HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Huzzes - vad händer på landet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 49

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/07/28 :  20:44:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
quote:
Det finns ju en del andra här på forumet som håller oss på halstret alldeles för länge

Äh, hum - jaså, jaha...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2010/07/28 20:48:31
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2010/07/28 :  20:54:06  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Funkar så bra med Red-book-CD...

Kan bara konstatera att det känns som M5 åker i åttor runt M55.

Det är mer detaljer i mellanregister/diskant, öppnare, luftigare och "krispigare" utan att tippa över till i mitt tycke "för ljust/hårt". Ökad volym/bredd på stereobilden. Basen är lite stramare, torrare, som om M55 hade en viss loudness över sig. M5 gräver lika djupt men behöver inte betona basen för att den ska komma fram. Ytterligare ett steg i rätt riktning enligt mitt ljudideal.

Edited by - huzze on 2010/07/28 20:56:19
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2010/07/28 :  20:55:55  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Bättre m a o...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:01:36  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Mycket bättre, en SACD-mekanik från Sony, bättre D/A-omvandlare och helt balanserade utgångssteg (inte bara balanserade kontakter) som säkert också bidrar till en del förbättringar tillsammans med Silk 050 XLR-kabeln. Egentligen är det alltså tre saker som förändrats i anläggningen, spelaren, valet av signalöverföring samt kabeln. Vilket som står för den största förändringen bryr jag mig inte om, helheten klev ett stort steg i rätt riktning och det är det som räknas.

EDIT:
Jo, en negativ sak har förändringen medfört. Släden har en kant runt skivan, så den går inte att greppa när den ska plockas ut, utan det är ett finger i hålet som gäller.

Dock är M5 huzzes och bara huzzes. Resten av familjen blir förvisade till Cambridge-spelaren.

Edited by - huzze on 2010/07/28 21:07:49
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:09:22  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Det finns ju en del andra här på forumet som håller oss på halstret alldeles för länge

Hur var det nu byZan, hur är din uppställning just nu egentligen?
Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:17:33  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
quote:
ur var det nu byZan, hur är din uppställning just nu egentligen?

Allt står väl i min tråd, eller?

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine

Edited by - byZan on 2010/07/28 21:35:20
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/28 :  21:38:43  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Ska gå in och kontrollera!

Jag kom häromnatten (ack mina sömnlösa nätter) på att jag kunde använda Rothwell -10dB dämparna till hörlursförstärkaren då den har analog volympot så att jag kan använda mer gain. Nu med Silk 050 XLR till CD'n så blev Monster M1500 över, så nu sitter den direkt mellan M5'ans obalanserade utgång till hörlursförstärkaren.

Min älskade fru tittar nu på tv, så det är fruktansvärt synd om mig som får lyssna genom hörlursriggen. Mycket av förbättringarna kommer väl till pass även här. Det är ju inte balanserat, men Monster M1500, den bästa kabel jag hört i min anläggning direktkopplad (vilket även blir positivt, NAD M3 behöver inte vara påslagen för att distribuera signalen vidare) och med Rothwelldämparna ger även här flera förändringar gjorda i ett svep, så det är öppnare, klarare, luftigare men näääääästan lite för tamt i basen, får lyssna igenom lite fler alster för att säkerställa det, M1500 VET jag gräver i botten.

Som ni förstår är det nu skyffla skivor som gäller igen.

EDIT: Pink Floyd DSOTM SACD är allt annat än basfattig. Så det är nog lite av en ovana som får mig att känna så när de andra registren träder fram så fint som de gör nu.

Edited by - huzze on 2010/07/28 22:12:03
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/29 :  12:34:06  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Placeringen av instrument/smådetaljer är nu sanslöst bra. Om det tidigare var centimeterprecision, så är det nu millimeterprecision, både via lurar och genom högtalarna.

Dock så saknar jag fortfarande en del i botten.

Funderar på att låta spelaren gå dygnet runt i en vecka eller två för att se om det är något som spelar in sig.

Eller så är det för mycket hifi och dags att investera i en sub? Har ju iofs tonkontroller att prova med, men de vill jag inte röra i nuläget när jag lyssnar in mig.

Sub hjälper ju dock inte vid hörlurslyssning. Kanske ett par lurar med annan klangbalans?

Idéer någon?

Edited by - huzze on 2010/07/29 19:09:12
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/29 :  19:10:10  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Vädret tog ner mig på jorden med besked. Ska köra en vända Within Temptation i lurarna, kanske kan jag bli på ett soligare humör.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/07/29 :  20:04:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Helt klart påverkar den personliga dagsformen väldigt mycket och jag med mina humörsvängningar . Lite Yello lugnar basnerven och smådetaljer örerallt-tarmen....

NAD M5 behöver verkligen spelas in, för att inte tala om hörlursriggen som är lite essig. Den har nog egentligen bara gått ca 20 timmar. Det blir att låta CD'n gå på repeat tills 200 timmar är uppnådda, så är allt inspelat och klart. Förstärkaren går ju hela tiden, för tjejerna har ju TV'n på nästan jämt.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/01 :  17:47:45  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det här ser ju ut att bli min sista uppgradering (ev. sub borträknad).

