HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Huzzes - vad händer på landet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 49

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2010/09/08 :  16:28:16  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Trevliga anläggningar och dito tråd! Jag tänkte bara fråga hur NAD M3 är i ljudet jämfört med Shanling A300? Har beställt mig en dylik Shanling nämligen...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/09/08 :  16:36:21  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Dåså. Kom hem vid 11, långpromenad med hundarna, ta hand om diskmaskinen, den torra tvätten och äta lite pizzarester. Sen var det dags.

I med Epica - The Classical Conspiracy. Lyssnade igenom samma stycke tre gånger för att vänja hörseln och höra alla detaljer så att det inte blir någon felhörning i vad som händer. Saknar lite artikulation i basen - för att överdriva beskrivningen - det är en smula entonigt och rummet ger en viss fetma till bastrumman. I toppen saknar jag som jag tidigare nämnt lite luft och önskar ytterligare ett lite tydligare framförande.

Dags att flytta fram högtalarna. För att göra det enkelt för mig utgick jag från parketten och drog högtalarna rakt fram. Det blev nästan 13cm (får se om det går igenom hos min bättre hälft som lovat 10cm). Då jag inte vridit dem, så blir det rent objektivt en något bredare uppställning med lite mindre toe-in.

Samma stycke igen. Detta KAN INTE vara placebo. Allt jag önskade slog in. Bastrumman är inte längre svullen utan tight som bara den och lirar otroligt rytmiskt med basisten. Tidigare kunde det vid vissa bastoner vara en aning otight. Basisten är nu hur tydlig som helst och alla anslag och toner hörs, ända ner till ett nerstämt C på en femsträngad.

Det är nu tyvärr tydligt att en ton framkallar en liten rumsresonans och med den här placeringen så framträder det tyvärr lite tydligare, men en liten negativ sak uppvägs av alla de positiva. Kanske den går att dämpa med något bakom högtalarna?

Vad hände då med övriga register? Jo mellanregister och diskant blev tydligare. Små nyanser som tidigare kunde försvinna i helheten - fast de fanns där och gick att urskilja - hörs nu klart och tydligt. Stålsträngade gitarrer får verkligen rätt anslag och ljudbilden känns större utan att förlora fokus.

I med Within Temptation. Upplever samma förbättringar. På med Dream Theater - Octavarium. Nu hörs det tydligt att det är en studioproduktion, trummorna ligger nästan framför de övriga instrumenten, men nu går det hela tiden att följa basistens expeditioner på greppbrädan.

Lite Yello för att plåga baselementen ordentligt. Det går inte. Högtalarna lirar helt utan bekymmer, till och med på för mig väldigt höga nivåer.

Avslutar med Liszt's andra pianokonsert. Lutar mig tillbaka, sluter ögonen och 20 minuter senare går jag och torkar bort de intorkade tårarna från kinderna.

Nu får högtalarna stå kvar ett tag innan jag gör ytterligare någon ändring i djupled, sidled eller invinkling.

EDIT: Visst låter det för bra för att vara sant? För bra låter det förstås inte, men bra så mycket bättre än innan. Till och med tv-reklamen låter bättre (förutom de sönderkomprimerade). Placering är ju av stor vikt och äntligen fick högtalarna blomma ut på vardagsrumsgolvet. Större avstånd till bakvägg och lite mindre toe-in. Baffeln lutar ju 7grader bakåt, så elementen kanske har hamnat i en bättre vinkel i förhållande till lyssningsplatsen.

Edited by - huzze on 2010/09/08 20:13:49
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/09/08 :  16:42:32  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Audiovector: Tack
Nu är det nästan ett år sedan jag bytte, men jag vill minnas att Shanling-kombon gav lite mer värme och fyllighet, utan att vara feta medan NAD-kombon är lite stramare, utan att vara tunna. Någon nattochdag-skillnad är det dock inte. Däremot kan jag varmt rekommendera Rothwell's in-line attenuators som dämpar signalen med 10dB. Speciellt om du har effektiva högtalare, annars kommer du att ha volymen under kl9 mest hela tiden. De fungerar ypperligt att sätta mellan pre-out och main-in och är värda sin femhundring. Avvakta tills du fått hem stärkaren så du får prova om det är något som kan behövas.

