HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Stockholmarna kan också!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/15 :  14:43:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

I Stockholm klarar vi OCKSÅ av att ha HIFI -träff !!!

Cybervoice alias Tom, anordnade tillsammans med sin fru
Kristina en utomordentlig HIFI -träff med massor av sjysst
hårdvara, cool musik och härliga människor!!

Jag har fotat med en lånad urdålig digitalwebbkamera , Tom
fotade också, så han lägger antagligen ut lite bättre
bilder som komplement...








Några av besökarna


Zorro med Dynaudio 1.3 mk II


Dipoler


Som sagt


Nagra med sitt monsterslutsteg från Asien, förnamn på A...


Prylar


Audionet, Definitive teq, Sunfire, Rotel, bla bla bla..


Värdparet, mkt bra gjort !! TACK!!!



MERA BILDER HÄR:

http://www.pal.pp.se/~nord/cybervoice/


Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/06/15 14:46:43

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/15 :  20:37:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Rena rama hifi mässan

Blev det inte rörigt med så mycket folk ?
Jag själv tycker att 4-5 st är max.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/15 :  20:45:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

tror vi va 13 ?

rummet tillöt flera människor mkt väl faktiskt.
ja som en mässa nästan...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:14:47  Show Profile Send hifidreamer a Private Message  Reply
Morsning!
Var N.N så upptagen av alla fantastiska prylar att du inte kunde räkna till 14???
Var är för resten bilden som jag tog på dig? Törs du inte lägga ut den?
Men jag måste hålla med om att rummet klarade av antalet besökare utan några större problem. Det fungerade riktigt bra.
Nu skall jag börja bearbeta värden så att gör om arrangemanget i höst.
Dessutom skall jag börja spara så att jag kan uppgradera min egen anläggning till minst denna nivå.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:22:50  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply
haha, menar du denna?



NN till vänster och MAG till höger !!

På pizza hutter och åt ruccolapizza med alla HIFI -geeks

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2003/06/15 22:23:37
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:24:13  Show Profile Send hifidreamer a Private Message  Reply
Jag har nu sett bilderna, även den som jag själv tog samt på den fantastiska bilstereon. Det kanske är dags att uppgradera även min bilstereo. Vad var det för slutsteg och högtalare i den vackra BILEN?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:26:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Med fotoshop kan man göra små underverk.
Så fula var ni inte

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:31:55  Show Profile Send hifidreamer a Private Message  Reply
Mors
Ja det var rätt bild. Visst syns det att den är tagen av en mäster?fotograf. Titta bara på ljuset i bilden!!!!!!!!!
Är du alltid inloggad på forumet herr N.N??? Själv är jag det för lite, åtminstone att döma av antalet inlägg.
Men du måste väl vara inloggad gissningsvis 50% av din tid, sen så lyssnar du väl på plattor ca 40%, så när fan sover du?
Tack för att du tog med din trevlig trumljudsplatt. Jag skall gå och köpa mig ett eget ex i veckan.
Jg loggar in på forumet imorgon igen.


Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/06/15 :  22:52:29  Show Profile Send zorro a Private Message  Reply
quote:
Jag har nu sett bilderna, även den som jag själv tog samt på den fantastiska bilstereon. Det kanske är dags att uppgradera även min bilstereo. Vad var det för slutsteg och högtalare i den vackra BILEN?


Jag tar mig friheten att beskriva pizzaräjserns ljudsystem, som bestod av:
Noname Transport
Noname DAC
Noname försteg
Noname Slutsteg
Noname snoddar, förmodligen en deluxvaritant av lakritskabel
Noname högtalare som var oerhört oförlåtande, visade att inspelningen verkligen sög
rätta mig om jag missade något..

heja sverige!
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:03:05  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
NN högtalarna var Bipoler!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:34:28  Show Profile Send mag a Private Message  Reply
quote:
rätta mig om jag missade något..



Ja lite, det var/är faktiskt pioneer 2-vägare bak, fram har jag dock ingen aning

länk till transport,DAC, försteg och slutsteg http://www.danmobility.se/product.asp?c=148680438&n=519519651&pn=648580548
Jag köpte den dock på rea för 1299:-

Noterade också att det faktiskt var märkes prylar.....Xzound



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

zorro
Member

201 Posts

Posted - 2003/06/15 :  23:54:26  Show Profile Send zorro a Private Message  Reply
haha, hur kunde jag missa att märket hette Xzound ?

heja sverige!
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/16 :  03:58:23  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply

I Stockholm klarar vi OCKSÅ av att ha HIFI -träff ..forts...blandade bilder



Här är det bild på "NAGRAS" slutsteg Accuphase...man kunde ju inte låta bli att stirra på mätarna .......flera tyckte att detta var det bästa slutsteget för dagen/kvällen...inte bara ett bra bygge utan också ett väljudande sådant.... ...ett mycket trevligt bidrag






Baksidan av "CYBERVOICES" Processor Audionet MAP "i två vyer" som den var kopplad i "stand-by" läge...vi körde inte digitalt under kvällen ..endast ANALOGT...








