Author |
Topic |
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 23:41:48
|
Vi vill se bilder!!! |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Dahlberg
Mästar-Harry 2005
4211 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 23:56:43
|
Så det är det du har hållit på med på slutet, kul . Kan du försöka dig på en uppskattning om i vilken prisklass man hittar en jämförbar sub-baslösning Funderar på samma koncept själv. |
Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/09 : 07:19:43
|
Zalve: Bilder kommer när jag fått tillbaka min kamera.
Dahlberg: Vet faktiskt inte vad man får för pengarna när det gäller bas. Men det blir dyrt, den saken är klar. En lösning med en switchad modul i varje dipolbas hade varit smidig.
De slutsteg jag haft i basen förut har inte orkat "hålla i" hela vägen, men det kan det här. Det är det första lyssningsintrycket. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/11/10 : 15:27:01
|
Dahlberg: Jag kan inte svara för vilken prisklass Bernts sub spelar i men mina H-bafflar med 4st sls12"/sida slår faktiskt alla andra lösningar jag hört. Undantaget om man endast är ute efter rent ljudtryck, då finns det bättre lösningar.
Jag körde tidigare med billiga element från BRL vilka gav en helt underbar bas. Det var dessa som fick mig att beställa SLS 12", eftersom man kunde komma så långt med dom elementen jag använde så var jag bara tvungen att testa med lite bättre. Slutresultatet blev bättre, subjektivt gå SLS basarna lite djupare och klarar något högre SPL.
För priset dessa basar betingar ser jag ingen anledning att inte prova.
MvH Johan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/11/21 : 23:42:54
|
Jag får väl slänga in ett par bilder på senaste byggena, ett litet aktivt filter som driver ICE-steget i bakgrunden:
Filtret står på en annan låda, strömförsörjningen till försteget. Som synes har jag satt Speakonkontakter på ICE-steget, de är kortslutningssäkra.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 00:12:34
|
Peter S har byggt en härlig skivspelare åt mig. Jag är helnöjd!!!
Pac har tagit fina bilder:
Slänger in en egen bild på dipolbas med front på:
|
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/13 00:32:47 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 01:11:24
|
Oj va läcker den spelaren blev! Ett riktigt "Ess" i korthögen hehe...bara liiiite tjockare än dom andra korten...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2005/02/13 01:12:33 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 01:17:21
|
Jaså, du såg kortleken. Jag tänkte fixa ordentliga fötter snart så slipper jag ha kortleken för att justera i våg. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:06:05
|
Lattjo tonarm. Vad är tankarna bakom konstruktionen?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 00:03:02
|
Rolig pickupinfästning, som att balansera på en lina. Detta var orginellt. Hur låter den?
mvh Leif B |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 01:17:45
|
Den låter bra tycker jag, en aning bättre ljudbild och en hel del fastare bas än den Thorens TD321 med SME 3009 series III arm som jag spelat på tills nu. Kanske Peter vill kommentera tonarmen? |
MVH Bernt Mitt system
|
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/14 01:18:27 |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 09:09:20
|
Jag sat på en klippa mitt i skogen och undrade över livets mening då en ljusstråla kom med från universum och träffade mig samtidig som en mjuk röst till tonerna av Rickard Strauss "Also sprach Zaratustra" (Decca) förklarade hur jag skulle konstruera tonarmen.
|
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 09:39:16
|
Jo . Paralell-arm för att få rätt spåring utan antiskating och all det där.
PU-infästningen gör det lätt att justera PU:en inn och man unviker resonanser från arm-huvdet då det inte finns nått huvud.
Triangel konstruktionen med viktarna placerade som dett syns på bilden är ett försök att ge armen större enerti sidoledes för att få bättre bas. Luftlagringen är ju alltid lite mjuk och vill gärna svälja djupa frekvenser. Bäst skulle säkert vara en fast förbindelse, men jag vill inte kopiera Cantus-armen av respekt för konstruktören. Bernt tycker basen är bättre än SME:n
Hela arm-konsolen kann flyttas up och ner för att inte alla PU är lika stora och behövar olika avstånd till skiv-ytan. Konsolen är gjort av 2 lager MDF som är limmade med dämplim. Insidan av kol- och kobbarrören dämpas på olika sätt. Bernt eksperimenterar med det.
