HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 S.M.F:s Corner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:02:54  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Då har du hittat till s.m.f:s place på hififorum. Bilderna som du hittar här är inte av världsbäst kvalitet, men kanske kommer det nya bilder då jag får tillgång till en bättre kamera.

Mitt nuvarande system är resultatet av många års byten och lyssningar. För första gången kan jag ärligt säga att jag är riktigt nöjd. Med det är det dock inte färdigt med det. Högtalare kommer att bytas och det finns många alternativ för det, men det blir ett nöje som jag lämnar till efter sommaren.

Så här ser valda delar ur min tidigare hifihistoria ut (ej i kronologisk eller rangordnad ordning).

Linn Intek
Linn majik
Onkyo Integra 900 någonting
Technics sa tx 50
Nad s100
Nad s200
Nad s300
Electrocompaniet ec 4.7
Electrocompaniet aw 180dmb
Sony ta e 9000es
Rotel 991
Nu Vista M300 och pre
X-ray
Muse model 300
Nad S500
Marantz pm 17ki

Audio pro Black diamond
Dali grand diva
Canton ergo rcl
Dali grand Coupe
B&W nautilus 805
Canton as 30
Linn keilidh

Diverse kablar
Clou Cable silvervoice, 610 triolroyale
Tara labs air one, prime 1000
Cardas Golden cross
Linn k400
Silk
Audioquest Granite, Gibraltar, Diamond, forest
Nordost Red dawn mk1
Mit 750 någonting
Jpc Nätkablar

Dessa prylar utgör kanske et tredjedel av det som passerat. Urvalet är taget ur minnet. Vissa har passerat med äran i behåll medans andra åkt ut på arslet illa kvickt.

Men nu över till mitt nuvarande system



Källan är en muse Thalia dvd a/v spelare som är uppgraderad med ett förstegskort.


Signalen går via ett par balanserade silversmith kablar till ett muse model 160 SII slutsteg(3200 €) och sedan ut till ett par dynaudio 1.3se (just nu) via Kimber monocle Xl (Tack till Janne på Bossanova för lånet som kanske blir köp). Nätkablarna är egna enkla varianter som väntar på att bytas ut.


Kablar


Bänken är ett hemmasnickeri i ek. inte sådär jättevackert, men funktionellt, stadigt och välljudande(har vant mig nu och gillar den skarpt 13/9, lyssningar placerar den före hyllplans varianter).


Under fötterna på bänken sitter Bdr koner. Slutsteget står på gummitassar och dvd spelaren på bdr puckar. Högtalarna är uppställda på dynaudios egna stativ ”modell stadig” med art Q underst och spikes upp mot högtalaren.


Ljudet som detta system presterar är för att göra det enkelt för mig otroligt lättlyssnat med en uppskattad värme, MEN utan att sakna några som helst detaljer. Jag har ofta kommit på mig själv att hitta komponenter som är otroligt detaljerade i något register, men som saknar helheten som för mig är klart viktigast. Stativarna spelar helt klart mycket tillfredsställande och är enligt mig ett kap med tanke på priset, trots det så är dom den "svaga" länken just nu och väntar på att säljas. En varning dock de kommer absolut inte till sin rätt med tråkig utrustning.

Jag vill passa på att slå ett slag för källan (Muse Thalia 7550€ försteg tillkommer på priset med 1250€) som TYVÄRR är alldeles för okänd på denna sida om atlanten. Den presterar ett fantastiskt ljud som i mina öron får alla motståndare att åka ut på arslet. Får du chansen så tycker jag du skall ge den en chans. Kanske är den något för dig.


Det inbyggda försteget(analogt med digital styrning) är riktigt kalasbra. Min erfarenhet är att det presterar bättre än det separata försteget för över 30 000 så när man numera bara kör med en källa så är valet inte särskilt svårt. Vinylerna får samla damm tills intresset kommer igen. Hade även hemma Model ten(cd

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2003/09/15 18:33:57

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:31:49  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Spännande system! Och jag tycker bänken var fräck!
Go to Top of Page

chg
Member

171 Posts

Posted - 2003/06/02 :  16:50:49  Show Profile Send chg a Private Message  Reply
Verkar ha varit en del bärande och kopplande genom åren med tanke på alla prylar som passerat revy, men det är väl det som är en del av hobbyn..

Mycket minimalistiskt och läckert system, det ser verkligen ut att låta riktigt bra

Funderar på att ställa mina golvare på Q-dampers (gummitassar idag), vad är dina erafernheter kring detta ?
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:05:24  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Erfarenheterna av Q dampers är enbart goda. Har iofs enbart provat på trägolv.
Jag har provat dämkuddar under golvare men inte gillat resultaten. Har dock upplevt vissa förbättringar med kuddar mellan stativ och högtalare. Spikes rätt ner i golvet har heller aldrig fungerat. Det finns massvis med alternativ där och av de jag provat så har art q fungerat bäst, men det finns fortfarande mycket jag inte provat. Sen är de ju rätt så smidiga också.

Jag tycker du ska prova iallafall. Se om du kan få dem på 7dars öppet köp. Det är ju inte säkert att ljudet faller dig i smaken.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:07:18  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
quote:
Bänken är ett hemmasnickeri i ek. inte sådär jättevackert, men funktionellt, stadigt och välljudande.

s.m.f,

Skojar du???!! Jag tycker bänken var helfräck!!! Förresten så måste jag nog erkänna att jag tycker hela systemet ser hefräckt ut ... Hoppas det låter lika bra som det ser ut


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/02 :  17:20:06  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
quote:
Skojar du???!! Jag tycker bänken var helfräck!!! Förresten så måste jag nog erkänna att jag tycker hela systemet ser hefräckt ut ... Hoppas det låter lika bra som det ser ut


Det låter bättre

Bänken... tja... jag är nöjd, men som första gångs snickeri så finns det saker att åtgärda och sen som "tillverkare" så är man lite mer självkritisk


Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/06/02 :  22:08:52  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message  Reply
Tjena johan

Men bänken blev ju riktigt snygg!!
vet iof inte varför jag är förvånad du verkar inte ha tummen mitt i handen.

