HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Skånska hifiäventyr.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/17 :  17:39:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bugar o bockar !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/06/18 :  02:30:27  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Mycket bra repotage. Blir mer och mer sugen på att lyssna på Canton Digital. Måste helt enkelt jämföra mot mina RC-L.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/18 :  08:07:26  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Gör det, de var verkligen underbara

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/18 :  09:09:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag kommer att ha en liten bjudning igen när min box har kommit tillbaka. Så dom som missade första rundan är välkomna.

Pm:a mig redan nu om ni är intreserade.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/18 :  10:33:51  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Vilka intryck fick vi då att diskutera därborta i njutarsoffan...

(Tar dom i slumpmässig ordning.)

Ljudbilden: Imponerande höjd med mycket luft. Senast var det HF LS-1 och nu Canton Digital 1.1. Alltså måste jag börja jobba med min egen högtalaruppställning igen...
Normalt djup med tanke på avståndet till bakväggen som dessutom var finurligt dämpad.
Som sagt, bra släpp och detta är första gången jag lyssnar på digitalarna utan rumskorrektion. Bäst hittills.
Låga frekvenser: När Fourplay dyker ned i de lägsta oktaverna följer rummet med. Tillskottet är inte större än att man nog måste ha lyssnat på dessa övningar i hörlurar för att upptäcka rumsresonanserna. Men dom finns där.
Mellanregister: Mycket dynamik och mycket aktivitet. Man somnar aldrig framför denna uppställning (Johan, rätta mig om jag har fel...)
Övre register: Mycket energi i diskantområdet. Kristallklart, luftigt och avslöjande. Kan nog bli jobbigt med en del PCM-material.

Trots ett relativt stort rum och rejäla avstånd till kortväggarna flyttar detta system mycket luft. Det av många så högt värderade "trycket" finns där om programmaterialet bjuder på dessa möjligheter.

Vi lyssnade på mycket musik och vi återkommer till det...

Synpunkter på denna subjektivism, övriga...



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/18 :  10:52:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag måste säga att du fick med precis allt när det gäller ljud återgivningen. EAR stegen är en bidragande orsak till dom sprudlande övre registren. Ibland blev det nästan lite för bra. Med bara Vincent inkopplade är det lite mer dämpat. Mellan reg spelar väldigt likt men den övesta biten återger EAR bara sååå fint
Jag hade tyvärr inte tid för att kolla hur det var med detalj återgivning , men det lilla jag han med pekar åt att det var mer än godkänt.

Ljudbildsmässigt är höjd , djup bredd ungefär det samma med enbart Vincent.
Vilket som är bäst är ju en smaksak , jag vill ha båda


Att dom flyttar luft kan jag intyga , med box blir det ännu bättre !
Idag går det rakt ner till 40 Hz med 2 smärre rums resonanser. Med box fullt ös till 28 Hz sen rullar dom av sakta ner till 25 Hz för att sen rulla av helt. Allt det utan det minsta muller Sen att få dom att bottna är heller inte det lättaste , o tro mig jag har försökt.

Jag kan säga att jag är väldigt nöjd med anläggningen idag , men där är saker som ska bytas ut. Först ut är cd:n , sen vill jag börja Bi-ampa igen.

En bild på setupen.



Jag håller fortfarande på att jaga en bänk så ni får stå ut med den hemma gjorda ett tag till. Den står iaf på hemma gjorda silikon fötter


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/18 :  11:04:36  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Jag kan ju bara skriva under på Timbre`s intryck.
Vincent stegen var ju verkligen kapabla till att flytta luft ihop med Digitalarna.
Kul att ni verkar till att tycka om mina gamla rörhäckar.
Trots åldern är ljudet inte av den gamla skolan precis men det kan man tacka modifieringarna för.


Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:43:30  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
En kommentar till moddningen av EAR-stegen. Tekniskt innebär den en intern justering av bandbredd i förhållande till förstärkning och motkoppling. Det ljudande resultatet är förbättrad rumsinformation, klarare diskant utan öronknip och bättre långlyssningsegenskaper, massor med detaljer som faller på sin naturliga plats och en stor ljudbild. I original hade stegen tendens att fokusera på detaljer och att därmed tappa rummet. Nu kan jag bara säga att stegen är mycket musikaliska och jag tror att dom aktivt bidrog till det mycket positiva intryck som denna tråd återspeglar.

PS. Jag läser gärna denna tråd om och om igen. Kom igen nu fjollträskare, visa att ni också kan eller accepterar ni att Hifins hufvudssäte är Skåne och Sveriges framsida?