Bild på terminalen av "CYBERVOICES" högtalare Definitive Technology BP 2000...






Här är bild på "HSIVP" bidrag (mellan "CYBERVOICES" MAP OCH VIP) ...Minimax.."liten men naggande god"... ..mycket trevligt bidrag..jag tror många gillade ljudet den presterade i kombination med "NAGRAS" Accuphase.....bästa ljud? Till höger om VIPen skymtar vi sidan på "MAGS" CD-spelare Audiolab 8000CD...





Här är det en bild på "CYBERVOICES" JPC 2.5 (6-vägs grenuttag..) samt bl.a två JPC 2.5 apparatkablar ....Tack Jorma alla kablar kom fram i tid..





Här ser vi på översta hyllan "YRWINGS" Rotel RCD-02.....Och Nedanför "JANNES" Bidrag från Bob Carver..Sunfire för- och slutsteg..mycket trevlig och väljudande kombination......vi ser oxå "YRWINGS" välfyllda CD-väska..samt några av "NIKLAS NORDS" CD-bidrag som ligger staplade bredvid ..Drums and drums and drums and drumzzz zzz zz mycket bra...





Närbild på "JANNES" slutsteg Sunfire Cinema Grand





Här är det bild på "ZORROS" väljudande stativare 1.3M kII...tycker de presterade en mycket bra bas...för sin storlek...ett mycket trevligt bidrag....






Bild på "HSIVP" högtalarkablar..det var första gången jag har hört dem..inte bara trevliga att titta på ....ljudet blir ju oxå..lika trevligt.......





Utsedd till dagens/kvällens "high-light"...av (Cybervoice).."Marens" DIY-högtalare..bästa bidrag.."Man e sin egen lyckas smed"...kul och väljudande högtalare....





Här är en bild på alla ...tror jag..fattas gör ..Cybervoice och Nagra.....14 st blev vi totalt..





Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/16 :  07:21:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

titta, lillplutten nikke sitter där längst fram...

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/16 :  13:35:28  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
Niklas ...du lyssnar inte bara i stereo..du sitter ju oxå i stereo...

Lägger ut en länk till testmusik...Ni som hade med "rolig" och "elak" testmusik ..kan ni.. haka på länken ..."Testmusik på forumsträffen i Stockholm" http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=14937
...vad de hette osv..några av dem måste man bara KÖPA!!

Edited by - Cyber on 2003/06/16 14:27:58
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/06/16 :  15:17:11  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message  Reply
Skulle vara intressant om Marens kunde droppa in och ge lite info om sina högtalare. Är lite nyfiken efter att ha sett hans filterförslag till HFLS-1.

/Erik
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2003/06/16 :  15:58:34  Show Profile Send Nagra a Private Message  Reply
Synd att jag var tvungen att lämna så fort, detvar roligt att få träffa dom övriga medlemmar iallafall

ACCUrate PHASE
Go to Top of Page

hifidreamer
Member

197 Posts

Posted - 2003/06/16 :  22:43:58  Show Profile Send hifidreamer a Private Message  Reply
Tjänare!
Tack för det väldigt uttömmande inlägget om vad BILens hifi består av. Jag behöver alltså bara gå in på OK och köpa lite noname så får jag en anläggning som presterar bättre än min hemmahifi och avslöjar ALLT man spelar.
Det heter inte pizzaräser. Det heter BIL. Jag tänker också köpa mig en sådan. Jag skall bara sälja Volvon och skrota japankärran först.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/17 :  00:17:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Menar du BMW när du menar pizzautkörning antar jag ?!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/17 :  14:35:45  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
quote:
Skulle vara intressant om Marens kunde droppa in och ge lite info om sina högtalare.


Hej, har varit lite upptagen på sistone. Men nu har jag tid att foruma lite.

