HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 zvenzzon
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:18:49  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Inget märkvärdigt system, men här är i alla fall lite bilder.

Transport: Terratec DMX 6FIRE 24/96 LT ljudkort


DAC/Equalizer: Behringer Ultra Curve
Slutsteg till Bas: Alto macro 830


Bas: Peerless XLS 12" i 30 liter sluten låda


Högtalare: Paradigm Titan V3


Förstärkare: Harman Kardon 670


Högtalarkabel: DIY Cat 5



Rummet:


Edited by - zvenzzon on 2003/04/05 19:47:35

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/01 :  15:57:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hejsan

Sjyst matta på väggen! Vart har du köpt den?

Stilrent!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:04:56  Show Profile Send n/a a Private Message  Reply
"Hejsan

Sjyst matta på väggen! Vart har du köpt den?

Stilrent!"


Precis vad jag tänkte fråga! Den skulle passa riktigt bra i mitt rum
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:42:45  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Mattan är köpt på ikea för 399 spänn. Satte upp den i förrgår =)

Tyckte att det blev något tystare i den delen av rummet när den kom upp.

Glömde delningsfiltret.. Det är egentligen för bilbruk. Jag har gjort vissa modifikationer (förbikopplat kondensatorer, pottar, bytt op-förstärkare)



Den delar 18 dB/oktav vid 80hz

Angående dator... Jag tycker det är bekvämt. När jag köper en skiva så rippar jag den och lagrar den okomprimerad på hårddisken. Klart smidigare än att fippla med CD-skivor :P

Faktum är att en väl komprimerad mp3a i hög bitrate kan låta rätt bra också.


Edited by - zvenzzon on 2003/09/11 23:04:44
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/01 :  16:48:31  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Hur tillvida digitala signaler och digitala signaler kan skilja sig i jitter och dylikt tvista de lärde fortfarande om! =)

Edited by - zvenzzon on 2003/03/01 17:00:29
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/03/02 :  17:58:06  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Mattan du har på väggen.
Har sett folk som kört med gardinstångsmetoden. Hur har du fäst den? Ligger den an mot väggen?

*Nyfiken*

/Mattias
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/02 :  18:24:08  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Hm "matta"? Är det bara här i Norrland som man säger: rana?
Nåja jag tänker ställa några frågor angående suben och din Cat 5 kabel.

Är det via ultracurven som du nivåjusterar suben? Det är alltså den där Alto macron som står för förstärkningen. Proffsgrejor? Har du mätt hur djupt suben går?
Cat 5:an slutligen. Kör du bara rakt av med alla trådar eller bara vissa. Det verkar inte som om du har slaktat den och tvinnat ledarna som TNT audio. Det kanske räcker med att dom är partvinnande från början.

mvh Johan

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/03/05 11:38:29
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/04 :  20:34:18  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Mattan är uppspikad och är i stort sett slickad mot väggen. Jag har planer på att sätta någon form av distans mellan väggen och mattan. Kanske med något som dämpar lite också. Tjock filt?

Rana? ja det är nog bara i norrland man säger så :)

Nivåjustering av subben sker dels på ultracurven, dels på delningsfiltret och så på slutsteget.

Slutsteget är ett billigt PA-slutsteg... 200-300 per kanal i 8-4 ohm. Jag påstår att det räcker gott till subben. Hittils har jag aldrig drivit den så hårt så att jag tydligt hört distortion. Det börjar skramla i fönsterrutor och diskbänken före jag hör något oljud från basen.

Jag skulle vilja påstå att den spelar så djupt man tvingar den till. Allt på bekostnad av effekt och effekttålighet. Just nu har jag rak kurva (i rum) ner till 32 Hz. Känner inget behov av att tvinga den djupare än så. Och ändå kan jag dra på rejält högt. Men det syns ju att konutslagen blir rätt stora vid så låga frekvenser.

I CAT 5 kabeln har jag utnyttjat partvinningen enbart. Så att ena delen av varje par är + och andra delen på varje par är -

Vet inte direkt om jag hör någon skillnad på en annan kabel...

Edited by - zvenzzon on 2003/03/04 20:38:26
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/05 :  10:30:12  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
brumel: kom på att jag tror jag missförstod din fråga lite. Det du menade var väl "hur ändrar du volymen"?

