18:27:18  Show Profile Send Passerati a Private Message
OJ Trodde de gick lös på betydligt mycket mera kulor
Är de inspelade, än (du skrev demoex)

Mvh
Passerati
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/11/12 :  20:26:35  Show Profile Send Smackman a Private Message
Det va ett kap Martin . Jag är inne på Usher Cp-6371 sjukt namn jag vet ..men dom låter förbaskat bra jag kan tänka mig att dina har minst lika bra ljudkvalite`.
Tittar man lite noga så är dom rätt lika varann förutom den sidmonterade 11" liknande bakåtlutande stuk samt liknande material i basar och diskant..
Mvh



Edited by - Smackman on 2005/11/12 20:31:47
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/11/12 :  20:42:08  Show Profile Send Smackman a Private Message
Martin kolla centern !!! Model: Oratorio


Pris: 21995 kr.


Finish:


Beskrivelse:
Tekniske specifikationer

Belastbarhed: 300 watt
Følsomhed: 91 dB
Frekvensområde: 30-30.000Hz
Delefrekvenser: ? Hz
Impedans: 4 ohm
Princip: 3-vejs basrefleks
Finish: Palisander, Kirsebær, Ahorn og sort pianolak
Tilbehør:
Dimensioner, cm HxBxD: 23,5 x 75,0 x 36,0
Vægt: 27 kg

Tekst:
Denne monstercenterhøjttaler kan tilfredsstille den mest kritiske hjemmebioejer. Selv meget store rum kan den udfylde. Med et frekvensområde på 30-30.000 Hz og et lydtryk på over 110 dB er der ikke mange konkurrenter der kan være med her (heller ikke mange biografer!).
http://www.vassagohifi.com/main.php?site=visproduktet&pid=734


Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:41:37  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Vad skulle vara problemet med dubbla ingångar förresten?
Jag har erfarenhet av att man förlorar en del av signalen, men det beror förstås på hur slutsteget fungerar. I mitt fall förlorade jag mycket av bassignalen när jag kopplade som du beskriver.

Örebro är en fruktansvärd stad att resa till om man som jag är malmöbo. Om jag tar nattåget kan jag tänka mig att ta med SP-T300, det vore kul. Nattåget i sig är dock inget kul - påstigning i Malmö 23.00, byte till regionaltåg i Hallsberg 04.30...framme 06.00

En annan sak (också lite OT i din tråd, sorry för det); Conventum är väl värt ett besök för den hififorumist som kommer till Örebro. Örebro är ju lite av ett centrum för hörselskadade, och det har fått till följd att man har en helt grym koncertsal mitt i stan. Jag träffade på AV Projektering i Conventum som ansvarar för anläggningen när jag var där - wow!

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/13 :  01:24:22  Show Profile
Smackman: Danska kronor är det också... så ungefär 28.000:- ... får nog vänta ett tag innan jag har råd med den

Calle: Det var illa det där att man inte kunde koppla som jag tänkt. Men jag vet att det finns några som kör det, bland annat Rydberg. Får fråga honom på Euphonia hur det står till
Inga roliga restider direkt... hugaligen! Men vi ska se om det inte är dags att dra igång en pj-träff snart igen, så blir ni lite fler nerifrån i alla fall, förhoppningsvis mer än en dag så det inte blir sån himla stress som sist.
Och conventum är riktigt grymt faktiskt, ett riktigt gissel är det när man jobbar som väktare, larmar hela tiden Sen finns det ju ett schysst konserthus i Örebro också samt några fina salar i den nybyggda musikhögskolan som är väl värda ett besök om det är konsert. Råkade gå in och pipa med väktarradion mitt under en konsert för ett tag sen, lagom poppis
OT i tråden är bra! Så det ska vara!

Testade förresten idag med en Zell 2-kanals monsterstärkare, det roliga var att jag knappt hörde någon skillnad mot min Marantz
Vad det beror på kan jag inte svara.
1. Knäck i lurarna
2. Marantzen är väldigt bra i 2-kanal
3. Zell är inte så jättebra?! (Men det skulle vara konstigt, alla tycker ju den är grym)

Hur som helst känner jag ingen som helst hets att köpa något slutsteg så fort som möjligt efter detta.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/13 :  11:33:22  Show Profile Send Snoop a Private Message
Var båda stärkare rejält uppvärmda. När jag jämförde min accuphase mot denon 3805 så grät jag floder i början. Accuphasen lät helt enkelt inte direkt bättre än den sketna denon stärkaren. Men efter ett tag då den fått upp arbets temp, ja då var det som att jämföra en volvo 240 med en ferrari


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/13 11:33:43
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2005/11/13 :  13:34:08  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Var båda stärkare rejält uppvärmda. När jag jämförde min accuphase mot denon 3805 så grät jag floder i början. Accuphasen lät helt enkelt inte direkt bättre än den sketna denon stärkaren. Men efter ett tag då den fått upp arbets temp, ja då var det som att jämföra en volvo 240 med en ferrari
Instämmer helt o fullt i detta inlägg, och undrar detsamma. Håller inte med om att 3805 är sketen, den är ganska bra på sitt sätt - till hembio o sånt.

