HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Bernt Jansson - nöjd.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 73

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2004/06/16 :  09:43:32  Show Profile Send C-Quence a Private Message  Reply
Ja jäklars, jag blir lika impad varje gång jag läser denna tråd och tittar på bilderna, Bernt!

Vad är nästa projekt?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/16 :  11:21:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nästa projekt (efter försteget) är uppgradering av basarna. Det blir ett par nya och snyggare dipolbasar
med fyra tolvor i varje. Basarna ska drivas med var sitt Icepower monoblock på 500W.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/16 12:26:19
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:03:32  Show Profile Send Fostex a Private Message  Reply
Intressant!
Samma basar som nu då?

// David
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/18 :  14:25:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ja, det blir samma typ av basar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/25 :  13:22:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En liten bild kanske? Det nyaste bygget, ett försteg med 417-rör och Lundahltransformatorer spelar nu.
Det tar väl hand om musiken från den rörmodifierade CDn. Jag ska göra om hyllarrangemanget någon
gång framöver, det ser lite oordnat ut. Ovanpå CDn står Riaa-förstärkaren. Nybyggen hela vägen!
Och mer blir det...

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/27 13:37:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  13:23:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Gårdagens bygge, en av de nya dipolbasarna. Det verkar lovande, den ger nivå ner till 20Hz.
De förra gick knappt till 25Hz. Det här bygget är en egen variant där jag försökt få in så
mycket membranyta som möjligt i burken.
Fyra tolvtumsbasar sitter i, och den är 64 cm hög, 44 cm bred och 50 cm djup.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/06/27 :  14:11:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Ingen rast ingen vila hemma hos Bernt märker jag

Vad är det för element i basen?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/06/27 :  14:44:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Var det inte Bernt som hade köpt Billiga saker på BRL ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/27 :  15:14:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Nä, billiga saker från HiFi-kit. Pro Audio SW12, skräpelement som funkar finfint i dipolbas. Det var väl Esl som köpte på BRL tror jag.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/06/29 :  12:05:15  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Måste berömma alla dina bygge, helt otroligt att se.

Jag skall bygga ett par likadana basar som du fast med Veres Audio basar (de billiga från brl). Du har inte en ritning på dina låder? Jag skall låta ett snickeri fixa byggandet då jag inte har plats för tillfället att göra det själv hemma.

MvH
Johan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/29 :  12:54:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Hej Bernt,

Härligt att se!
Satt och letade lite och fann detta element:

Länkt till mer information.

Vad tror ni dipolbasbyggare om det? Hög känslighet, Qts på 0.48 och rejäl membranarea + slaglängd.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/29 :  15:20:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
U1: Jag har ingen ritning men det är många som undrar så jag får väl fixa en framöver. Jag byggde från början en Linkwitzbas som hör till ett system som heter heter Phoenix, http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm där har du mått och allting. Nu har jag gjort den andra större bara utan några särskilda tankar om annat än att få plats med dubbla antalet element. Linkwitz använder andra, finare baselement och då blir det säkert bättre. Anledningen till att jag tog Pro Audio SW12 är att Svalander använder dessa och jag tyckte han har vettiga orsaker till det. Från början var det ett kul experiment och det blev så lyckat att det blev permanent. Pris/prestanda på de här dipolbasarna är exceptionellt.

Pär Engelholm: Det var en stor en! Jag tycker Fs på 36 verkar lite högt. Dipoler faller av rätt snabbt efter Fs. Det var ett tag sedan jag läste på men jag tror det var 12 dB/oktav. I High Fidelity fanns en DIY-artikel för kanske 3-4 år sedan, där Jan Nielsen byggde ett dipolsystem som heter Delta. Där var en del teori också, lättfattligt. Jag har artikeln någonstans här i röran. Den finns på Danska på Jan´s site, http://www.soundimage.dk/DANSK/Delta.htm

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/06/30 :  08:53:50  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Bernt: Det är bara jag som är så pass lat att jag inte orkade rita om den till 4 basar. Tänkte jag skulle ta en genväg

Men då får jag cadda en stund nu då. Snickeriet kunde inte förstå att lådan skulle vara öppen, här gäller det att ritningen är efter alla konstens regler.