Jag använder volymkontrollen på datorn. Jag förlorar lite digital upplösning, men när jag lyssnar seriöst så ligger jag på i stort sett max.

Så det är bara när jag "dämpar ner" och lyssnar tyst som jag tappar upplösning, men det hörs inte ändå...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/05 :  11:44:12  Show Profile Send brumel a Private Message  Reply
Nä du missförstod mig inte, jag menade frekvensnivån, inte masternivån eftersom en sluten xls behöver lyftas upp i lågbasen att döma av det låga qts-värdet.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/05 :  23:09:49  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Jo, dels har jag ju en equalizer på delningsfiltret. Och sen förstås på ultra curven.
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/26 :  12:19:29  Show Profile Send Carl-M a Private Message  Reply
Du måste fylla på vinstället
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/03/26 :  23:44:31  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message  Reply
Ni har alla missat en viktig observation. zvensson bor tillsammans med en tjej. Hur ser jag det? Ja, just det! gardinerna! De kan ingen kille ha valt själv. Bara skojar
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/27 :  03:42:48  Show Profile Send DasIch a Private Message  Reply
Nä, sådanna gardiner kan bara en mor ha satt upp.

Objektivist
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/27 :  20:05:00  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Ni har rätt, gardinerna ligger inte inom mitt ansvarsområde

Det där sköter flickvännen med tillhörande moder så bra så

Nu har jag bytt ut det där schabbiga bilstereo-delningsfiltret mot ett egenbyggt dito.

jättesnyggt blev det också...

men ljudet är bra! Mycket nöjd med resultatet.

Mer information:
http://zvenzzon.mine.nu/ (Aktivt hifi-delningsfilter)

Edited by - zvenzzon on 2003/09/11 23:07:47
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2003/03/27 :  23:36:04  Show Profile Send norman a Private Message  Reply
Snygg låda till filtret! nästan så att min filterlåda framstår som seriös.. men bara nästan..
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/28 :  09:56:09  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Tur att man kan glädja någon =)
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/04/01 :  10:57:32  Show Profile Send iffe a Private Message  Reply
Funderar lite på en liknande lösning som du till datorn, det vill säga digitala utgångar och en Behringer EQ/DAC. Har du gjort några jämförelser med konventionella cd-spelare och hur det låter? Alternativet för mig är att köpa ett M-audio Audiophile ljudkort, det ligger ju lite under behringern i prisnivå men då får man ju ingen rumskorrigering på köpet.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:15:35  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Nej, har inte jämfört behringern med något... Har inte ens en CD-spelare...

Ska prova att jämföra behringer med ljudkortet sen när jag orkar.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2003/04/09 :  12:54:45  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Mycket trevligt att se och säkerligen mkt trevligt att lyssna på också, jag blir förvånat glad när jag ser folk som använder pro-audio prylar i en hi-fi konstellation.

Jag använder själv en Behringer Ultracurve och måste säga att den för sitt pris står ohotat som favorit, visserligen kan man tänka sig en varicurve från BSS men då hamnar man tyvärr i den lite absurda prisklassen.

Ville bara passa på att tipsa om delningsfilter a´la aktivt från Behringer CX-3400, vilket är mkt bra enligt min mening, kan köras 3-vägs stereo, vidare kan jag rekomendera slutesteg från QSC, då främst RMX serien för sin pris/pretanda och och inte minst ljud och kvalitet.

gissa vad jag sitter på för prylar : )

keep it upp !

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:23:40  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Filtret i pappkartongen var något av det roligaste jag sett! Tack för det zvenzzon!
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:56:26  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/04/18 :  21:45:52  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Vissa problem kan förekomma med mina bilder....

Men det borde fungera för det mesta...

Edited by - zvenzzon on 2003/04/19 19:07:27
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/12 :  00:22:13  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Kul med Cat5 högtalarkabel. Ser att du använde TVÅ längder. Har du flätat i motsatt riktning från mitten åt varsitt hål?
Dimitri
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/14 :  14:21:54  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message  Reply
Kanske dags att uppdatera lite...

Jag har flyttat till en annan lägenhet, bilder kommer sen<tm>

Använder inte de där CAT5-kablarna just nu (de är för korta). Kablarna är endast tvinnade så som framgår på bilden (samma håll hela vägen). Till varje par har jag kopplat både + och -.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000