HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/27 :  15:42:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Frugan tycker det ska stå "Ringhals 2", hon har alltid kallat T8-an för "kärnkraftverket" och
nu blir det nummer 2. Jag tänkte eventuellt kalla den för "Vesuvius", det hade varit passande.
I kväll blir det orgie med denna som huvudförstärkare, så tänkte jag koppla upp T8-an till
dipolbasarna. Det blir det ultimata - OTL hela vägen nerifrån och upp!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/01 12:05:01
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/27 :  16:24:28  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Kalla den vesuvius så slår mitt förslag in Vad vinner man? En glass?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:06:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Glass kan definitivt behövas för här blir det VARMT!!
Fick för mig att ha riktig OTL-orgie ikväll, här är nya och gamla OTLen i
glatt samarbete. Nya kör vanliga högtalarna och gamla kör dipolsubbar.
Låter mumma...

Totalt 360 triodwatt. Det blir drygt 1000 Watt värme på tomgång.

På den här bilden är det många hembyggen. Från vänster dipolsub, högtalare,
2 st OTL-slutsteg, försteget. Allt hembyggt. Och så har vi egenhändigt
modifierad CD och DA-omvandlare.

Här lyckades jag få med hela anläggningen på samma bild! (Förutom dipolsubbarna, f-n också.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/27 :  21:43:31  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Intressanta högtalare, resten förstår jag mej inte på. Mina högtalare är också dipoler, med banddiskant, fast funkar på ett lite annat sätt.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/28 :  00:40:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, jag har ett liknande projekt i bakhuvet någonstans. Det lär väl materialisera sig här vad det lider.
Bo Hansson demade sina dipoler på Arken och de liknar mycket dina högtalare. Sen finns en massa
andra av samma typ, Audio Artistry har flera modeller till exempel. Linkwitz har flera bra DIY-projekt.
Men dessa har inte banddiskanter, vilket jag är svårt beroende av.
Jag är nöjd tills vidare. Mitt nästa projekt blir en skivspelare.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/28 00:41:23
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/10/28 :  06:14:24  Show Profile Send patrikf a Private Message  Reply
Tur att du inte bor nära uppsala, då hade högtalare blivit ditt nästa projekt....!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/28 :  14:36:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe. Kanske det du!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:39:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nu har jag fått lite distans till "nyhetens behag" när det gäller den nya förstärkaren.
Jag kan bara konstatera att den nya är bättre än min T8 - på allt. Det område där
den nya verkligen briljerar är lågnivåupplösning. Det är ett helt äventyr att lyssna
på musik, nya detaljer myllrar fram. Ljudet har fått mer pondus och kraft, naturligtvis
tack vare den större nätdelen. Men det som är kännemärket för Transcendent T8 -
- en sprudlande musikalitet - finns kvar i precis samma grad. Jag har dock märkt att
den nya behöver längre uppvärmningstid innan den blommar ut ordentligt. Efter
en timme eller två blir ljudet alldeles magiskt - man spelar mer och mer musik -
- och förundras över "gammal" teknik. Det låter sannerligen inte gammalt...

Roade mig med att ta en bild - en hel arme av rör:

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/10/30 18:42:04
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/10/30 :  18:56:59  Show Profile Send pesa a Private Message  Reply
Bernt,
Jag saknar ord...

Kanon-bra reportage, och nu skall det bli en skivspelare...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:06:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, nu ska det bli DIY-reportage om bygge av en skivspelare med luftburen tangentialarm a lá
Peter Sörensen. Skivtallriken är klar och slaktoffer som skall bistå med sin lagerupphängning är utsett...

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/01 12:04:01
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2003/10/31 :  09:33:12  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message  Reply
Bernt, Du verkar alltid ha ett nytt spännande projekt i bakfickan, kul!

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/31 :  13:57:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det stämmer, inga fritidsproblem här inte!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/01 :  12:27:34  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Trevligt repotage och bra bilder! Verkligt stiliga saker du bygger Bernt!
Verkar låta riktigt bra också! Det är bara att gratulera!

mvh,

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/01 :  16:37:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tycker det är roligt, det blir fler byggen med
tillhörande reportage på DIY-avdelningen framöver!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/11/01 :  19:29:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Bernt,

Vilken förstärkare!!! Ett riktigt mästerverk!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/01 :  20:03:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, jag är så j-a nöjd så det kan du inte ana! Det här är väl ganska unikt. Nu är det febril aktivitet med
fintrimning. Jag har kontakt med diverse rörgurus just nu, mätvärden skickas och utlåtanden kommer tillbaka.
Har tyvärr inte fått tag på tubetvr borta i Japan ännu med senaste modifieringarna och testen men
hans input väger mycket tungt. Bra att kunna använda riktiga experter här på forumet. Ser ut som
man kommer att få rak frekvensgång upp till långt över 100 kHz. Och LJUDET!

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/01 20:06:41
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/11/01 :  20:10:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja Bernt, vad säger man? Ruggigt trevligt!

Vänligen,
Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:10:02  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Har du specialavtal med elleverantören med egen kabel eller....
och elementen har du förstås slängt ut för länge sedan.

Ser klart mäktigt ut.

Bravo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/01 :  23:23:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, det hade ju varit bra. Ja, det blir ju varmt men det är bara mysigt såhär
på vintern. Men elementet är avstängt i lyssningsrummet, det är helt klart.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2003/11/02 :  00:31:31  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message  Reply
Rätta mig om jag har fel Herr Bernt men jag antar att du älskar rör

Blir det inte lite väl "rörigt" ibland för dej?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  07:31:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Båda sakerna stämmer. Frun får spel ibland då verkstaden breder ut sig i ALLA rum vi har.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:08:59  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Man kan nästan tror du har dille på rör Bernt!Några värmeproblem
lär du som sagt inte har på vintern dessutom har du välljud och härlig
glöd från rören utom spraken om det vore en brassa fast det får väl vi
inte hoppas det blir, härligt bygge helt klart.

Edited by - poman on 2003/11/02 19:11:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:29:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hmm, finns det någon skiva med brasljud kanske?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/11/02 :  19:36:15  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
det finns det nog säkert att köpa!

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/03 :  00:10:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nja, det får bli en annan skiva!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000