MvH
Johan
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/06/30 :  10:15:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Bernt: ja man skulle behöva sänka Fs minst 10 Hz.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:24:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
U1: Snickeriet råkar väl inte ut för dårar som bygger dipolbasar så ofta. Lycka till med CADandet.

Nu har jag byggt den andra dipolen och dom motionerar just nu för fullt. Yello...
På det hela taget är det en stor förbättring! Området under 25 Hz innehåller mycket
intressanta saker. Rummet på inspelningarna andas på ett helt annat sätt.
Det rör sig och lever i rummet. Fascinerande.

Det finns bekymmer också:
Min transformatorkopplade rörslutsteg klarade inte av bas under 25Hz, det blev bara fladder och den gamla
OTLen är såld. Nu har jag lånat ett Copland transistorsteg och spelar på så länge, tills Iceblocken
blir färdiga. Problemet har övergått från att vara som förut att akta dipolbasarna så dom inte slår i botten till
att ställa tillräckligt låg nivå för att få en vettig balans. Såna här mängder bas har jag inte haft tillgång
till i mitt systen förut och nya utmaningar dyker upp. Rummet måste mätas upp så jag får reda på exakt var
resonanserna kommer. Vissa fönsterrutor som hållit sig lugna förut har börjat skallra ibland, t.ex på
Berlioz´s "Symphonie Fantastique".

Det här ska nog bli riktigt bra till slut, det gäller att vara envis och ta problemen allt eftersom.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/07/06 :  15:56:46  Show Profile Send Resonans a Private Message  Reply
Jag tycker att det lät kanonfint med dipolbasarna. Jag tyckte inte att jag hörde några rumsresonanser, men det kanske beror på att jag är så van vid dem hemifrån...

Förresten, var det Yello eller Infected Mushroom som innehöll så mycket information i de lägre registerna?

...music is the best...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/07/06 :  19:41:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att du blev förtjust! Jag har inte så mycket bekymmer med rummet.
Både Yello och Infected Mushroom är ökända basgrupper, fast jag tror du tänker på Infected Mushroom i det här fallet. Den våldsamt dynamiska låten med underliga instrument var "Mars" med Dean Pear, där finns ju lågbas också men inte ihållande lågt.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/15 :  01:10:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En liten bild på sommarens bygge, en av de nya dipolbasarna. Jag har behandlat dom med
linolja och det blev riktigt bra tycker jag. Nu har jag modifierat elementen lite grann med
extra magneter och även dämpat basarna med vadd. Det är en ganska stram och djup bas,
väldigt dynamisk också. Åtta tolvtummare skulle det till innan det började spela på riktigt.
Men nu är jag helnöjd!

Idag har jag gjort en passiv filterlösning för biamping och det verkar rätt lovande, för
tillfället drivs basarna med ett lånat slutsteg, ett Perception Audio Fatang. Nu nalkas den
riktiga byggsäsongen då det skall bli Ice-power i basen.

MVH Bernt Mitt system

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/08 00:07:02
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:47:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Vackert, mycket vackert!!!.Jag väntar på isens inverkan på basen. Mycket mycket bra blir alldeles överbra!!!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/08 :  00:05:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Överbra är förhoppningen. Har provkört med Ice i basen vid ett tillfälle och det var definitivt mycket mera kompetent än det som
spelar där nu. Jag har tänkt mig en uppgradering i mellanbasen också, Seas Excel W22EX001 i öppen baffel. Väck med lådorna!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/30 :  02:08:10  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Grymt ljud Bernt!
Det var väldigt behagligt att lyssna på
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:52:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kul att du hade med dig så mycket musik som jag aldrig hört förut. Bra musik dessutom!