Skulle inte bli förvånad om du har en besvärlig tid framför dig Martin med att hitta rätt och undanröja nya flaskhalsar. Men roligt är det

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/13 :  14:22:49  Show Profile
Den hade väl fått gå nån timme eller så, kanske inte räckte för att den skulle bli varm, får väl hoppas på det

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/11/13 :  17:05:36  Show Profile Send Smackman a Private Message
1 timme borde räcka .
DU skulle ha testat Vincent då skulle det hända grejjor :=)
Seriöst, vad spelade ni för musik ?
Jag tror inte skillnaden är så stor med Absolut hits 99 typ :D
Mvh


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/13 :  17:52:02  Show Profile
Körde lite Infected Mushroom, Loreena McKennitt, Pink Floyd, Strauss ... lite blandat som sagt.
Har ju haft sammanlagt en del olika Vincentstärkare hemma så jag vet på ett ungefär hur dom låter Skulle inte gråta om jag fick plocka in ett par 991 eller 998 monoblock, eller varför inte den lite billigare som du föreslog 993.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/13 :  23:01:35  Show Profile Send Snoop a Private Message
Okej, kanske överdrev när ja skrev att denon va sketen, men ja i jämförelse är den det. ligger långt efter, men den låter givetvis bra med tanke på pris och funktioner. åter till tråden

Marantzen som Martin lirar på låter bra, har ägt en själv, så liet partisk kanske man är

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/13 23:53:04
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/13 :  23:38:52  Show Profile
Ägaren själv var nog lite förvånad tror jag!? Är du reggad på forumet Johan kan du väl hojta till .
Men högtalarna var det inga fel på, dom ville han köpa

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:17:47  Show Profile Send Snoop a Private Message
Martin, förresten vad kör du för cd/dvd spelare kanske är det så att det är den som är boven i dramat

Anläggnignen kanske inte kan prestera mer änm vad den gör med marantzen pga just spelaren. Bara en tanke, inte säkert att det är så.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:40:39  Show Profile Send drkim a Private Message
Grattis och välkommen till straussklubben

...och vilkat kanonpris du fick dom för... lite avis, själv fick jag plocka upp 10 stora till för ett par beggade...
Men det är dom värda och jag ville ju ha Rosewood... kostar att ligga på topp

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/14 :  20:53:44  Show Profile Send drkim a Private Message
Ser att ni diskuterar lite förstärkare och slutsteg, jag har haft ett par Vincent SP 991 och visst finns det kraft och råstyrka i massor... men dom är samtidigt väldigt varma, slöa och gosiga i karaktären.
Jag personligen tror att dom inte alls passar Vienna.

Jag bytte ut dessa mot ett par 50 watt triodrör monoblock och dessa spelade sjkortan av Vincent på alla parametrar utom att kunna spela högst, men rörblocken räckte en bra bit över partynivå. Dessa är tyvärr numera trasiga och i väntan på att dom skall lagas köpte jag ett McIntosh MC7100 stereoslutsteg 2 X 100 Watt, men vilka watt detta steg driver mina strauss med lätthet och låter fantastiskt bra. Snabbt dynamiskt balanserat med en härlig botten och en glimrande rörlik topp...
Ett sådant steg kan du hitta för mellan 5000 - 10000 Kr och jag kan lova att du blir mer nöjd än med Vincent.

Oavsett om du väljer McIntosh eller något annat så tycker jag inte att du skall stirra dig blind på effekten, det är bättre att köpa en välbyggd stärkare som passar dina högtalare än att bara fläska på - kvalitet går ofta före kvantitet...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:18:59  Show Profile
Kul att vara med i klubben

Så McIntosh säger du alltså, jag trodde dom låg på helt andra prisnivåer! Men då ska jag hålla gluggarna öppna och se vad som dyker upp på hifimagasinet ... Vad är det för rörsteg du hade nu och vad ligger dom på för prisnivå?
Du kan väl förresten hojta om du ska sälja ditt steg när rörblocken är fixade

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2005/11/14 :  21:43:03  Show Profile Send drkim a Private Message
Hej igen!

Mina nedpackade rörklenoder är ett par Russian Dawn från L.Ohlsson firma Elektroakustik år 1994.
De byggdes ursprungligen för demovisningar.
Stegen är balanserade med Neutrik kontakter på baksidan, finns Supra adapter RCA till XLR.
Högtalaranslutningarna ett par tar både spadar o bananer samt naken kabel.
Vikt 13kg styck.
Aluminium-chassie med rökfärgad akrylfront.
Fördröjd uppstart/mjukstart.
Steget är kopplat i Push-Pull. Rör 6C33C-B.
Ingångsrör 12BH7A och 6922.
Lundahl-trafos och hardwired.

Bilder finns långt ner på följande sida:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9501&whichpage=3

Enligt utsago skulle dom ligga på 25.000 Kr nya, jag gav runt 10.000 Kr begagnade - har köpt en ny uppsättning rör från USA, den gick på 3-4.000 Kr om jag inte minns fel (fortfarande oanvända).

McIntosh steget är oxå ifrån början av 90 talet och listpris låg då på 24.000 Kr - så en 7 - 8.000 Kr för ett sådant måste betecknas som ett riktigt klipp.

Jag tror inte att jag kommer att sälja mitt McIntosh även om rörstegen funkar igen, kommer nog att bli ett trevligt reservsteg istället.

Jag kan ju dock erkänna att jag är ganska nyfiken på vad McIntosh större slutsteg kan prestera tillsammans med Vienna - men då handlar det ju om andra pengar...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/14 :  22:47:45  Show Profile
Okej, tackar så mycket för all info!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/16 :  20:52:13  Show Profile
Jahopps! Tills jag får lite mer pengar gjorde jag ett blindköp! .. Nämligen ett Behringer PA/Studio-steg.
Är superförkyld och har lock för öronen, men det jag jämfört pekar åt rätt håll jämfört med Marantzen, nämligtn mer kraft!
Det som införskaffats är detta: Behringer Ultra Linear Reference Amplifier A500

Några produktbilder:







Insidesbilder tagna av mig:













admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 35 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000