Edited by - huzze on 2010/09/08 16:43:49
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/09/10 :  12:41:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Klubben har ringt

Snart har jag senaste standarden 7.1 att köra i mitt 2.0-system.

Edited by - huzze on 2010/09/10 12:49:13
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/09/10 :  19:18:35  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Lådan har hämtats, första exemplaret i Sverige.

Tyvärr dröjer det innan jag avslöjar mer, då jag på vägen hem hittade en Sony vaio som var tvungen att införskaffas. Tyvärr med Win Vista, men Win7 ingick i köpet. Måste bara låna en drive så jag kan uppgradera till ett snabbare system.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/09/12 :  14:27:13  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Lådorna från denna leverantör är verkligen anonyma. Samma bruna kartong till många modeller. Man får leta för att hitta modellbeteckningen. Ett steg åt rätt håll för miljön.

Inga SSSK som följer med i förpackningen. Bra! Endast en strömsladd, men det lär väl inte inträffa att det säljs apparater utan medföljande strömkabel.

Så till avslöjandet. Första exemplaret över disk i Sverige. Butiken har inte sett den själva en gång. Cambridge Azur650BD i silverfinish.

Fler och förhoppningsvis bättre bilder under kommande vecka. Nu tittar vi på Robbie Williams.

Edited by - huzze on 2010/10/03 20:01:34
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/09/12 :  17:15:54  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det ser ut som om bänken sviktar lite... Tung hifi!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/09/12 :  17:27:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Alldeles riktigt, har extra stöd under förstärkaren, fast den trycker ändå till hyllan.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/03 :  19:58:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Har tagit hem subben från landet för att prova o leka lite med huvudanläggningen. Vad ska en åttatummare kunna göra som inte åtta sjutummare inte kan? Vad kan 1/7 av befintlig konarea hjälpa till med? Blir det äntligen som om det vore åtta åttatummare? Kommer den lägsta oktaven att få ökat stöd?

Vi får väl se under veckan när jag orkar koppla in den.

Delningen uppåt sköter NAD M3 om, aktivt vid 40Hz har jag tänkt mig. Så får subben delas vid lägsta nivån, 40Hz. Ska även testa vid 60Hz, men det kanske blir för mycket för mitt tycke.

Edited by - huzze on 2010/10/03 20:03:05
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/10/03 :  20:44:46  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Vad ska en åttatummare kunna göra som inte åtta sjutummare inte kan?

Det beror ju helt och hållet på de olika elementens T&S-parametrar (fs, qts osv...) i kombinatione med kabinett och förstärkare. Så en hel del!

quote:
Vad kan 1/7 av befintlig konarea hjälpa till med?

Inte mycket.

quote:
Blir det äntligen som om det vore åtta åttatummare?

Det beror på hur lång slaglängd och effekttålighet den extra 8"aren har jämfört med dina andra element om man antar att den extra 8:an lirar djupt.

quote:
Kommer den lägsta oktaven att få ökat stöd?

Det beror på var konstruktören av sub-systemet valt att lägga nedre gränsfrekvens.

Kom ihåg att dela topparna också!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/03 :  21:14:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Jadå, topparna ska delas vid 40 eller 60Hz.

8-tummaren sitter i en Velodyne SPL800i, massor av effekt (naturligtvis 1kW) går rakt ner till 25Hz och långslagig som bara den (2,5") i en sluten låda. Sen om rummet vill är ju en helt annan historia. Min hörsel ska ju godkänna resultatet också. Egentligen är det hela ett test för att se om en sub kan tillföra något eller inte. Slår testet väl ut, så är målsättningen en större sub, kanske en SPL1200 med rumskorrigering. Åttatummaren bor ju på landet, där den gör stor nytta med stativarna.