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/05 :  00:29:17  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message  Reply
Hejssan Bernt! -ja alla andra åxå för den delen.
Här står jag som åsnan mellan hötapparna, men så är det väl när man inte hunnit så
långt med praktiken. Jag har gett mig sjutton på att bygga något seriöst med nära
nollbudget. Experimenten med triodkopplade EL84 visade att det går att överträffa
min kära lilla Dynaco SCA-35 enbart med prylar från skrotladan. (nej, inte "lådan" ;-)
Kan inte bestämma mig för vad jag ska satsa på, -OTL eller trafokopplat. Det som
mest talar mot trafokopplingen förutom eventuella ljudskillnader är att jag slipper
det nervfrestande arbetet att linda två halvstora utgångstrafar sedan jag väl hittat
två lika kärnor. Känns betydligt enklare att om så krävs linda om en fläskig nättrafo.
Med ett färdigt OTL-koncept slipper jag också bekymmra mig för om jag räknat fel
på utgångstrafarna och hur mycket bättre det skulle låtit med köpta trafar...

Det slog mig att jag med framgång borde kunna använda min transistor-Sansui AY-9500
(ca 2x75 i 8ohm)från tidigt 70-tal till att driva basen så att rörförstärkaren kan
göras mindre och koncentrera sig på de frekvensområden där örat mår mest illa av
dåligt ljud. Sansuin är för all del ingen dålig förstärkare, men min lilla Dynaco låter snäppet renare, och ännu bättre kan det bli.

Jag har snart plöjt igenom Rozenblit's Audio Reality och säga vad man vill om hans
självgodhet, men killen tycks ha en del poänger. Så nu Bernt är frågan, hur skulle
du beskriva skillnaden mellan Bruce's T8 och din OTL?

T8:n har om jag inte översätter fel ECC83 som ingångsrör och ECC82 till de senare stegen där det behövs lite mera ström. Slutrören är EL509. Dina drivsteg har exklusivare rör om jag inte minns fel, men då jag inte har dessa i skrotburken
går det alternativet bort. I min division kan säkert Trancendent-konceptet vara gott nog, och jag kan nog nöja mig med 2x25w från 2x4 slutrör om jag kör basen från "kiselburken". Chansen att hitta fyra jämna PL519 i skrotburken borde vara hyfsad.

Hur mäter jag egentligen upp mina begagnade TV-rör? Har ett schysst anodspänningsagg
och hittade nyss en fin trafo på skroten som ger 42v vid 7A till glöden. Blir på så vis helt fri i valet av antal slutrörspar. -Är överspänningen på två volt något att oroa sig över? Bör jag ha något justerbart seriemotstånd så jag kan ställa exakt 40v
när jag bestämt mig hur många rör jag ska ha?

Över huvud taget vore det intressant med en "second opinion" på Audio Reality
från er lite mer erfarna DIY:are

/John
P.S. Varför har PL5x9-rören svartkletig beläggning inuti?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/05 :  15:45:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
hur skulle du beskriva skillnaden mellan Bruce's T8 och din OTL?

Min har något bättre lågnivåupplösning än T8.
quote:
Hur mäter jag egentligen upp mina begagnade TV-rör?

Du behöver 170V Anodspänning. Testriggen kopplas så som rören kopplas i Audio Reality. Sen fixar du en justerbar bias på -30 till -50 volt och matchar rören på hur mycket ström de släpper igenom. Jag brukar justera tills jag har 50 mA och antecknar biasspänningen som ger detta. Sedan vrider jag upp till 100 mA och antecknar igen. När du har gått igenom dina rör på det viset lär du ha några som är ganska så lika.

Det bruna bildas då rören går hårt. Vet inte vad det är egentligen.

Audio Reality är bra tycker jag. Väldigt jordnära inställning till ljudåtergivning. Fast jag anser att komponentkvalitet (inklusive kablar) inverkar mer än Rozenblit tycker.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/08 :  23:01:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Japp, nu har jag ett egenhändigt byggt Ice-slutsteg till dipolbasarna. 2 x 500A. Om det blev bättre? Jovars...

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page
Page: of 73 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000