Kommer upp ett gäng Transparent i veckan,kom in så får du ett ex för a-b test mot kimber ormen.

Mvh janne


Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/03 :  06:41:33  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Janne, jag kikar förbi under lördagen.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/06/03 :  17:58:39  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
SMF: vad ligger spelaren i för pris med förstegskort?

För övrigt så ligger Muse väldigt varmt om mitt hjärta, speciellt tillsammans med AA Dvorak :)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/06/04 :  07:30:11  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Läckert!
Det är fränt att köra samma märke rakt igenom, det brukar ofta bli homogent ljud (om tillverkaren har alla hästar i hagen) sen ser det ofta läckert ut.
Bänken är ju GRYM , är det ek, skulle behöva ett par hyllor kanske?
Jag bygde ett par riktigt grymma med botten i 5mm rostfritt stål en sarg alà Audio magic i massiv ek en platta i bly, MDF-sandwich med en granitplatta överst allt limmat med viskoelastiskt lim (gul noise-killer),och frikopplade från botten-plattan med SD-fötter.
Fast jag vet inte om det blir så bra till min nya bänk (visuellt)
Jag kör också med Q-dampers mellan golv och högtalare, mycket bra och smidiga om man gillar spikes.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/06/04 07:46:37
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/04 :  14:03:39  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Adagio - Det lät ruskigt stabilt det där. Själv föredrog jag ljudet utan hyllplan men med black diamond kolfiber puckar emellan.

Kemppi - Då dollarn har gått ner lite nu så är det säkrast att kontakta Henrik Bengtsson på Välljud i Borås för ett exakt pris. Men Runt 75kkr med förstegskort. Kan luska fram ett aktuellt pris och återkomma. Eraton går på cirka 88kkr med förstegskort.

Gillar ocskå kombinationen muse och audio artistry, den slår det mesta

Så det är väl inte omöjligt att man får ta och baxa in ett par Beethoven i framtiden.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/06/04 :  20:42:50  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Vart har du fått tag på dina Dynaudio stativ? Jag kollade med min lokala handlare i Gävle, men han hittade inga Dynaudio stativ att beställa.

P.S Mycket smakfullt system, antar att det låter bra också..
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/05 :  07:00:33  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Den här modellen på stativen är utgångna, men på sin hemsida har dynaudio fortfarande stativ, dock inte lika snygga som dessa

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever

Edited by - s.m.f on 2003/06/05 07:00:53
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/06/05 :  09:28:04  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
Nej, dom är inte lika snygga. Dina var mycket läckra, hoppas verkligen att dom kommer på försäljning om du uppgraderar till ett par Beethoven
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/06/05 :  10:11:47  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
ésm - Lita på det, kanske förr än man anar.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/06/05 :  23:10:52  Show Profile Send ésm a Private Message  Reply
S.M.F Det låter intressant det. Du kan väl P.M:a mig när och om det blir aktuellt.
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:35:03  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
Bethoven kanske inte är direkt jordära :P
Men Dvorak är ju inte sååååå farligt dyr. Dvorak är f.ö det bästa jag hört (Inte hört Bethoven då)

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:37:20  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Kemppi - Måste det vara jordnära

Men visst vore det finfina att ha i lyssningsrummet. Men då måste det till 4kanaler per högtalare om man går på elite modellen...

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:43:21  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
Efter som du verkar hålla dig till Muse/AA skaran så kanske du känner till Ayre (eller stavas det Ayer) ?

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:49:44  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Känner till Ayre, men har särsklit mycket erfarenhet(enbart v6 och v1, bägge nu uppgraderade) av dem. Dock skall dem enligt källor som jag har stort förtroende för prestera riktigt bra.

Ska försöka få tid att lyssna på Beethoven matat med ayre elektronik under hösten. Skall bli spännande

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:50:36  Show Profile Send Kemppi a Private Message  Reply
s.m.f: Låter som att du tänker lyssna i umeå...

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/27 :  20:52:01  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Om jag får chansen i höst, så jajemensan!

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/08/27 :  22:36:11  Show Profile Send Akhenaton a Private Message  Reply
>s.m.f.

Vad kostar Kimber monocle XL? och vad tycker du om dom?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/08/28 :  06:43:31  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Monocle kostar väl ca 12kkr ny?
Den är rakt av bra, aningens framåt och inte bergfast i botten, men efter att ha hört selecten så vill man ha den. Den har heller ingen av selectens tillkortakommanden.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2003/09/14 :  18:28:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message  Reply
Ser fin ut hos dig, men är inte väggarna lite kala? Mycket ekon?

Men skitstiligt rum/system har du i alla fall!=)
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:55:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message  Reply
Robin - Jo på bilderna är det ruskigt kalt. Numera är det dock är det bara bakväggen(bakom högtalarna som e kal). NUmera står det bokfyllda furuhyllor på sidoväggarna. Och ett par cd hyllor bakom lyssningspositionen. Har provat med lite mattor och filtar bakom högtalarna, men det hände inte tillräckligt mycket för att motivera att hänga dem på väggen Har länge tänkt prova med tjockare material, men det har liksom aldrig blivit tid.....

Får ta och ordna nya bilder på hela lyssningsrummet.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000