Sen blir anläggningen för bra och då blir så många skivor ospelbara.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2010/08/06 :  11:25:22  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
quote:
Sub hjälper ju dock inte vid hörlurslyssning.
Inte

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/08 :  11:27:29  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/22 :  18:28:15  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Mycket sent dyker de nu upp. De utlovade bilderna på nya elektroniken på landet. En allt-i-ett-maskin som faktiskt levererar riktigt bra ljud. Maskinen har inbyggd delning till sub (dock inte fritt valbar, utan 100 eller 150Hz) samt en optisk och en koaxial digitalingång. Den förra perfekt till WD mediaspelaren och den senare till TV'ns ljudutgång.

Normal vy från sweet-spot

Översikt över anläggningen

Små högtalare kräva liten sub
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/22 :  18:36:55  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Inför helgen och ett stort AÖ-möte som kommer att dedikeras en egen bildtråd, så har det kommit lite nytt och några gamla bekanta. Totem Mani2 och Sonus Faber Electa Amator mkI.

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/22 :  18:47:41  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply

Här kommer drabbningen att äga rum. Hur jag än gör (vilken automatisk kamerainställning jag än väljer) så blir det grynigt. Orkar inte, så ni får stå ut med det.

Ni ser väl nu att NAD M55 fått ge plats till NAD M5 istället?

Edited by - huzze on 2010/08/22 18:48:56
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/25 :  17:52:56  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Goda och dåliga nyheter.

Frun vill ersätta vardagsrumsmattan. En STOR och TJOCK fast opraktiskt vit trotjänare som har fungerat perfekt för HiFi-ändamål. Ersättaren blir en mindre och betydligt tunnare grön historia, som ändå lär diffusera och absorbera en del. Den glädjande nyheten är att måtten blir lite mindre. När hustrun lade huvudet på sned och sa "ny matta..." så log jag och sa att det vore bra om högtalarna kunde komma ut en decimeter i rummet. DEAL!!!

Har idag fixat två 12mm MDF-skivor att ha under högtalarna på AÖ-träffen på lördag och de kommer även vara väl till pass när mina Scorpio ska justeras in på en ny position i vardagsrummet. Ser fram emot att kunna få ett lite öppnare och klarare ljud i de övre registren och att bas-övertonerna ska bli tydligare även om det kan bli på bekostnad av basamplituden i de nedre registren. Men jag har väl nämnt sub? Blir jag fast anställd under hösten, så vet jag vad nästa stora investering blir, dock verkar det som att det även måste investeras i frun för att den ska få uppehållstillstånd i vardagsrummet.

Edited by - huzze on 2010/08/25 17:53:45
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2010/08/25 :  19:04:19  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Shysst legobyggsats av Taj Mahal!! :)
Men det var kanske inte uppgraderingen, annars borde den funka som diffusor :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/25 :  22:13:04  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Det är trångt nu...

Imorgon ställer jag dit Totem Mani2
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2010/08/25 :  22:54:28  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Va kul....

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/26 :  14:42:44  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Visst är det!

Edited by - huzze on 2010/08/26 18:46:14
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2010/08/26 :  22:01:40  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message  Reply
Läckert!
Och om jag inte missminner mig så kommer där lastas upp ytterligare två högtalarpar imorgon...
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/08/26 :  22:30:48  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det blir en salig blandning av olika högtalartänk!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/08/27 :  08:15:12  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jajamän, det kommer ni att få följa i ett eget bildreportage.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2010/09/03 :  18:47:05  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Åter till hemanläggningen.

Sitter nu och lyssnar på hörlursriggen. Allt verkar ordentligt inspelat, för det lirar så enormt bra! Det blir inte sämre av att musiken berör mig och att den kan beröra mig genom lurarna. Det enda lurarna inte förmedlar är den fysiska känslan i basen - å andra sidan är det ett perfekt rum inne i den slutna miljön.

Har kört några låtar genom högtalarna och det är inte alls lika kul. Inte lika öppet, separerat, eller klart. Bastyngden finns där, men ändå inte lika lätt att separera kontrabasar, elbas och bastrumma. Det går, men det är lite grötigare.

Så hur ska jag lösa det? Jo svaret är det gamla vanliga. Placering, placering och placering. Nu när min älskade fru fått tillåtelse att byta ut mattan, så har jag större placeringsmöjligheter efter den framförhandlade extra decimetern ut från bakvägg. Hoppas kunna få lite luftigare och tydligare ljud. Lite mer "HiFi" utan att tappa homogeniteten. Kommer till att börja med bara flytta fram högtalarna en decimeter utan att ändra toe-in, vilket kommer att innebära en mindre toe-in relativt till lyssningsavståndet.

Slutligen, så finns det en risk (även fast jag tror den är väldigt liten) att det blir ett sämre basstöd, så jag funderar allvarligt på att ta hem subben från landet att experimentera med så att jag har tillräckligt med kött på benen vid en framtida investering av en större sub.
Go to Top of Page
Page: of 49 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000