Edited by - huzze on 2010/10/04 12:23:33
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/03 :  23:03:48  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Första testkörning gjord. Enbart för att säkerställa att M3'ans högpassfilter fungerar. Pre-out2 är nu kopplat till main-in, det är bara den utgången som filtret påverkar. Pre-out1 går nu till subben som får jobba under 40Hz. Filterbrantheten går dock inte att justera, så det kommer att kräva en del finjusteringar på subben. Lägsta lågpass är just 40Hz. Eller så går jag upp till 60Hz delning (M3 kan dela vid 40, 60, 80 & 100Hz, subben "steglöst" 40-120Hz). Nåja, det fungerar!

Imorgon blir det mer Yello och orgelsymfonier. Klart trevligt att jag kan justera M3'ans filter och högtalarrelän med fjärren. Endast subben som måste justeras på plats.

Jag antar att det gäller att införskaffa en skiva med de infekterade svamparna för att få mycket energi i lägsta oktaven?

Edited by - huzze on 2010/10/03 23:08:05
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/03 :  23:10:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Slår testet väl ut, så är målsättningen en större sub
Så ska det låta! Ett par lättdrivna tolvtummare eller större är fint och helst hornladdade!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  00:02:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Ja, det vore något det. Inredningsdiktatorn här hemma kommer bara att acceptera SPL-lådor. Small Plays Loud. Fast med mig som lyssnare blir det snarare Small Plays Low.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2010/10/04 :  00:26:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du har väl sett hur vi (frun och jag) tillsammans har gömt en över 4 meter lång och 170 kg tung hornsub?
De flesta som besöker oss ser den inte över huvud taget...
http://lh3.ggpht.com/_tXuDXTRLZCs/SuOAUUhmC9I/AAAAAAAABjs/DQ9MY8zRIf8/imgp3919.jpg

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2010/10/04 00:27:51
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  00:36:42  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Absolut, hos fam. Jansson är det XL på det mesta. Vårt vardagsrum i en lägenhet ger oss (läs mig) väldigt begränsat spelrum.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/10/04 :  02:28:51  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Huzze, jag tycker du har gott om plats! I jämförelse med undertecknad.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2010/10/04 :  07:30:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Huzze: jag hoppas inte att du har det så illa som det låter...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/04 :  07:43:04  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Han har det ju gött som den....det är ju riktiga feting-burkar som har uppehållstillstånd hemma hos honom.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  10:50:12  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Högtalare på pinnar är ju bannlysta, men högtalare med smal baffel får asyl här.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  11:38:43  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Läst bruksanvisningarna. Förstärkaren delar med 6dB, subben med 12dB (initialt) och 48dB på slutet. Det står dock inte hur många oktaver, men det är säkert brant nog.

Kör nu Yello's Zebra. Med bara golvarna och utan filter, så finns där lågbasen. 40Hz inkopplat och det försvinner lite i botten. På med subben och det blir en helt annan pondus i botten, utan att bli för mycket eller att det får "subb-ljud".

Med sub OCH utan delning på golvarna, så blev det för mycket kaka på kaka, då blev det lite "subb-ljud".
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  12:20:33  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Subben framflyttad 5cm och nivån sänkt ytterligare ett litet snäpp. Skillnaderna finns kvar fast det är verkligen små skillnader nu, den relativt torra återgivningen som uppstod när jag flyttade fram golvarna har nu fått lite mer "kött".

Nu ska uppställningen få spela såhär ett tag, så blir det väl ytterligare en liten finjustering vad det lider.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/10/04 :  12:43:30  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Nog går det att göra plats för en tolva?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/10/04 :  15:22:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Högtalare på pinnar är ju bannlysta, men högtalare med smal baffel får asyl här.

Jaha, jag som tänkte föreslå bredbafflade saker när du inte fick flytta ut befintliga burkar längre ut i rummet..

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2010/10/04 :  16:06:01  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Hej Huzze,

jag har ju en tio-tummare i samma serie och något jag uppskattade var att ställa den på sd-kuddar och med en tjock skärbräda emellan. Dels minskar vibrationsöverföringen till golvet, dels kommer basen upp en bit och får mindre stöd från den stora golvytan. Resultat = en renare och mer musikalisk basåtergivning. Testa!

Vänliga hälsningar

Stefan
Go to Top of Page
Page: of 49 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000