Edited by - Flint on 2003/06/19 05:10:20
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/19 :  01:54:49  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Eftersom jag tidigare har lovat att lägga ut skivorna som jag hade med mig och dess skivnummer så kommer de här
Dave Brubeck - Double Live Telarc 2cd-83400 (Skivan ned Take Five)
Eva Cassidy - Songbird
Telarc`s - Got The Blues Telarc cd 83468
Tchaikovsky - 1812 Telarc cd 80041 (Kanonerna)
Steve Strauss - Powderhouse Road Stockfish SFR 357.6019.2 Detta är akustisk gitarrbaserad musik av mycket hög kvalitet.Går att beställa direkt från skivbolaget http://www.stockfisch-records.de/stckfish/allcds3.html#sara_order
Får ju säga att det var en mycket trevlig dag.Kul att få jämföra
två mycket välljudande system med samma typ av högtalare men ändå med lite olika inriktning.
MVH/Mats
Tror nog vi kan få ihop nån träff framöver.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/06/19 08:45:38
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/19 :  08:59:45  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Fourplay för lyssning på djupbas och flyt.
(Between The Sheets, Warner 9 45340-2)
Mark Levinson för att han är mästare på att fånga upp musikframträdanden.
(Mark Levinson Live Recordings at Red Rose Music, RRM 01)
Patricia Barber för att hon sätter mellanregister och diskant under luppen.
(Café Blue, Mobile Fidelity Ultradisc UHR, UDSACD 2002)



Kom igen nu Flint, skånedansen rullar på...
Glad Midsommar!

Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:13:59  Show Profile Send Johansson a Private Message  Reply
Ha ha, jag diggar vasen eller vad man nu ska använda den till...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:25:30  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply



Se den som en midsommarstång...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/06/19 :  09:36:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Och så blev forumet barnförbjudet



quote:
PS. Jag läser gärna denna tråd om och om igen. Kom igen nu fjollträskare, visa att ni också kan eller accepterar ni att Hifins hufvudssäte är Skåne och Sveriges framsida?


Så har det alltid varit , vissa kan helt enkelt inte acceptera det


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/19 :  12:22:59  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
Timbre
quote:
Kom igen nu Flint, skånedansen rullar på...
Det framstår med all sin tydlighet.
Glad midsommar alla goa och glada musikdiggare.
Må den bli fuktig på mer än ett sätt
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/19 :  13:44:09  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
"Jag läser gärna denna tråd om och om igen. Kom igen nu fjollträskare, visa att ni också kan eller accepterar ni att Hifins hufvudssäte är Skåne och Sveriges framsida?"
Klart att det är så

Vi skulle gärna utsett dig till ambassadör för skåne och västkusten
i gnällbältet och österut till fjollträsk men dels skulle det bli problem att skramla ihop till Herrgården som du måste ha för Representationen dels skulle kontot för utsvävningar bli alldeles för stort
Glad Midsommar

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:04:45  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
EAR
Efter att ha benat ut mig ur den åttafaldiga knut som ditt inlägg fick mig att knyta mig i av skratt så ber jag att få önska dig och din familj en likaledes trevlig midsommar. Om du av misstag hittar en Skånsk Herrgård till ett bra pris så kanske vi kan ha den som ett ärevördigt objekt när vi ska dema vårt försteg. Det kanske inte är så viktigt med stora rum eftersom steget verkar klara den biten bra ändå men miljön kommer med största säkerhet att tillföra en viss seriositet till projektet.
Ha det gött!

Edited by - Flint on 2003/06/19 15:25:15
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:13:04  Show Profile Send John a Private Message  Reply
Vilken sommrig och läcker Les Paul som anas i bakgrunden (varför där???) Vintage? Stärkare? mums.....
/en john med en kopia

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/06/19 :  15:44:45  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
quote:
Kom igen nu fjollträskare, visa att ni också kan eller accepterar ni att Hifins hufvudssäte är Skåne och Sveriges framsida?

Hehehe, visst e de så även om jag själv flyr till Blekinge över midsommar.

På tal om skivor hade jag med:

* Bob Dylans "Love And Theft" -- Dylans senaste album, en högkvalitativ underbar skiva. Bra på att avslöja ev. brister i basåtergivning, får lätt högtalare att börja mullra. Många detaljer.

* Joe Hisaishis "Hana-bi" -- enkel men vacker kontemporär japansk musik.



Lyssningsintryck:

Imponerande baskontroll i chg:s anläggning, har alltid varit skeptisk mot Cantons basåtergivning -- en erfarenhet/fördom som kommit helt på skam efter helgen. Rumskorrigerningen stramade upp ljudet på ett sätt jag aldrig kunde anat!

Som nämnts ovan levererar Johans anläggning ett för egen del sällan upplevt tryck -- kardiologisk omvårdnad sökt efter Tchaikovskys kanoner... Trots detta upplevde jag de övre registren som väldigt klara och distinkta utan att för den skull bli vassa eller påträngande. Hade varit väldigt kul att jämföra med enbart Vincentstegen. Hade jag inte varit tvungen att lämna er vid halv sju hade också varit kul att experimentera lite med signalkällorna. Och så klart: inkopplad box och ännu mer djupbas måste ju upplevas!

