HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 En Naim&pianodag
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:20:55  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Söndag för en vacka sedan besökte jag huvudstaden med musik i sikte. Uppvärmningen började redan tidigt på förmiddagen med en lång lyssningssejour på ett stort Naimsystem. Skivutbudet är överdådigt med ett par tusen cd-skivor med tonvikten på klassisk musik.



Högtalarna som förmedlade välljudet var Naims DBL. Här i pianolack-finish, vilket var passande till musikvalet. Den musikaliska presentationen är fantastisk med en nerv som gör det till ett nöje att lyssna. Anläggningen glöms bort och musiken kommer i fokus, precis som det skall vara.






Därefter förflyttade vi oss till en annan bekant med ytterligare några timmars lyssning innan det slutliga målet för dagen. Den här anläggningen spelar på ett liknande vis även om högtalarna inte har DBLs skälvklara lätthet och avsaknad av högtalarkänsla. Det blev en salig blandning av klassiskt och jazz samtidigt som snöblandat regn utanför förstärkte stämmningen.




Slutligen begav vi oss till Berwaldhallen för att lyssna till Andrej Gavrilovs pianospel. En fntastiskt bra konsert som inte var fullsatt och som söndagsunderhållning för 100kr får anses som bästa musikinvesteringen i år. Ni missade något och speciellt Prokofievs åttonde var fantastiskt framförd.

Efter åtta timmars mer eller mindre sammanhängande musik begav jag mig per bil norrut. Bilradion var avstängd till norr om Uppsala...


/Erik

Blås på!

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:32:46  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply



Sverige är fantastiskt...
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/05/04 :  11:34:57  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Bara rödvinet som saknades!!? Alltid roligt att besöka folk med enormt mycket skivor.. Tack för bilderna..

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/05/05 :  22:50:15  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Jisses vilket värmeelement bakom stereon. Orginal 1923 eller vad? Lite kaka på kaka där. Nap 500 värmer nog ganska gott!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2003/05/06 :  15:51:17  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Oj, vilken dag! Vilket försteg är det på översta bilden? 552?!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/05/06 :  16:58:39  Show Profile Send erik a Private Message  Reply
Det är en 252. Men jag känner en annan som har en 552 så jag vet vad den går för.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/06/24 :  17:21:46  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Jag var i england nyligen och besökte Naim, fick då möjlighet att lyssna till vad jag anser vara den ultimata Naimanläggningen idag !!!
Den bestod utav DBL,NAC 552, NAP 500 (3st),CDS3, körda i en aktiv uppsättning med aktiva delningsfilter...Maken till kraft och närvaro går inte att beskriva, man fick ståpälls bara av att titta på grejorna. Sen hadde han självklart en Axent center, två Allae bak och självklart en AV2 som processor..
Sämmre grejer kan man ju ha hemma !! *L*
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/06/24 :  17:25:51  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message  Reply
Underbart!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/06/25 :  01:04:27  Show Profile Send Aton a Private Message  Reply
Berwaldhallen, 100 kr... Synd att vi inte har sån välgörenhet i Göteborg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000