Högtalarna är tvåvägs med en Seas H883 alu/magnesium-diskant och en 6,5" Visaton AL170 aluminium bas. Lådan är på ca. 33 liter och är underavstämd. Går rätt placerat ner till ca 25 Hz i ett normalt rum utan att det upplevs som någon bump i basen. Lådan är gjord med tanke på musik som innehåller mycket melodi och "musikalisk information" i hela basregistret t ex drum&bass, så att alla bastoner hörs lika tydligt och bra. Den är gjord i 19mm MDF med en 6mm extra på fronten. Lådan är nästan fylld med tjock skumprofil, med en spalt lämnat mellan basen och reflexröret(på baksidan). Filtret fixar en delningsfrekvens på 2kHz och avrullningen för elementen har "karaktäristiken" 4:e ordningens Linkwitz-Riley. Lite mindre brant för basen för att faskompensera för tidsskilnaden mellan elementen. Filtret inehåller 15 fysiska komponenter varav en sitter "i signalvägen" för basen och två och en halv komponent för diskanten. Känsligheten är 85 äkta dB/2,83 volt och nominella impedansen är 8ohm, 5,6ohm som lägst (vid 2kHz), och de mäter i princip rakt inom 120 grader horisontellt och 30 grader vertikalt. Med någon smal dip här och där på -1,5 till -2dB eller någon liten topp på +1dB. Utanför det är ljudet subjektivt ganska lika vart man än lyssnar så länge man står/sitter/ligger någonstans framför högtalarna.

Råvarukostnaden är drygt 4000 kr för båda. kanske 4500.

quote:
Utsedd till dagens/kvällens "high-light"...av (Cybervoice).."Marens" DIY-högtalare..bästa bidrag.."Man e sin egen lyckas smed"...kul och väljudande högtalare....

Jättekul att du gillade dem.

Själv är jag nöjd.
Fattas bara målningen som aldrig blir av...

Jag är också öppen för negativ kritik om någon törs. Det är ju kanske lite svårt att bedöma med så kort lyssning och all skum (men sjysst) musik som spelades men ta chansen om du känner för det.
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:27:32  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
En fråga..en "omständighet" som jag vet att du nämnde när vi lyssnade på dina högtalare var avståndet till väggen..hur mycket påverkades ljudet ..tyckte du ..av att avståndet till väggen (bakom högtalarna) var typ 2-2.5 meter vid lyssningstillfället?

När Alexi spelade sin testskiva "Chris Rea - Dancing down the stony road, låt: burning feet (mycket elaka ess ljud)"..fanns väl lite kritik att ge ...men i övrigt tycker jag att högtalarna var mycket väl godkända med tanke på "prisklassen" 4000-4500 kr..om man nu ska göra eller vill göra en sådan jämförelse.../Tom

Edited by - Cyber on 2003/06/17 16:38:58
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/06/17 :  16:51:23  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
quote:
En fråga..en "omständighet" som jag vet att du nämnde när vi lyssnade på dina högtalare var avståndet till väggen..hur mycket påverkades ljudet ..tyckte du ..av att avståndet till väggen (bakom högtalarna) var typ 2-2.5 meter vid lyssningstillfället?
Det som var mest kritiskt i det fallet(vilket gällde alla högtalare) pga placeringen var att avståndet till sidoväggen var så pass mycket mindre än till bakväggen samt att dörrhålen suger åt sig en massa djupbas. Det blev något slags hål i djupbasen och en bump i mellan/övre basen. Ställer man dem närmre bakväggen (fönstrena) tror jag att man skulle få en jämnare respons.

Mao ljudet påverkades mycket tyckte jag, jämfört med placeringar i andra rum som jag provat med högtalarna, säkert 10-tals dB.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:32:14  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

yes, möblerar man på längden så får man mindre bas, sedan rummen bredvid
bidrar också med -db,.. SAMT efterklangstid i de rummen.

sedan stod ju högtalarna långt ut i rummet också.

igentligen stod väl högtalarna mkt bra till på ett sätt, fast man skulle
behöva nån basmodul att komplettera med.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/06/17 :  20:53:33  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Trevligt att Visaton lät bra. Då kanske man vågar satsa på 5 tumarn. Gillar små och söta element.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/06/17 :  22:03:05  Show Profile Send mag a Private Message  Reply
Tycker marens högtalare lät väldigt bra speciellt i förhålland till priset men även gämfört med övriga högtalare vid träffen. Tycker dock att DT högtalarna lät några snäpp bättre (fast det är kanske inte så konstigt).

Nästan så att jag är sugen på ett par själv, fast det skulle vara slöseri med dom god djupbas egenskaperna för mig


//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/06/17 :  23:38:57  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Tom, du har misförståt Cris Rea skivan helt. Det ska låta som det lät på marens högtalare!
Att det inte lät illa på dina tyder på beslöjad diskant.
Essljuden finns alltså i inspelningen och därför ska dom även höras ur högtalarna IMO.
Jag gillade också marens högtalare även om jag saknade 3D känsla, rumsinformation, tight bas.
Men för pengarna presterade dom mycket bra.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000