HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lurar med Jorma kabel !!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/29 :  16:57:27  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jorma har bytat min org. hörlurskabel till en Jorma kabel.
Kabeln använder samma ledare som hans NO.1 kablar!
Jorma och jag gjorde det här moddet för att vi tyckte var en kul grej. Vi tyckte det skulle bli mycket intressant att höra vad hans kabel kunde göra i ett par lurar. Och bättre blev det! på alla områden! Känns därför inte som det är nödvändigt att skriva vad den gör bättre i och med att den gör ALLT bättre. Jag har förmodligen världens bästa hörlurskabel nu och jag är ensam om det.

Givetvis är kabeln klumpigare och tyngre men ska man inte använda den för portabelt bruk funkar det bra. Dessutom är det ingen risk att den trasslar ihop sig! Min förra kabel tyckte jag var för kort men nu tycker jag den är lagom lång. Den här är ca 2,5 m lång.
Och sist men inte minst ser det ju läckrare och snyggare ut.

Här kommer lite bilder. Ursäkta att bordet är lite smutsigt!






Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:07:49  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Hur blidde soundet? Snygg kabel!!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:10:43  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Bättre på alla områden! Diskant, bas, detaljer och allt annat blev bättre tyckte jag. Men det märktes tydligast på basen och diskanten tycker jag.
Basen blev lite djupare och punchigare och diskanten mer detaljerad, utsträckt och ljusheten blev precis lagom kändes det som.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/29 :  17:21:12  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
En bra uppdatering då!


Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/29 :  18:17:17  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Verkligen!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/29 :  21:13:17  Show Profile Send marcus a Private Message  Reply
quote:
Jag har förmodligen världens bästa hörlurskabel nu och jag är ensam om det


Vad får dig att säga/tro det?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:09:00  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Har inte sett många som har moddat sina lurar med riktigt bra kabel. Om du hittar nån som har en bättre kabel på nätet skulle det vara intressant. Det är ju en rejält mycket bättre kabel än alla ersättningskablar som finns till HD600.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:31:06  Show Profile Send marcus a Private Message  Reply
Vad är det som gör dig så säker på att den är bättre än andra kablar?
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/07/29 :  23:32:08  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
jösses, me sånna kablar måste man väl nästan skruva fast lurarna... på huvet... eller iaf använda svettpannband över lurarna a'la 70/80-tal!

hmm... gula (senn?) puffar på grado!?!?!?

sound pollution
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:09:10  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
marcus: Ledarna är samma som används i hans signalkablar. Skillnaden mellan hans signalkablar och min hörlurskabel är att "klumpen" inte sitter på mina och att det inte sitter skärm på min och sedan givetvis kontakterna. Kolla på: http://www.jormadesign.com/1494.html
Hans signakablar kostar 15000 kr. Och det finns tydligen ett par som har bytt ut sina Valhalla kablar till dessa och de som lyssnat tycker att kabeln låter mycket bra. Därför tror jag att det kan vara en väldigt bra kabel + mina egna lyssningsintryck då.
När jag skrev att jag förmodligen hade världens bästa hörlurskabel var det smilie efter så jag menade inte att jag var 100% säker på det. Men leta lite på nätet och se om du hittar något liknande.
Jag har inte gjort det.

celef: hehe..så farligt är det inte. Innan var kabeln för kort och det var inte speciellt kul. När man väl satt sig tillrätta funkar det bra tycker jag. Dessutom ser kabeln lite fetare ut en vad den är på bilderna.
Padsen är från den gamla klassikern Sennheiser HD414(padsen är lite moddade) och de förbättrade ljudet enormt! minst 20% bättre än org. padsen. Det här är ett billigt och mycket bra mod. som jag rekommederar alla som har ett par Grado.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:10:32  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
marcus: andra kablar i lurar gör minst lika mycket skillnad som högtalarkablar.
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:31:56  Show Profile Send marcus a Private Message  Reply
quote:
marcus: andra kablar i lurar gör minst lika mycket skillnad som högtalarkablar.


Jo, det vet jag och tvivlar inte på att den är bra men det var bara det att du var så säker
på att den är bäst av alla. Är detta en ny kabel? För om den är så bra borde man hört talas
om den annars.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/30 :  00:44:00  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Jormadesign är väl inget jätte känt märke än så länge men är på uppgång.
Har du inte hört talas om nätkabeln JPC 2.5??
Internkablaget som sitter i Mårten Designs högtalare är från Jorma.
Man brukar också använda hans kablage när man kör demos på sin bästa högtalare Coltrane. Du vet vilken högtalare Mårten Design coltrane är väl?

Signal- och högtalarkablarna kom ut i år men JPC 2.5 har funnits ett tag.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:27:25  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
valhalla till hörlurar vore ju riktigt fräckt =)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:41:59  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
det skulle se ganska fräckt ut! och kanske låta så också...
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:48:12  Show Profile Send marcus a Private Message  Reply
Jag känner till Coltrane ja.

Vad kostar den där hörlurskabeln då?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/07/30 :  01:50:19  Show Profile Send marbrink a Private Message  Reply
Hörlurskabeln säljs inte. Vi gjorde det som en kul grej. Om den skulle säljas skulle den nog vara ganska dyr tror jag.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/02 :  19:38:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Jag har inga planer på att börja med hörlurskablar idag.
Tiden räcker inte till. Det här var på kul och därför att jag ville
veta hur ledaren fungerade med hörlurar.
Det är samma ledare som jag använder till mina No.1 kablar och även i mina kommande No.2 kablar. Och som även används i Coltrane.
I No.1 och dom kommande No.2 högtalarkablarna går det åt 20 meter ledare/parmeter kabel.
I Coltrane går det åt 45 meter/par.
Till hörlurskabeln har jag använt 3 ledare. Höger/vänster + och gemensam minus. Kabeln väger 60 gram/meter, så den är kanske inte den lättaste hörlurskabeln.
Med skärm hade den vägt 100 gram/meter och varit lite styvare.
Det var trevligt att det fungerade bra med hörlurar ockkså

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/08/02 :  21:11:47  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Jorma: Jag vill ha en till mina Sennheiser HD590
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/08/03 :  01:48:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message  Reply
Optimus:
Det hade varit trevligt att uppfylla allas önskningar.
Men min tid räcker heklt enkelt inte till idag.
Jag har fullt upp med att få ut demokablar till distributörer i olika länder och att förbereda kommande mässor i bla. Heathrow/London och CES i Las Vegas där jag har en distributör på gång. Och kanske i asien som är den stora grejen framför alla andra marknader.
Om det utvecklar sig lugnt framöver, så kanske jag hinner med den här biten också. Men jag kan inte spå i framtiden.
Så vi får se hur det blir med den biten.
Jag har på gång att ta fram en ledare för vinylspelare.
Och den kan bli lite smidigare och lättare för hörlurar också.
Men då är vi inne på nån gång nästa år.
Om jag hinner med

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

optimus
Member

398 Posts

Posted - 2003/08/03 :  09:49:34  Show Profile Send optimus a Private Message  Reply
Jorma: Kan förstå att det är mycket att stå i och mitt inlägg var inte heller 100% allvarligt menat (därav de många smilisarna)

Man får vänta och se vad framtiden innehåller Man kan ju alltid hoppas...

Edited by - optimus on 2003/08/03 15:00:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000