Blir det en nästa gång skall jag fanimej släpa med mina 926:or -- måste få testat dem EAR-stegen!

Ha de bra så länge och se till få en kul midsommar!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:18:18  Show Profile Send Flint a Private Message  Reply
pontus
Jag har en och endast en husgud och det är Bob Dylan.
Ord är onödiga efter den bekännelsen.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/06/19 :  16:52:49  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Alltid lika upplyftande med en rättrogen.

kan vara värt att ha koll på följande film (kräver Quicktime 5):
http://www.apple.com/trailers/sony/masked_and_anonymous.html

Filmen har iofs fått halvkasst mottagande men i trailern framförs "Cold Irons Bound" från "Time out of mind" vilket ju räcker långt
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/19 :  17:05:32  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Hej Pontus, vad var det för skiva med Dylan du spelade hemma hos Chg, och från vilket år? Jag har inte hört så mycket av Dylan och har nog haft lite fördomar mot honom tyvärr. Men det har jag inte. Klart hans röst är väl inte världens bästa, men den passar mycket bra till hans musik. Fantatiskt musik ialla fall på de låtarna jag hörde. Är lite sugen på Dylan faktiskt. Jag hoppas ingen tycker jag är mesig som tycker det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/06/19 :  17:20:01  Show Profile Send pontus a Private Message  Reply
Skivan heter "Love and Theft" och släpptes i september 2001. Den finns och köpa lite överallt, Ginza är förmodligen dock billigast där den kostar 99 kr.

Om du vill bekanta lite mer med Bob Dylan så är ett tips att köpa lite olika skivor från olika perioder (de flesta albumen kostar bara 79 kr) och undvika samlingsskivorna.

Finns bra översikter på AMG
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CASS70305271053&sql=B0ifrxqe5ldhe

och på www.bobdylan.com


Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/06/19 :  18:22:07  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
quote:
Synpunkter på denna subjektivism, övriga...



Instämmer i stort sett med Timbre.
Basåtergivningen är mäktig med 1.1, kanonerna i 1812 hade den där riktiga "knallen" jag knappt trodde skulle vara möjlig att återge, härligt. Vincent-stegens kraft var säkert starkt bidragande . Synd att vi missade 1812 hemma hos mig, hade varit intressant att höra skillnaden.
Upplevde att rumsåtgärderna skapade mycket bra förutsättningar för högtalarna även utan korrigeringsbox, bra jobbat Johan!

Mellanregister/diskant var mycket luftigt med EAR-stegen, troligen vilsammare för öronen under längre tid än i mitt eget system. trots detta fanns klarhet och skärpa och det är väl här mina tankar om rör har kommit på fall.
Vid en jämförelse tycker jag dock att jag har en diskantåtergivning som är något mer knivskarp och naken, men kanske, bara kanske, också lite mer påträngande i längden

Skillnaden jag upplevde mellan systemen är att korrigeringen skapar en större holografi i ljudet, 3d-effekten är uppenbar vilket jag uppskattar mycket (vad var det du sa om perspektiv Johan...)

Sammanfattningsvis.
Johans system ger en mäktigare återgivning medan mitt mejslar ut mer detaljer.

Jag spelade
Jan Lundgren Trio-"Plays the music of Victor Young"
(SITTEL SitCD 9269)
The Real Group-"Commonly Uniqe"
(Gazell GAFCD-1032)
Tiny Island-"Tiny Island"
(Opus 3 SACD 19824 Multi/Hybrid)
Kari Bremnes-"Svarta Björn"
(KKV FXCD200)
Richard Thompson- "You Me Us" (den akustiska)
(Capitol-bränd)

Trevlig midsommarhelg!
/chg

(När är det dags för EAR-QUAD...?)


Edited by - chg on 2003/06/19 18:22:56
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:02:42  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
(När är det dags för EAR-QUAD...?)
chg :Det kommer det kommer.Hos mig får det begränsas till 2-3 personer.ESL är enmanshögtalare.Har lite uppgraderinagar på G.Dessutom ett försteg som jag gärna vill ha uppkopplat men (utveckling tar tid tyvärr)
MVH/mats
När det blir av kan jag nästan utlova en eller ett par överraskningar
(BAS)

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/06/19 :  20:35:40  Show Profile Send matså a Private Message  Reply
Skulle bara säga att den 9:e augusti får ni höra ett det bästa stycken jag någonsin har hört. Ett suveränt exempel där en spelar bastonerna(inte instrumentet bas) och två andra är solo som går ut i olika äventyr och till sist möts alla tre igen. Stycket är på en halvtimme cirka. Väl mött

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000