Det var vad rösten sa!
Peter |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 09:43:52
|
quote: Kanske Peter vill kommentera tonarmen?
quote: Paralell-arm för att få rätt spåring utan antiskating och all det där.
Ser precis ut som ett gammalt triangeldrag för släpvagnar, från 60?-talet Just för att få stabilare gång utan svaj mm. Kanske någon som minns denna kostruktion??
Snygg är då skivspelaren banne mig
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 10:21:12
|
Tänk sicka grejjor ni bygger "pöjkar" Om man bara haft tid...............:-( |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/26 : 09:42:30
|
Tid ja. Det tar sin tid det här. Man måste gå försiktigt fram så man inte hoppar i galen tunna. Just nu håller jag på och utvärderar dubbla 8" SEAS Excel basar i öppen baffel. Och så ligger 140 neodymmagneter till ett nytt bandbygge här... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
hjort
Member
754 Posts |
Posted - 2005/03/05 : 12:29:30
|
Det låter ju kanon som det är |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 00:50:48
|
Jo, men man vill ju gärna pilla lite... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/03/07 : 01:02:21
|
En vacker dag är man kung nog att bygga allt. Tiden får man leva efter att få. Byt lite stad mot lite tid och byt lite dyra krogbesök mot lite ljud. Det tror jag på. Skall flytta ut i ett fint gammalt hus och ha en verkstad i närmsta lilla lada ;) ursäkta. heh |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/09 : 13:12:10
|
Låter som en bra plan vemsom! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/05/12 : 01:07:38
|
Ibland blir man glad! Jag fick hem ett antal nya rör häromdagen och bytte då till Raytheon 5842 i försteget och herre du milde tid vilken skillnad... Tydligare över hela registret, i synnerhet i basen.
Jag har fått hem trä till de nya högtalarna. Det blir pelare i stavlimmad mahogny till nya Dahlbergbanden, väldigt smäckra saker. Runt 170 cm höga, 19,5 cm breda och 5 cm tjocka. Ett par tunga fötter av 10 cm tjockt järn ska tillverkas också så det blir rena gymet här hemma så småningom. Delningsfilterkomponenter samlas också, det här nya projektet blir ett helt äventyr, det kan jag säga redan nu!
Oj, vad det kliar i byggnerven... |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 00:56:19
|
Tog lite glödbilder, här är en:
Större glödbild: http://bildarkiv.hififorum.nu/Bernt/OTLbilder/otl_glow.jpg
Nu spelas det nästan bara vinyl här hemma, ändrade lite på RIAA-steget och det blev riktigt trevligt. CD-spelaren är frånåkt igen, jag somnar nästan så trött som den låter i jämförelse. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 01:18:48
|
Gör sig bra till svampen! En liten spegelkula över OTLen bara! Nej, men det var en förbenat vacker bild!
Om cdn börjar gråna så kanske det är dags för en uppföljning av tweek-reportaget? :) Vi är många som längtar efter ett sådant nämligen. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2005/07/04 01:21:03 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 15:48:20
|
Jo, artikel tre av CD-tweakningen kommer så småningom.
Men just nu är helt nytt högtaleri högst på prioritetslistan, dubbla Seas Excel 8" i öppna bafflar och därtill ett nytt Dahlbergband. Seasarna spelar nu, men de nya banden är inte klara så de gamla banden får tjänstgöra ett tag till.
I samband med högtalarprojektet ska jag sätta ihop ett rörbaserat aktivt filter. Filtret kommer att ha möjlighet att justera frekvensgången en del.
Eventuellt kommer det att bli aktiv drift, fortfarande med Ice i botten men med ett nytt OTL-steg med cirka 4x50W till mellan/diskant. Det är bara en idé än så länge, men de flesta delarna till ett sånt bygge finns hemma. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/07/04 : 22:01:16
|
Verkar bli mumma iaf! :) Blir du klar till nästa vecka när jag kommer upp så kanske jag tar med vetekrans ;) (okej, kan göra det iaf).
Är "tredje tweeken" redan gjord och bara skall skrivas, eller blir det nya höjder lagom nu tills du tröttnat på de som redan gjort? |
|
|
Topic |
|